6.3 Nærmere om påståtte brudd på Grunnloven og EMK
Komiteen viser til
at 25. juni-utvalget konkluderer med at beslutningen om å anbefale
avlysning av solidaritetsmarkeringen var i strid med forsamlingsfriheten
etter Grunnloven § 101 og EMK artikkel 11. Regjeringen har uttrykt
uenighet med vurderingen, og en vurdering innhentet av Norges institusjon
for menneskerettigheter (NIM) er i all hovedsak enig med regjeringens
vurdering.
Komiteen viser til
at 25. juni-utvalget skriver følgende i sin begrunnelse på side
27–28 i rapporten:
«Politidirektørens beslutning om å anbefale
avlysning av solidaritetsmarkeringen den 27. juni hadde rettslige
og faktiske virkninger for arrangørene. I sum gjorde disse virkningene
det helt nødvendig for arrangørene å avlyse arrangementet. På den
bakgrunn er det utvalgets vurdering at anbefalingen var et inngrep
i mange menneskers rett til å utøve sin ytringsfrihet som deltakere
i en fredelig forsamling, beskyttet av Grunnloven § 101 og Den europeiske
menneskerettighetskonvensjonen artikkel 11. Utvalgets undersøkelser
viser at formålet med anbefalingen var å ivareta sikkerheten i en
uavklart situasjon med risiko for følgeangrep. Selv om hensynet
til sikkerhet er et legitimt formål, som kan begrunne inngrep i
forsamlingsfriheten, skal inngrep uansett ikke gå lenger enn det
som er nødvendig for å ivareta formålet. Utvalgets syn er at anbefalingen
om å avlyse solidaritetsmarkeringen den 27. juni var et inngrep
som gikk lenger enn det som var nødvendig, av flere årsaker.
For det første vil det undergrave forsamlingsfriheten
dersom myndigheten har for lav terskel for å anbefale avlysning
av markeringer på bakgrunn av potensielle trusler mot markeringene.
Da vil det bli for enkelt for meningsmotstandere å hindre gjennomføring
av markeringer de er imot. For det andre ble det i forbindelse med
solidaritetsmarkeringen den 27. juni besluttet å anbefale avlysning,
uten at sikkerhetstrusselen hadde blitt vurdert i lys av politidistriktets
kunnskap om planlagte og mulige sikkerhetstiltak på stedet. Det var
derfor vesentlige svakheter i vurderingen av om risikoen var tilstrekkelig
alvorlig til å begrunne et inngrep i forsamlingsfriheten. For det
tredje ble konsekvensen av avlysningen at de skeive miljøene, som
en utsatt gruppe, ble fratatt en mulighet til å samles i en særlig
sårbar situasjon, hvor det var et stort behov for å samles. I tillegg mistet
de skeive miljøene også mulighet til å ytre seg og å opptre i fellesskap
overfor den norske befolkningen, i og med at solidaritetsmarkeringen
skulle sendes direkte i NRK. For det fjerde hadde politiet etter
angrepet, men før solidaritetsmarkeringen den 27. juni, sørget for
at det i Oslo ble gjennomført store statiske arrangementer som landskamp
i fotball og en større utendørs konsert med flere titalls tusen
tilskuere, og arrangementer med en rekke representanter for det
offisielle Norge, uten å anbefale avlysning. Utvalgets vurdering
er på den bakgrunn at inngrepet i de skeive miljøenes forsamlingsfrihet
ikke kunne rettferdiggjøres. Utvalget mener derfor at det var i
strid med statens menneskerettslige forpliktelser å anbefale avlysning
av solidaritetsmarkeringen den 27. juni.»
Komiteen viser til
at NIM kommer til et annen konklusjon enn utvalget, og skriver følgende
oppsummering i notatet «Vurdering av forsamlingsfrihet i tilknytning
til 25. juni-utvalgets rapport», side 9–10:
«På bakgrunn av en gjennomgang av relevante momenter
fra EMDs praksis, mener NIM at det ikke er tilstrekkelig grunnlag
for utvalgets konklusjon om at anbefalingen om utsettelse utgjorde
et uforholdsmessig inngrep i forsamlingsfriheten og dermed et menneskerettighetsbrudd.
