Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Eigil Knutsen, lederen Tuva Moflag, Tellef Inge
Mørland, Bjørnar Skjæran, Maria Aasen-Svensrud og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Tina Bru, Mahmoud Farahmand, Heidi Nordby Lunde og Helge Orten,
fra Senterpartiet, Emilie Mehl, Ole André Myhrvold og Geir Pollestad,
fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi og Roy Steffensen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg Unneland, fra Rødt, Marie
Sneve Martinussen, fra Venstre, Sveinung Rotevatn, fra Miljøpartiet
De Grønne, Sigrid Zurbuchen Heiberg, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, ønsker en modernisering av innkrevingsområdet velkommen
og ser behovet for en helhetlig prosess for utlegstrekk på tvers
av ulike namsmyndigheter.
Komiteen viser til
at tilliten i økonomien avhenger av at både private og offentlige
aktører mottar betaling for varer og tjenester. Effektiv innkreving
av ubetalte krav er avgjørende for å opprettholde denne tilliten, samtidig
som hensynet til skyldneren må ivaretas.
Komiteen mener det
er positivt at innkrevingssystemene i staten samkjøres og effektiviseres,
og legger til grunn at dette kan bidra til en mer hensynsfull behandling
av skyldner. Ved å unngå at flere utleggstrekk kan løpe samtidig,
reduseres risikoen for at skyldneren trekkes for mye.
Komiteen er kjent
med at det i fremtiden kan komme flere regelverksendringer på inkassoområdet, og
vil påpeke viktigheten av at de nye systemene som etableres gjennom
denne loven, er fleksible nok til å kunne ivareta slike endringer.
Komiteen viser til
at etablering av ordningen med ett utleggstrekk og modernisering
av utleggsprosessen i tvangsfullbyrdelsesloven er sentralt i prosjektet Fremtidens
innkreving. Prosjektet skal gi lavere kostnader for både staten
og næringslivet. Komiteen mener myndigheter
og inkassoselskaper etter hvert, med god samhandling, bør kunne
undersøke digitalt om det finnes dekning for krav. En slik løsning
vil kunne øke samfunnsnytten av prosjektet og være en forenkling
for næringslivet.
Komiteen legger
vekt på at forslagene i proposisjonen ikke skal svekke mulighetene
til utenomrettslig innkreving. Endringene er ment å legge til rette
for at skyldner får gjort opp for seg, helst før kravet går til namsmyndighetene.
Komiteen viser til
at effektiv systemsamhandling er viktig for å unngå unødvendig oversendelse
av saker til innkrevingsmyndigheten, noe som vil være til fordel for
både skyldner, kreditor og inkassator.
Komiteen viser til
at når ordningen med ett utleggstrekk etableres, vil midlene som
er tilgjengelige for å dekke krav, fordeles mellom kreditorene etter
kravenes relative størrelse (dividendeprinsippet). Fordelingen vil
justeres dersom nye krav kommer til.
Komiteen vil påpeke
at konsekvensen av ett utleggstrekk blir at vinduet for utenomrettslig
innkreving snevres inn. Finans Norge har uttrykt bekymring for at kreditorer
vil fremskynde sine krav til namsmyndighetene for å sikre seg noe
innkreving før andre krav registreres. Komiteen understreker
at det er avgjørende at omleggingen ikke svekker muligheten til
å finne minnelige løsninger.
Komiteen slutter
seg til regjeringens forslag til ny lov om innkreving av statlige
krav mv. (innkrevingsloven) og endringer i tvangsfullbyrdelsesloven
mv.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet og Venstre mener det er viktig å
gjøre de endringene som det legges opp til i den nye innkrevingsloven,
samt endringene som foreslås i tvangsfullbyrdelsesloven. Spesielt
er det positivt at endringene legger til rette for å kunne digitalisere
innkrevingsprosessen, slik det beskrives i proposisjonen.
Disse medlemmer vil
presisere viktigheten av at loven skal legge til rette for en effektiv
innkreving samtidig som den ivaretar hensynet til skyldneren. De nye
reglene vil ivareta sistnevnte både når det gjelder personvern og
ved at prosessen med innkreving vil kunne bli mer oversiktlig. I
denne sammenheng er disse medlemmer imidlertid
også opptatt av at skyldneren må ha mulighet til å kunne rådføre
seg med noen om den situasjonen vedkommende står i, og kunne få
hjelp og støtte til å navigere situasjonen. Disse
medlemmer forutsetter at dette hensynet også ivaretas for
de som av ulike årsaker ikke har mulighet til å kunne benytte seg
av digitale løsninger for å få svar og rådgivning.
Disse medlemmer er
videre enige med Finans Norge, som i sitt høringsinnspill skriver
om etableringen av løsningen med ett lønnstrekk for alle krav at
de er bekymret for at
«vinduet for utenrettslig innkreving
lukkes og muligheten til å finne løsninger før skyldner havner i
tvangsløsninger hos Namsmannen undergraves. Da fjernes grunnlaget
for å drive utenrettslig innkreving i Norge, samtidig som antall
saker hos namsfogden vil øke be[t]ydelig».
Disse medlemmer mener
det er avgjørende viktig at man har systemer som sørger for at folk
gjør opp for seg. Samtidig har utenomrettslig innkreving en viktig
funksjon, og mener det er viktig at man ikke lager et system som
gjør at man velger å gå utenom dette steget.
