Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Åse Kristin Ask Bakke, Mona Nilsen og Torstein
Tvedt Solberg, fra Høyre, Turid Kristensen og fung. leder Tage Pettersen,
fra Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen og Per Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet,
Stig Atle Abrahamsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kathy Lie,
og fra Venstre, Naomi Ichihara Røkkum, viser til at Meld.
St. 7 (2024–2025) svarer på anmodningsvedtak nr. 755 (2020–2021)
fra Stortinget:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide
en stortingsmelding med en bred gjennomgang av ulike arbeidsfelt og
sektorer i samfunnet, der det foreslås tiltak som kan bidra til
å forebygge seksuell trakassering i det norske samfunnet. Arbeidet
må omfatte alle typer trakassering, samt trusler og vold.»
Komiteen viser til
at meldingen samler kunnskap om seksuell trakassering på tvers av
samfunnsområder, samt gir en samlet oversikt over regelverk, aktører
og virkemidler for å forebygge seksuell trakassering. Komiteen merker seg at meldingen synliggjør
at det er behov for en omfattende innsats på tvers av samfunnsområder
for å forhindre seksuell trakassering, og de bakenforliggende årsakene
til det. Meldingen peker på at seksuell trakassering hindrer individers
frihet og livsutfoldelse, med kvinner som de mest utsatte. Unge,
skeive, personer med funksjonsnedsettelser og etniske minoriteter
er også i høyere grad utsatt. Komiteen understreker
at det er nødvendig med konkrete tiltak for forebygging, samt et
bredt likestillingsarbeid som også tar for seg de bakenforliggende
faktorene til seksuell trakassering.
Et likestilt samfunn
Komiteen viser til
at det brede arbeidet for et mer likestilt samfunn står sentralt
for å forhindre seksuell trakassering.
God og effektiv veiledning
og håndheving av saker om seksuell trakassering
Komiteen merker
seg at Diskrimineringsnemnda har mottatt få saker om seksuell trakassering
sammenlignet med antallet personer som oppgir å bli utsatt for seksuell
trakassering i samfunnet. Komiteen merker
seg videre at dette viser behovet for bedre informasjon om veilednings-
og hjelpetilbud og et sterkt og effektivt håndhevingsapparat.
Et trygt og anstendig
arbeidsliv uten seksuell trakassering
Komiteen viser til
at seksuell trakassering i arbeidslivet får store konsekvenser både
for den enkelte ansatte og for samfunnet. Flesteparten av dem som
har vært utsatt for seksuell trakassering, oppgir at arbeidsplassen
er det stedet hvor de har opplevd dette. Komiteen understreker
at partene i arbeidslivet har en sentral rolle i å forebygge og
hindre seksuell trakassering. Målet om å oppnå et trygt arbeidsliv
uten seksuell trakassering krever systematisk arbeid, både i form
av lovverk som styrker vernet til den ansatte, og tiltak knyttet til
verktøy for å hindre trakassering.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, viser til høringsuttalelser
fra flere arbeidstakerorganisasjoner som gjelder arbeidsgivers ansvar
for å følge opp og etterleve gjeldende lovverk, eksempelvis når
det gjelder arbeidsgivers aktivitets- og redegjørelsesplikt som
følge av likestillings- og diskrimineringsloven. Det er avgjørende
at partene i arbeidslivet etterlever sine lovpålagte plikter.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre mener at for å lykkes i forebyggingen
må den i større grad enn i dag konkretiseres. Disse
medlemmer peker på at det er en rekke gode initiativer på
dette feltet, som for eksempel kampanjen «Sett strek», som markerer
nulltoleranse for seksuell trakassering på arbeidsplassen. Men disse medlemmer mener altfor mye av det
gode arbeidet drives frem av sivilsamfunnet, ikke av det offentlige.
Derfor mener disse medlemmer at det
er behov for å lage en nasjonal standard for forebygging av seksuell trakassering,
som hele arbeidslivsfeltet kan se til. For å sikre at en slik standard
vil fungere i praksis, er det etter disse medlemmers syn
viktig at aktørene i arbeidslivet kobles tett på utarbeidelsen av
en slik standard.
Disse medlemmer vil
derfor fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide
en nasjonal standard for forebygging av seksuell trakassering, i
samarbeid med partene i arbeidslivet.»
Disse medlemmer mener
det er behov for å styrke rettsvernet i saker om seksuell trakassering
ut over det regjeringen foreslår. Arbeidsgivere og ledelsen av organisasjoner
og utdanningsinstitusjoner har etter vernebestemmelsen i lov om
likestilling og forbud mot diskriminering § 13 sjette ledd, et ansvar
for å forebygge og søke å hindre seksuell trakassering. Denne bestemmelsen
er unntatt lovens bestemmelse om erstatning og oppreisning, og kravet
til bevis for brudd er strengere enn kravet til bevis for å ha blitt
trakassert. For at vernebestemmelsen skal fungere etter intensjonen,
mener disse medlemmer at det må knyttes
sanksjoner til brudd på plikten.
