Komiteens merknader
Komiteen,
medlemene frå Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Tove Elise Madland,
Even A. Røed og Truls Vasvik, frå Høgre, Sandra Bruflot, Erlend
Svardal Bøe og leiaren Tone Wilhelmsen Trøen, frå Senterpartiet,
Siv Mossleth og Kjersti Toppe, frå Framstegspartiet, Bård Hoksrud,
frå Sosialistisk Venstreparti, Marian Hussein, frå Raudt, Seher
Aydar, frå Kristeleg Folkeparti, Hadle Rasmus Bjuland, og frå Pasientfokus,
Irene Ojala, viser til representantforslaget frå representantane Kjersti
Toppe, Sigbjørn Gjelsvik, Marit Knutsdatter Strand og Siv Mossleth
om å betre den offentlege fødselsomsorga og førebygge heimefødslar
utan kvalifisert hjelp.
Komiteen vil understreke
at det er skilnad mellom heimefødslar med og utan kvalifisert hjelp.
Helsedirektoratet har i den nasjonale retningslinja for fødselsomsorga
ei tilråding om at helseføretaka kan gi tilbod om heimefødsel der
forholda ligg til rette for det. Det er ingen pasientrett å få tilbod
om heimefødsel, men det er om lag 250 planlagde heimefødslar i året. Komiteen viser til at det er om lag like
mange uplanlagde fødslar utanfor sjukehus, til dømes under transport.
Komiteen viser til
at det ifølge tal frå Medisinsk fødselsregister skjer få planlagde
uassisterte fødslar i Noreg. Komiteen deler
likevel bekymringa til forslagsstillarane over utviklinga der frifødselnettverk
i sosiale medium promoterer heimefødsel utan kvalifisert helsepersonell.
Personar reklamerer også for at dei er fødselshjelparar utan å vere
autorisert helsepersonell, og det kan sjå ut som at talet på kvinner
som vel å føde heime uassistert, går opp.
Komiteen vil sterkt
frarå uassisterte heimefødslar. Konsekvensane kan vere store for
både mor og barn, og ein kan ikkje vite sikkert korleis fødselen
utviklar seg.
Komiteen meiner
det er bekymringsfullt og ei fallitterklæring for det offentlege
tilbodet viss fleire vel uassistert heimefødsel på grunn av dårlege
erfaringar etter å ha fødd på sjukehus. Komiteen er
samde i at Noreg skal ha ei fødselsomsorg i verdsklasse, både når
det gjeld kvalitet og medisinsk resultat, og når det gjeld korleis
føde- og barselkvinner blir møtte og behandla av helsetenesta.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Kristelig Folkeparti
og Pasientfokus viser til «Min jordmor», også kalt caseload
midwifery på engelsk, som er en godt utprøvd modell som har vært
brukt i flere år i land som New Zealand, Australia og Storbritannia.
I denne modellen følges den gravide opp av en fast jordmor gjennom
hele svangerskapet, under fødselen og i barseltiden. Dette gir både
trygghet og kontinuitet.
Disse medlemmer viser
til sykehuset Drammen, der man startet prosjektet «Min jordmor»
i 2025, etter inspirasjon fra Sverige og Karolinska sykehuset i Stockholm.
Der har de hatt et lignende tilbud, kalt «Min barnmorska», siden
2017. Det har vært så vellykket at det nå er en fast del av helsetilbudet
til gravide. Danmark har også lang erfaring med denne modellen. Forskning
viser at jordmødre som jobber på denne måten, trives bedre og opplever
mindre utbrenthet. Det er altså en modell som er bra både for den
gravide og for jordmødrene.
Disse medlemmer viser
til at forløpsbasert finansiering ble lansert som en ønsket løsning
i Meld. St. 7 (2019–2020) Nasjonal helse- og sykehusplan 2020–23. Ved
forløpsbasert finansiering tilbys samlet refusjon for alle de omsorgselementene
som faller innenfor et forhåndsbestemt pasientforløp. Dette er en
svært godt egna ordning for finansiering av «Min jordmor»/caseload
midwifery.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
finansiering og igangsetting av flere prosjekter etter modell av
Min jordmor-prosjektet, med følgeforskning, forløpsbasert finansiering
og involvering av faggruppene som sentrale elementer.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet har som målsetting at kvinner skal oppleve
et sammenhengende, trygt og helhetlig tilbud gjennom svangerskap,
fødsel og barsel. Disse medlemmer viser
til Nasjonal helse- og samhandlingsplan (Meld. St. 9 (2023–2024))
der det er lagt fram flere tiltak som skal understøtte dette målet.
Disse medlemmer viser
til at resultater fra MFR (medisinsk fødselsregister) viser at Norge
regnes som et av verdens tryggeste land å føde i. Norge har svært
lave tall for dødelighet og sykelighet hos mor og barn. Videre viser disse medlemmer til at Helsedirektoratets veiledere
og retningslinjer for fødselsomsorgen og barseltilbudet, og en jevnlig
oppdatering av disse, bidrar til å kontinuerlig styrke kvaliteten
i tjenestene.
