Om forslag 1
Komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet og Venstre viser til forslag
1 om at forbud mot reklame som er basert på masseovervåking, sporing
og profilering av enkeltpersoner, fremmes senest i forbindelse med
statsbudsjettet for 2026, med sikte på innføring innen 1. januar
2026. Disse medlemmer deler bekymringene
som er reist i representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at regjeringen Støre nå jobber
med å gjennomføre forordningen om digitale tjenester (DSA) som vil
sikre et tryggere internett for brukerne, beskytte grunnleggende
rettigheter med vekt på forbrukervern, personvern og ytringsfrihet,
og bidra til en åpen og rettferdig plattformøkonomi. Formålet med
regelverket er å forebygge ulovlige og skadelige aktiviteter på
internett og motvirke spredning av desinformasjon.
Disse medlemmer merker
seg at regjeringen tar sikte på å ha klart et høringsnotat om gjennomføring
av DSA før sommeren.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til forslagsstillerne sitt forslag om forbud
mot reklame som er basert på masseovervåking, sporing og profilering
av enkeltpersoner, og vil gi støtte til arbeidet regjeringen nå
holder på med rundt implementering av forordningen om digitale tjenester
(DSA).
Igjen mener disse medlemmer at
man må støtte seg til det europeiske og internasjonale arbeidet
på området samt at dette regelverket bør tre i kraft og få virke
en stund før man eventuelt vurderer andre og strengere tiltak.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at noen få store teknologiselskaper, særlig
fra Kina og USA, i løpet av det siste tiåret har fått enorm økonomisk
og politisk makt. Dette medlem viser
til at dette har blitt særlig tydelig etter fremveksten av det som
må kalles et tek-oligarki i USA, etter innsettelsen av Donald Trump
som president. Denne fremveksten har også gjort at lignende tendenser
finner sted i Kina.
Dette medlem mener
at det må være et mål at Norge skal være en del av den digitale
verden. Skal det være teknologiutvikling som ivaretar fred, demokrati, velferd,
utdanning, miljøet, byene og bygdene, må dataene forvaltes i fellesskapets
favør, og makten til de store teknologiselskapene må begrenses.
Dette medlem mener
at det faktum at få mennesker i dag kontrollerer de digitale plattformene,
og gis mer makt og friere tøyler av Donald Trump og Xi Jinping,
undergraver helt grunnleggende demokratiske prinsipper som ytringsfrihet
og at enhver borger har lik mulighet til å være med og bestemme
over politikken og samfunnet. Når noen få kontrollerer teknologiselskapene
og deres verdier, kontrollerer de også utviklingen av digitale verktøy
befolkningen bruker hver dag. Det er på disse plattformene man får
tilgang på informasjon og nyheter, holder kontakt med sine kjære,
eller finner nye kjære, samt deltar i samtaler om samfunnsutviklingen.
Folk lever ikke separate liv fra digitale verktøy i dag. De er derimot
en integrert del av hverdagen. Forretningsmodellene til disse plattformene
bygger på kontrollen over den digitale økonomiens viktigste ressurs,
nemlig data.
Dette medlem viser
til at de store teknologiselskapene henter inn data om og fra barn,
voksne og pensjonister og selger dem til tredjeparter for å fôre
befolkningen med skadelig innhold. Det er ikke lov i dag å bruke
persondataene til barn til målrettet markedsføring, men det håndheves
ikke tilstrekkelig. Samtidig er det heller ingen grunn til at voksne
skal utsettes for denne typen overvåkning og målrettet markedsføring,
da de også utsettes for skadelig innhold av denne forretningsmodellen.
Dette medlem viser
til at et flertall på Stortinget allerede har bedt regjeringen se
på mulighetene for å innføre et forbud mot reklame som baserer seg
på «masseinnsamling av personopplysninger, sporing og profilering
av enkeltpersoner på digitale plattformer» (jf. Dokument 8:167 S
(2021–2022) og Innst. 100 S (2022–2023)).
Komiteens medlem
fra Venstre mener det haster med å implementere DSA i norsk
lovverk, og er glad for at regjeringen endelig er i gang med dette
arbeidet. Forordningen er det første helhetlige forsøket på å regulere
en digital offentlighet, som de siste årene har vært dominert av
globale plattformer som Facebook, Instagram, YouTube og TikTok. Dette medlem viser til at EU omtaler
forordningen som det første trafikklyset på den digitale motorveien,
en europeisk regelbok som verdens største selskaper må følge for
å konkurrere i det indre markedet.
Dette medlem viser
til at målet med DSA er å gjøre internettbaserte selskaper ansvarlige
for spredning av ulovlig innhold og beskytte internettbrukeres grunnleggende
rettigheter. DSA gir alle nettselskaper forpliktelser, avhengig
av selskapenes størrelse og tjenestene som tilbys. Forordningen
vil gjelde for alt fra sosiale medieplattformer og søkemotorer til
markedsplasser og skytjenester. Selskapene pålegges å fjerne ulovlig
innhold og være åpne om innholdsmoderering gjennom årlig rapportering.
Det er imidlertid opp til medlemsstatene selv å bestemme hva som
er ulovlig.
Dette medlem viser
til at Venstre allerede i januar 2023 foreslo å forby atferdsbasert
markedsføring rettet mot barn, jf. Dokument 8:81 S (2022–2023). Dette medlem viser i den forbindelse
til at DSA artikkel 28 forbyr atferdsbasert reklame rettet mot barn.
DSA forbyr også reklame basert på sensitive personopplysninger,
som for eksempel opplysninger om seksualitet, etnisitet og religiøs
tilhørighet.
Dette medlem mener
at et forbud mot atferdsbasert reklame også bør gjelde særlige kategorier
av personopplysninger som er utledet fra data som ikke var sensitive
ved innsamlingstidspunktet, for eksempel lokasjonsdata som sammenstilt
kan avdekke politisk eller religiøs tilhørighet.
Dette medlem støtter
forslaget om å innføre et forbud mot reklame som er basert på masseovervåking, sporing
og profilering av enkeltpersoner.
På denne bakgrunn fremmer komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Venstre følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om forbud mot reklame som er basert på masseovervåking, sporing
og profilering av enkeltpersoner, senest i forbindelse med statsbudsjettet
for 2026, med sikte på innføring innen 1. januar 2026.»