Kapittel 7 De etiske komiteenes lovlighetskontroll
Komiteen viser til
at departementet foreslår å oppheve den delen av helseforskningsloven
§ 10 andre ledd som fastsetter at lovlighetskontroll er en av REKs oppgaver.
Departementet foreslår videre at henvisningen til personvern i § 5
siste ledd oppheves, og at REK dermed ikke skal ta uttrykkelig stilling
til prosjektets lovlighet etter vilkårene i helseforskningsloven,
personvernreglene, helsepersonelloven eller andre regelverk.
Komiteen viser til
at departementet begrunner dette med at de regionale komiteene for
medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK) bør rendyrke sin
rolle som et organ som gjør forskningsetiske vurderinger. Departementet
peker på at forskningsinstitusjonene og forskere selv er ansvarlige
for at prosjektet oppfyller lovfestede krav som sådan.
Komiteen merker
seg at høringsinstansene er delt i synet på hvorvidt REK som et
ledd i sin godkjenning skal vurdere om forskningsprosjektet er lovlig
eller ikke.
Blant høringsinstansene som er mot forslaget,
er Datatilsynet, regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig
forskning (REK), Den nasjonale forskningsetiske komité for medisin
og helsefag (NEM), Legeforeningen og Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon
(FFO).
Komiteen merker
seg at høringsinstansene som er mot forslaget, peker på at det vil
være vanskelig å skille mellom lovlighetskontroll og etiske vurderinger,
og at REK vil miste muligheten til å stoppe forskningsprosjekter
de mener er uansvarlige. Det uttales også at det er for lite ressurser
i virksomhetene til at de selv kan påta seg ansvaret for å sjekke
at prosjektet oppfyller lovfestede krav, og at det derfor har vært
ønskelig at noen andre har gjort lovlighetskontroll.
Komiteen merker
seg videre at noen av høringsinstansene også mener at å fjerne REKs
lovlighetskontroll er i strid med Helsinkideklarasjonen.
Komiteen viser til
at Statens helsetilsyn, Helsedirektoratet, Folkehelseinstituttet,
Forskningsrådet og Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap
og humaniora (NESH) er blant høringsinstansene som er positive til
forslaget. Komiteen viser til at virksomhetene
som er for forslaget, i all hovedsak peker på at virksomhetene allerede
i dag har det juridiske ansvaret for å følge gjeldende rett, og
at det er positivt at REK rendyrker sin rolle som et organ som gjør
de forskningsetiske vurderingene.
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
en evaluering av helseforskningsloven når endringene i loven har
virket i to år.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at noen høringsinstanser har
stilt seg kritisk til å fjerne REKs ansvar for lovlighetskontroll. Disse medlemmers syn er at Helsinkideklarasjonen
ikke kan forstås dithen at den etiske vurderingen forutsetter en
lovlighetskontroll. I henhold til Helsinkideklarasjonen skal REK
foreta en uavhengig etisk vurdering uavhengig av om prosjektet er
lovlig eller ikke etter den gjeldende stats nasjonale rett.
Disse medlemmer viser
videre til at det i Helsinkideklarasjonen står at den uavhengige
etiske vurderingen (les REK) «must take into consideration», altså «må
ta hensyn til», nasjonale regler. Dersom dette skulle tolkes slik
REK legger til grunn, kan ikke lovlighetskontrollen avgrenses til
kun helseforskningloven, men alle bindende og ikke-bindende nasjonale
regler og lover. Disse medlemmer mener
det er enighet om at dette ikke er ønskelig, og vil opplyse om at
vertsinstitusjonen til forskningsprosjekter har et ansvar for lovlighetskontroll
av forskningsprosjektene i dag også. Dermed er den foreslåtte endringen
en effektivisering som forebygger dobbeltarbeid.