Disse medlemmer ønsker
derfor å fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å knytte sanksjoner til brudd på vernebestemmelsen i
likestillings- og diskrimineringsloven § 13 sjette ledd.»
Skole- og utdanningshverdag
fri for seksuell trakassering
Komiteen viser til
at skolen er en viktig arena for det holdningsskapende arbeidet
mot seksuell trakassering gjennom holdningsskapende arbeid. Komiteen merker seg viktigheten av seksualitetsundervisning
som gir kunnskap og trygghet til elevene som de trenger for å respektere
hverandres grenser og bli trygge på seg selv.
Kultur og fritidsaktiviteter,
idrett og frivillighet fri for seksuell trakassering
Komiteen viser til
at alle skal ha mulighet til å delta i kultur- og fritidsaktiviteter,
idrett og frivillighet. Dette forutsetter gode rammebetingelser
til å drive organisasjon og skape aktivitet der alle kan være inkludert uten
å bli utsatt for seksuell trakassering.
Fleirtalet
i komiteen, alle unntatt medlemene frå Arbeidarpartiet, viser
til regjeringa sitt forslag i meldinga, tabell 10.11, om å bidra
til at Noregs Idrettsforbund har rammer for å førebygge og handtere
saker om seksuell trakassering. Fleirtalet er
glade for at dette kjem på plass, og at eit forslag til lov er sendt
Stortinget. Fleirtalet viser vidare
til høyringsinnspela frå Frivillighet Norge og Landsrådet for Norges
barne- og ungdomsorganisasjoner, som er referert til i Prop. 49
L (2024–2025), kap. 5.3, om at heile frivilligheita står overfor
dei same utfordringane som idretten, og stiller seg difor undrande
til kvifor departementet ikkje har sett heile det frivillige feltet,
men snevra lova inn til å berre gjelde éin organisasjon.
Fleirtalet viser
til LNU sitt arbeid gjennom «LNU Trygg!»-prosjektet for å skape
trygge og gode arenaer for barn og unge i organisasjonslivet og
bidra til opplæring om seksuell trakassering og grensesetting. Fleirtalet meiner dette er eit viktig
arbeid som må få halde fram.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Høgre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre,
fremjar difor følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa arbeide
for ei føreseieleg finansiering av prosjektet ‘LNU Trygg!’.»
En digital hverdag uten
seksuell trakassering
Komiteen viser til
at digitale verktøy gir store muligheter for barn og unge i hverdagen,
men medfører også en risiko for å bli utsatt for seksuell trakassering. Det
er videre sentralt at kunnskap og virkemidler både blant innbyggere
og det offentlige økes for å forebygge slik trakassering i den digitale
hverdagen, særlig overfor barn og unge.
Mer kunnskap og forskning
om seksuell trakassering
Komiteen merker
seg at meldingen er den første som gir en helhetlig sammenstilling
av kunnskap og omfang av seksuell trakassering. Videre viser komiteen til at det er behov for økt
kunnskap på flere samfunnsområdet for å forebygge og hindre seksuell
trakassering, samt å gjøre informasjon om veiledning og regelverk
mer tilgjengelig.
Komiteen merker
seg videre at meldingen synliggjør at det er behov for en omfattende
innsats på tvers av samfunnsområder for å forhindre seksuell trakassering,
og de bakenforliggende årsakene til det.
Seksuelle overgrep
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, vil peke på at manglende
reaksjoner på seksuell trakassering bidrar til å normalisere holdninger
som i verste fall fører til alvorlige seksuelle overgrep. Seksuelle
overgrep er et utbredt og alvorlig samfunnsproblem som rammer altfor
mange. 1 av 5 kvinner i Norge oppgir å ha bli utsatt for voldtekt.
Samtidig er det svært få voldtektssaker som blir anmeldt, som ender
i dom. Det er dessverre også mange som ikke anmelder etter å ha
blitt utsatt for voldtekt. Det er et tegn på en fundamental svikt
i systemet når noen velger å la være å anmelde fordi man forskutterer
at man ikke vil bli trodd, og at gjerningspersonen ikke vil få noen
reaksjoner. For mange som har blitt utsatt for voldtekt, er det
en stor belastning å måtte møte overgriper i en rettssak som kan
vare over lang tid.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, vil fremheve
viktigheten av at regjeringen nå har varslet at de vil legge frem
forslag til ny samtykkebestemmelse i straffelovens kapittel om seksuallovbrudd. Dette flertallet vil peke på at for å
forebygge seksuell trakassering, overgrep og voldtekt er det nødvendig
med en straffebestemmelse som ikke bare rammer tilfeller hvor vold
og trusler er involvert, men også rammer de tilfeller hvor den ene
parten ikke har samtykket til handlingen.