Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åsmund Aukrust, Nils-Ole Foshaug,
Eva Kristin Hansen og Trine Lise Sundnes, fra Høyre, Hårek Elvenes,
Ingjerd Schie Schou, Erna Solberg og lederen Ine Eriksen Søreide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, Bengt Fasteraune og Ola Borten Moe,
fra Fremskrittspartiet, Sylvi Listhaug og Christian Tybring-Gjedde,
fra Sosialistisk Venstreparti, Ingrid Fiskaa, fra Rødt, Bjørnar
Moxnes, fra Venstre, Guri Melby, og fra Kristelig Folkeparti, Dag-Inge Ulstein,
viser til Prop. 59 S (2023–2024) Investeringer i Forsvaret og andre
saker. Proposisjonen ber om Stortingets godkjenning til å starte
opp fem nye investeringsprosjekter, endre omfanget eller kostnadsrammen på
tre investeringsprosjekter, og å informere Stortinget om en sak.
Komiteen viser til
prosjekt 1171 NASAMS-komponenter med lang ledetid.
Komiteen viser til
behovet for at oppgradering av NASAMS må forseres gitt dagens sikkerhetspolitiske
situasjon og at utgifter for militært materiell øker, samt at allerede
lange ledetider blir enda lengre. Komiteen merker
seg at hensikten med prosjektet er å anskaffe komponenter med lang
ledetid som inngår i NASAMS utskytningsenheter, og på den måten
sikre fremtidig tilgang på moderne utskytningsenheter så hurtig
som mulig. En bindende kontrakt så raskt som mulig er viktig for
at Forsvarets tilgang på nødvendig militært materiell sikres.
Komiteen merker
seg at norsk industri vil få en sentral rolle i prosjektet. Aktuelle
komponenter anskaffes direkte fra Kongsberg Defence and Aerospace
som eneleverandør av utskytningsenheter til NASAMS luftvernsystem.
Komiteen merker
seg at leveringen planlegges fra 2028 og at prosjektets foreslåtte
kostnadsramme er 941 mill. kroner inkludert usikkerhetsavsetning,
gjennomføringskostnader og merverdiavgift. Prosjektets styringsramme
er 872 mill. kroner inkludert gjennomføringskostnader og merverdiavgift.
Komiteen viser til
prosjekt 5067 Ildledelse av luftleverte kapabiliteter.
Komiteen merker
seg at dagens kapasiteter som benyttes for å utøve flystøttefaget,
nærmer seg slutten av sin tekniske og operative levetid og må erstattes. Komiteen viser til at det skal anskaffes
et antall materiellsett som vil sikre at Forsvaret kan videreføre
og samtidig styrke sin evne til å lede ild fra egne og allierte
fly, inkludert raketter og missiler, eller indirekte fra sjø- og
landbaserte langtrekkende presisjonsvåpen.
Komiteen merker
seg at norsk industri vil få en sentral rolle i prosjektet hva gjelder
integrasjon av enkeltkomponenter i systemet, men at utøvelse av
oppdrag som gjelder ildstøtte fra fly og sjø- og landbaserte langtrekkende
presisjonsvåpen, er strengt og detaljert styrt gjennom NATO-avtaler
som Norge har signert, og at dette begrenser antallet aktuelle leverandører
og hva slags materiell som kan anskaffes.
Komiteen merker
seg at levering planlegges innen 2029 og at prosjektets foreslåtte
totale kostnadsramme er 710 mill. kroner inkludert usikkerhetsavsetning,
gjennomføringskostnader og merverdiavgift. Prosjektets styringsramme
er 632 mill. kroner inkludert merverdiavgift.
Komiteen viser til
prosjekt 6380 Kystjegerkommandoen oppgradering, der Stortinget har
vedtatt at Kystjegerkommandoen skal videreutvikles med evne til å
bygge situasjonsforståelse og levere måldata til langtrekkende våpensystemer,
samt bordingskapasitet, for å støtte maritime overflateoperasjoner.
Komiteen merker
seg at prosjektet innebærer å anskaffe nødvendig materiell og eiendom,
bygg og anlegg slik at Kystjegerkommandoen kan utvikle seg i samsvar
med Stortingets vedtatte ambisjon, og at prosjektet har gjennomført
ekstern kvalitetssikring KS2 i tråd med statens prosjektmodell.
Komiteen merker
seg at prosjektets foreslåtte totale kostnadsramme for anskaffelse
av materiell og eiendom, bygg og anlegg er 2 520 mill. kroner inkludert usikkerhetsavsetning,
gjennomføringskostnader og merverdiavgift. Prosjektets styringsramme
er 2 143 mill. kroner inkludert gjennomføringskostnader og merverdiavgift.
