Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Tone E. Berge Hansen, Per Vidar Kjølmoen, Anette
Trettebergstuen og Torbjørn Vereide, fra Høyre, Henrik Asheim, Anna
Molberg og Aleksander Stokkebø, fra Fremskrittspartiet, Alf Erik Bergstøl
Andersen og Dagfinn Henrik Olsen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Kirsti Bergstø og lederen Freddy André Øvstegård, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, og fra Rødt, Mímir Kristjánsson, viser
til at regjeringen har lagt frem forslag om at arbeidstvisten mellom
Parat/YS på arbeidstakersiden og NHO Luftfart/NHO på arbeidsgiversiden,
i forbindelse med tariffrevisjonen 2025 av Overenskomst for redningsmenn
i Bristow Norway, skal avgjøres av Rikslønnsnemnda. Det er videre
lagt frem forslag om at det blir forbudt å iverksette arbeidsstans
for å løse tvisten.
Komiteen vil minne
om at det er partene selv som har ansvaret for å komme til enighet
i lønnsoppgjørene, og mener derfor det er uheldig når konflikten
ikke løses gjennom forhandlinger. Komiteen viser
til at regjeringen kan gripe inn i en streik og foreslå tvungen lønnsnemnd
i tilfeller der arbeidskonflikten kan føre til fare for liv, helse
eller sikkerhet, eller medføre andre alvorlige samfunnskonsekvenser.
Komiteen merker
seg at årsaken til at arbeids- og inkluderingsministeren valgte
å gripe inn med tvungen lønnsnemnd i konflikten, var at hensynet
til liv og helse gjorde det nødvendig å løse arbeidstvisten mellom
Parat/YS og NHO Luftfart/NHO uten ytterligere arbeidskamp.
Komiteen støtter
lovforslaget.
Komiteens
medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener at streikeretten
må hegnes om og styrkes, og at det finnes flere eksempler på at
regjeringen må stanse streiker på tynt grunnlag ved bruk av tvungen
lønnsnemnd. Disse medlemmer påpeker
at Norge ved flere anledninger har blitt kritisert for å ha benyttet
seg av brede og lite restriktive kriterier for å iverksette tvungen
lønnsnemnd, særlig av ILOs organisasjonsfrihetskomité.
Disse medlemmer vil
advare om en utvikling der arbeidsgiver misbruker, eller spekulerer
i tvungen lønnsnemnd, og er sterkt kritiske til at arbeidsgiversiden
har såpass ensidig mulighet til å stoppe en lovlig streik, selv
om arbeidstakersiden har hatt et ansvarlig streikeuttak og gitt
nødvendige dispensasjoner.