Disse medlemmer viser
til at helseregionene har ansvaret for å gi spesialisthelsetjenester,
herunder fødselsomsorg, og må organisere sitt tilbud ut fra lokale forutsetninger
og behov. Videre viser disse medlemmer til
at kommunene skal tilby nødvendige helse- og omsorgstjenester som
blant annet svangerskapskontroller og oppfølging av mor og barn
etter fødsel, når de ikke har behov for oppfølging i spesialisthelsetjenesten.
Disse medlemmer mener
tiltakene i Nasjonal helse og samhandlingsplan, sammen med nasjonale faglige
retningslinjer, nasjonale kvalitetsindikatorer og resultatene fra
den kommende brukerundersøkelsen, er et godt utgangspunkt for å
forbedre og videreutvikle tjenestene. Disse
medlemmer mener det viktigste nå er at kommuner og helseforetak
setter i verk tiltak lokalt ved behov, supplert med resultatene
fra brukerundersøkelsen og fra nasjonale kvalitetsindikatorer og
statistikk fra medisinsk fødselsregister.
Disse medlemmer viser
til at Helsedirektoratets retningslinjer for fødselsomsorg har en
anbefaling om bemanning av jordmødre ved norske fødeinstitusjoner.
Muligheten for kontinuerlig tilstedeværelse i aktiv fødsel er fremhevet
i anbefalingen som en faktor helseforetakene bør legge til grunn
når de utarbeider bemanningsplaner.
Disse medlemmer viser
til at de regionale helseforetakene gjennom Nasjonal helse- og omsorgsplan har
fått i oppdrag å rapportere på hvordan ny retningslinje for fødselsomsorgen
er satt i verk, spesielt hvordan helseforetakene har fulgt opp anbefalingen
om tilstedeværende jordmor under aktiv fødsel. Disse
medlemmer viser videre til at de regionale helseforetakene
opplyser om at det jobbes aktivt for å nå målet om én til én-omsorg
under fødselen, men de store sesong- og dag til dag-variasjonene
gjør det krevende å nå dette målet for 100 pst. av de fødende.
Disse medlemmer understreker
at samtidighetskonflikter og uforutsette hendelser kan føre til
behov for å omdisponere personell og dermed avvike fra anbefalingen
om kontinuerlig tilstedeværelse under aktiv fødsel. Disse medlemmer viser til at det er nødvendig
med et handlingsrom i et fagområde som er uforutsigbart, slik som
fødselsomsorgen er. Helsedirektoratet påpeker i sitt innspill til
representantforslaget at det derfor ikke er hensiktsmessig å f.eks.
rettighetsfeste én til én-oppfølging i aktiv fødsel. Disse medlemmer deler Helsedirektoratets
syn om at dette ikke er hensiktsmessig.
Disse medlemmer understreker
at befolkningsrettet kommunikasjon og brukerdialog om trygg fødsel
er viktig. Disse medlemmer viser videre
til at Helsedirektoratet har gjennomført dialogmøter med brukerorganisasjoner
og fagorganisasjoner, og de vurderer nå å legge ut informasjon om
uassisterte fødsler på Helsenorge.
Disse medlemmer viser
til at etter lov om alternativ behandling § 5 er det forbeholdt
helsepersonell å utføre «medisinske inngrep eller behandling som
kan medføre alvorlig helserisiko». Disse medlemmer viser
videre til at i tråd med uttalelser i lovens forarbeider vil dette
etter en konkret vurdering kunne omfatte fødsler. Helsetilsynet
er ikke tilsynsmyndighet for virksomhet som omfattes av denne loven,
men overtredelse kan straffes etter lovens § 9.
Disse medlemmer viser
til at lovens ordning innebærer en overordnet regulering som legger
opp til konkret vurdering fra sak til sak, sammenholdt med føringer
og eksempler i forarbeidene. Disse medlemmer støtter
statsråden i at dette er en mer hensiktsmessig reguleringsform enn
en regulering som lister opp hvilke konkrete behandlingsformer,
sykdommer eller diagnoser som skal være forbeholdt helsepersonell
å utføre.
