Helseberedskap
Komiteen mener at
i en verden som stadig forandrer seg, øker behovet for en styrket
beredskap for å beskytte vårt samfunn mot en rekke trusler og utfordringer.
Jevnlig gjennomgang og oppdatering av vår samfunnsberedskap er ikke
bare nødvendig; den er avgjørende for vår evne til å stå imot og
håndtere alt fra naturkatastrofer og pandemier til cyberangrep og terrorhandlinger.
God beredskap hviler på solid ledelse, effektiv samhandling mellom
alle sektorer og etater, og en klar og funksjonell oppgavefordeling.
Dette inkluderer ikke bare de offentlige institusjonene, men også sivilsamfunnets
aktører, hvor både Sivilforsvaret og frivillige organisasjoner spiller
en kritisk rolle i vår totalberedskap.
Komiteen understreker
viktigheten av å intensivere innsatsen på forebyggende tiltak, inkludert
informasjonskampanjer, vaksinasjonsprogrammer og tiltak for å redusere
smittespredning. Dette er viktig for å begrense omfanget av helsekriser
og beskytte folkehelsen. Utarbeidelse og vedlikehold av oppdaterte
og realistiske beredskapsplaner på alle nivåer, med klare ansvarsfordelinger
og kommunikasjonsrutiner, er essensielt for en koordinert og effektiv
beredskapsrespons.
Komiteen legger
stor vekt på at forebyggende arbeid er hjørnesteinen i all beredskapsplanlegging.
Å forebygge hendelser fra å inntreffe, og minimere konsekvensene
dersom de gjør det, er sentralt for å opprettholde samfunnssikkerheten.
Dette krever tilstrekkelig kapasitet og kompetanse innen alle samfunnsområder, samt
en konstant beredskap for å håndtere kriser når de oppstår, inkludert
rask varsling, evakueringsplaner og tilgang på nødvendig medisinsk
utstyr og helsepersonell.
Komiteen viser til
at med den økende globaliseringen og de åpne grensene vi nyter godt
av, også følger økt risiko for spredning av sykdommer, som covid-19-pandemien
understreket. Dette har vist oss viktigheten av å ha en sterk nasjonal
beredskap for å håndtere slike trusler, inkludert beredskapslagre
av medisiner og medisinsk utstyr, og evnen til raskt å mobilisere
helsefaglig personell i krisesituasjoner.
Komiteen understreker
også behovet for å sikre tilstrekkelig bemanning og ressurser i
helsevesenet. Dette inkluderer å rekruttere og ansette flere helsepersonell,
samt å øke kapasiteten på sykehus og helsestasjoner, for å sikre
at helsevesenet kan møte den økende etterspørselen etter helsehjelp.
For å møte fremtidige helseutfordringer er det viktig å øke utdanningskapasiteten
for helsepersonell, inkludert leger, sykepleiere og annet essensielt
personell. Dette vil bidra til å sikre en kontinuerlig tilførsel
av kvalifisert personell til helsevesenet. Styrking av samarbeidet
og koordineringen mellom ulike aktører i helsevesenet er avgjørende
for bedre samhandling og effektiv respons i nødsituasjoner.
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen styrke
samarbeidet og koordineringen mellom ulike aktører i helsevesenet, som
sykehus, kommuner, fastleger og andre helsetjenester, for bedre
samhandling og effektiv respons i nødsituasjoner.»
«Stortinget ber regjeringen sikre
tilstrekkelig bemanning og ressurser i helsevesenet, inkludert rekruttere
og ansette flere helsepersonell og øke kapasiteten på sykehus og
helsestasjoner.»
«Stortinget ber regjeringen intensivere
innsatsen på forebyggende tiltak, inkludert informasjonskampanjer,
vaksinasjonsprogrammer og tiltak for å redusere smittespredning.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Venstre, understreker viktigheten
av frivillighet og viser til at frivillige akutthjelpere spiller
en viktig rolle i helseberedskapen, spesielt ved konserter, idrettsarrangementer
og lignende. Etter nødvendig opplæring og trening kan disse akutthjelperne
tilkalles av AMK-sentralen i situasjoner hvor ambulansen har lengre
responstid. Dette tilfører de akuttmedisinske tjenestene verdifulle
ressurser i tidskritiske øyeblikk og understreker betydningen av
å utnytte alle tilgjengelige ressurser.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener at det er en
svakhet i meldingen at helsetjenesten er for lite behandlet, og
at spesialisthelsetjenesten ikke er nevnt spesielt. Disse medlemmer viser i den forbindelse til
høringsinnspill fra Legeforeningen, hvor det står:
«Helsetjenesten omtales en rekke steder
i Totalberedskapsmeldingen, og forventningene til tjenesten er høye.