Disse medlemmer påpeker
videre at den foreslåtte endringen kun fjerner kravet om lovlighetsvurdering
hos REK, ikke muligheten. I en situasjon hvor det for eksempel er
uenighet om lovligheten av et prosjekt mellom vertsinstitusjonen
og forskeren/prosjektlederen, vil REK på forespørsel fortsatt kunne
gjøre en lovlighetsvurdering.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til forslaget om at
de regionale etiske komiteene (REK) ikke lenger skal ha lovlighetskontroll
av forskningsprosjekter som sin oppgave. Disse
medlemmer har merket seg at høringsinstansene er delt i sine
syn på forslaget, men deler regjeringens syn på at det er positivt
at REK skal rendyrke de etiske vurderingene, og at virksomhetene
har det juridiske ansvaret for å følge gjeldende rett også i dag. Disse medlemmer vil understreke at også
ved en opphevelse av henvisningen til personvern i helseforskningsloven
§ 5 vil personvernreglene likevel gjelde og må oppfylles av den
dataansvarlige, slik også Akershus universitetssykehus HF poengterer
i sitt høringssvar.
Disse medlemmer viser
videre til at kravene til forsvarlig forskning er regulert i helseforskningsloven § 4
og § 5, og at det ikke foreslås endringer i dette.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Kristelig Folkeparti
og Pasientfokus merker seg særlig at forslaget om å fjerne
de regionale forskningsetiske komiteenes (REK) oppgave med å vurdere
om forskningsprosjekter er i samsvar med loven, innebærer en betydelig rolleendring.
I dag følger det av helseforskningsloven § 10 at REK vurderer både
de forskningsetiske og rettslige sidene av prosjektene. Når departementet
foreslår å flytte lovlighetskontrollen over til forskningsinstitusjonene
selv, endres balansen i det forskningsetiske systemet.
Disse medlemmer anerkjenner
at visse høringsinstanser, herunder helseforetak og enkelte forskningsmiljøer,
har vært positive til forslaget om å rendyrke REKs rolle som et
etisk vurderingsorgan. Samtidig mener disse
medlemmer at det også er viktig å lytte til bekymringene fra
blant andre REK, NEM og Datatilsynet, som har påpekt at endringen
kan svekke uavhengigheten og tilliten til forskningsetisk vurdering. Disse medlemmer mener det må være et
mål at kontrollfunksjonene i forskningen oppleves som legitime og
uavhengige både av forskningsinstitusjoner og av allmennheten.
Disse medlemmer merker
seg høringsinnspillet fra Den nasjonale forskningsetiske komité
for medisin og helsefag (NEM):
«De internasjonale reguleringene som
i dag er implementert i helseforskningsloven har sin bakgrunn fra
Nürnberg-prosessen, der forskningen førte til drap og skader på
mennesker under 2. verdenskrig ut fra hensyn til samfunnsnytten.
Men forskningsskandaler hører ikke fortiden til. I 2016 ble det
avdekket at forskningen til den anerkjente kirurgen Macchiarini
ved Karolinske Instituttet var basert på bedrageri. Selv om flere
varslet om prosjektet, var ledelsen ved forskningsinstitusjonen primært
opptatt av den høyre prestisjen i forskningsprosjektene. Varslerne
ble ikke hørt i tide, og alle forskningsdeltakere døde. Macchiarini
er nå straffedømt i flere land, blant annet i Sverige. I Norge viste
også Norwait saken at institusjonene sviktet grovt i sin oppfølging
av forskningsprosjektet og at varslere ikke ble hørt. Studien skulle
følge pasienter som hadde gjennomgått stråling for endetarmskreft
for å se om de kunne unngå ytterligere kirurgi. Ved Helse Bergen
ble det inkludert pasienter på feil grunnlag, noe som medførte økt
risiko for spredning og død for deltagerne. Både Helse Bergen og
Helse Stavanger fikk i 2024 millionbøter for bruddene på helseforskningsloven.
