Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Åse Kristin Ask Bakke, Mona Nilsen og Torstein
Tvedt Solberg, fra Høyre, Turid Kristensen og fung. leder Tage Pettersen,
fra Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen og Per Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet,
Silje Hjemdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Kathy Lie, og fra Venstre,
Naomi Ichihara Røkkum, viser til Medietilsynets undersøkelse
«Barn og medier 2024», som viser at 86 pst. av 9–18 åringer bruker
sosiale medier. Barn og unge er særlig sårbare for målrettet markedsføring
i digitale medier.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, viser til at lovforslaget
vil styrke barns forbrukervern på digitale flater, som følge av
at barn blir eksponert for mye problematisk reklame, og behøver
bedre beskyttelse mot ulovlig markedsføring. Flertallet viser
til at det er viktig at regjeringen foreslår strengere sanksjoner
ved brudd på markedsføringslovens bestemmelse om god markedsføringsskikk overfor
barn.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Forbrukertilsynets bevilgning for 2025 er økt med 2,5
mill. kroner for å styrke tilsynet med barns forbrukervern i digitale
medier.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, viser til at høringsinnspillene
komiteen har mottatt under sin behandling av proposisjonen, er positive
til lovforslaget.
Flertallet støtter
lovforslaget.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet er enig i intensjonen i forslaget.
Det bør ikke være slik at virksomheter kan bryte forbud ustraffet.
Samtidig vil dette medlem presisere
at det ikke er eller bør være nødvendig å overregulere og forby
alt mulig. De foreslåtte tiltakene kan være nødvendige verktøy for
å håndheve allerede godt etablerte regler mot markedsføring rettet
mot barn og unge. Dette medlem støtter
at barn og unge skal ha et særskilt vern. Dette medlem mener
allikevel at gebyrenes størrelse, slik de er foreslått, kan ha for
høye maksrammer, og at de i enkelttilfeller derfor kan settes for
høyt i forhold til regelbruddet.
Dette medlem vil
også vise til at helse- og omsorgskomiteen tidligere har behandlet
sak om markedsføring av matvarer, som i noen tilfeller retter seg mot
barn og unge, jf. Prop. 125 L (2024–2025) Endringer i matloven (hjemmel
for overtredelsesgebyr ved brudd på forskrift) og Innst. 397 L (2024–2025).
Der tas grensedragningsproblematikk opp.
Dette medlem vil
derfor ikke anbefale forslaget slik det står nå.