Søk

Innhold

5. Oppfølging av anmodnings- og utredningsvedtak

I dette kapittelet behandler komiteen oppfølging av anmodnings- og utredningsvedtakene under rammeområdene 9, 10 og 11.

Meld. St. 4 (2024–2025) Anmodnings- og utredningsvedtak i stortingssesjonen 2023–2024 ble lagt fram samtidig med Prop. 1 S (2024–2025) og behandles i kontroll- og konstitusjonskomiteen.

I tabellene nedenfor gis det en oversikt over oppfølging av anmodningsvedtak under de respektive departementene som hører inn under næringskomiteens ansvarsområde. Det angis hvorvidt vedkommende departement planlegger at rapporteringen knyttet til vedtaket nå avsluttes, eller om departementet vil rapportere om vedtaket også i neste års budsjettproposisjon.

Oversikten inkluderer alle vedtak fra stortingssesjonen 2023–2024 samt de vedtakene fra tidligere stortingssesjoner som ifølge kontroll- og konstitusjonskomiteen i Innst. 239 S (2023–2024) ikke var kvittert ut.

5.1 Nærings- og fiskeridepartementet

I Prop. 1 S (2024–2025) kapittel 4 har regjeringen gitt en oversikt over anmodnings- og utredningsvedtak under Nærings- og fiskeridepartementet.

Oversikt over anmodnings- og utredningsvedtak, ordnet etter sesjon og nummer

Sesjon

Vedtak nr.

Stikkord

Rapportering avsluttes (Ja/Nei)

2023–2024

68

Midlertidige maksimalpriser for løyvepliktig drosjetransport med motorvogn

Nei

2023–2024

77

Frivillig sykdomsmerking av oppdrettsfisk i butikk

Ja

2023–2024

78

Innretning av det næringsrettede virkemiddelapparatet i samsvar med Parisavtalen

Ja

2023–2024

79

Finansiering av produksjonsutstyr for grønn industri

Ja

2023–2024

84

Innsyn i hvem som eier forvalterregistrerte aksjer

Ja

2023–2024

85

Forskrift om innsyn i aksjeeierboken og regler om rapportering av eierskapsendringer i aksjeselskaper

Nei

2023–2024

86

Like regler for innsyn i aksjeeierboken og aksjeeierregisteret

Ja

2023–2024

521

Raskest mulig få på plass et oppdatert aksjonærregister i sanntid

Ja

2023–2024

563

Beredskapsplaner for matforsyning i en krisesituasjon

Ja

2023–2024

564

Felles nordisk analyse av forsyningssikkerhet for mat

Ja

2023–2024

586

Eierskapsbegrensninger i kystfisket etter torsk, hyse og sei nord for 62 grader

Nei

2023–2024

587

Eierskapsbegrensninger i kystfisket etter andre arter enn torsk, hyse og sei nord for 62 grader

Nei

2023–2024

588

Særskilte regler omd eierskapsbegrensninger for kystgruppen

Nei

2023–2024

589

Ny vurdering av leiefartøyordningen

Nei

2023–2024

590

Gjeninnføring av hjemmelslengde for kystfiskeflåten

Ja

2023–2024

591

Vurdering av strukturkvoteordningen

Nei

2023–2024

592

Fordeling av strukturgevinst når strukturkvoter utløper

Nei

2023–2024

593

Sammenslåingsordning for fartøy under 11 meter

Nei

2023–2024

594

Sammenslåingsordning for pelagiske fartøy under 11 meter

Nei

2023–2024

595

Gjeninnføring av dynamisk trålstige for torsk

Nei

2023–2024

596

Prioritering av berørte flåtegrupper ved tilbakeføring av ubrukt tredjelandskvote