Komiteen viser til
prosjekt 1083 Oppgradering av Skjold-klassen.
Komiteen merker
seg at den samlede oppgraderingen av Skjold-klassen gjennomføres
gjennom de to prosjektene 1060 Opprettholde kapasiteten og kapabiliteten
til Skjold-klassen og prosjekt 1083 Oppgradering av Skjold-klassen.
Komiteen viser til
at det ved godkjenningen av prosjektet var usikkerhet rundt den
foreslåtte kostnadsrammen grunnet tidspress for å iverksette tiltak
for å støtte norsk industri i møte med koronapandemien, og det ble
derfor opplyst at regjeringen ville komme tilbake til Stortinget
med eventuelle behov for justeringer på et senere tidspunkt.
Komiteen merker
seg at anskaffelsesprosessen har avdekket at rammen kun er tilstrekkelig
til en delvis oppgradering på fire av seks fartøy, og for å sikre
at de fire fartøyene har tilstrekkelig kampkraft etter oppgradering,
er det behov for å øke kostnadsrammen for prosjekt 1083 Oppgradering
av Skjold-klassen.
Komiteen merker
seg at det etableres opsjoner i kontrakter som inngås, for en eventuell
oppgradering av de to siste fartøyene på et senere tidspunkt.
Komiteen registrerer
at det ikke er gjennomført ekstern kvalitetssikring av prosjektet,
da hoveddelen av prosjektet allerede er under gjennomføring, og
at usikkerhet knyttet til en omfangsøkning av den økonomiske rammen
er relativt liten.
Komiteen merker
seg at regjeringen foreslår å øke kostnadsrammen for prosjekt 1083,
Oppgradering av Skjold-klassen, fra til 455 mill. kroner til 837
mill. kroner inkludert merverdiavgift, usikkerhetsavsetning og gjennomføringskostnader,
og med den uendrede rammen for prosjekt 1060, Opprettholde kapasiteten
og kapabiliteten til Skjold-klassen, øker kostnadsrammen for den
samlede oppgraderingen av Skjold-klassen fra 998 mill. kroner til
1 380 mill. kroner.
Komiteen viser til
prosjekt 2595 Komplettering av moderne håndvåpen.
Komiteen viser til
tidligere inngått kontrakt for leveranser av håndvåpen, der kontrakten
inneholder opsjoner for tilleggsanskaffelser med avtalte priser
og leveransetider. Komiteen merker seg
at det gjenstår anskaffelser av et antall våpen før hele styrkestrukturen har
samme bevæpning.
Komiteen merker
seg at det nå planlegges å utløse kontraktens opsjon, der kostnadsrammen
for prosjektet foreslås økt med 442 mill. kroner til 893 mill. kroner
inkludert gjennomføringskostnader og merverdiavgift.
Komiteen viser til
prosjekt 5230 Artilleriammunisjon 155 mm, som omfatter anskaffelse
av 155 mm artilleriammunisjon med en rekkevidde på minimum 40 km.
Komiteen merker
seg at Regjeringen har forsert anskaffelsen av artilleriammunisjon
for å bygge opp beholdningene av beredskapsammunisjon og for å gi
leverandøren forutsigbarhet for å gjøre ytterligere investeringer
i produksjonskapasitet, samt at prosjektet også omfatter gjenanskaffelser
av ammunisjon som er donert til Ukraina.
Komiteen merker
seg at anskaffelsen gjennomføres direkte fra Nammo, bortsett fra
presisjonsbrannrør, som må anskaffes gjennom myndighetskjøp direkte
fra amerikanske myndigheter, og at sammen med avrop på en tidligere
inngått kontrakt sikrer dette nå leveranser av artillerigranater
til Forsvaret i perioden 2024–2028.
Komiteen merker
seg at det er planlagt ytterligere kontrakter etter hvert som Nammo
får innhentet tilbud på drivladninger og brannrør fra sine underleverandører.
Komiteen noterer
seg at som følge av nye donasjoner av ammunisjon til Ukraina foreslås
prosjektets styrings- og kostnadsramme økt med 339 mill. kroner til
5 230 mill. kroner inkludert merverdiavgift og gjennomføringskostnader.
Komiteen viser til
prosjekt Værnes – fullføring av flyttingen av Luftforsvarets skolesenter
fra Kjevik til Værnes.
Komiteen merker
seg at Stortinget ble informert i Prop. 1 S (2023–2024) om at Forsvarsdepartementet har
bedt Forsvaret om nytt informasjonsgrunnlag for flyttingen av Luftforsvarets
tekniske utdanning fra Kjevik til Værnes som følge av endrede forutsetninger
for vedtaket.
