Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kari Henriksen, Kirsti Leirtrø og Agnes Nærland
Viljugrein, fra Høyre, lederen Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet,
Nils T. Bjørke, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar, fra Venstre,
Grunde Almeland, og fra Miljøpartiet De Grønne, Sigrid Zurbuchen
Heiberg, viser til at potensialet og behovet for å ta i bruk
kunstig intelligens i offentlig sektor er tatt opp i en rekke tidligere
stortingsmeldinger og digitaliseringsstrategier. Disse legger vekt
på at offentlig sektor skal effektiviseres gjennom digitalisering.
I behandlingen av Meld. St. 30 (2019–2020) viste kommunal- og forvaltningskomiteen
til at kunstig intelligens er et eksempel på en teknologi i rask
utvikling. Komiteen var svært opptatt
av at regjeringen jobber for at Norge får en infrastruktur for kunstig
intelligens i verdensklasse, i form av digitaliseringsvennlig regelverk,
gode språkressurser, raske og robuste kommunikasjonsnett og tilstrekkelig
regnekraft. Denne visjonen støttes av kontroll- og konstitusjonskomiteen.
Ansvaret for samordning av digitaliseringspolitikken
ligger hos digitaliserings- og forvaltningsministeren, som deler
Riksrevisjonens vurderinger om at offentlig sektor må bli bedre
til å utnytte mulighetene som ligger i kunstig intelligens. Komiteen merker seg at digitaliserings-
og forvaltningsministeren også uttrykker at i henhold til mandatet
for departementet vil anbefalingene i Riksrevisjonens rapport bli
fulgt opp.
Formålet med IT-strategien slik det fremgår
av Prop. 1 S (2023–2024), er å utvikle rammebetingelser som støtter
digitalisering i de ulike sektorene og på tvers av dem samt utviklingen
i samfunnet som helhet.
Komiteen viser til
at statsråden peker på ansvaret de enkelte statsrådene har gjennom
sektorprinsippet. Det forventes at oppfølgingen skjer på en måte
som ivaretar dette og vedtatte føringer fra Stortinget, og det pekes
på at regjeringen som samlet organ er ansvarlig for å oppfylle strategien.
Komiteen merker
seg at revisjonen bygger på EUs etiske regelverk. Dette var på undersøkelsestidspunktet ikke
vedtatt av Stortinget. Stortinget gav sin tilslutning til dette
gjennom behandlingen av Prop. 1 S (2023–2024).
Komiteen stiller
seg bak Riksrevisjonens konklusjoner og kritikknivå. Det fremgår
av undersøkelsen at:
-
Statlige
virksomheter utnytter mulighetene med kunstig intelligens ulikt,
og kunstig intelligens er fortsatt lite i bruk.
-
Viktige forutsetninger for å ta i bruk
kunstig intelligens i større skala er fortsatt ikke på plass. Det
er fortsatt
-
stort behov for å
avklare juridiske spørsmål i bruken av kunstig intelligens
-
mangelfull infrastruktur og tilgang på
data av god kvalitet
-
stort behov for kompetanse
-
viktig med språkressurser på norsk
-
De etiske prinsippene for ansvarlig bruk
av kunstig intelligens ivaretas i ulik grad. Kontrollmekanismer som
sikrer ansvarlig bruk av kunstig intelligens, må være på plass.
-
Samordningen av arbeidet med kunstig intelligens i
offentlig sektor er mangelfull, og den samlede innsatsen er for
svak gitt ambisjonen om at Norge skal ha en infrastruktur for kunstig
intelligens i verdensklasse.»
Komiteen stiller
seg også bak de anbefalingene Riksrevisjonen har gitt om å:
-
videreutvikle
virkemiddelapparatet for å sikre at grunnleggende forutsetninger
for ansvarlig bruk av kunstig intelligens er på plass, slik som
tilstrekkelig digital infrastruktur, felles digitale løsninger,
tilgang til data av god kvalitet og relevant tverrfaglig kompetanse.
-
bidra til regulatoriske avklaringer og
en samordnet tolkning av regelverket i utviklingen og bruken av kunstig
intelligens
-
sikre en samordnet forståelse av de etiske
prinsippene og veiledning om hvordan prinsippene kan ivaretas i
praksis i utviklingen og bruken av kunstig intelligens.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til konklusjonene fra
Riksrevisjonens rapport om at det blant annet er et stort behov
for å avklare juridiske spørsmål i bruken av kunstig intelligens, mangelfull
infrastruktur, tilgang på data av god kvalitet, et stort behov for
kompetanse og at de estiske prinsippene for ansvarlig bruk av kunstig
intelligens må være på plass. Dette medlem viser
til Representantforslag 232 S (2022–2023) fra stortingsrepresentantene
Torgeir Knag Fylkesnes og Marian Hussein om demokratisk kunstig
intelligens. I forslaget foreslås det blant annet et umiddelbart
moratorium i offentlig sektor på å ta i bruk nye kommersielle verktøy
som bygger på kunstig intelligens, og at det utvikles en konsesjonsordning
for innsamling, bruk og lagring av både offentlige data og persondata
for kommersielle aktører. Bakgrunnen for forslaget er at utviklingen
av kunstig intelligens i dag i høyeste grad skjer av og for kommersielle
aktører, og at det derfor er et behov for at det ligger en bedre
regulering til grunn for videre utvikling av KI, og ikke at kommersiell
KI reguleres i etterkant.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener at det er helt
avgjørende at det utvikles tydeligere reguleringer, slik at det sikres
en demokratisk og positiv utvikling av KI. Disse medlemmer mener
derfor det er bekymringsverdig at rapporten fra Riksrevisjonen konkluderer
med at de etiske prinsippene for ansvarlig bruk av kunstig intelligens
ivaretas i ulik grad i statlige virksomheter, og at Riksrevisjonens
vurdering er at virksomhetene som utvikler og bruker kunstig intelligens,
kun delvis har etablert helhetlige rammeverk for ansvarlig bruk
av kunstig intelligens. Disse medlemmer ønsker
også å fremheve at Riksrevisjonens rapport melder at de påviste manglene
i virksomhetenes rammeverk kan føre til at særskilte risikoer forbundet
med utvikling og bruk av kunstig intelligens ikke fanges opp eller
vurderes. Videre rapporteres det om at det er mangel på kunnskap
og støtte for at statlige virksomheter bedre skal kunne ivareta
likebehandling, åpenhet og forklarbarhet i arbeidet med kunstig
intelligens, og at denne mangelen kan gi risiko for at de etiske
prinsippene for kunstig intelligens ikke etterleves. Disse medlemmer mener det er viktig at
regjeringen fremover følger opp anbefalingene fra Riksrevisjonens
rapport, slik at de etiske prinsippene ligger til grunn i den videre
innfasingen av bruk av KI i statlige virksomheter.