Disse medlemmer viser
også til at hvilke personellgrupper som er nødvendige for å bistå
ved en fødsel, vil kunne variere som følge av flere faktorer. Disse medlemmer viser videre til at det
derfor vil være vanskelig å regulere uttømmende i lov hvilke helsepersonellgrupper
som skal kunne bistå ved en fødsel. Disse
medlemmer mener dette reguleres av forsvarlighetsplikten etter
helsepersonelloven § 4 og helsepersonells adgang til bruk av medhjelper
etter helsepersonelloven § 5.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Pasientfokus viser til at Arbeiderpartiets
henvisning til ny faglig retningslinje for fødselsomsorgen har én-til-én-omsorg
som en sterk anbefaling og det ikke er noe som bør gis som en rettighet. Disse medlemmer vil vise til at dette
har vært en faglig anbefaling i mange år, men det har ikke ført
til noen endring og blir knapt nok meldt inn som avvik. Derfor mener disse medlemmer at det trengs tydeligere
regulering, og at dette må være en rett som kvinner har og kan forvente
seg av et offentlig tilbud, også for å forebygge at kvinner velger
å føde hjemme uten helsepersonell til stede. Disse
medlemmer viser til at Arbeiderpartiet og statsråden problematiserer
at å tydeliggjøre fødsel inn i lov om alternativ behandling kan
være vanskelig fordi det kan være flere personer til stede og hjelpe
til ved en fødsel. Men det bør være uproblematisk å være tydelig
på at medisinsk fødselshjelp skal utføres av helsepersonell og kunne
sidestilles med behandling av alvorlige sykdommer og annen akutthjelp. Disse medlemmer mener at det ikke er
godt nok, slik statsråden skriver, at det fortsatt skal «tolkes»
ut av lov om fødselshjelp er omfattet av lov om alternativ behandling. Disse medlemmer mener at dette må tydeliggjøres
i loven. Disse medlemmer merker seg
at Arbeiderpartiet mener at følgetjeneste ved over én times reisevei
vil gå ut over andre deler av svangerskapsomsorgen. Disse medlemmer mener at dette er et tilbud
vi har råd til å tilby den fødende kvinne i distriktene med lang
reisevei til fødetilbud, om vi mener noe med at det skal være et
likeverdig helsetilbud i hele landet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Nasjonal helse- og samhandlingsplan
slår fast at regjeringen vil styrke og desentralisere tilbudet gjennom
et godt samarbeid mellom kommuner og helseforetak, og at dagens
fødetilbud skal opprettholdes innenfor planperioden, gitt forsvarlig
drift. Videre viser disse medlemmer til
at følgetjenesten for gravide er grundig omtalt i Nasjonal helse-
og samhandlingsplan, og meldingens tiltak om å evaluere og forbedre
følgetjenesten for gravide er fulgt opp med oppdrag til de regionale
helseforetakene. Eventuelle justeringer i tjenesten må bygge på
helseregionenes evaluering av tjenesten når denne er ferdigstilt.
Disse medlemmer vil
understreke at det ikke har tilkommet ny kunnskap om følgetjenesten
som skulle tilsi at det er grunnlag for å endre rett til følgetjeneste
fra 90 til 60 minutters reisevei. Videre er disse medlemmer bekymra
for tilgangen til jordmødre og at dette er en betydelig utfordring. Disse medlemmer viser til at rett til
følgetjeneste ved 60 minutters reisevei vil måtte gå på bekostning
av andre deler av svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg hvor jordmorkompetanse
er nødvendig.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til forslaget om å fremme en handlingsplan
som skal utarbeides på bakgrunn av resultatene fra den nasjonale
undersøkelsen om brukere av svangerskaps-, fødsels- og barselomsorgen.
Handlingsplanen skal ha som mål å sikre tilliten til det offentlige
føde- og barseltilbudet.
Disse medlemmer mener
i likhet med forslagsstillerne at tilliten til det offentlige føde-
og barseltilbudet må styrkes, men mener det er betenkeligheter ved
å lage en handlingsplan på bakgrunn av den nevnte undersøkelsen. Disse medlemmer viser til at det har vært
flere kritiske innvendinger til brukerundersøkelsen, og til utformingen
og gjennomføringen av den. Disse medlemmer mener
også at dersom det kommer tydelige tilbakemeldinger om hvordan fødselsomsorgen
bør forbedres etter brukerundersøkelsen, kan og bør det resultere
i at helseforetak og sykehus raskt setter i gang tiltak fremfor
å vente på en handlingsplan.
Disse medlemmer viser
til at Helsedirektoratet har en anbefaling om bemanning av jordmødre
ved fødeinstitusjoner, i retningslinjen for fødselsomsorg. Her er
tilstedeværelse i aktiv fødsel fremhevet i anbefalingen som noe
helseforetakene bør legge til grunn når de utarbeider bemanningsplaner. Disse medlemmer registrerer at Helsedirektoratet
påpeker i sitt innspill til representantforslaget at samtidighetskonflikter
og uforutsette hendelser kan føre til behov for å omdisponere personell
og dermed avvike fra anbefalingen om kontinuerlig tilstedeværelse. Disse medlemmer vil understreke viktigheten
av at helseforetakene legger én-til-én-oppfølging under aktiv fødsel
til grunn når de bemanner fødeavdelingene.
