3.2 Forbod mot genetisk testing av barn utanfor helsetenesta
Komiteen viser til
departementet sitt forslag om eit forbod i bioteknologiloven § 5-7
mot å bestille eller utføre genetiske undersøkingar av barn under
16 år, med visse unntak. Forbodet gjeld til dømes ikkje genetiske
undersøkingar av barn rekvirerte av lege der formålet er å stille
sjukdomsdiagnose. Komiteen vil understreke
at dette forslaget er ei oppfølging av Stortingets oppmodingsvedtak
612 (2019–2020), og at forslaget har fått brei støtte i høyringa. Komiteen er einig med departementet,
som skriv at staten har eit særskilt ansvar for å verne barns personlege
integritet, og at det er barnet sjølv, når det er tilstrekkeleg
modent, som må kunne avgjere om det ønskjer informasjon om risiko
for framtidig sjukdom.
Komiteen vil understreke
at dagens regulering i § 5-7 av genetiske undersøkingar av barn
under 16 år innanfor helsetenesta blir vidareført utan endringar,
og at forbodet mot genetiske undersøkingar utanfor helsetenesta
blir regulert i ein ny § 5-7a. Slik vil ein få tydeleg fram at gentesting
framleis skal vere ein viktig del av utgreiing av sjukdom hos barn
i helsetenesta, samstundes som det vert innført forbod for undersøkingar
som ikkje er rekvirerte av lege.
Komiteen viser til
forslaget om at handlingar som er omfatta av forbodet, gjeld både
det å bestille ei genetisk undersøking av ein person under 16 år,
og det å gjennomføre analyse av prøven. Vidare at forbodet også
vil gjelde å selje nærare bestemte genetiske undersøkingar, inkludert
sjølvtestar, til barn under 16 år.
Komiteen vil også
framheve at departementet foreslår å utvide definisjonen av genetiske
undersøkingar til også å omfatte undersøkingar som ligg tett opp
til medisinske undersøkingar.
Komiteen registrerer
at fleire høyringsinstansar har meiningar rundt aldersgrensa for
forbodet som er foreslått på 16 år. Komiteen viser
til at departementet argumenterer med at i helsetenesta er den helserettslege
myndigheitsalderen sett til 16 år, og at ungdom på 16 år er tilstrekkeleg
modne til å forstå konsekvensane ved å ta ein genetisk test utanfor
helsetenesta.
Komiteen viser til
forslaget om at eit forbod mot genetisk testing av barn utanfor
helsetenesta må vere straffesanksjonert, for å sikre etterleving,
og også gjelde foreldre og andre privatpersonar. Komiteen viser
til at departementet foreslår at privatpersonar som bryt desse føresegnene,
likevel ikkje bør kunne straffast med fengsel, men at bøtestraff
vil vere ein tilstrekkeleg streng reaksjon i desse tilfella.
Komiteen viser til
at departementet opprettheld dagens avgrensing av verkeområdet for
bioteknologi-lova slik at genetiske undersøkingar til identifikasjonsformål,
til dømes farskapstestar, framleis fell utanfor verkeområdet for
lova. Komiteen merkar seg at nokre høyringsinstansar
meiner at forbodet bør omfatte farskapstestar, av omsyn til barns
personvern og barns moglegheit til å bestemme over eigne genetiske
data. Komiteen vil framheve at Forbrukarrådet
og departementet meiner at eit eventuelt forbod mot å teste barn med
slike testar bør regulerast i anna lovgiving, til dømes barnelova.
Komiteen erkjenner
at det kan reisast spørsmål ved om eit forbod mot gentesting av
barn utanfor helsetenesta er eit inngrep i retten til respekt for
privatliv og familieliv etter Grunnlova § 102, EMK artikkel 8 og
FNs konvensjon om sivile og politiske rettar artikkel 17, ved at
foreldra ikkje får ta avgjerder dei meiner er rett for sitt barn. Komiteen viser til at på den andre sida
har barns rett til privatliv grunnlovsvern, etter Grunnlova § 104,
og også menneskerettsleg vern blant anna etter barnekonvensjonen
og EMK.
Komiteen viser til
at mange av selskapa som tilbyd genetisk sjølvtesting, er baserte
i USA og deler brukardata med tredjepartar. Avtalane er ofte svært
omfattande, og det er vanskeleg for forbrukarane å forstå innhaldet
og omfanget av avtalen og å vite korleis opplysningar blir handterte.
