Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, lederen Sverre Myrli, Siri
Gåsemyr Staalesen og Terje Sørvik, fra Høyre, Mudassar Kapur og
Anne Kristine Linnestad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Kathrine
Kleveland, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen og Erlend
Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Birgit Oline Kjerstad, og
fra Rødt, Tobias Drevland Lund, viser til Dokument 8:185 S (2024–2025)
representantforslag fra stortingsrepresentantene Per-Willy Amundsen
og Erlend Wiborg om dispensasjoner, innsigelser og forenklinger
i plan- og bygningsloven for å skape vekst.
Komiteen viser til
statsrådens svarbrev datert 2. mai 2025.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til at arbeidet med å digitalisere byggesaksprosessene
har pågått i flere år, og gitt store kostnadsbesparelser for utbyggere
og kommuner. Gjennom den digitale regelverksplattformen Fellestjenester
BYGG blir byggesøknader kontrollert og sendt til riktig kommune
gjennom Altinn. Halvparten av alle byggesøknader blir nå sendt digitalt,
og nærmere 300 kommuner har skaffet eByggesak som saksbehandlingssystem.
Over 4,5 millioner naboer har mottatt digitalt nabovarsel, og løsningen
har spart søkere for mer enn én mrd. kroner bare i porto. Direktoratet
for byggkvalitet utarbeider stadig nye digitale veiledere om regelverket. Digital
samhandling mellom sektorstyresmakt, kommunen og søker forenkler
saksbehandlingen. En løsning for automatisk saksbehandling av byggesøknader
som gjelder arbeidslokaler gjør at Arbeidstilsynet mottar sin del av
søknaden digitalt i 90 pst. av sakene, og saksbehandlingstiden er
redusert fra åtte uker til tre minutter. Videre er det utarbeidet
en digital tjeneste som gjør det raskere for de ansvarlige i en
byggesak å signere for ansvarsrett i byggesaken. Digitalisering
av byggesaksprosessen er et viktig satsingsområde, og i statsbudsjettet
for 2025 fikk Direktoratet for byggkvalitet en varig styrking av
sine driftsbudsjett, for å sette mer fart og kraft i dette arbeidet.
Flertallet viser
til at regjeringen har sendt på høring forslag til lov- og forskriftsendringer
som skal bidra til færre byggesøknader med mangler og mer forutsigbar
tidsfristberegning.
Flertallet viser
videre til at Kommunal- og distriktsdepartementet nylig har opprettet
en arbeidsgruppe der byggenæringen, kommunene og departementet sammen
skal foreslå ytterligere tiltak for raskere plan- og byggesaksprosesser
som kan få fart på boligbyggingen. De skal levere sine forslag før
sommeren.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt,
viser til at kommunene har stor frihet i arealplanleggingen, men
må holde seg innenfor rammer gitt i nasjonale og regionale styringsdokumenter.
Innsigelsesinstituttet er et viktig verktøy for å sikre nasjonale
og vesentlige regionale interesser i planleggingen, og det er en
forutsetning for at kommunene kan vedta planer med juridisk bindende
virkning.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet viser til at
det er viktig å legge til rette for lokalt selvstyre, det er de
lokale som kjenner de lokale forholdene best. Disse medlemmer mener
at for mange og detaljerte krav går ut over kommunenes mulighet
til å tilpasse velferdstilbudet til sine innbyggeres behov. For
mye statlig og fylkeskommunal detaljstyring, innsigelser i planprosesser
og nasjonale og regionale føringer bidrar til mer byråkrati og svekker
det lokale selvstyret. Disse medlemmer viser
videre til at det er viktig med god balanse mellom fortetting og
utvikling av nye områder etter kommunenes ønsker og lokalt vedtatte
arealplaner.
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener at det likevel er viktig med noen overordnende
planer for å se helheten i et større område eller innenfor en bo- og
arbeidsmarkedsregion. Disse medlemmer viser til
at god arealplanlegging i byer og tettsteder kan hindre unødvendig
bruk av bil og samtidig tilrettelegge bedre for kollektivtransport,
gang- og sykkelveier og mer effektiv varetransport. Disse medlemmer mener derfor at det vil
være behov for å gjennomgå og forenkle hjemlene for innsigelse,
med tydelig mål om å heve terskelen for når innsigelse kan fremmes,
og sikre mer lokal selvråderett.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det er viktig at Norge som samfunn
tilrettelegger for utvikling og verdiskaping. Disse medlemmer mener
at eiendomsretten bør vektlegges mer i tiden fremover, og næringslivet
må kunne etablere seg og utvikles uten for mange uforutsigbare byggereguleringer. Disse medlemmer er opptatt av forenklinger
i plan- og bygningsloven og av lokaldemokratiet og ønsker med forslaget
å rette oppmerksomhet mot viktigheten av å bygge ned byråkratiske
hindringer for verdiskapere og for befolkningen. Disse
medlemmer viser til Representantforslag 185 S (2024–2025)
for nærmere redegjørelse for forslagene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen
avbyråkratisere og forenkle byggesaksbehandlingen og gjennomgå fordyrende
tekniske krav med tanke på at slike ikke skal bidra til unødig høye
kostnader. Innenfor godkjente reguleringsplaner bør prinsippet om
forenklet byggesak gjelde.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag til endringer i plan- og bygningsloven som sikrer
at alle søknader omfattes av en frist for offentlig saksbehandling
før eventuell politisk behandling, herunder også dispensasjonssøknader,
hvor oversittet frist medfører at tillatelse ansees som gitt. Samtidig
må det legges til grunn at eventuelle feil og/eller mangler i søknaden
må dokumenteres av offentlige myndigheter innen tre virkeuker etter
at søknaden er mottatt.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag som begrenser fagmyndighetenes rett til å fremme
innsigelser i plan- og bygningssaker, herunder begrense hvilke myndigheter
som har rett til å fremme innsigelser og heve terskelen for at innsigelser
kan fremsettes.»