Disse medlemmer mener
uassisterte hjemmefødsler ikke bør forekomme. Uassisterte hjemmefødsler kan
være farlige for mor og barn, og man kan ikke vite på forhånd hvordan
en fødsel utvikler seg. Disse medlemmer er
usikre på hvorvidt en opplysningskampanje vil ha effekt blant mennesker
som i utgangspunktet har lav tillit til helsetjenesten. I en presset sykehusøkonomi
bør ressursene brukes på å styrke den offentlige fødselsomsorgen
fremfor opplysningskampanjer med begrenset eller ingen effekt, selv
om disse medlemmer forstår og deler
intensjonen bak forslaget. Disse medlemmer vil
vise til at selv om det er en bekymring for at trenden kan være
økende, er det heldigvis fremdeles et svært begrenset antall kvinner
som planlegger å føde hjemme uten helsepersonell til stede. For
å forebygge uassisterte hjemmefødsler mener disse
medlemmer at fødselstilbudet må styrkes og differensieres,
og at kvinner må få god oppfølging etter traumatiske fødselsopplevelser.
Disse medlemmer ønsker
ikke å endre lov om alternativ behandling slik at det blir lovfestet
at fødselshjelp ikke skal kunne gis av andre enn autorisert helsepersonell,
jordmor og lege. Disse medlemmer mener
ikke et forbud er veien å gå for å styrke tilliten til den offentlige
fødselsomsorgen og er bekymret for at et forbud vil gjøre at kvinner
som vurderer å føde uassistert hjemme, ikke møter opp til timer
i svangerskapsomsorgen og at de ikke kontakter helsepersonell dersom
noe skulle gå galt før, under eller etter fødsel. Disse
medlemmer viser også til Barselopprørets innspill til komiteen,
der de skriver:
«Vi er bekymret for utilsiktede konsekvenser
ved å endre loven. Vi spør oss om man kan ende opp i en situasjon
hvor man kriminalisere partnere, doulaer og andre støttepersoner,
for eksempel i tilfeller hvor fødselen gikk fortere enn forventet.
Vi spør oss også hvordan begrepet ‘fødselshjelp’ er tenkt definert.»
Disse medlemmer viser
til at det kan medføre straffansvar for pårørende, doula eller andre
dersom det oppstår komplikasjoner under fødsel uten nødvendig helsepersonell
til stede, og at det ikke er lovlig å gi inntrykk av at man har
autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning etter helsepersonelloven,
jf. lov om alternativ behandling av sykdom mv.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet stiller seg uforstående til en slik problematisering
av forslaget. Å sikre at ingen andre enn autorisert helsehjelp aktivt
tar på seg det medisinske ansvar eller annonserer for å ta på seg
dette ansvaret ved en fødsel, er viktig å tydeliggjøre. I situasjoner
der andre, for eksempel pårørende, må bistå en fødsel som skjer
uplanlagt, vil selvsagt ikke bli definert som medisinsk fødselshjelp og
må vurderes inn under den hjelpeplikt alle har når en person er
i fare.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus mener
Norge har en god fødselsomsorg, og vil på det sterkeste anbefale
alle å benytte seg av denne, men det er også åpenbart at mange har
behov for tettere oppfølging og bedre omsorg enn de får i dag. Særlig mangelen
på jordmødre og utfordringene med å rekruttere jordmødre må tas
tak i.
Disse medlemmer mener
at en stor del av jordmormangelen kommer av at folk slutter i jobbene
sine, fordi de ikke opplever at de får gitt den omsorgen de kan,
vil og skal gi. I stedet blir de satt til å løpe fra rom til rom. Disse medlemmer mener at å sørge for
at jordmødre kan stå i jobbene sine, er det viktigste tiltaket for å
sørge for at vi har nok bemanning i fødselsomsorgen. Det innebærer
selvfølgelig generelle bemanningstiltak for helsesektoren, men også
å sørge for at jordmødre kan få drive den én-til-én-omsorgen i aktiv
fødsel som de både kan, vil og skal drive.
Disse medlemmer noterer
at det i det siste har vært mye oppmerksomhet rundt farlige, uassisterte hjemmefødsler. Disse medlemmer vil understreke at det
er avgjørende at det kommuniseres tydelig at alle bør benytte seg
av det gode fødselstilbudet vi har. Samtidig mener disse
medlemmer at norske myndigheter, både fagmyndigheter og politikere,
må forholde seg til at noen, på grunn av traumer eller personlig
overbevisning, velger det bort. Det må vi møte med et tilbud som
gjør at alle som skal føde, selv de som kanskje er skeptiske til
helsevesenet, velger å føde under trygge omstendigheter på offentlige
sykehus. Tvang eller skremselspropaganda fra myndighetenes side
er ikke veien å gå.