Vi stiller oss derfor undrende til mangelen på tiltak som retter
seg spesifikt mot helsetjenesten. Regjeringen viser til Helseberedskapsmeldingen,
men heller ikke der finnes kraftfulle tiltak som reduserer helsetjenestens
sårbarhet i møte med kriser og krig. For å få en god total-beredskapspolitikk,
må tiltak som omhandler helsetjenesten inkluderes, herunder helsetjenestens samhandling
med andre sektorer. Vi vil særlig fremheve det sivil-militære samarbeidet
som en sårbarhet i landets totalforsvar. Helsetjenesten må også
involveres i kriseplanlegging og samstemme forventninger med forsvaret
i større grad enn i dag.»
Disse medlemmer viser
videre til høringsinnspill fra Arbeidsgiverforeningen Spekter, hvor
det står:
«I FFI-rapport 22/01114, om fremtidens
sanitet, understrekes det at Norge har ett helsevesen. I et totalforsvarsperspektiv
er det et gjensidig ansvar som deles mellom saniteten og helsevesenet,
for å ivareta både sivile og militære pasienter. I rapporten går
det fram at det er svært begrensede ressurser til sanitetsoppgaver
i Forsvaret. Den sivile spesialisthelsetjenesten er også Forsvarets
spesialisthelsetjeneste i fred, krise og krig. Det innebærer at
spesialisthelsetjenesten skal planlegge og ha beredskap for å understøtte
Forsvaret i hele krisespekteret, noe som gjør tjenesten til en betydelig totalforsvarsaktør.
Det er derfor sterkt beklagelig at helsetjenesten generelt og spesialisthelsetjenesten
spesielt ikke er tilstrekkelig berørt i meldingen.»
Disse
medlemmer viser til at Legeforeningen i sitt høringsinnspill
skriver at det under pandemien ble godt synlig at kommuneoverlegenes
samfunnsmedisinske kompetanse har stor betydning. Dette gjelder
ikke bare i smittevernsituasjoner. I de fleste kriser med helsemessige
konsekvenser vil kommuneoverlegens kjennskap til lokal helsetjeneste
og ressurser være viktig. Under pandemien ble det synlig at kommunene
trenger å ha kommuneoverlegen plassert i kriseledelsen for å løse sin
oppgave på en god måte. Mange steder i landet er kommuneoverlegen
ikke del av kriseledelsen. Noen steder har kommuneoverlegen heller
ikke en rolle i Lokal redningssentral (LRS). Disse
medlemmer deler Legeforeningens syn på at dette er svakheter
som bør korrigeres.
Disse medlemmer mener
også at det er behov for en sterk industri innenfor helse, også
for å sikre en god totalberedskap. Disse medlemmer viser
til at legemidlers verdikjeder i dag er svært lange og uoversiktlige,
og forsyningssikkerheten vil komme under hardt press ved en endret
sikkerhetspolitisk situasjon. Disse medlemmer viser
til erfaringene fra Ukraina, hvor alvorlig syke i den sivile befolkningen
har slitt med å få forsvarlig helsehjelp.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre mener at for å hindre at Norge havner
i samme situasjon, må vi derfor raskt knytte sterke bånd til eksisterende
europeiske initiativ.
Disse medlemmer viser
videre til høringsinnspill fra Kreftforeningen, som understreker
kraften og muligheten som ligger i å utnytte kapasiteten i helsefrivilligheten
når krisen inntreffer. Frivillige organisasjoner står klare til
å bidra, men har i alt for liten grad systematisert og formalisert
samarbeidet. Dette gjør det vanskelig for frivilligheten å skalere
opp sine tilbud når det offentlige tilbudet er under press.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet mener Norge er sårbart for
svikt i den globale legemiddelindustrien. Landet er nesten hundre
prosent avhengig av å importere legemidler. Det gjør oss ekstra
sårbare ved kriser eller ved brudd i de globale forsyningslinjene.
