Laget rundt læreren
Komiteen viser til
at en styrking av laget rundt læreren vil bidra til at læreren får
avlastning for oppgaver som ikke er direkte knyttet til undervisningen,
og at det vil styrke kontaktlærerfunksjonen betydelig samtidig som
laget rundt eleven blir sterkere og bredere, og gir rom for bedre
oppfølging av den enkelte elev.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
ønsker også å trekke frem regjeringens igangsatte tiltak, som etablering
av skolemiljøteam og innføring av systemer for kompetanse- og karriereutvikling
for ansatte, samt tydeliggjøring i opplæringsloven av den forebyggende
rollen til pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT). Dette er noen
av tiltakene som bidrar til å sikre riktig kompetanse i skolen.
Flertallet merker
seg statsrådens svar i behandlingen av denne saken, hvor det trekkes
fram relevante strategier og opptrappingsplaner som nylig er vedtatt. Relevant
for denne saken er blant annet Opptrappingsplan for psykisk helse,
hvor det beskrives at tidlig i planperioden vil det prioriteres
tverrsektoriell forebyggende innsats og tilgjengelig lavterskeltilbud
i kommunene.
Flertallet deler
regjeringens synspunkt om at det trengs et bedre kunnskapsgrunnlag
om laget rundt kontaktlæreren og kompetansesammensetningen i barnehage
og skole. Derfor er det bra at regjeringen vil gi Utdanningsdirektoratet
i oppdrag å innhente statistikk for videre arbeid.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at elever er ulike og har ulike behov.
Høyres mål er at alle elever skal oppleve mestring og læringsglede
og få oppfylt sitt potensial til fulle. Disse
medlemmer viser til viktigheten av flere yrkesgrupper i skolen
og at det vil være av stor betydning for kontaktlærerens mulighet
til å utøve kontaktlærerrollen og å bruke tid på planlegging, undervisning
og oppfølging, samtidig som en bredde av kompetanse i skolen vil
styrke oppfølgingen av elevene betraktelig.
Disse medlemmer støtter
intensjonen i forslag 2, men mener det er viktig å styrke laget
rundt lærer, rektor og dermed eleven, og viser til at Høyre har
prioritert det i sine alternative budsjetter. Disse
medlemmer støtter derfor ikke forslag om etablering av tilskuddsordninger.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet er positive til intensjonen
bak forslagene. Disse medlemmer vil
påpeke at det er store variasjoner i skolenes behov, både regionalt,
lokalt og internt i de enkelte kommuner. Skolenes organisering og
bruk av ressurser bør i størst mulig grad avgjøres lokalt. Disse medlemmer vil vise til at et godt
lag rundt læreren er viktig for å sikre kvalitet og trygghet i skolen.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet vil vise til at Fremskrittspartiet
flere ganger har foreslått en rekke konkrete tiltak for å styrke
lærernes stilling og autoritet, og for å gi lærerne mer tid til
å være lærere, ikke sosialarbeidere. Tiltak som blant annet flere spesialklasser,
flere plasser på spesialskoler og utvidet bruk av «sosialagenter»
som man har i Osloskolen, vil etter dette
medlems oppfatning være treffsikre tiltak i skolen.
Dette medlem viser
til tidligere merknader og forslag ved behandlingen av Meld. St.
34 (2023–2024), jf. Innst. 55 S (2024–2025), og støtter ikke de
konkrete forslagene i representantforslaget.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt viser til
at laget rundt eleven er avgjerande for å sikra gode og trygge læringsmiljø. Dette
laget må bestå av ulike yrkesgrupper, som utfyller kvarandre og
som er stabilt til stades for elevane i skulemiljøet. Desse medlemene deler difor intensjonen
i forslaget, men meiner at det er feil tilnærming å styrke dette
laget gjennom ustabile og flyktige tilskotsordningar. Det avgjerande
er styrke kommune- og fylkesøkonomien slik at den lokale skulemyndigheita
har økonomisk spelerom til å forsterka bemanninga. Desse
medlemene vil såleis visa til at forslagsstillarene frå Venstre ikkje
har prioritert desse støttefunksjonane i sitt alternative statsbudsjett.
Her er det ikkje føreslått pengar til fleire miljøarbeidarar, spesialpedagogar
eller ein styrka PP-teneste. Den økonomiske situasjonen ute i Kommune-Noreg
er prekær, og desse medlemene viser
til at det nå blir kutta i laget rundt eleven i fleire kommunar.
Dette er alvorleg og eit steg tilbake med tanke på å sikra gode læringsmiljø
for barn og unge.
Desse medlemene støttar
difor ikkje forslaget.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til begrunnelsen i representantforslaget
og fremmer på den bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at det etableres tilskuddsordninger for kommunene til forsøk
og testing av nye modeller for organisering eller økt tilstedeværelse
av helsesykepleiere, PPT, logopeder, barnevernstjeneste, familiekoordinatorer,
miljøarbeidere og andre relevante yrkesgrupper på skolene.»