Disse medlemmer mener
at vi må stanse nedgangen i antall fødetilbud og få flere jordmorledede
fødetilbud. Disse medlemmer viser til
Folkehelseinstituttets artikkel «De femti første årene med Medisinsk fødselsregister»,
som beskriver noen av utviklingstrekkene for fødsler i Norge i perioden
1967–2016. Den viser blant annet at tre av fire fødeinstitusjoner
ble nedlagt i perioden.
Disse medlemmer vil
også vise til at debatten om fødselsomsorg i Norge, med rette, har
stort fokus på jordmødre. En yrkesgruppe som imidlertid får for
lite oppmerksomhet, er barsel- og barnepleierne. Barsel- og barnepleiere
har kompetanse på pleie og omsorg under svangerskap, fødsel og barseltid
og til nyfødte, premature eller syke barn samt pårørende, og er
en viktig del av fødselsomsorgen. Per i dag er det seks utdanningstilbud for
barsel- og barnepleiere i landet, hvorav bare ett i Trøndelag og
ingen i Nord-Norge. Disse medlemmer erfarer
dessuten at bruken av barsel- og barnepleiere er svært ulik mellom
helseforetak og avdelinger, og at deres kompetanse ikke utnyttes
til det fulle.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
frem tiltak for å få bedre utnyttelse av barsel- og barnepleieres
kompetanse i både spesialist- og kommunehelsetjenesten samt en plan
for å øke utdanningskapasiteten, særlig i Nord-Norge.»
Medlemene i komiteen frå Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Kristeleg Folkeparti og Pasientfokus viser
til at det er mykje god helse i god fødselsomsorg. Ei god svangerskaps-,
fødsels- og barselomsorg er viktig for kvinner si helse, for familien
og for å gi barn ein god start på livet. Svangerskaps-, fødsels-
og barseltilbodet i Noreg gir gode resultat for mor og barn. Registrerte
fødselsskadar er redusert og det er trygt å føde.
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Raudt og
Pasientfokus viser til tal frå Medisinsk fødselsregister som
viser at det skjer få planlagde uassisterte fødslar i Noreg. Sidan
2020 har dei i gjennomsnitt berre registrert 4–5 slike fødslar i
året. Desse medlemene vil vise til nye
tal frå FHI og Medisinsk fødselsregister, som viser at det i løpet
av 2024 blei registrert 21 planlagde heimefødslar utan helsepersonell
til stades. Talet er ein stor auke sidan det i perioden 2020–2023
blei registrert 20 slike fødslar for heile fireårsperioden.
Ifølgje ein studie frå 2020 (Nordheim, Nordstrøm, Oslo
Met) er det i hovudsak tre grunnar til at kvinner vel uassistert
heimefødsel:
-
misnøye med dagens
fødselsomsorg
-
eit utilstrekkeleg heimefødselstilbod
-
stor tillit til kvinner si eiga evne til
å føde.
Desse medlemene viser til at studien
viste at fleire av kvinnene hadde født på sjukehus tidlegare og
gjerne ville hatt med ei jordmor under fødselen, men det låg ikkje
til rette for det. Dei opplevde sjukehuset som ein stad der det
ikkje var rom for individuell omsorg. Kvinnene hadde ikkje tillit
til sjukehusa og måten fødande blir møtte og behandla på. Dei meiner
dagens fødetilbod er fragmentert, og at ein difor ikkje kjenner
dei som skal vere med på fødsel, fordi ein møter forskjellige personar
i svangerskaps-, fødsels- og barselomsorga.
Desse medlemene meiner
at det som kjem fram i denne studien frå 2020, er i tråd med brukarerfaringane
mange norske kvinner har. Desse medlemene viser
til at knapp bemanning og kort liggetid kan gi kvinner lite ro og
dårleg oppfølging. Jordmorkapasiteten i kommunen må vere tilstrekkeleg
for å fylle dei behova som følgjer av kortare liggetid ved sjukehus
etter fødsel. Kvinner i barsel skal få god oppfølging og tilstrekkeleg
tid på sjukehus ved fødsel. Kort liggetid på sjukehus må vere kvinna
sitt eige val.
Desse medlemene meiner
at særleg bekymringsfullt er signala om at fleire kan velje uassistert
fødsel utan helsepersonell til stades, og meiner at ein treng no
å reetablere tilliten til norsk fødselsomsorg, som det føretrekte
og trygge alternativet for fødande kvinner og barn.
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet og Pasientfokus meiner det også
er behov for å regulere i lov at fødselshjelp ikkje skal kunne gis
av andre enn dei som er autorisert helsepersonell. Noreg skal ha
ei fødselsomsorg i verdsklasse når det gjeld kvalitet og medisinsk
resultat, men som også møter og behandlar føde- og barselkvinner
på ein trygg og respektfull måte, og som tek føde- og barselkvinner
sine behov på alvor.