Det er ikke holdbart at Norge i slike situasjoner er helt avhengig
av land det ikke er heldig å stå i et avhengighetsforhold til. Disse medlemmer mener det må legges til
rette for at vi i fremtiden kan bli selvforsynt med de viktigste
legemidlene og ha en produksjonskapasitet for helt nødvendige medisiner,
vaksiner og smittevernutstyr.
Disse medlemmer viser
til at det i dag er et fåtall norske produksjonsmiljøer som produserer
legemidler på oppdrag fra internasjonale legemiddelselskaper. Deres
kompetanse og kapasitet må brukes til å få i gang norsk produksjon
av viktige legemidler. De fleste legemidlene som er viktige i en
krise eller i en uforutsett situasjon, er velprøvde legemidler som
har gått av patent. Disse medlemmer mener
det er ingen hindringer for at staten kan inngå avtaler med norske
produsenter om å produsere disse legemidlene. Beredskapsavtaler
med norske produksjonsmiljø er en realistisk modell for raskt å
få på plass egenproduksjon, slik at vi kan sikre en selvforsyningsgrad
og beredskap i Norge.
Disse medlemmer understreker
viktigheten av å etablere og styrke nasjonale ordninger for å sikre
produksjon av smittevernutstyr og nødvendige medisiner innenlands.
Dette vil redusere avhengigheten av internasjonale forsyningskjeder
og sikre stabil tilgang i krisetider, noe som er essensielt for
landets evne til å håndtere fremtidige helsekriser på en effektiv
måte.
Økningen av antallet intensivplasser over hele
landet er et annet kritisk tiltak som disse
medlemmer mener må på plass. Dette vil styrke akuttberedskapen og
sikre at helsevesenet er bedre rustet til å håndtere store helsekriser,
ved å sikre tilgjengeligheten av nødvendige ressurser og kapasitet
for å gi kritisk omsorg. Gjennom hele pandemien baserte tiltak og
restriksjoner seg på presset mot helsevesenet. Med en lav intensivkapasitet
er samtidig terskelen for å innføre restriksjoner og tiltak lavere.
Flere fagpersoner, leger og sykepleiere har den siste tiden sagt
at intensivkapasiteten er på bristepunktet. Samtidig har helsevesenet
vært under sterkt press. I løpet av perioden pandemien pågikk i
landet, har antallet intensivplasser vært uendret, til tross for
at presset på helsevesenet og intensivplassene er premisset for
om man skal innføre tiltak eller ikke.
Disse medlemmer mener
det må vurderes både hvordan den ledige kapasiteten i de private
sykehusene kan benyttes i større grad, og om ansatte hos private
helseaktører som har en kompetanse det er stor mangel på, kan bidra
til pasientbehandling på de offentlige sykehusene, under fremtidige
kriser og pandemier.
Disse medlemmer viser
til at alle helseforetak har en plan for å kunne øke kapasiteten
i en krisesituasjon. Dette er imidlertid regnet for å vare i kortere
perioder med høy intensitet. Dersom man øker grunnbemanningen, vil
helsevesenet være mer rustet ved håndtering av langvarige kriser,
som for eksempel under koronapandemien. En konsekvens av koronapandemien
var at flere offentlige sykehus måtte avlyse planlagte behandlinger
og operasjoner, for heller å bruke ressurser på å behandle pasienter
innlagt med covid-19. Dette var en stor utfordring i begynnelsen
av pandemien.
Videre mener komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet og Venstre at man må intensivere
og formalisere samarbeidet med frivillige helseberedskapsorganisasjoner,
som Røde Kors, Norsk Folkehjelp og Norske Kvinners Sanitetsforening.
Dette samarbeidet er viktig for å utvide og styrke den nasjonale
helseberedskapen og sikre en bred mobilisering på tvers av samfunnet
i krisesituasjoner.