NIM tar ikke stilling til utvalgets kritikk av prosessen, herunder
prinsipper for krisehåndtering og krisekommunikasjonen. Vår vurdering
gjelder kun om dette rettslig sett er å anse som et menneskerettighetsbrudd.
Sentralt i vår vurdering er det risikobildet som etter NIMs syn
innebar at staten gjennom anbefalingen om å utsette arrangementet
ivaretok en menneskerettslig sikringsplikt. Anbefalingen ble gitt
i en uoversiktlig situasjon hvor det måtte fattes raske avgjørelser på
usikkert faktagrunnlag, og hvor det var ulike vurderinger av hva
som var det beste handlingsalternativet for å møte den alvorlige
risikoen som forelå. At risikoen rent faktisk ikke materialiserte
seg i enda et angrep, er ikke avgjørende. Vurderingen må basere
seg på trusselbildet slik det fremstod for beslutningstakere som måtte
foreta vanskelige avveininger under tidspress. I slike tilfeller
følger det av praksis fra EMD at myndighetene har et betydelig handlingsrom,
og at kunnskap i ettertid om eventuelle feilvurderinger ikke uten
videre innebærer at det er begått et menneskerettighetsbrudd. Vi
ser det som viktig å tilkjennegi vår vurdering på grunn av den risikoen
som fraværet av å se den menneskerettslige sikringsplikten i sammenheng
med forsamlingsfriheten kan innebære: Dersom spørsmålet om inngrep
i forsamlingsfriheten sees isolert, uten å trekke inn sikringsplikten,
kan dette i fremtiden bidra til at myndighetene blir for tilbakeholdne
med å gi informasjon, råd og anbefalinger basert på den kunnskapen
de har om terrorfare. Skytingen den 25. juni 2022 viser at en slik
terrorfare også kan utgjøre en særdeles alvorlig trussel mot skeives
rettigheter og liv. Ved slike vurderinger er det viktig at alle
relevante faktorer vurderes, også mulig risiko for de deltakerne
som er berørt. NIMs rettslige konklusjonen vedkommer uansett ikke
den kritikken som er fremmet i rapporten generelt, ei heller kritikken
av saksbehandlingen knyttet til anbefalingen om utsettelse.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne vil understreke at avlysningen av arrangementet 27. juni
i seg selv ikke nødvendigvis var kritikkverdig, men mener det er
avgjørende å se på om man oppfylte lovens bokstav og intensjon i
måten man kom frem til beslutningen.
Disse medlemmer viser
til at politiets adgang til å treffe tiltak i forbindelse med demonstrasjoner
og andre politiske ytringer etter politiloven § 11 vil kunne representere
inngrep i vernede rettigheter som ytringsfriheten, forsamlingsfriheten
og bevegelsesfriheten. Ettersom Grunnloven § 101 annet ledd og EMK
artikkel 11, jf. menneskerettsloven § 3, har forrang, må politiloven
§ 11 tolkes i lys av disse bestemmelsene.
Disse medlemmer viser
til at Oslo politidistrikt i utgangspunktet ikke ønsket å fraråde
gjennomføring av støttemarkeringen 27. juni. Bakgrunnen for dette
er beskrevet i politimesteren i Oslo sitt brev til Politidirektoratet
mandag 27. juni klokken 11.36, som oppsummeres slik på side 198
i 25. juni-rapporten:
«Politidistriktets redegjørelse inneholdt
følgende punkter: (1) Politiet er tydelig på at å sikre arrangement sett
opp mot trusselvurderingen er svært krevende; (2) samtidig forstår
politiet at det er et tydelig behov og engasjement i befolkningen
for å ta avstand fra terror, samt å vise støtte til utsatte grupper;
(3) Oslo politidistrikt har vurdert at det er mulig å sikre et planlagt
statisk arrangement ved rådhuset i Oslo gjennom omfattende sikkerhetstiltak;
(4) politiet mener det fortsatt vil være en restrisiko ved et slikt
arrangement sett opp mot gjeldende trusselvurdering. Ett eller flere
spontane uorganiserte arrangement i bevegelse er likevel mer krevende
å sikre; (5) for at det ikke skal bli ytterligere komplisert å sikre
arrangementet, anbefales det at det offisielle Norge holder en lav
profil.»
