Justis- og beredskapsdepartementet fremmer i denne
proposisjonen forslag til endringer i lov 22. mai 1981 nr. 25 om
rettergangsmåten i straffesaker (straffeprosessloven), lov 18. mai
2001 nr. 21 om gjennomføring av straff mv. (straffegjennomføringsloven),
lov 20. mai 2005 nr. 28 om straff (straffeloven) og lov 20. juni
2014 nr. 49 om konfliktrådsbehandling (konfliktrådsloven). Lovforslagene
har sin bakgrunn i departementets høringsnotat 1. mars 2024.
Forslagene gjelder de strafferettslige reaksjonene for
ungdom – ungdomsstraff og ungdomsoppfølging – og følger opp flere
vedtak som ble truffet av Stortinget under behandlingen av Prop.
139 L (2022–2023) Endringer i konfliktrådsloven, straffeloven og
straffeprosessloven mv. (strafferettslige reaksjoner for ungdom
og varetekt med elektronisk kontroll) og vedtakelsen av lov 20. desember
2023 nr. 110.
Forslagene innebærer en hjemmel for retten til
å kombinere ungdomsstraff med særvilkår som nevnt i straffeloven
§ 37 første ledd bokstav a, b og d. Dette er særvilkår om bosted,
oppholdssted, arbeid eller opplæring samt kontaktrestriksjoner,
i tillegg til vilkår om å avstå fra å bruke alkohol eller andre
berusende eller bedøvende midler, og å avgi nødvendige rusprøver.
Videre foreslås en hjemmel for retten til å
kombinere ungdomsstraff med ubetinget fengsel uten nærmere angitt
tidsbegrensning, samt særskilte hjemler som sikrer unge domfelte
riktig oppfølging ved løslatelse (styrket ettervern).
I tillegg foreslås det at påtalemyndigheten
gis hjemmel til også å føre for retten rene vilkårsbruddsaker under
ungdomsstraff. Forslaget innebærer en delt kompetanse mellom kriminalomsorgen
og påtalemyndigheten til å føre slike saker. Denne kompetansen kommer
i tillegg til den kompetansen påtalemyndigheten har i dag til å
føre bruddsaker der det er begått nye straffbare handlinger.
Ved lov 20. desember 2023 nr. 110 er retten
til offentlig oppnevnt forsvarer utvidet til å gjelde alle saker hvor
ungdommen idømmes ungdomsstraff. Videre innføres rett til fritt
rettsråd uten behovsprøving i en klageprosess, både ved ungdomsstraff
og ungdomsoppfølging. I denne proposisjonen foreslås en ytterligere
utvidelse av retten til offentlig oppnevnt forsvarer til også å gjelde
under ungdomsplanmøtet ved ungdomsoppfølging.
Proposisjonen inneholder også forslag om å rette opp
en inkurie i lov 23. oktober 1959 nr. 3 om oreigning av fast eigedom
(oreigningslova).
Flere av forslagene som fremmes i proposisjonen, vurderes
å ha betydelige økonomiske konsekvenser. Dette gjelder forslaget
som gir retten adgang til å kombinere ungdomsstraff med særvilkår
etter straffeloven § 37 første ledd bokstav a, b og d, forslaget
som går på adgangen til å kombinere ungdomsstraff med ubetinget fengsel,
forslaget som skal sikre unge domfelte riktig oppfølging ved løslatelse
(styrket ettervern), og forslaget der ungdommen gis rett til offentlig
oppnevnt forsvarer også ved ungdomsplanmøtet under ungdomsoppfølging.
Disse forslagene vil ikke tre i kraft før det er budsjettmessig
dekning for tiltakene, og departementet vil komme tilbake til dette
i de ordinære budsjettprosessene.
Forslaget som åpner for at påtalemyndigheten
gis hjemmel til også å føre vilkårsbruddsaker under ungdomsstraff,
vurderes ikke å ha betydelige økonomiske og administrative konsekvenser.
Departementet legger til grunn at dette forslaget kan gjennomføres
innenfor Justis- og beredskapsdepartementets gjeldende budsjettrammer.