Ja

2023–2024

597

Åpen gruppes andel av totalkvoten for norsk torsk

Nei

2023–2024

598

Omfordeling til lukket gruppe under 11 meter

Nei

2023–2024

599

Gjennomgang av åpen gruppe

Nei

2023–2024

600

Gjeninnføring av sildestigen

Nei

2023–2024

601

Mer representative salgslagsstyrer

Ja

2023–2024

602

Etterkontroll av fiskesalslagslova

Nei

2023–2024

603

Årlige forventningsbrev til fiskesalgslagene

Ja

2023–2024

605

Faglig grense for dødelighet i sjøfasen av lakseoppdrett

Ja

2023–2024

606

Teknologinøytral miljøfleksibilitetsordning for havbruk

Nei

2023–2024

697

Fensfeltet og Mineral Security Partnership

Nei

2023–2024

698

Samarbeidsavtale med USA om mineraler

Nei

2023–2024

699

Offentlig-privat samhandling om overskuddsmasser

Nei

2023–2024

700

Prosjektgruppe for overskuddsmasser fra gruver

Nei

2023–2024

789

Restaurering av norsk tareskog

Nei

2023–2024

844

Sertifikater for utenlandske sjøfolk

Nei

2023–2024

912

Restriksjoner på bunntrål og snurrevad i det kystnære fisket

Nei

2022–2023

55

Strategi for vekst i kreativ industri

Nei

2022–2023

56

Gjennomgang av virkemiddelapparatet for kulturnæringer

Nei

2022–2023

68

Opphevelse av boligstiftelser opprettet av kommune og boligbyggelag

Nei

2022–2023

99

Krav om tilbakefylling og ressursutnyttelse for gruvedrift i Norge

Nei

2022–2023

694

Tilstrekkelige verktøy for Konkurransetilsynet

Ja

2022–2023

695

Markedsdata for dagligvarehandelen

Ja

2022–2023

716-1

Miljøindikatorer

Nei

2022–2023

716-3

Nedtrukken produksjon

Nei

2022–2023

716-4

Miljøteknologiordning

Ja

2022–2023

716-5

Bedre organisering av samarbeidet mellom myndighetene og oppdrettsnæringen

Nei

2022–2023

933

Krav om nullutslipp for alle nye servicefartøy i havbruksnæringen fra 1. juli 2024

Nei

2021–2022

601

Dagligvare – hvordan aktører uten stor kapitaltilgang kan få innpass

Ja

2021–2022

602

Dagligvare – rettferdig andel av verdiskapinga i verdikjeden for mat

Ja

2021–2022

606

Dagligvare – felles merkeordning for kjedenes egne merkevarer (EMV)

Nei

2021–2022

607

Dagligvare – utrede virkningene av egne merkevarer på konkurransen

Ja

2021–2022

608

Dagligvare – vertikal integrasjon og egne merkevarer i dagligvarebransjen

Ja

2021–2022

610

Dagligvare – konkurranse og mer åpenhet innenfor grossist- og distribusjonsleddet

Nei

2020–2021

71

Sikre egenproduksjon – ordning med utleie av akvakulturtillatelser

Nei

2020–2021

98

Oppfølging av kvotesystemet i kyst- og havfiske

Ja

2020–2021

172

Mineralloven – forbedringer og forenklinger

Nei

2020–2021

573

Dagligvaremarkedet – regnskaps- og funksjonsmessig skille mellom leddene

Nei

2020–2021

574

Dagligvare – rabatter skal i større grad følge varen

Nei

2020–2021

829

Fiskeflåten – strategi for fornyelse

Ja

2020–2021

839

Styrke og lovfeste tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk

Nei

2020–2021

980

Representantforslag om å sikre en mer helhetlig havbruksforvaltning

Ja

2020–2021

1231

Løse utfordringene Svinesundtersklene har for innseilingen til Halden

Ja

2019–2020

551

Kvotemeldingen – fordeling av strukturgevinst

Ja

2019–2020

553

Kvotemeldingen – kvotefleksibilitet i fisket etter torsk, hyse og sei nord for 62 grader nord