Disse medlemmer viser
til at dette inneholder en vurdering av risiko opp mot andre relevante
forhold, og konkluderer på bakgrunn av en slik vurdering.
Disse medlemmer viser
videre til at 25. juni-rapporten beskriver beslutningsprosessen
i Politidirektoratet slik på side 199:
«De har pekt på at det var den informasjonen
de mottok fra PST, som gjorde at de endret oppfatning, og har for
utvalget forklart at de gjennom blikkontakt fikk bekreftet at de
hadde en felles forståelse av solidaritetsmarkeringen som skulle
være senere samme dag på Rådhusplassen i Oslo.»
Disse medlemmer understreker
videre at komiteen i etterkant av rapporten gjennom høringen har bragt
på det rene i svar fra tidligere sjef for PST Roger Berg at PST
i sin tilrådning ikke gjennomførte en forholdsmessighetsanalyse,
fordi det ifølge han ikke er PSTs ansvar. Dette fremkommer i den
avgraderte delen av den lukkede høringen, der han sier at:
«Nei, jeg må si at jeg ikke gjorde den
type vurdering. Vi leverer informasjon til politiet, i form av en
trusselvurdering, og så er det politiet som tar stilling til hvilke
tiltak som er relevante, opp mot det PST gir. Så jeg gjorde ikke
den type vurderinger, i hvert fall.»
Disse medlemmer er
enige i at dette ikke er PSTs ansvar, men at det i dette tilfellet
ligger til Politidirektoratet og politidirektøren å foreta en slik
vurdering på bakgrunn av opplysningene fra PST.
Så langt disse medlemmer har
klart å bringe på det rene, ble det tatt en beslutning om avlysning
av arrangementet 27. juni på bakgrunn av et råd fra PST, uten at det
på noe tidspunkt ble gjennomført en forholdsmessighetsvurdering
eller en vurdering av fordeler og ulemper av en avlysning. Disse medlemmer mener dette er svært
uheldig. Disse medlemmer viser i denne
sammenheng til EMK artikkel 11 om forsamlingsfrihet, beskrevet av
utvalget på side 242 på følgende måte:
«Forutsatt at myndighetenes anbefalinger
om at arrangementer skal avlyses eller utsettes, blir ansett som inngrep
i EMK artikkel 11 om forsamlingsfrihet, eventuelt ytringsfriheten
etter EMK artikkel 10, kan anbefalingene likevel rettferdiggjøres.
En slik rettferdiggjøring krever at anbefalingene, som andre inngrep,
har grunnlag i lov, et legitimt formål og at de anses for å være
nødvendige i et demokratisk samfunn. EMD har tolket det siste elementet
som et krav om forholdsmessighet.»
Dette underbygges av at utvalget på side 27
i rapporten skriver følgende:
«Politidirektøren hadde ikke tilstrekkelig
grunnlag for å overprøve Oslo politidistrikts operative vurderinger
av om solidaritetsmarkeringen den 27. juni kunne gjennomføres.»
og videre at
«Beslutningen bygget på en misforståelse av
Oslo politidistrikts kjennskap til trusselbildet, og ble truffet uten
at sikkerhetstrusselen hadde blitt vurdert i lys av politidistriktets
kunnskap om planlagte og mulige sikkerhetstiltak på stedet. Politidirektøren
traff likevel en beslutning som i realiteten instruerte Oslo politidistrikt om
å anbefale avlysning, og overprøvde derved Oslo politidistrikts
operative vurderinger. Politidirektøren anmodet ikke politimesteren
i Oslo om å revurdere hvorvidt solidaritetsmarkeringen skulle gjennomføres, som
planlagt, men slik utvalget vurderer det, ble det i stedet gitt
et pålegg om at politimesteren i Oslo måtte anbefale avlysning av
arrangementet.»
