1. Sammendrag

1.1 Proposisjonens hovedinnhold

I proposisjonen fremmes forslag om at arbeidstvisten mellom Parat/YS og NHO Luftfart/NHO i forbindelse med tariffrevisjonen 2025 av Overenskomst for redningsmenn i Bristow Norway skal avgjøres av Rikslønnsnemnda. Det fremmes samtidig forslag om at det blir forbudt å iverksette eller opprettholde arbeidsstans for å løse tvisten.

Det vises til proposisjonens kapittel 3, der berørte tjenester: SAR-beredskap er nærmere beskrevet, og kapittel 5, der departementets vurderinger er redegjort for.

1.2 Forhandlinger og mekling

Tvisten har oppstått i forbindelse med tariffoppgjøret for Overenskomst for redningsmenn i Bristow Norway i 2025.

Etter brudd i forhandlingene varslet Parat 24. januar 2025 plassoppsigelse for 21 medlemmer.

Riksmekleren nedla forbud mot arbeidsstans og innkalte partene til mekling 18. februar 2025. Meklingen ble avsluttet 19. februar klokken 00.30 uten at partene kom til enighet.

1.3 Omfang og virkninger av konflikten

Parat/YS iverksatte streiken 19. februar 2025 med uttak av en redningsmann med base på Flesland. Den 3. mars 2025 ble det varslet opptrapping av streiken med uttak av ytterligere en redningsmann ved samme base med virkning fra 8. mars 2025.

Torsdag 6. mars 2025 vurderte Havindustritilsynet at streikeuttaket ikke fikk umiddelbare konsekvenser for brønnaktiviteter og beredskap. På bakgrunn av Havindustritilsynets vurdering konkluderte Energidepartementet med at «streiken p.t. ikke har alvorlige konsekvenser for petroleumsvirksomheten».

Natt til lørdag 8. mars 2025 opplyste Havindustritilsynet via Energidepartementet om at de hadde mottatt ny informasjon, og at konsekvensene av streikeuttaket var at Bristow ikke hadde gyldig tillatelse til å fly SAR-helikoptrene. Energidepartementet vurderte da at streiken ville få alvorlige konsekvenser for liv og helse fra midnatt 7. mars 2025.

Det vises til proposisjonens kapittel 4, der det er detaljert redegjort for omfanget og virkningen av streiken, samt Justis- og beredskapsdepartementets vurdering av situasjonen.

På bakgrunn av Energidepartementets/Havindustritilsynets og Justis- og beredskapsdepartementets vurderinger innkalte arbeids- og inkluderingsministeren partene til møte søndag 9. mars 2025 klokken 21.30.

Partene bekreftet at de ikke så noen mulighet for å komme til enighet i tvisten. Statsråden informerte da partene om at regjeringen ville gripe inn i konflikten med tvungen lønnsnemnd. På anmodning fra statsråden sa Parat/YS seg villig til å avslutte streiken umiddelbart og gjenoppta arbeidet så snart som mulig.

1.4 Konklusjon

Hensynet til liv og helse gjør det nødvendig å løse arbeidstvisten mellom Parat/YS og NHO Luftfart/NHO uten ytterligere arbeidskamp.

Det overlates til Rikslønnsnemnda å avgjøre tvisten. Det følger av lønnsnemndloven § 2 andre ledd at en avgjørelse av Rikslønnsnemnda har samme virkning som en tariffavtale.

Norge har ratifisert flere ILO-konvensjoner som verner organisasjonsfriheten og streikeretten (konvensjon nr. 87, 98 og 154). Slik konvensjonene har vært tolket av ILOs organer, stilles det strenge krav for inngrep i streikeretten, men det åpnes likevel for inngrep dersom streiken setter liv, helse eller personlig sikkerhet for hele eller store deler av befolkningen i fare. Sosialpakten under Europarådet har i artikkel 6 nr. 4 en tilsvarende bestemmelse som verner streikeretten. Artikkel 6 må imidlertid ses i sammenheng med artikkel G, som åpner for at det ved lov kan foretas begrensninger i streikeretten som er nødvendige i et demokratisk samfunn til vern av andre menneskers frihet og rettigheter, eller til vern av offentlige interesser, den nasjonale sikkerhet og moral i samfunnet.

Et vedtak om tvungen lønnsnemnd i den omhandlede arbeidstvisten er innenfor rammen av de konvensjoner Norge har ratifisert.