Nei

2019–2020

555

Kvotemeldingen – om faktisk lengde og hjemmelslengde

Ja

2019–2020

556

Kvotemeldingen – avvikling av «samfiske med seg selv»

Ja

2019–2020

558

Kvotemeldingen – om konsekvensutredninger

Ja

2016–2017

108, punkt 35

Registrering av firmaer og selskap i Norge uten fysisk tilstedeværelse

Ja

2013–2014

496

Informasjon om eiere av aksjeselskap

Ja

5.1.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til at det flere steder i Prop. 1 S (2024–2025) er referert til Stortingets anmodningsvedtak. Komiteen vil understreke at komiteens merknader til disse vedtakene ikke er å anse som Stortingets formelle kontroll av regjeringens oppfølging av vedtakene, og kan således ikke erstatte kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av den årlige stortingsmeldingen om oppfølging av anmodnings- og utredningsvedtak. Komiteen viser til omtalene av de ulike anmodnings- og utredningsvedtakene i proposisjonen.

Komiteen tar i denne innstillingen ikke stilling til realiteten i de enkelte forslagene eller regjeringen Støres konklusjon om videre rapportering eller ikke, med mindre annet er spesielt omtalt. Det vil bli gjort ved behandlingen av Meld. St. 4 (2024–2025).

Vedtak under Nærings- og fiskeridepartementet i stortingssesjonen 2023–2024

Vedtak nr. 78, 4. desember 2023

Innretning av det næringsrettede virkemiddelapparatet i samsvar med Parisavtalen:

«Stortinget ber regjeringen innrette det næringsrettede virkemiddelapparatet slik at prosjekter som får støtte skal være i tråd med Parisavtalen.»

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne, viser til omtalen av vedtaket i Meld. St. 4 (2024–2025), og til at prosjekter som får støtte fra virkemiddelapparatet, skal være i tråd med hovedprinsippet i Parisavtalen. Flertallet mener det er viktig å dokumentere at det næringsrettede virkemiddelapparatet bidrar til grønn omstilling, og ber regjeringen rapportere på dette når tallene for 2024 er klare.

Vedtak nr. 85, 4. desember 2023

Forskrift om innsyn i aksjeeierboken og regler om rapportering av eierskapsendringer i aksjeselskaper:

«Stortinget ber regjeringen innen revidert budsjett for 2024 gjøre endringer i forskrifter for å bedre innsyn i eierskap til norske aksjeselskaper og allmennaksjeselskaper og å innen revidert budsjett 2025 komme tilbake til Stortinget med forslag til regelendringer som innebærer at norske aksjeselskaper skal rapportere endringer i eierskap til aksjer på en måte som kan gjøre dem tilgjengelig for allmennheten.»

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne, viser til tidligere vedtak om et offentlig oppdatert aksjeeierregister i sanntid (vedtak nr. 496 (16. juni 2014) og vedtak nr. 521 (14. mars 2024)) og vil påpeke at dette arbeidet har tatt lang tid. Flertallet ber regjeringen få et offentlig og løpende oppdatert aksjeeierregister på plass innen utgangen av stortingsperioden.

Flertallet ber derfor regjeringen i løpet av denne stortingsperioden gjennomføre nødvendige avklaringer og å etablere et slikt åpent, tilgjengelig aksjeeierregister. Disse avklaringene bør bygge på rapporten fra arbeidsgruppen nedsatt av Nærings- og fiskeridepartementet: Større åpenhet om aksjeeierskap (18. juni 2024). Flertallet ber regjeringen utvikle en teknisk løsning på dette som kan være på plass og tilgjengelig innen utløpet av denne stortingsperioden.

Vedtak under Nærings- og fiskeridepartementet i stortingssesjonen 2022–2023

Vedtak nr. 933, 16. juni 2023

Krav om nullutslipp for alle nye servicefartøy i havbruksnæringen fra 1. juli 2024:

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om krav til nullutslipp for alle nye servicefartøy i havbruksnæringen fra 1. juli 2024. Det må tas hensyn til at lokale forhold knyttet til energiforsyning kan vanskeliggjøre nullutslipp.»