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om at forvaltningstilsyn for å behandle klager etter
kommunale planvedtak legges under Kommunal- og distriktsdepartementet.»
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om at det kun kan fremmes innsigelse i arealsaker
i spørsmål av vesentlig nasjonal betydning, og videre at den som innsigelsen
går ut over, skal kunne bringe dette spørsmålet, dersom det er tale
om vesentlig nasjonal betydning, inn for Kommunal- og distriktsdepartementet med
frist for avgjørelse innen seks uker.»
«Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget på egnet måte med en kartlegging av
Norges mange vernebestemmelser og med forslag til en kritisk gjennomgang
av hvilke vernebestemmelser som skal kunne hindre bygging, og hvilken
instans som skal kunne råde over hvilke bestemmelser.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
på egnet måte fremme forslag som fjerner statsforvalterens og fylkeskommunens
innsigelsesrett i kommunale plan- og arealvedtak.»
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om at det ikke skal være mulig å fremme innsigelse
mot plan som ligger innenfor gjeldende planformål i overordnet plan.»
«Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med et konkret forslag til hvilken
offentlig instans som skal betale for påkrevde arkeologiske utgravninger
på privat eiendom, hvor det også utredes hvilke private eiendommer
som berøres av slike kulturminner.»
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag til endringer av plan- og bygningsloven § 19-2 for
å sikre at kommunene skal kunne avgjøre dispensasjonssøknader ut
fra faglig og politisk skjønn.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at legitime
og reelle behov ligger bak innsigelsesinstituttet. Spesielt i byområdene
er det fornuftig å se boligbygging, næringsutvikling, kollektivtransport
og infrastrukturbehov i sammenheng på tvers av kommunegrenser. Men
også i mer rurale strøk kan slike behov være til stede. Disse medlemmer viser til at statsforvalter
og fylkeskommunen skal ivareta nasjonale og regionale hensyn, blant annet
innenfor områdene klima, miljø, natur og landbruk. Disse
medlemmer viser til at natur og matjord mange steder i landet
er under press, og at innsigelser mange steder handler om nettopp
dette, og frykter en situasjon hvor hensynet til disse ofres for
næringsutvikling og boligbygging, enten ved at innsigelsesinstituttet
svekkes, eller ved at bruken av verneplaner svekkes. Disse medlemmer viser til regjeringens svarbrev
til komiteen med statsrådens vurdering av forslaget og vil særlig
fremheve følgende poeng:
«Hvis vi fratar statsforvalteren og fylkeskommunen innsigelsesmyndigheten
risikerer vi at disse sektorinteressene ikke blir tilstrekkelig
ivaretatt i kommunale planer.»
Disse medlemmer er
ikke kjent med at kommuner eller statsforvaltere misbruker innsigelsesinstituttet, og
merker seg at forslagsstillerne inntar et prinsipielt standpunkt,
uten at det underbygges med eksempler.
Disse medlemmer viser
til at fagmyndighetenes innsigelsesmuligheter ivaretar reelle sektorhensyn, for
eksempel knyttet til vei- og jernbaneutbygging. Disse
medlemmer mener samtidig at det er fornuftig å gjennomgå innsigelsesbruken
til Statens Vegvesen og jernbanemyndighetene, da nyere eksempler
kan tyde på at praksisen i senere år er blitt endret. Disse medlemmer viser til uenighetene
og innsigelsene rundt den store områdereguleringen for Skøyen som
ett eksempel på dette, hvor innsigelsene tilsynelatende sto i konflikt
med ønsket byutvikling for området.
Disse medlemmer viser
til at Grunnloven § 112 og forvaltningsloven § 17 stiller krav om
at før en gjør vedtak, skal en sak være utredet slik at beslutninger
kan gjøres på et godt grunnlag. Disse medlemmer viser til
FNs naturpanel og klimapanel som peker på at de største truslene
for menneskelig sivilisasjon og økonomi er klimaendringer og naturtap,
og at dette henger tett sammen med drivkreftene bak økonomisk vekst,
og hvordan en endrer naturen gjennom arealbruksendring, overhøsting,
forurensning og nedbygging. Forskerne har dokumentert at 85 pst.
av årsaken til tap av biologisk mangfold er knyttet til arealbruksendring.