Disse medlemmer viser
til at Justis- og beredskapsdepartementet i november 2024 sendte
på høring forslag til endringer i inkassoloven for å gjennomføre regler
om inndriving i direktiv (EU) 2021/2167. Disse medlemmer legger
til grunn at de endringene som nå gjøres på innkrevingsområdet,
ivaretas i arbeidet med endringer i inkassolovgivningen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet støtter regjeringens forslag i Prop. 37
L (2024–2025) om å etablere en ny og helhetlig lov for innkreving
av statlige krav samt de foreslåtte endringene i tvangsfullbyrdelsesloven
mv. Disse medlemmer anser dette som
nødvendige tiltak for å modernisere og effektivisere innkrevingsprosessen,
noe som vil bidra til en mer rettferdig og transparent håndtering
av statlige krav.
Disse medlemmer viser
til at et mer oversiktlig regelverk bidrar til ensartet praksis,
reduserer administrativt arbeid og sikrer at både forvaltningen
og innbyggerne forstår sine rettigheter og plikter. Å utnytte digitale
løsninger vil gjøre prosessen mer transparent, brukervennlig og
rask.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen i sine anbefalinger har lagt vekt på modernisering,
digitalisering og styrking av rettssikkerheten. De nye digitale
løsningene skal forenkle innkrevingsprosessen og gjøre systemet
mer brukervennlig. Det samsvarer med målet om å forbedre effektiviteten
i offentlig forvaltning.
Disse medlemmer viser
videre til at et forenklet regelverk med tydelig ansvarsfordeling
vil bidra til større forutsigbarhet for alle parter. De nye bestemmelsene sikrer
at skyldnere får bedre informasjon, samtidig som statens rett til
å håndheve krav ivaretas på en rettferdig måte. Et tettere samarbeid
mellom statlige etater og kommuner er viktig for en smidig implementering
av de nye reglene, noe som vil bidra til en helhetlig og effektiv
innkrevingsprosess.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at proposisjonen ble lagt frem
mens Senterpartiet satt i regjering.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne er
opptatt av at personer som havner i ulike former for gjeldsproblemer,
må bli behandlet på en mest mulig rettferdig og human måte.
Disse medlemmer støtter
målsettingen med regjeringas forslag, men mener likevel at det er
viktig å lytte til innvendingene fra Datatilsynet, som i sitt høringssvar
skriver:
«Departementet forsøker å
etablere et regelverk som tilpasses behovet for digitalisering og
automatisering, på bekostning av grunnleggende personvernhensyn
og -prinsipper.»
Disse medlemmer er
videre enig med Jussbuss, som i sitt høringssvar peker på at
«hensynet til skyldner må veie tyngre
enn hensynet til forenklet saksbehandling».
Disse medlemmer peker
på at Jussbuss mener hensynet til skyldner blir bedre ivaretatt
blant annet dersom fristene som foreslås for skyldneres mulighet
til å reagere på flere ledd i saksbehandlingen, utvides fra tre
til fire uker, og at fristen i hovedsak bør begynne å løpe når et
varsel er mottatt av skyldner, og ikke når det blir sendt. Dette
fordi det er viktig at skyldnere får tilstrekkelig tid til å innhente
informasjon, og at også rettshjelpsinstanser som blir kontaktet
for å bistå skyldneren, får tilstrekkelig med tid til å vurdere
saken før frister løper ut.
Disse medlemmer mener
derfor det er viktig at departementet jevnlig gjør vurderinger av
om de foreslåtte fristene viser seg å være tilstrekkelige til å
ivareta skyldneres rettigheter, eller om de bør utvides.
Disse medlemmer viser
videre til at flere høringsinstanser advarer mot at skyldnere skal
måtte leve med betalingsavtaler som i prinsippet er evigvarende. Gjeldsofferalliansen
peker for eksempel i sitt høringssvar på at høye forsinkelsesrenter
kan bidra til at skyldnere bare vil oppleve at restgjelda øker,
på tross av at de gjør det de kan for å nedbetale et krav.
Disse medlemmer viser
til at Inkassoregisteret AS i sitt innspill til komiteen skriver:
«Det bør tas høyde for faren
ved at trekk kan løpe i det ‘uendelige’, eksempelvis når det gjelder
usikret gjeld. Skyldnere risikerer å betale hovedstolen flere ganger
uten å redusere gjelden betydelig, da rentene fortsetter å akkumuleres.
Denne situasjonen kan føre til at pengekrav blir enda sterkere og
vanskeligere å håndtere for den enkelte. […] Vi må vurdere tiltak
som hindrer denne utviklingen, slik at enkeltpersoner ikke blir
låst fast i en ond sirkel av gjeld.»
Inkassoregisteret AS viser videre til at man
i Sverige med virkning fra mars 2025 både har redusert den maksimale
renta det er tillatt å kreve for usikret gjeld, og at man innfører
et kostnadstak som begrenser muligheten til å kreve inn mer enn
det dobbelte av det opprinnelige lånebeløpet.
Disse medlemmer er
enig i at myndighetene må gjøre mer for å hindre at personer havner
i dype gjeldskriser. Det trengs derfor også strengere regulering av
markedet for usikret gjeld, noe disse medlemmer vil
komme tilbake til ved behandlingen av Finansmarkedsmeldingen 2025.