Forslag
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen innføre en frist
for egen saksbehandling av konsesjonssøknader fra søknaden er bekreftet
komplett til den sendes på høring, og fra høringen er gjennomført
til NVE fatter vedtak.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet
De Grønne:
Forslag 2
Energiloven ny § 2-4 annet ledd skal lyde:
Konsesjon etter kap. 3, 4 og 5 gis for et begrenset tidsrom på inntil 30 år regnet fra da konsesjonen
ble gitt.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet
De Grønne:
Forslag 3
Energiloven § 2-2 femte ledd første punktum
skal lyde:
En søknad som tilfredsstiller gjeldende krav, skal tilgjengeliggjøres på konsesjonsmyndighetens
nettsted, legges ut i Norges vassdrags- og energidirektorat
og i berørte kommuner eller annet høvelig sted i distriktet til gjennomsyn, kunngjøres i en eller flere aviser alminnelig lest
i distriktet og sendes på høring.
Forslag 4
Energiloven ny § 3-1 b første til tredje
ledd skal lyde:
§ 3-1 b (Frister for bygging
og idriftsettelse)
En konsesjon for anlegg for omforming, overføring og
fordeling av elektrisk energi etter § 3-1 bortfaller hvis arbeidet
ikke er satt i gang innen fem år fra da konsesjonen ble gitt. Anlegget
skal settes i drift innen fem år fra tidspunktet da arbeidet ble
satt i gang.
En konsesjon for anlegg for produksjon av elektrisk energi
etter § 3-1 bortfaller hvis arbeidet ikke er satt i gang innen tre
år fra da konsesjonen ble gitt. Anlegget skal settes i drift innen
tre år fra tidspunktet da arbeidet ble satt i gang.
Fristenes lengde kan fravikes i konsesjonen.
Fristene kan etter søknad forlenges av konsesjonsmyndigheten med
inntil to år av gangen og i maksimalt fire år til sammen for anlegg
for produksjon av elektrisk energi. Beslutning om fristutsettelse
treffes ved enkeltvedtak.
Forslag 5
Energiloven § 10-2 første ledd skal lyde:
Departementet eller reguleringsmyndigheten kan trekke
tilbake en konsesjon eller annen tillatelse dersom rettighetshaveren
har gitt uriktige eller ufullstendige opplysninger om forhold av
vesentlig betydning for vedtaket. Det samme gjelder dersom rettighetshaveren ikke
lenger anses skikket til å utøve virksomheten etter grovt eller
gjentatte brudd på denne loven eller
bestemmelser eller pålegg gitt i medhold av loven. En
konsesjon kan også trekkes tilbake ved oversittelse av frister gitt
i eller i medhold av denne loven, og som er knyttet til fremdriften
av tiltaket. Konsesjoner for produksjon av elektrisk energi skal
trekkes tilbake ved oversittelse av frister, inkludert mulig forlengelse,
gitt i eller i medhold av denne loven og som er knyttet til fremdriften
av tiltaket.
Forslag 6
Energiloven ny § 3-1 a første ledd skal lyde:
§ 3-1 a (Detaljplan)
Konsesjonsmyndigheten kan bestemme at konsesjonæren
skal utarbeide en detaljplan for bygging og drift av anlegg for
omforming, overføring og fordeling av elektrisk energi med konsesjon
etter § 3-1. Konsesjonæren skal utarbeide en detaljplan for bygging
og drift av nye anlegg for produksjon med konsesjon etter § 3-1.
Detaljplanen skal vise og redegjøre for den endelige utbyggingsløsningen,
alle planlagte arealinngrep, hvordan miljø og landskap skal ivaretas
i anleggs- og driftsfasen, og ellers utfylle konsesjonen så langt
det er nødvendig. Dersom utbyggingsløsningen beskrevet i detaljplanen kan
gi endrede virkninger for miljø- og samfunnsinteresser sammenlignet
med den utbyggingsløsningen som lå til grunn for konsesjonen, skal
detaljplanen ha nødvendige utredninger og beskrivelser av de endrede
virkningene. Anleggsarbeidet kan ikke starte før detaljplanen er godkjent
av konsesjonsmyndigheten.