Disse medlemmer mener
også at selv om frivillige akutthjelpere ikke skal erstatte ambulansetjenesten,
representerer de en viktig tilleggsressurs som kan utgjøre en forskjell
i de kritiske minuttene før ambulansen ankommer åstedet. I lys av
dette er det viktig at det finnes effektive kommunikasjonsløsninger
mellom akutthjelperne og AMK-sentralen, slik at disse frivillige
raskt kan mobiliseres i nødsituasjoner.
Disse
medlemmer viser til Sykehuset i Vestfolds initiativ om å disponere
de frivillige ressursene mer effektivt. Dette innebærer et arbeid
for å etablere en løsning som muliggjør enkel kommunikasjon mellom akutthjelperne
og AMK-sentralen, slik rådgiver Vetle Hauge i e-helseseksjonen ved
SiV har belyst. Disse medlemmer ser
på dette som et viktig skritt for å styrke samarbeidet mellom frivillige
og offisielle helseberedskapsaktører, og for å maksimere potensialet
for å redde liv i akutte medisinske situasjoner.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at Stortinget i 2021 enstemmig,
etter forslag fra Fremskrittspartiet, vedtok følgende forslag:
-
«1. Stortinget
ber regjeringen umiddelbart gå i dialog med relevante produksjonsmiljøer
med sikte på å inngå beredskapsavtaler for norsk produksjon av viktige
legemidler.
-
2. Stortinget ber regjeringen utrede og
om mulig inngå forhåndskjøpsavtaler med private aktører som ønsker
å etablere norsk vaksineproduksjon.»
Til tross for stor oppslutning og lang tid siden
forslagene ble vedtatt, har det skjedd lite på feltet, og norsk vaksineproduksjon
er fremdeles ikke på plass. Disse medlemmer mener
det ville vært positivt for norsk totalberedskap dersom regjeringen
fulgte opp vedtakene.
Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets alternative budsjett, hvor det ble foreslått
100 mill. kroner til innkjøp av medisiner og smittevernutstyr i
Norge, for at enda flere pasienter raskere kan få hjelp og få riktige
medisiner. Pandemien viste med tydelighet at det var viktig å gjøre
grep for å sikre at vi kan beskytte våre helsearbeidere og de som
står i førstelinjetjenestene når pandemier treffer oss, slik det
gjorde i 2020.
Disse medlemmer mener
det er tvingende nødvendig med økte investeringer til forskning
og utvikling innen helseberedskap. Dette inkluderer forskning på
nye behandlingsmetoder og utvikling av bedre diagnostiske verktøy,
som vil være avgjørende for å forbedre landets evne til å håndtere
helsekriser over tid.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
etablere og styrke nasjonale ordninger for å sikre produksjon av
smittevernutstyr og nødvendige medisiner i Norge, for å redusere avhengigheten
av internasjonale forsyningskjeder og sikre stabil tilgang i krisetider.»
«Stortinget ber regjeringen legge
til rette for å øke antallet intensivplasser over hele landet, for
å styrke akuttberedskapen og sikre at helsevesenet er bedre rustet
til å håndtere store helsekriser.»
«Stortinget ber regjeringen øke utdanningskapasiteten
for helsepersonell, inkludert leger, sykepleiere og annet essensielt
personell, for å møte fremtidige helseutfordringer.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å øke investeringer i forskning og utvikling innen helseberedskap,
inkludert forskning på nye behandlingsmetoder og utvikling av bedre
diagnostiske verktøy.»
«Stortinget ber regjeringen intensivere
og formalisere samarbeidet med frivillige helseberedskapsorganisasjoner
som Røde Kors og Norsk Folkehjelp for å utvide og styrke den nasjonale
helseberedskapen.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet Sosialistisk Venstreparti og Venstre fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide
og vedlikeholde oppdaterte og realistiske beredskapsplaner på nasjonalt,
regionalt og lokalt nivå, med klare ansvarsfordelinger og kommunikasjonsrutiner.»