Disse medlemmer viser
til dokumentarserien i NRK «Norge i rødt, hvitt og grått», som dokumenterer
at Norge taper natur i et forrykende tempo som følge av bit-for-bit-utbygging. Disse medlemmer viser til at å få dispensasjon
fra landbruks-, natur- og friluftsområder (LNF-områder) og tillatelse
til å omregulere til utbyggingsformål ofte er svært lønnsomt for
den enkelte grunneier og utbygger på kort sikt, men de langsiktige samfunnsmessige
kostnadene med tap av natur og medfølgende økte klimagassutslipp
fra jord og tapt fotosyntese ikke blir kostnadsført. Disse medlemmer viser til denne godt
dokumenterte kunnskapen, og er derfor sterkt uenige i premissene
for dette representantforlaget om at det blir stilt for strenge
krav i forbindelse med omdisponeringssaker, og at det er disse kravene som
er problemet når boliger har blitt så dyre. Disse medlemmer mener
det er et problem med fordyrende konsekvensutredninger, men at dette
burde løses med mer offentlig kartlegging av natur og dokumentasjon
av biologisk mangfold i lett tilgjengelige økologiske grunnkart.
Dette ville gi raskere og rimeligere planleggingsarbeid via gode
felles karttjenester der naturverdiene som skal hensyntas, er godt
dokumentert, slik at en raskere kan gi tillatelse der det er mindre
konflikt.
Disse medlemmer viser
til at et deregulert boligmarked har gitt en sterk gjeldsfinansiert
prisstigning i boligmarkedet som er svært uheldig, særlig for de
unge som skal kjøpe eller leie bolig. Å fjerne utlånsforskriften og
eiendomsskatten endrer ikke på tilbudet av boliger, kun etterspørselen,
og vil gjøre det mer lønnsomt å investere i eiendom for de med mye
kapital. Strategiske oppkjøpere og fond med mye kapital ville komme
inn og presse prisene høyere opp. Disse medlemmer viser
til venstresidens politikk med en sterkere regulering, bedre helhetlig
planlegging og oppbygging av et ikke-kommersielt leiemarked, samt
flere boligmodeller med leie-til-eie og finansiering gjennom Husbanken,
som en bedre og mer realistisk vei for å skaffe alle en trygg bolig de
har råd til. Disse medlemmer mener det
er nyliberalismens frislipp, slik Fremskrittspartiet tar til orde for,
som har ført oss inn i en prisspiral i de store byene. Dette har
ført til at de som skal arbeide i byene, snart ikke lenger har råd
til å bo der, noe som er en utvikling som må stoppes.
Disse medlemmer viser
til rapporten «Kartlegging av praksis i motsegnssaker» (NORCE, desember 2024),
som gjør en kvantitativ gjennomgang av innsigelsesbruken. Disse medlemmer etterlyser mer kvalitativ
kunnskap om problemstillingen og forventer at regjeringen i det
videre arbeidet også kartlegger hvorfor det kommer innsigelser,
hva de konkret handler om, og hvordan de til slutt blir løst. Disse medlemmer etterlyser også mer kunnskap
om innsigelser med utgangspunkt i regionale planer for areal og
transport og hvorvidt det er ulik forvaltningspraksis mellom ulike fylkeskommuner
og ulike statsforvaltere på området.
Disse medlemmer advarer
mot å fjerne statsforvalternes rolle i klagebehandling i reguleringssaker og
viser til at denne rollen er svært viktig for å sikre innbyggeres
rett til å bli hørt og få sin klage vurdert. Å sentralisere klagebehandlingen
til departementet vil gi en vesentlig økt arbeidsmengde for departementet,
samtidig som det flytter klagebehandlingen lenger unna folk.
Disse medlemmer viser
til at saksbehandlingen i både byggesaker og reguleringssaker i
enkeltkommuner, spesielt de største, kan ta svært lang tid. Disse medlemmer mener det er fornuftig
å se på hvordan dette kan effektiviseres, men på en måte som ikke
går ut over innbyggernes og de lokale folkevalgtes mulighet til å
påvirke sakene, og som ideelt styrker heller enn svekker innbyggeres
mulighet til medvirkning. Disse medlemmer viser
til at de beste løsningene gjerne kommer til i samarbeid med innbyggere,
ikke i konflikt med dem, og vurderer at økt medvirkning i sum vil
kunne gi raskere prosesser i mange tilfeller. Disse
medlemmer mener samtidig det trengs mer informasjon om hvorfor
det kan ta lang tid, og viser til at søknader om dispensasjoner
fra vedtatt reguleringsplan ofte er en slik årsak. Omkamper fra
utbyggere som ikke aksepterer politisk vedtatte planer, gir i enkeltsaker
vesentlige forsinkelser. Disse medlemmer mener
at utviklingen i og omfanget av dispensasjonssøknader bør kartlegges, inkludert
om disse i større grad enn før innvilges. Disse medlemmer viser
til at vedtatte reguleringsplaner gir innbyggere og naboer en trygghet
og forutsigbarhet rundt hva som vil bli bygget, og at utstrakt bruk
av dispensasjoner kan rokke ved denne tryggheten og forutsigbarheten.