Komiteens merknader
Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kari Henriksen, Frode Jacobsen og Kirsti
Leirtrø, fra Høyre, lederen Peter Frølich og Svein Harberg, fra
Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Rødt, Seher
Aydar, fra Venstre, Grunde Almeland, og fra Miljøpartiet De Grønne,
Lan Marie Nguyen Berg, viser til forslagsstillerens beskrivelse
av bakgrunnen for forslaget, hvor det vises til at dette er domstolkommisjonens
forslag til helhetlig grunnlovsvern for domstolene, jf. NOU 2020:
11 Den tredje statsmakt – Domstolene i endring.
Komiteen merker
seg at forslaget til et helhetlig grunnlovsvern for domstolene er
godt utredet og begrunnet. Den bredt sammensatte domstolkommisjonen
har innhentet synspunkter fra eksterne utredninger, blant annet
Norges institusjon for menneskerettigheters temarapport «Menneskerettslige
rammer for domstolenes uavhengighet» om konstitusjonelle og internasjonale
krav til uavhengige domstoler. Forslagene har også vært gjenstand
for en bred høring.
Komiteen legger
til grunn for sine vurderinger den delen av domstolkommisjonens
utredning som omhandler hvordan domstolenes uavhengighet kan sikres
et helhetlig vern gjennom grunnlovfesting. Komiteen er
enig med domstolkommisjonen i at utover de mest sentrale forhold
for domstolenes funksjonsevne som bør grunnlovfestes, bør Grunnlovens
prinsipp om uavhengige domstoler først og fremst følges opp gjennom
alminnelig lovgivning.
Komiteen viser også
til den muntlige høringen som ble arrangert 14. mars 2024, hvor
representanter fra det sentrale juridiske miljøet var til stede
for å gi sine vurderinger av forslagene og for å besvare komiteens spørsmål.
Komiteen registrerer
at et flertall av høringsinstansene i Justis- og beredskapsdepartementets
høring om domstolkommisjonens rapport, i tillegg til samtlige av
de som deltok på komiteens åpne høring, er av den oppfatning at
de foreslåtte grunnlovsendringene vil gi et godt og viktig grunnlag
for å styrke domstolenes uavhengighet i Grunnloven, og at dette
vil være i tråd med formålet om å sikre demokratiet, rettsstaten
og menneskerettighetene i Grunnloven § 2.
Samtidig har komiteen merket
seg at enkelte instanser, som blant annet LO, har uttrykt særlig
bekymring for grunnlovfesting av en uavhengig domstolsadministrasjon
og et uavhengig innstillingsråd. Disse synspunktene er også tatt
med inn i komiteens vurderinger. Avklaringer
og presiseringer i denne innstillingen er gjort for å imøtekomme
noe av den bekymringen som er kommet frem, og som ble kommentert
i komiteens høring.
Før komiteen går
inn på de enkelte forslag, vil komiteen understreke at man i Norge
i dag ikke opplever utfordringer knyttet til domstolenes uavhengighet. Prinsippet
om domstolenes uavhengighet ble ansett som en opplagt følge av maktfordelingsprinsippet Grunnloven
bygde på da den ble vedtatt i 1814.
Videre har de endringer som ble gjort i kjølvannet
av den forrige domstolkommisjonen på begynnelsen av 2000-tallet,
hvor det blant annet ble opprettet et uavhengig innstillingsråd
og en domstoladministrasjon, i større grad enn tidligere sikret
domstolenes uavhengighet. Med vedtaket i 2014 om ny bestemmelse
i Grunnloven § 95 som slår fast at «Statens myndigheter skal sikre
domstolenes og dommernes uavhengighet», ble uavhengigheten ytterligere
fastslått. Komiteens forståelse er at
grunnlovfesting av domstolenes funksjon, gjennom denne innstillingen,
er en kodifisering av gjeldende lovgivning.
Selv om våre domstoler og dommere er uavhengige i
sin dømmende virksomhet, viser erfaringen internasjonalt at også
land vi sammenlikner oss med, opplever press på domstolenes uavhengighet.
Denne utviklingen har illustrert betydningen av skranker mot inngripen
i domstolenes virksomhet og ført til økt oppmerksomhet om betydningen
av uavhengige domstoler.
