Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, lederen Ingvild Kjerkol, Stein Erik
Lauvås, Linda Monsen Merkesdal og Sigurd Kvammen Rafaelsen, fra
Høyre, Jan Tore Sanner, Michael Tetzschner, Bård Ludvig Thorheim
og Ove Trellevik, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, Lisa Marie Ness
Klungland og Gro-Anita Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland
og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet
De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf
Ropstad, viser til at energipolitikken er basert på at de
norske energi- og naturressursene skal forvaltes på en samfunnsmessig
rasjonell måte med generasjonsperspektiv. Regelverket krever konsesjon (tillatelse)
for å kunne bygge, eie og drive et større kraftverk eller nettanlegg.
Konsesjonsbehandling er et virkemiddel for å sørge for en god ressursutnyttelse
og redusere negative virkninger utenfor sektoren.
Komiteen viser til
at det norske kraftsystemet er væravhengig, og kraftbalansen varierer
fra år til år. Det er store ambisjoner for økt utbygging av ny fornybar produksjon,
og dette vil også nødvendiggjøre utbygging av nett. En økt andel
av uregulerbare fornybare energikilder nødvendiggjør et økt behov
for fleksibilitet for å dekke kraftbehovet i topplasttimene og holde
systemet i balanse.
Komiteen viser til
at forslagene sikter mot å gjøre konsesjonsprosessen mer effektiv
og bedre tilpasset for å møte samfunnets behov i tiden fremover.
Noen av endringene departementet foreslår, er lovfesting av forvaltningspraksis
og vil i seg selv ikke sikre raskere konsesjonsbehandling, men gjør
prosessen mer åpen og forutsigbar.
Komiteen konstaterer
av lovendringene vil gjelde generelt for alle energianlegg etter
energiloven, slik som produksjons-, fjernvarme- og nettanlegg. Komiteen deler departementets syn på
at energilovens regler så langt det er hensiktsmessig bør være de
samme for anlegg for produksjon av energi og overføring og distribusjon
av energi.
Komiteen viser til
Energikommisjonens rapport NOU 2023:3 Mer av alt – raskere, der
det forventes at forbruksveksten vil bli betydelig større enn planene
for økt fornybar kraftproduksjon. Det blir derfor viktig å effektivisere
og forenkle saksbehandlingen og stille tydeligere krav om fremdrift
i prosjekter som har konsesjon. Komiteen mener
de foreslåtte tiltakene vil kunne bidra til raskere utbygging av
ny fornybar kraftproduksjon og raskere økning av nettkapasiteten
for å få kraften frem. Proposisjonen inneholder en rekke regelendringer
som skal understøtte en raskere realisering av disse målsettingene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at regjeringen i Prop. 43 L (2024–2025) fremmer forslag om frister
for aktører som ønsker å bygge ut kraft. Disse
medlemmer mener at det virker ensidig å bare skulle ønske
å sette frister fra statens side til aktører, uten å selv innføre
frister for egen saksbehandling. Disse medlemmer mener
aktuelle frister kan være på tre måneder fra konsesjonssøknaden
bekreftes å være komplett til den sendes på høring, og en ny frist
på to år fra høringen er gjennomført til NVE fatter et vedtak.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
innføre en frist for egen saksbehandling av konsesjonssøknader fra
søknaden er bekreftet komplett til den sendes på høring, og fra
høringen er gjennomført til NVE fatter vedtak.»
Disse medlemmer vil
for øvrig påpeke at det kan være fornuftig med enkelte forenklinger
av regelverket for konsesjonssøknader om utbygging av solkraft,
all den tid det er en teknologi med lavere kompleksitet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til Innst. 183 S (2024–2025)
og behandlingen av representanter fra Høyres forslag i Dokument
8:54 S (2024–2025) om raskere konsesjonsbehandling og mer kraft.
I denne saken fremmet disse medlemmer forslag
om en reform av konsesjonssystemet med mål om å redusere saksbehandlingstiden
og ha en mer effektiv konsesjonsbehandling i Norges vassdrags- og
energidirektorat (NVE) og Energidepartementet, samtidig som hensynet
til grundighet i konsesjonsbehandlingen, gode miljøundersøkelser
og medvirkning ivaretas. Disse medlemmer viser
til at spesielt fire av tiltakene som ble omtalt i representantforslaget
kan være aktuelle å vurdere i sammenheng med endringer i energiloven:
-
Tiltak som bør fritas
fra konsesjon etter energi- og vassdragslovgivningen, for eksempel
energitiltak på grått areal, endringer eller utvidelser som skal
gjennomføres på eksisterende nettanlegg og som i liten grad berører
naboer, mindre solkraft- og nærvindprosjekt m.m.
-
Innføre tidsfrister for konsesjonsbehandlingen sammen
med omforente fremdriftsplaner. Det må være en tydelig prioritering
av saker, rask tildeling av saksbehandling og frister for trinnene
i konsesjonsprosessen.
-
Raskere digitalisering av konsesjonsprosessene.
-
Ta i bruk parallell behandling i større
grad og redusere tiden saker ligger i ro mellom ulike saksbehandlere
og instanser.
Disse medlemmer viser
også Dokument 8:222 S (2021–2022) fra representanter fra Høyre om
energi for fremtiden og behandlingen av partiets forslag i Innst.
446 S (2021–2022), hvor Høyre foreslo å be regjeringen sette frister
for forvaltningens saksbehandlings- og klagebehandlingstid i energisaker,
som alle partier utenom Venstre og Miljøpartiet De Grønne sluttet
seg til i innstillingen.