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt, viser til omtalen av vedtaket i Meld. St. 4 (2024–2025). Flertallet er enige om at regjeringen skal sende forslaget på høring innen 1. februar 2025, og at forslaget skal tre i kraft senest 1. januar 2026.

5.2 Landbruks- og matdepartementet

I Prop. 1 S (2024–2025) kapittel 3 har regjeringen gitt en oversikt over anmodnings- og utredningsvedtak under Landbruks- og matdepartementet.

Oversikt over anmodnings- og utredningsvedtak, ordnet etter sesjon og nummer

Sesjon

Vedtak nr.

Stikkord

Rapportering blir avslutta (Ja/Nei)

2023–2024

851

Meir bruk av norskprodusert grovfôr

Ja

2023–2024

850

Tiltakspakke for å redusere jordbruksareal ute av drift

Nei

2023–2024

847

Prinsipp for berekning av inntekt i jordbruket

Nei

2023–2024

846

Prisutjamningsordninga for mjølk

Nei

2023–2024

571

Timetal per årsverk i jordbruket

Ja

2023–2024

569

Gjennomgang av tilskottsystemet i jordbruket

Nei

2023–2024

568

Drift av krevjande areal

Ja

2023–2024

567

Revidert strategi for økologisk landbruk

Nei

2023–2024

566

Plan for meir plantebasert mat

Nei

2023–2024

565

Mål om sjølvforsyning

Ja

2023–2024

560

Offentleg utgreiing om framtidas matsystem

Ja

2022–2023

928

Oppheve lov om endring av jordlova

Ja

2022–2023

867

Bruk av kart i tilskottsystemet

Ja

2022–2023

866

Strategi for auka sjølvforsyning og trygg matproduksjon

Ja

2022–2023

702

Strengare straff for alvorleg dyrekriminalitet

Nei

2022–2023

701

Strengare straff for alvorleg dyrekriminalitet

Nei

2022–2023

700

Strengare straff for alvorleg dyrekriminalitet

Nei

2022–2023

545

Donasjon av overskottsmat til velgjerande formål frå cruiseskip og skipshandlarar

Ja

2022–2023

519

Innsamling, registrering og kontroll av viktige naturverdiar i norsk skog

Nei

2022–2023

95

Utval matkastelov

Nei

2021–2022

754

Bransjeavtalar for biogassproduksjon

Nei

2021–2022

381

Melding til Stortinget om dyrevelferd som byggjer på oppdatert kunnskap

Nei

2021–2022

382

Dyrevelferda i svinenæringa

Nei

2021–2022

383

Konkrete tiltak i melding til Stortinget om dyrevelferd

Nei

2021–2022

384

Alternativ til CO2-bedøving av dyr

Nei

2021–2022

35 – nr. 29

Inntektsgap

Ja

2020–2021

1134

Viltlova – utgreiing av omgrepet «kunstig lys»

Ja

2017–2018

489

Fremje forslag til ein matkastelov

Nei

5.2.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til at det flere steder i Prop. 1 S (2024–2025) er referert til Stortingets anmodningsvedtak. Komiteen vil understreke at komiteens merknader til disse vedtakene ikke er å anse som Stortingets formelle kontroll av regjeringens oppfølging av vedtakene, og kan således ikke erstatte kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av den årlige stortingsmeldingen om oppfølging av anmodnings- og utredningsvedtak. Komiteen viser til omtalene av de ulike anmodnings- og utredningsvedtakene i proposisjonen.

Komiteen tar i denne innstillingen ikke stilling til realiteten i de enkelte forslagene eller regjeringen Støres konklusjon om videre rapportering eller ikke, med mindre annet er spesielt omtalt. Det vil bli gjort ved behandlingen av Meld. St. 4 (2024–2025).