Komiteen er derfor
enig med kommisjonen i at enkelte garantier for uavhengige domstoler
i vårt rettssystem er så viktige at det er god grunn til å gi dem
et særskilt grunnlovfestet vern. Selv om det i dagens samfunnsforhold
ikke fremstår som nærliggende at et alminnelig flertall i Stortinget
vil true domstolenes uavhengighet gjennom endring av formell lov,
kan det etter komiteens syn ikke utelukkes
at dette vil stille seg annerledes i fremtiden. Utviklingen internasjonalt,
også i enkelte europeiske land, viser at det også i demokratiske stater
raskt kan etableres politiske flertall som ønsker å utøve innflytelse
over rettsvesenet på en måte som alvorlig truer domstolenes uavhengighet.
Komiteen vurderer
det dithen at domstolkommisjonens vurdering av hvilke forhold som
er så sentrale for domstolenes funksjonsevne og uavhengighet at
de bør gis et særskilt vern i Grunnloven, er fattet på bakgrunn
av utviklingen internasjonalt, hvor domstolenes uavhengighet har
blitt truet blant annet ved å endre antallet dommere i Høyesterett
og endre pensjonsalder og dermed endre sammensetning av domstolen. Komiteen viser til at de forholdene kommisjonen
peker ut som særlige sentrale, er: domstolshierarkiet, høyeste antall
dommere i Høyesterett, prosedyren for utnevnelse av dommere, dommernes
stillings- og forflytningsvern og prinsippet om at statens myndigheter
skal sikre en uavhengig administrasjon av domstolene.
Komiteen vil også
fremheve et annet aspekt ved den internasjonale utviklingen som
har betydning for saken. Situasjonen i dag er, avhengig av hvilken
demokratimodell man legger til grunn, at bare mellom åtte og tretten
prosent av verdens befolkning lever i et demokrati. Det liberale
demokratiet som sådan er under press. Det er, slik komiteen oppfatter
det, stor konsensus i det norske parlamentet om at Norge skal arbeide
aktivt for å fremme demokrati som statsform utenfor Norges grenser.
Tanken bak er at det i en verden hvor liberale demokratier er i
mindretall, vil skapes hindre for de som fortsatt er det, sikkerhetspolitisk
så vel som handelspolitisk. Komiteen mener
på sin side at det også bør innebære at man trygger maktfordelingsprinsippet og
dermed rettsstaten også i Norge. Riktignok nyter den norske rettsstaten
i dag stor tillit internasjonalt med god og hensiktsmessig arbeidsfordeling
mellom statsmaktene hvor det også er gjensidig tillit, og knapt noen
vil hevde at Norge ikke har uavhengige domstoler.
Komiteen mener denne
oppfatningen vil kunne bli satt under press, oppfattet feil eller
sende feil signaler – og vil kunne brukes av stater og grupperinger
som ikke ønsker uavhengige domstoler som en selvfølgelig del av en
rettsstat – hvis Norge, nå når forslaget først er til behandling,
ikke vedtar et forsterket vern av uavhengige domstoler gjennom grunnlovfesting.
Komiteen støtter
forslaget i romertall I om å flytte gjeldende § 87 til § 86, slik
at § 86 nytt femte ledd skal lyde:
«De nærmere forskrifter om sammensetningen
av Riksretten og saksbehandlingen fastsettes ved lov.
-
Dei nærare reglane om samansetjinga av Riksretten og
om saksbehandlinga blir fastsette i lov.»
Dette vil frigjøre § 87 til en ny bestemmelse
om domstolshierarkiet.
Komiteen støtter
videre forslaget i romertall III om en språklig endring i § 88,
slik at bestemmelsen i § 88 første ledd på bokmål skal lyde:
«Høyesterett dømmer i siste instans.
Begrensninger i adgangen til å få Høyesteretts avgjørelse kan bestemmes
ved lov.»
Komiteen vil i det
videre knytte noen betraktninger til de fem områdene domstolkommisjonen
har pekt på som særlig viktige for å ivareta uavhengige domstolers
funksjon, og forslagene som er fremmet i forlengelsen av disse.