Det gjer at slike sjølvtestar i stor grad utfordrar personvernet,
særleg til barn.
Komiteen merkar
seg at departementet vurderer at det er til barns beste å innføre
eit forbod med genetiske testar utanfor helsetenesta, og at forbodet
er i tråd med Noregs menneskerettslege forpliktingar. Departementet
meiner vidare at det føreslegne forbodet er ein lovleg restriksjon
innanfor reglane i EØS-retten om fri flyt av varer og tenester.
Komiteen viser til
barns særlige vern og beskyttelse i Grunnloven, Den europeiske menneskerettskonvensjon,
biomedisinkonvensjonen og barnekonvensjonen. Særlig vil komiteen påpeke at hensynet til barnets
beste skal være styrende i handlinger som vedrører barn.
Det er svært lite som tyder på at predikativ
testing av barn fører noe særlig positivt med seg. Videre utføres
genetiske tester av denne typen hovedsakelig av utenlandske selskaper
uten at norske myndigheter har særlig kontroll over personvern eller
forvaltning av helsedata og helseopplysninger. Komiteen vil
derfor tilslutte seg et totalforbud av genetisk testing av barn
utenfor helsetjenesten, med hjemmel om unntak fra forbudet for helt
spesielle tilfeller.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus støtter
Helse- og omsorgsdepartementets forslag om å forby genetisk testing
av barn under 16 år utenfor helsetjenesten. Disse partier er sterkt
bekymret for muligheten til å kommersialisere og forske på biologisk
materiale som er hentet inn gjennom genetiske selvtester, og at
det finnes få mekanismer som rent praktisk kan hindre at en person
sender inn andres DNA-materiale for å få dette testet.
Disse medlemmer mener
at kommersielle diagnostikktjenester i sin alminnelighet er i ferd
med å bli en betydelig utfordring for helsetjenestene. Det er stadig flere
private aktører som tilbyr undersøkelser og diagnostikk, herunder
blodprøver, bildediagnostikk, fø-flekkundersøkelser, selvtatte prøver
for eksempelvis kjønnssykdommer og så videre. Veldig ofte ender
dette med uspesifikke funn som utløser et behov for oppfølging.
Dette blir da overlatt til fastlege og/eller spesialisthelsetjenesten. Disse medlemmer viser til at helsepersonelloven
§ 13 stiller særskilte krav til markedsføring av helse- og omsorgstjenester.
Det følger av bestemmelsen at markedsføringen av helse- og omsorgstjenester,
eller virksomheter som yter slike tjenester, skal være forsvarlig,
nøktern og saklig.
Disse medlemmer fremmer
på bakgrunn av dette følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at Helsetilsynet får nødvendige hjemler og midler til å reagere
raskere og strengere mot kommersiell diagnostisk virksomhet når det
påfører pasienter, helseinstitusjoner, folketrygden eller andre
unødvendig tidstap eller utgift, eller man ser at markedsføring
av helse- og omsorgstjenester ikke er forsvarlig, nøktern og saklig.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus støtter
forslaget om å innføre et forbud mot genetisk testing av barn under
16 år utenfor helsetjenesten, slik det foreslås i ny § 5-7a i bioteknologiloven. Disse medlemmer viser til at genetiske
selvtester kan gi barn informasjon de ikke har forutsetninger for
å forstå eller håndtere, og at dette kan få alvorlige konsekvenser
for deres psykiske helse, personvern og selvbilde. Disse medlemmer mener
det er avgjørende at genetiske undersøkelser av barn kun skjer når
det er en klar medisinsk indikasjon, og innenfor rammene av helsetjenesten,
der det finnes fagpersoner med kompetanse til å gi nødvendig genetisk
veiledning og oppfølging. Disse medlemmer viser
til at staten har et særlig ansvar for å beskytte barns integritet,
og at det er barnet selv, når det er tilstrekkelig modent, som skal
kunne ta stilling til om det ønsker slik informasjon.
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet vil vise til oppmodingsvedtak nr.
611 i Innst. 296 L (2019–2020), jf. Prop. 34 L (2019–2020):
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake
til Stortinget med en utredning av markedet for genetisk selvtesting,
som skal danne grunnlag for lovregulering av dette markedet. Utredningen
må blant annet ivareta hensynet til personvern, retten til egne
helsedata og helsekonsekvenser ved villedende testresultat.»
Desse medlemene ser
fram til regjeringa si oppfølging av dette forslaget.