1.2 Sammendrag
Ingen samfunnsarenaer er trakasseringsfrie:
seksuell trakassering er en likestillingsutfordring i arbeidslivet,
i skole og utdanning, kultur og fritidsaktiviteter, idrett og frivillighet,
og på internett. Meldingen består av fire deler:
Del I Seksuell trakassering
– et komplekst problem
Kapittel 2: Hva er egentlig seksuell trakassering?
For å kunne gjennomføre effektivt forebyggende
arbeid er det avgjørende å definere og kommunisere hva seksuell
trakassering er. Seksuell trakassering kan ta mange former og varierer
i alvorlighetsgrad. Et formål med denne meldingen er å tydeliggjøre
hva seksuell trakassering kan være og å bidra til å senke terskelen
for hva som forstås som seksuell trakassering. Meldingen viser at
mange forstår seksuell trakassering kun som de mest alvorlige tilfellene,
som ofte involverer vold. Dette kan heve terskelen for hva man mener
at både en selv og andre bør tåle. Som et resultat risikerer man
at personer som opplever eller observerer seksuell trakassering, ikke
sier fra, selv om slike hendelser er forbudt og kan ha konsekvenser
for den enkelte, arbeidsplassen og samfunnet som helhet.
Kapittel 3: Hva er problemet?
Seksuell trakassering er for mange først og
fremst plagsomt. Omtrent halvparten av de som utsettes, opplever
det som ydmykende, nedverdigende og krenkende. Hele én av fem har
opplevd trakasseringen som fiendtlig eller skremmende. Forskning
viser sammenheng mellom seksuell trakassering, helseproblemer, sykefravær
og mindre tilfredshet med livet. Seksuell trakassering kan også
ha konsekvenser for arbeidsplasser, institusjoner og organisasjoner.
Det kan skape dårligere arbeidsmiljø, dårligere læringsmiljø og
det kan gi negative økonomiske konsekvenser. Seksuell trakassering
er i tillegg et samfunnsproblem, og meldingen argumenterer for at
seksuell trakassering utgjør et demokratisk problem.
Ved å sette søkelys på seksuell trakassering
i en melding til Stortinget, ønsker regjeringen å bidra til å forebygge
negative konsekvenser for enkeltpersoner, arbeidsplasser, institusjoner
og organisasjoner, samt for samfunnet som helhet. Det er liten tvil
om at både den enkelte og samfunnet vil tjene på at det settes en
stopper for seksuell trakassering.
Kapittel 4: Hvorfor skjer det?
Seksuell trakassering dreier seg om underliggende faktorer
som maktforhold, normer og holdninger knyttet til kjønn og seksualitet.
Dette er faktorer som kan bidra til å legge til rette for at trakassering
blir tolerert eller normalisert. Det er avgjørende at arbeidsgivere
og aktører på ulike arenaer i samfunnet har et aktivt forebyggende
arbeid og iverksetter konkrete tiltak mot seksuell trakassering.
Det handler blant annet om å ha en god organisasjonskultur og et
trygt arbeidsmiljø der ukultur blir slått ned på og håndtert. Det
er også behov for et bredt likestillingsarbeid som tar et oppgjør
med makt-ubalanse, ukultur og ulikestilling knyttet til implisitte forventninger
til hvordan kvinner og menn skal oppføre seg. Kapittelet peker også
på hvilke risikofaktorer som bidrar til at risikoen for seksuell
trakassering er særlig framtredende i noen situasjoner eller yrker.
For å få bukt med seksuell trakassering argumenterer
meldingen for at det er nødvendig å ta tak i de bakenforliggende
faktorene som gjør at seksuell trakassering fortsatt finner sted,
som stereotype forestillinger om kjønnsroller.
Del II Kartlegging av
seksuell trakassering
Kartlegginger av seksuell trakassering har lenge vært
fragmentert og preget av enkeltstudier, uten at forskningen har
blitt sett i en helhetlig sammenheng på tvers av samfunnsarenaer.
Meldingen har en omfattende kartlegging, jf. kapitlene 5–7.
Kapittel 5: Hvem utsettes, og hvem trakasserer?
Kapittelet gir et overordnet bilde av hvem som
er særlig utsatt for seksuell trakassering. Gjennomgangen viser
at kvinner oftere utsettes for seksuell trakassering enn menn. I
tillegg er unge, skeive, personer med funksjonsnedsettelser og personer
som tilhører en etnisk minoritet mer utsatt enn befolkningen generelt.