Desse medlemene viser
til lov om alternativ behandling av sjukdom, der det i § 6 slås
fast at ikkje andre enn helsepersonell kan behandle allmennfarlege smittsomme
sjukdomar, og § 7 slår fast at berre helsepersonell kan behandle
alvorlege sjukdommar og lidingar. Desse medlemene meiner
at det ikkje bør vere rom for tolking om det å yte fødselshjelp
også omhandlar same krav til å vere helsepersonell, og føreslår
difor at fødselshjelp må takast inn i lova for å tydeleggjere at det
berre er helsepersonell som kan gi fødselshjelp. Det betyr ikkje
at det ikkje kan vere andre personar til stades som kan gi støtte
og omsorg, slik som doulaer, men dei skal ikkje kunne ta på seg
å gi fødselshjelp slik berre helsepersonell skal gjere. Brot på
dette skal kunne vere straffbart.
Desse medlemene vil
presisere at Senterpartiet ikkje føreslår at det skal vere straffbart
for kvinner å planlegge og gjennomføre fødsel utan helsepersonell
til stades. I staden må ein førebygge ei slik utvikling med god
informasjon og tydelege tilrådingar og å gjere det offentlege tilbodet
så godt at kvinner vel å bruke det. Desse
medlemene vil understreke at det framleis skal kunne vere
mogleg med heimefødslar med jordmor til stades, for dei som ynskjer
det.
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Raudt og
Pasientfokus viser til at ein tredjedel av fødslane som skjer
utanfor institusjon, ikkje er planlagde som heimefødslar. Slike
fødslar, som skjer under transport eller heime utan helsepersonell
til stades, er utrygge for kvinna og familien, og forsking kan tyde
på auka risko for mor og barn ved slike uplanlagde fødslar utanfor
institusjon. Desse medlemene viser til at mange av kvinnene som
uplanlagt føder utanfor institusjon, gjer det på grunn av lang reiseveg
til fødeavdeling eller at dei blir bedne å vente lenge heime fordi
det er fullt på fødeavdelinga/klinikken. Desse
medlemene meiner at sentraliseringa av fødetilbod er gått
for langt, og at reiseveg må bli tatt med i vurderinga av kvalitet.
Ved reiseveg over ein time kan forsking tyde på at det er ein markant auka
risiko for å føde utanfor sjukehus. Desse
medlemene meiner at det må vere eit likeverdig tilbod til kvinner
når det gjeld fødsel, og meiner at ein reiseveg på over ein time
til fødetilbod må utløyse ein rett til følgjeteneste. Desse medlemene vil også vise til at
det er uhaldbart at fødetilbod blir sommarstengde, på den tida av
året då det ofte er flest fødslar. Ein stenger ikkje akuttmottak
eller legevakt, men fødeavdelingar blir i nokre helseføretak altså
sommarstengde. Desse medlemene meiner
at regjeringa og helseministeren må sørge for at dei fødetilboda
vi har, er opne heile året. Desse medlemene viser
til at Noreg allereie har færre fødetilbod med tilgang til akuttfunksjonar
enn det som er WHO si tilråding.
Desse medlemene er
opptatte av at alle kvinner i fødsel må sikrast éin-til-éin-oppfølging
og jordmor til stades heile tida under aktiv fase av fødselen. Desse medlemene viser til at det i dag
er ei sterk tilråding i Nasjonal fagleg retningslinje for fødselsomsorga
at helseføretaka bør planlegge for dette. Desse
medlemene viser til at forsking viser at éin-til-éin-omsorg
gir tryggleik hos den fødande, noko som igjen krev mindre smertelindring
og resulterer i kortare og fleire spontane fødslar. Ved mange fødeavdelingar
er det ikkje tilstrekkeleg bemanning til å kunne gjennomføre ei
slik oppfølging. Desse medlemene meiner
at helseføretaka må ha ei bemanning som gjer at éin-til-éin-omsorg
også kan tilbys når det er travelt. Det kan ikkje vere slik at det berre
er dei som kjem inn og føder i rolege periodar som skal få oppfylt
kvalitetskrava i Helsedirektoratet sin veileder. Desse
medlemene meiner at det å ha ei jordmor hos seg når ein føder,
må vere ein rett som alle kvinner skal ha.
Desse medlemene viser
til at Helsedirektoratet no skal gjennomføre ei brukarundersøking
om svangerskaps-, fødsels- og barselsomsorga, men at denne har vore
kritisert for å ikkje vere representativ og utelukke viktige røyster
ved å ikkje legge til rette for svar frå fødande som føder under
transport m.m. Desse medlemene registrerer
at statsråden har lova at dette skal rettast opp, men forventar
at brukarorganisasjonar og fagprofesjonane får medverke i utforminga
av brukarundersøkinga vidare. Desse medlemene meiner det
trengst ei styrking av norsk fødselsomsorg, og at det bør skje gjennom
ein eigen handlingsplan basert på brukarundersøkinga og andre kjente
svakheiter ved dagens tilbod, ein handlingsplan som vert fremma
til Stortinget.