Komiteen merker
seg at endringer i forutsetninger, og endrede krav til forlegning
som følge av endrede ansettelsesforhold for elevene, medfører behov
for en økning av rammen for å fullføre flyttingen av Luftforsvarets
skolesenter fra Kjevik til Værnes, ut over det som opprinnelig ble
lagt til grunn.
Komiteen noterer
seg at det må etableres kvarter slik at det totale forlegningsbehovet
blir dekket, og at skolebygget vil bestå av arealer for teoretisk
og virtuell utdanning, praksisarealer for praktisk utdanning på flyskrog
samt kontorarbeidsplasser for skolens instruktører.
Komiteen merker
seg at prosjektet planlegges ferdigstilt høsten 2026 og at prosjektets
foreslåtte kostnadsramme er 940 mill. kroner inkludert innredning,
merverdiavgift, usikkerhetsavsetning og gjennomføringskostnader.
Prosjektets styringsramme er 837 mill. kroner inkludert innredning,
merverdiavgift og gjennomføringskostnader.
Komiteen viser til
prosjekt Haakonsvern – ubåtrelaterte tiltak – kontinuerlig ubåtkapasitet.
Komiteen viser til
at det vil være behov for drift og vedlikehold parallelt både for
Ula-klassen og 212 CD-klassen i perioden 2028–2034.
Komiteen merker
seg at det i prosjektet tilrettelegges bygg og anlegg for trening,
opplæring og øving av personell, samt lasting og lossing av ammunisjon,
og at det i stor grad legges til grunn at eksisterende arealer på Haakonsvern
knyttet til Ula-klassen skal gjenbrukes og bygges om. Det skal kun
etableres en mindre andel nybygg for å dekke behovet.
Komiteen noterer
seg at den økonomiske rammen i prosjektet «Ubåtrelaterte tiltak
– kontinuerlig ubåtkapasitet» er betydelig høyere enn rammen som ble
estimert i 2017.
Komiteen merker
seg at prosjektets foreslåtte kostnadsramme er 333 mill. kroner
inkludert innredning, merverdiavgift, usikkerhetsavsetning og gjennomføringskostnader.
Prosjektets styringsramme er 294 mill. kroner inkludert innredning,
merverdiavgift og gjennomføringskostnader
Komiteen viser til
oppfølging av anmodningsvedtak. Anmodningsvedtaket ble fattet i
forbindelse med behandling av Langtidsplanen for Forsvaret (Prop. 14
S (2020–2021)) Evne til forsvar – vilje til beredskap. Vedtaket
ber om at regjeringen innen 2022 skal legge fram en utredning om
bruk av ikke-militært ansatte og forhold knyttet til krigens folkerett
og ikke-militært personell som legitime militære mål.
Komiteen noterer
seg at utredningsarbeidet nå er ferdigstilt.
Komiteen noterer
seg at sivilt ansatte som utfører arbeid for Forsvaret, kan deles
inn i tre grupper. Det er forsvarssektorens egne sivilt ansatte,
sivile i totalforsvaret og sivile kontraktører og leverandører knyttet
til privat næringsliv.
Komiteen viser til
departementets hovedpunkter i utredningen, som vil gi veiledning
for hvordan etatene i forsvarssektoren bør innrette seg for å sikre
Norges folkerettslige forpliktelser ved bruk av sivile.
Medlemene i
komiteen frå Framstegspartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til forslaget om å investera 940 mill. kroner i skulebygg på Værnes,
for at Luftforsvarets tekniske skule kan flyttast frå Kjevik til
Værnes. Prosjektet har blitt vesentleg dyrare enn det som vart lagt
til grunn då vedtaket om flytting vart gjort. Samtidig er det trongt
om plassen på Værnes. Luftforsvarets spesialistskule vart flytta
frå Kjevik til Værnes 1. januar 2024, men fordi det ikkje er tilstrekkelege
kvarter der, må elevane framleis bu på hotell. På Kjevik er det
godt fungerande bygg og areal for å husa den tekniske utdanninga
også i åra som kjem. Fleire av føresetnadene for flyttevedtaket
i 2016 har endra seg sidan då.