Det er liten tvil om at for mange menn også utsettes for seksuell
trakassering. Det er behov for mer kunnskap om de som trakasserer.
Kapittel 6: Hvor skjer det?
Meldingen gir en bred gjennomgang av omfang
av seksuell trakassering i utvalgte deler av arbeidslivet, i skole
og opplæring, i kultur og fritidsaktiviteter, idrett og frivillighet
og seksuell trakassering som skjer digitalt. Selv om omfanget varierer,
kan ingen samfunnsområder erklære seg som trakasseringsfrie.
Kapittel 7: Hvem sier fra – og hvorfor gjør
ikke flere det?
Det er mange som ikke sier fra eller varsler
om seksuell trakassering, verken om egne opplevelser eller når man
er vitne til at andre trakasseres. Barrierer mot å varsle eller
si fra om seksuell trakassering kan blant annet dreie seg om at
hendelsen ikke oppleves som alvorlig nok, om frykt for konsekvenser
eller om dårlig organisasjonskultur. Det er viktig å understreke
at problemet med seksuell trakassering først og fremst er at det skjer,
ikke at få sier fra om det de har opplevd. Likevel er kunnskap om
barrierer for å si fra og konsekvenser enkelte opplever etter å
ha sagt fra, av stor verdi. Det gir arbeidsplasser, organisasjoner
og andre arenaer en indikasjon på hva som skal til for å legge til
rette for en kultur der dårlig oppførsel slås ned på, og der det
å si fra tas på alvor og følges opp.
Del III Rettigheter og
plikter i arbeidet mot seksuell trakassering
Lovverk for å forhindre og håndtere seksuell
trakassering er i stor grad på plass. Feltet er regulert gjennom en
rekke ulike lovbestemmelser for ulike sektorer, med tilhørende tilsynsorgan
og håndhevingsapparat. Det finnes veiledningstilbud for arbeidsgivere
og andre aktører, og veilednings- og rådgivningstilbud for utsatte. En
utfordring er imidlertid at tilbudene er lite kjent. Dette kan være
problematisk, og kan gjøre at de som ville hatt nytte av hjelp og
veiledning, ikke får det. Det er viktig at informasjon om både regelverk
og tilbud om hjelp og veiledning blir bedre formidlet til befolkningen.
Kapittel 8: Regelverk om seksuell trakassering
Kapittelet gir en solid oversikt over relevant
regelverk med formål om å være et referansedokument for framtidig
innsats. Dette gjelder både internasjonal rett som Norge er forpliktet
av, og nasjonale lover som likestillings- og diskrimineringsloven,
arbeidsmiljøloven og annet sektorspesifikt regelverk.
Kapittel 9: Håndheving, oppfølging og veiledning: verktøy
for å sikre reelt vern mot seksuell trakassering
Kapittelet gir oversikt over verktøy som er
sentralt for å sikre et reelt vern mot seksuell trakassering. Det gjelder
hvilke aktører som håndhever forbudet mot seksuell trakassering,
hvem som fører tilsyn med at pliktene om å arbeide aktivt og forebyggende
følges opp, og hvem som gir veiledning og bistand til de som opplever seksuell
trakassering.
Del IV Regjeringens prioriteringer
og veien videre
Kapittel 10: Regjeringens prioriteringer og
veien videre
Meldingen gir retning for videre politikkutvikling. Det
er ikke ett enkelt svar på hvordan man får bukt med seksuell trakassering.
Meldingen viser at det er nødvendig med bred innsats fra flere sektorer,
og at arbeid under flere departements ansvarsområder må ses i sammenheng.
Meldingen har syv målsettinger for arbeidet mot seksuell trakassering
som skal legge føringer for politikkutvikling framover: mål om et
likestilt samfunn, god og effektiv veiledning og håndheving i saker
om seksuell trakassering, et trygt og anstendig arbeidsliv uten
seksuell trakassering, en skole- og utdanningshverdag fri for seksuell
trakassering, kultur og fritidsaktiviteter, idrett og frivillighet
fri for seksuell trakassering, en digital hverdag uten seksuell
trakassering og mer kunnskap og forskning om seksuell trakassering,
se omtale under 1.1.
Kapittel 11: Økonomiske og administrative kostnader
Alle tiltak og satsinger som er omtalt i meldingen håndteres
innenfor gjeldende budsjettrammer i de aktuelle departementene.