Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åse Kristin Ask Bakke, Mona Nilsen og Torstein Tvedt Solberg, fra Høyre, Turid Kristensen og fung. leder Tage Pettersen, fra Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen og Per Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet, Silje Hjemdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Kathy Lie, og fra Venstre, Naomi Ichihara Røkkum, viser til Medietilsynets undersøkelse «Barn og medier 2024», som viser at 86 pst. av 9–18 åringer bruker sosiale medier. Barn og unge er særlig sårbare for målrettet markedsføring i digitale medier.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, viser til at lovforslaget vil styrke barns forbrukervern på digitale flater, som følge av at barn blir eksponert for mye problematisk reklame, og behøver bedre beskyttelse mot ulovlig markedsføring. Flertallet viser til at det er viktig at regjeringen foreslår strengere sanksjoner ved brudd på markedsføringslovens bestemmelse om god markedsføringsskikk overfor barn.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at Forbrukertilsynets bevilgning for 2025 er økt med 2,5 mill. kroner for å styrke tilsynet med barns forbrukervern i digitale medier.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, viser til at høringsinnspillene komiteen har mottatt under sin behandling av proposisjonen, er positive til lovforslaget.

Flertallet støtter lovforslaget.

Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet er enig i intensjonen i forslaget. Det bør ikke være slik at virksomheter kan bryte forbud ustraffet. Samtidig vil dette medlem presisere at det ikke er eller bør være nødvendig å overregulere og forby alt mulig. De foreslåtte tiltakene kan være nødvendige verktøy for å håndheve allerede godt etablerte regler mot markedsføring rettet mot barn og unge. Dette medlem støtter at barn og unge skal ha et særskilt vern. Dette medlem mener allikevel at gebyrenes størrelse, slik de er foreslått, kan ha for høye maksrammer, og at de i enkelttilfeller derfor kan settes for høyt i forhold til regelbruddet.

Dette medlem vil også vise til at helse- og omsorgskomiteen tidligere har behandlet sak om markedsføring av matvarer, som i noen tilfeller retter seg mot barn og unge, jf. Prop. 125 L (2024–2025) Endringer i matloven (hjemmel for overtredelsesgebyr ved brudd på forskrift) og Innst. 397 L (2024–2025). Der tas grensedragningsproblematikk opp.

Dette medlem vil derfor ikke anbefale forslaget slik det står nå.