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Raudt, Kristeleg
Folkeparti og Pasientfokus fremjar følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa styrke
den offentlege fødselsomsorga gjennom å fremje ein handlingsplan,
som også må bygge på erfaringane til brukarar av svangerskaps-,
fødsels- og barselomsorga. Handlingsplanen skal ha som mål å sikre
tilliten til det offentlege føde- og barseltilbodet.»
«Stortinget ber regjeringa sikre
at éin-til-éin-oppfølging av kvinner under aktiv fase av fødselen
blir ein rett alle fødande kvinner har, og sørge for ei bemanning av
fødetilbod som legg til rette for dette.»
«Stortinget ber regjeringa sikre
eit desentralisert fødetilbod og følgeteneste til sjukehus for fødande
med meir enn éin times reiseveg, og legge fram sak for Stortinget
på eigna måte.»
«Stortinget ber regjeringa om å sikre
forsvarleg heilårsdrift av fødetilboda slik at kvinner får føreseieleg
reiseveg uavhengig av når på året fødselen skjer.»
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet, Kristeleg Folkeparti og Pasientfokus fremjar
følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa gjennomføre
ein opplysningskampanje i befolkninga om kvifor fødslar ikkje må
planleggast utan helsepersonell til stades, og opplyse om risikoen
ved uassisterte heimefødslar.»
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet og Pasientfokus fremjar følgjande
forslag:
«Stortinget ber regjeringa legge
fram forslag om å endre lov om alternativ behandling ved sykdom
mv. slik at det blir lovfesta at fødselshjelp ikkje skal kunne gis
av andre enn autorisert helsepersonell, jordmor og lege.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Pasientfokus deler bekymringen for
at det er en økning i antall planlagte fødsler uten tilstedeværelse
av kvalifisert helsepersonell. Disse medlemmer viser
til at slike såkalte frie fødsler kan medføre alvorlig fare for
både mor og barn, og at det er dokumentert hendelser der barn har
dødd eller fått varige skader som følge av manglende medisinsk oppfølging
under fødsel.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiets landsmøte
i 2025 vedtok resolusjonen «Barn har krav på rettsvern også ved
fødsel», hvor det slås fast at det ikke er en menneskerett å føde
uten tilsyn, og at foreldres ønske om å føde «i frihet» ikke kan
gå foran barnets rett til liv og helse. Det pekes på at ingen ville
godtatt at et spedbarn skulle nektes tilgang på medisinsk hjelp
etter fødsel – derfor må heller ikke fødselsøyeblikket stå uten
rettslig beskyttelse.
Dette medlem mener
det bør være et tydelig forbud mot planlagte fødsler uten helsepersonell,
og at det offentlige i stedet må bruke ressurser på å styrke trygge og
differensierte tilbud i sykehusene. ABC-modeller og tilbud med lav
intervensjonsgrad kan gi kvinner valgfrihet innenfor trygge rammer.
Dette medlem mener
det ikke er aktuelt å lovfeste rett til offentlig finansierte hjemmefødsler.
Når staten har ansvar for fødselsomsorgen, må den også sette grenser
for hvilke rammer som er forsvarlige – både medisinsk og rettslig.
Dette medlem fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å forby planlagte fødsler uten kvalifisert helsepersonell
til stede.»
«Stortinget ber regjeringen prioritere
styrking av fødetilbudene i regi av sykehusene fremfor å legge til
rette for offentlig finansierte hjemmefødsler.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Pasientfokus fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at alternative fødetilbud med lavere intervensjon, som ABC-modeller,
tilrettelegges og videreutvikles innenfor spesialisthelsetjenesten.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus viser til
at Norge har en fødselsomsorg som holder høy kvalitet, der fagpersoner
gjør en stor innsats for å sikre trygge svangerskap og fødsler.
Samtidig er det nødvendig med forbedringer, særlig knyttet til tilgjengelighet,
kapasitet og kontinuitet. Disse medlemmer mener
trygg fødselsomsorg må være tilgjengelig for alle kvinner, uavhengig
av bosted.
Når det gjelder forslaget om å lovfeste rett
til én-til-én-oppfølging under aktiv fødsel, viser disse
medlemmer til at dette er en viktig faglig og pasientsikkerhetsmessig
standard, som også anbefales av Helsedirektoratet. Samtidig er det
klart at noen fødeavdelinger i dag ikke har tilstrekkelig bemanning
til å sikre dette. Disse medlemmer mener
det bør være et politisk mål å realisere én-til-én-omsorg, og ber
regjeringen legge frem en opptrappingsplan for jordmortjenesten,
slik at målet kan nås i praksis.
Disse medlemmer støtter
også en opplysningskampanje om risiko ved uassisterte hjemmefødsler,
men disse medlemmer vil understreke
at slike tiltak må ses i sammenheng med tilliten til og tilgjengeligheten
av den offentlige fødselsomsorgen. En kampanje alene kan virke mot
sin hensikt dersom kvinner ikke samtidig opplever at det finnes
trygge og tilgjengelige alternativer.
