9.3 Om Riksrevisjonens anbefalinger
Komiteen viser til
Riksrevisjonens anbefalinger til Utenriksdepartementet om å:
-
tydeliggjøre innholdet
i føringene om nulltoleranse og antikorrupsjon som tverrgående hensyn
-
utarbeide policy- og prosedyredokumenter
som samlet gir en helhetlig oversikt over systemet for å håndtere
risikoen for økonomiske misligheter
-
foreta overordnede vurderinger av risikoen
for økonomiske misligheter i bistandsporteføljen som helhet, som
grunnlag for prioritering av forebyggende og avdekkende tiltak
-
etablere systemer og rutiner som gir ledelsen
i Utenriksdepartementet og Norad styringsinformasjon om hvordan
den samlede håndteringen – fra forebygging og avdekking til oppfølging
av mistanke – fungerer
-
styrke opplæringen av ansatte slik at de
er i stand til å ivareta prioriterte forebyggende og avdekkende tiltak
innenfor sitt ansvarsområde
-
stille krav til tilskuddsmottakere innenfor
søknadsbaserte tilskuddsordninger om å dokumentere hvordan risikoen
for økonomiske misligheter gjør seg gjeldende i prosjektene
-
sørge for at utbetaling ikke foretas før
krav knyttet til utbetalingen er innfridd så langt mulig.
Komiteen viser
til daværende utviklingsministers svarbrev til Riksrevisjonen. Der
går det fram at Utenriksdepartementet aksepterer Riksrevisjonens
anbefalinger og erkjenner behov for tiltak. Komiteen merker
seg at det i svarbrevet er listet opp en rekke tiltak som er ment
å svare på behovene som er avdekket i undersøkelsen.
Komiteen viser til
at det er avholdt skriftlig høring i saken, og at det har kommet
innspill fra Røde Kors og Sivilsamfunnsorganisasjonenes antikorrupsjonsgruppe. Komiteen merker seg at sivilsamfunnet
ønsker ytterligere forbedring i praktiseringen av nulltoleransepolitikken
og etterlyser både framdrift og dialog med Utenriksdepartementet
og Norad.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre merker seg at Norad
ennå ikke er i mål med oppfølgingen av sivilsamfunnsorganisasjonenes
ønske fra 2019 om mer kunnskapsoverføring og veiledning om håndtering
av økonomiske misligheter i bistanden. Disse
medlemmer mener det er uholdbart at regjeringen ikke har sikret
at dette arbeidet er blitt fulgt opp på de over fem årene som er
gått.
Komiteen viser
videre til at det i innspillet fra antikorrupsjonsgruppen særlig
etterlyses mer rettferdige prinsipper for risikodeling, fokus på
proporsjonalitet i oppfølging av sakene og en læringsarena for å
styrke partneres evne til å bekjempe korrupsjon. Komiteen viser
til at også Røde Kors i sitt innspill legger vekt på risikodeling. Komiteen peker på organisasjonenes viktige
rolle i arbeidet mot økonomiske misligheter, understreker viktigheten
av god dialog og ber regjeringen følge opp utfordringene som har
kommet fram i høringen.
Komiteen slutter
seg med dette til Riksrevisjonens anbefalinger.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre merker seg at registreringspraksisen
for meldinger om mistanke og avsluttede saker er ulik i Utenriksdepartementet
og Norad, noe som gir svake muligheter for sammenligninger både
på overordnet nivå og i enkeltsaker. Disse medlemmer merker
seg også at Sverige har bedre rutiner på dette området. Disse medlemmer mener dette må følges
opp av regjeringen med sikte på rask endring av praksisen.
Disse medlemmer merker
seg at sen varsling og svak kvalitet på granskinger ifølge Riksrevisjonen
ikke ser ut til å få konsekvenser ved senere tildeling av midler. Disse medlemmer mener Utenriksdepartementet
må følge opp dette med sikte på en endring av praksis.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet viser til at komiteen viser til at
den tidligere utviklingsministeren har akseptert Riksrevisjonens anbefalinger,
blant annet denne: «sørge for at utbetaling ikke foretas før krav
til utbetalingen er innfridd så langt mulig».
Riksrevisjonens kollegiemedlem Arve Lønnum har følgende
særmerknad til denne anbefalingen:
«Medlemmet Lønnum bemerker at krav knyttet
til antikorrupsjon ikke bør kunne være innfridd bare ̔så langt mulig’
før utbetalinger skjer. Stortinget bør vurdere om statsrådens svar
målbærer visshet om at norske bistandsmidler ikke havner i gale
hender.»
Dette medlem viser
til Lønnums merknad og mener at utbetaling kun skal skje når man
er sikker på at bistandsmidler ikke havner i gale hender. Praksis
for utbetaling må strammes kraftig inn, fordi det fortsatt kommer
påstander om korrupsjon i bistandsarbeidet og Riksrevisjonen har
i sin rapport rettet sterk kritikk mot det mangelfulle kontrollsystemet
på dette området.
Dette medlem fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre
en praksis i bistandsarbeidet med at utbetaling ikke skal skje før
det er visshet om at norske bistandsmidler ikke havner i gale hender.»