I dette perspektivet er det overraskende at
departementet foreslår å oppheve den lovlighetskontrollen som i
dag tilligger REK, for å overlate dette til ledelsen i helseforetakene
og andre forskningsansvarlige institusjoner. Det å fjerne lovlighetskontrollen
fra den uavhengige etiske komiteens forhåndsvurdering vil kunne gjøre
pasienter og andre deltagere i medisinsk forskning mer utsatt for
overgrep i forskningens navn. Menneskerettighetene og Nürnbergkodeksen
fastholder at det er statens ansvar å verne innbyggerne mot misbruk i
medisinsk forskning.»
Disse medlemmer viser
til at forslaget om å fjerne kravet om forhåndsgodkjenning fra REK
for rene registerstudier, jf. nåværende § 9, reiser viktige spørsmål om
personvern og uavhengig vurdering. Når eksisterende kontrollmekanismer
fjernes eller endres, må det stilles desto tydeligere krav til rettssikkerhet,
åpenhet og ansvarlig bruk av sensitive opplysninger.
Disse medlemmer peker
på at flere høringsinstanser – herunder REK, Universitetet i Oslo,
Datatilsynet og en rekke forskningsmiljøer – har kommet med tung
kritikk av lovforslaget. Disse medlemmer registrerer
at denne kritikken i liten grad er tatt til følge i proposisjonen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus støtter
ikke departementets forslag til endring i § 10. Dette blir av høringsinstanser
omtalt som en dramatisk omlegging av forvaltningssystemet på helseforskningsfeltet. Disse medlemmer viser spesielt til høringsuttalelse
fra REK (regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk).
Avvikling av lovlighetskontrollen er problematisk av flere grunner.
For det første er forslaget ikke i samsvar med grunnleggende prinsipper
i Helsinkideklarasjonen. For det andre vil lovforslaget ha konsekvenser
for deltakernes rettsvern og sikkerhet og vanskeliggjøre formelle
prosesser knyttet til forskning. For det tredje må langt flere institusjoner
tolke helseforskningsloven uten noen sentral koordinering.
På denne bakgrunn vil disse
medlemmer stemme imot forslaget til endring i helseforskningsloven
§ 10 andre ledd.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Pasientfokus støtter forslag om at henvisningen
til personvern i helseforskningsloven § 5 oppheves.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet støtter forslaget om å fjerne REKs
ansvar for lovlighetskontroll og heller rendyrke REK som etisk vurderende
organ. Det kan redusere unødvendig dobbeltarbeid og effektivisere
søknadsprosessen. Universiteter, helseforetak og andre forskningsinstitusjoner
har både kompetanse og insentiver til å sikre at egne prosjekter
er juridisk forsvarlige. Samtidig vil REK fortsatt ha en viktig
rolle i å vurdere forskningsetiske spørsmål, noe som opprettholder
nødvendig ekstern kontroll av forskningsprosjekter.
Dette medlem viser
videre til at det foreslås å fjerne REK-godkjenning for rene registerstudier. Dette medlem mener det kan være fornuftig
med en forenklet behandling av prosjekter som kun bruker allerede innsamlede
helsedata og medfører lav risiko for deltakerne. Likevel mener dette medlem at det fortsatt bør finnes
et minimum av ekstern vurdering – for eksempel gjennom en meldeplikt
eller forenklet godkjenning fra REK. Helseopplysninger er sensitive,
og bruk til forskning bør fortsatt være underlagt et uavhengig blikk for
å sikre personvernet. Dette medlem merker
seg at medlemmer fra flere partier har kritiske merknader, og viser
til at Fremskrittspartiet er, og alltid har vært, svært opptatt
av å sikre et godt personvern for alle i Norge. Dette
medlem støtter ikke disse partiene, men er glad flere partier
ønsker å støtte opp om personvernet til innbyggerne. Derfor ønsker dette medlem å ta til orde for at loven
bør evalueres innen endringene har virket i to år, for å sikre at
endringene som gjøres, ikke har gått negativt ut over personvernet,
og truffet en god balanse mellom ønsket om innovasjon og retten
til personvern.
Dette medlem fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
om å iverksette tiltak for å korte ned saksbehandlingstiden for
rene registerstudier og at kravet til forhåndsgodkjenning ikke fjernes.»