Komiteens
medlem fra Sosialistisk Venstreparti er bekymret for mangelen
på helsepersonell i Norge, og mener at dette i for liten grad er behandlet
i meldingen. Å sørge for nok folk på jobb i helsevesenet er avgjørende
for beredskapen, og vi bør i størst mulig grad være selvforsynt
med både helsepersonell og utdanningsplasser. Av Norges 2,5 millioner sysselsatte
jobber 558 000 innen offentlige og private helse- og sosialtjenester,
hvilket tilsvarer 21 pst. av den totale arbeidsstokken. For å dekke
behovet for helsepersonell er det behov for ca. 4 600 nye årsverk
bare i kommunene. I tillegg kommer behovet som er i helseforetakene.
Ifølge Perspektivmeldingen (Meld. St. 31 2023–2024) vil vi mangle
180 000 ansatte i helse- og omsorgssektoren i 2060.
Dette
medlem merker seg at også Helsedirektoratet i sitt høringssvar
fremhever at å sikre tilstrekkelig personellkapasitet i nasjonale
kriser er en viktig del av beredskapen.
Dette medlem viser
til at under covid-19-pandemien oppstod flere utfordringer knyttet
til bemanning, der blant annet hele avdelinger ble stengt ned fordi
ansatte var i karantene. Dette medlem mener
det er avgjørende at det etableres gode rutiner for å hente inn
alternativt helsepersonell ved behov.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en egen plan for å beholde og sikre rekruttering
av helsepersonell i et langsiktig, strategisk beredskapsperspektiv.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en plan for oppdatering, styrking og
modernisering av Norsk helsepersonellregister, med sikte på å ha
løpende oversikt over tilgangen på helsepersonell i hele landet.»
Disse
medlemmer viser videre til at gode sykehusbygg er en grunnstein
i helseberedskapen. Derfor er det bekymringsverdig når det over
hele landet er store konflikter knyttet til sykehusbygg, og det
på en rekke helseforetak er nødvendig å kutte i drift til fordel
for sykehusbygg som går over budsjett.
Komiteens
medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at det er nødvendig å avvikle helseforetaksmodellen og erstatte dette
med en forvaltningsmodell. Disse medlemmer viser
til at Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti en rekke ganger
har foreslått dette i Stortinget, og mener det nå er på tide med
en ny og bedre forvaltning av sykehusene våre.
Disse medlemmer mener
at i beredskaps- og folkehelseperspektiv må vi forberede oss på
å håndtere en svært variert mikrobepopulasjon. Koronapandemien var
i så måte noe å lære av. Disse medlemmer vil påpeke
at vi må være forberedt på konsekvensene, slik som at nedstengning
av hele sektorer, og i verste fall hele samfunnet, kan bli nødvendig
igjen. Helsesektoren må dimensjoneres for å håndtere stadig nye
trusler, og forskning på sykdomsfremkallende mikroorganismer må
prioriteres og intensiveres.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget på egnet måte med forslag til en egen
plan for styrking av forskning på sykdomsfremkallende mikroorganismer,
og av de veterinærfaglige miljøene og deres kompetanse på zoonoser
og matbåren smitte.»
Videre mener komiteens
medlemmer fra Høyre og Venstre at regjeringen undervurderer
EU som vår viktigste sikkerhetsgaranti, også innen helseberedskap.
Med økende geopolitisk usikkerhet og urolige tider er europeisk
integrasjon det sterkeste sikkerhetspolitiske tiltaket Norge kan
gjennomføre. Som et ikke-medlem står vi allerede utenfor avgjørende
beslutninger, og et norsk EU-medlemskap vil være det beste for vår
samlede beredskap og sikkerhet.
Disse medlemmer viser
til at covid-19-pandemien viste at vår tilgang til vaksiner var
avhengig av EU-samarbeidet. Dette var ikke en selvfølge, og det
er ingen garanti for samme velvilje neste gang dersom vi fortsetter
å distansere oss fra EU. Norge må derfor knytte seg tettere til
HERA og andre EU-mekanismer for helseberedskap.
Disse medlemmer viser
til at beredskap handler om tilgang til kritiske ressurser i krisetid.
Et tettere samarbeid med EU er avgjørende for vaksiner, legemidler
og helseteknologi. Disse medlemmer mener
regjeringen må legge frem en strategi for norsk integrasjon i EUs
helseberedskap og tydeligere vektlegge europeisk samarbeid som en
grunnpilar i norsk sikkerhetspolitikk.