Desse medlemene understrekar
at utdanning av flyteknikarar er avgjerande for å sikra den operative evna
til F-35 og anna materiell i Luftforsvaret. Det er allereie ein
kritisk mangel på flyteknikarar, og denne vil truleg bli endå større
i åra som kjem. Å gjennomføra flyttinga av den tekniske utdanninga
no, vil innebera ei svekking av fagmiljøet på det verst tenkelege
tidspunktet. Svært få av instruktørane har signalisert at dei kan tenka
seg å bli med til Værnes, og å bygga opp kompetansen på nytt ein
ny stad vil ta mange år. Desse medlemene meiner
derfor at det finst langt betre bruk av 940 millionar kroner, og
at investeringa ikkje bør gjennomførast no.
Medlemen
i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti viser til regjeringa
si oppfølging av Vedtak nr. 133 i Innst. 87 S (2020-2021) og utgreiinga om
bruk av ikkje-militært tilsette og forhold knytt til krigens folkerett.
Som regjeringa gjer greie for, bygger krigens folkerett på prinsippet
om at sivile ikkje skal ta del i krigshandlingar. Denne
medlemen støttar derfor ikkje opp om det aukande omfanget
i bruk av konkurranseutsetjing og strategiske samarbeid som den førre
regjeringa la opp til. Denne medlemen merkar
seg at regjeringa legg til grunn at involvering av sivile aktørar
i krigshandlingar medfører «betydelige juridiske og etiske utfordringer,
for både individet og staten».
Som regjeringa gjer greie for, vil det vera
oppgåver som går under terskelen for deltaking i krigshandlingar, som
til dømes transport av militært utstyr og vedlikehald av materiell
som skal settast på lager. Men denne medlemen merkar
seg også at regjeringa understrekar at motstandaren ikkje nødvendigvis
oppfattar dette skiljet.
Denne medlemen viser
til at regjeringa i utgreiinga si skisserer to alternative løysingar:
At sivil støtte opphøyrer i det ein væpna konflikt oppstår, eller
at personar som utøver stridande funksjonar, vert innlemma som lovleg
stridande – altså gjera dei til militære. Sidan regjeringa konkluderer
med at det første alternativet vil medføra at Forsvaret mister avgjerande
støtte når det treng det aller mest, legg denne
medlemen til grunn at den einaste reelle løysinga er å gjera
desse personane til militære.
Denne medlemen saknar
ei vidare vurdering av kva som er det beste tidspunktet for ei slik
innlemming. Er det klokt å venta til ein krigssituasjon oppstår?
Og kva skal vurderast som krigshandlingar? Vil eit cyberangrep til
dømes falla inn under denne definisjonen? Denne
medlemen meiner at eit føre-var-prinsipp bør gjelda i denne
samanhengen.
På dette grunnlaget vert dei følgjande forslaga fremja:
«Stortinget ber regjeringa gjera
personar som utøver funksjonar som i krise og krig vil vera stridande funksjonar,
til militært personell så snart som råd.»
«Stortinget ber regjeringa sørga
for at personell i totalforsvaret og sivile kontraktørar og leverandørar knytt
til privat næringsliv får opplæring i krigens folkerett i god tid
før det oppstår krigshandlingar.»
«Stortinget ber regjeringa avgrensa
bruken av private leverandørar og sørga for at drift og operativt
vedlikehald i Forsvaret blir utført av Forsvarets eigne tilsette.»
Denne medlemen viser
vidare til Prop. 87 S (2023–2024), der det vert gjort greie for
at forsvarssektoren i løpet av 2024 skal kartlegga bruken av sivile
og kva tiltak som eventuelt må setjast inn for å sikra respekt for folkeretten.
Som NTL påpeikar i sitt høyringssvar, kan det sjå ut som at regjeringa
på denne måten skuvar ansvaret over til etatane. Denne
medlemen vil minna om at det er staten Noreg si plikt å verna
sivile mot farane ved krigshandlingar, og at staten bryt folkeretten dersom
ein ikkje legg til rette for distinksjon mellom sivile og militære
personar og objekt.
Denne medlemen viser
vidare til Hurdalsplattforma, der regjeringa slår fast at den vil
«gå gjennom Forsvarets samarbeid med private aktørar, med omsyn til
blant anna sikkerheit, beredskap, kompetanse og krigens folkerett».
I Prop. 59 S (2023–2024) greier regjeringa berre
ut om sistnemnde, og denne medlemen etterlyser
ei vidare utgreiing av samarbeidet med private aktørar sett opp
mot tryggleik, beredskap og kompetanse.
Denne medlemen meiner
grunnbemanningsprinsippet er viktig om ein skal sikra måla om tryggleik, beredskap,
kompetanse og respekt for krigens folkerett. Faste oppgåver bør
løysast av Forsvarets eigne tilsette. Ei reell styrking av den nasjonale
forsvarsevna er avhengig av tilstrekkeleg med folk i Forsvaret.