Disse medlemmer støtter
desentralisert fødselsomsorg og mener det er avgjørende at fødende
kvinner med lang reisevei får tilgang til trygghet og jordmorfølge.
Regjeringen må sikre et fødetilbud der geografiske forhold ikke
gjør at kvinner står uten kvalifisert hjelp i en sårbar situasjon.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
innføring av forløpsfinansiering av svangerskaps-, fødsels- og barselomsorgen
for å sikre bedre kontinuitet og helhetlige tjenester.»
På denne bakgrunn fremmer komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
en nasjonal opptrappingsplan for jordmortjenesten i hele landet.»
«Stortinget ber regjeringen bevare
og videreutvikle desentraliserte fødetilbud, inkludert jordmorstyrte
enheter og fødestuer.»
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti mener at når det gjelder forslaget
om å lovfeste at fødselshjelp kun skal kunne gis av autorisert helsepersonell,
er dette medlem enig i intensjonen bak
forslaget og mener at fødsler bør skje innenfor de gode rammene
norsk fødselsomsorg og våre dyktige fagfolk gir. Forslaget må samtidig
vurderes i lys av barnets beste og risikoen det innebærer dersom
kvinner opplever at det ikke finnes et offentlig tilbud de stoler på
eller har tilgang til. Et forbud kan føre til at kvinner skjuler
fødselen og dermed utsetter både seg selv og barnet for fare. Det
er heller ikke gitt at de som føder uten hjelp, vil gå inn i et
vanlig offentlig oppfølgingsforløp etter fødsel – noe som kan forverre
situasjonen ytterligere. Dette medlem viser
til at Helsetilsynet har advart mot at forbud alene ikke løser problemet.
Dette medlem vil
også løfte frem betydningen av fysioterapitilbud i barseltiden.
Mange kvinner opplever bekkenplager, svekket bekkenbunn eller delte
magemuskler etter fødsel, og tidlig fysioterapi kan forebygge langvarige
plager og fremme god helse. Dette medlem viser
til at Kristelig Folkeparti i sine alternative budsjetter har prioritert
midler til dette, og mener det er på høy tid at dette blir en styrket
del av helsetilbudet for barselkvinner.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at alle kvinner får tilbud om fysioterapi i barseltiden.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen opprette
et nasjonalt kompetansesenter for fødsels- og barselomsorg, med særlig
ansvar for forebygging av fødselsskader, styrking av kunnskap om
kvinnehelse og utvikling av beste praksis.»
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti og Pasientfokus fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
jordmorfølge for fødende kvinner som har lang reisevei til fødeinstitusjon.»
Komiteens medlem
fra Pasientfokus viser til at Pasientfokus har fremmet grunnlovsforslag
i Stortinget om at «statens myndigheter skal sikre retten til nødvendig
helsehjelp, herunder retten til trygg fødsel og tilgjengelig fødselshjelp»,
jf. Dokument 12:8 (2023–2024) Grunnlovsforslag om ny § 111 (om rett
til nødvendig helsehjelp og trygg fødsel)). Dette mener Pasientfokus
at kvinner har rett på etter internasjonale menneskerettighetskonvensjoner.
Staten har en forpliktelse til å sikre nødvendig helsehjelp, og
det er ikke noe som er mer nødvendig enn helsehjelp i forbindelse med
svangerskap, fødsel og barsel. Pasientfokus mener at trygghet for
kvinner som skal føde, er en grunnleggende rettighet som bør komme
til uttrykk i Grunnloven.
Dette medlem mener
det er viktig å sikre at statens myndigheter også i framtiden sikrer
et trygt fødetilbud, over hele landet. Kvinner i Norge føder stadig
færre barn. Det blir flere eldre og færre unge, og det blir større konkurranse
om kvalifiserte fagpersoner i helse- og omsorgstjenesten. Dette
er en utvikling som må snus. Det er kvinnenes behov for trygghet
i forbindelse med svangerskap, fødsel og barsel som må være det
styrende for myndighetenes prioriteringer. Når kvinner er på sitt mest
sårbare, må staten stille opp med forsvarlige og tilgjengelige tjenester
og sikre trygghet for alle gravide og fødende. Gravide kvinner må
slippe å føle uro og grue seg til tiden rundt fødselen.
Dette medlem mener
norske myndigheter må prioritere offentlige ressurser på en slik
måte at mennesker i Norge alltid mottar nødvendig helsehjelp, og
at kvinner i Norge alltid sikres trygge fødsler, uansett hvor i
landet kvinnen bor og oppholder seg – også de som bor i distriktene. Dette medlem mener det er avgjørende at
Stortinget sikrer et desentralisert fødetilbud i hele landet.