Disse medlemmer viser
videre til Norges Høyesterett sin dom HR-2022-718-A om regler om
innreisekarantene fra Sverige var lovlige, avsagt 6. april 2022, hvor
førstvoterende i avsnitt 90 sier følgende:
«Det er likevel ikke foretatt noen uttrykkelig
vurdering av om bestemmelser i Grunnloven eller EMK kunne bli krenket.
Dette kan imidlertid ikke i seg selv være avgjørende for gyldigheten
av vedtakene. Den prøvingen som foretas av EMD, gjelder om nasjonale myndigheter
har oppfylt de kravene som følger av EMK. Nasjonale domstoler inngår
i denne sammenheng som en del av myndighetene. Dersom forholdet
til EMK er vurdert på riktig måte av nasjonale domstoler, vil EMD ikke
konstatere krenkelse bygd på at forholdet til EMK ikke er uttrykkelig
vurdert før et tiltak er iverksatt.»
Videre sier førstvoterende i avsnitt 140 at:
«Som jeg har fremhevet, kan det likevel
ikke oppstilles noe krav om at myndighetene har foretatt en uttrykkelig
vurdering av forholdet til Grunnloven og EMK, dersom det ved en
etterfølgende domstolsprøving blir klarlagt at vilkårene for inngrep
var oppfylt.»
Disse medlemmer konkluderer
på denne bakgrunn, slik det fremgår, at det ikke må gjennomføres
en forholdsmessighetsvurdering for at vedtaket er gyldig, så lenge
vilkårene for forholdsmessighet er reelt oppfylt. Men disse medlemmer vil understreke at det
ikke er det samme som at det ikke er ønskelig eller fordelaktig
med en slik vurdering. I denne sammenheng vil også disse
medlemmer trekke frem en annen del av samme dom, hvor førstvoterende
i avsnitt 139 sier at:
«Jeg har allerede pekt på at helsemyndighetene
ikke foretok noen uttrykkelig vurdering av om bestemmelser i Grunnloven
eller EMK kunne bli krenket. Det hadde utvilsomt vært ønskelig om
myndighetene ved sin vurdering av situasjonen for hytteeierne i
Sverige hadde redegjort for og vurdert de menneskerettslige kravene
og spørsmålet om disse ble overholdt. Da FHI, med tilslutning fra
Helsedirektoratet, i begynnelsen av november 2020 bygde sin anbefaling
på at det ikke var ’gunstig’ å lempe på kravene om innreisekarantene,
var det egnet til å skape tvil om konklusjonen bygde på en tilstrekkelig
bred vurdering.»
Disse medlemmer mener
dette bygger opp under at det er hensiktsmessig med forholdsmessighetsvurdering,
spesielt i tilfeller der det er stor risiko for at det vil bli satt
spørsmålstegn ved avgjørelsen i etterkant.
Disse medlemmer mener
på denne bakgrunn at avgjørelsen som ble tatt av Politidirektoratet
om avlysning av arrangementet 27. juni, utvilsomt burde vært gjort
på bakgrunn av en forholdsmessighetsvurdering, selv om Høyesterett
har slått fast at dette ikke er nødvendig for at vedtaket skal anses
gyldig i ettertid. I en situasjon der svært mange ønsket å markere
sine standpunkter og sine meninger, skal man kunne forvente at dette
gjennomføres, noe politimesteren i Oslo viste at var fullt mulig
selv i en presset situasjon. Disse medlemmer viser
til at selv om arrangementet ble avlyst, ble det allikevel gjennomført
en rekke spontane markeringer rundt om i Oslo. Disse
medlemmer registrerer at dette var helt i tråd med Oslo-politiets
vurdering, der de mente at:
«Ett eller flere spontane uorganiserte
arrangement i bevegelse er likevel mer krevende å sikre.»
Komiteen viser
til følgende sitat fra daværende politimester i Oslo, Beate Gangås,
i det avgraderte referatet fra den lukkende høringen 2. oktober
2023:
«Da jeg ble spurt om hvordan vi tenkte
rundt arrangementet, og da forklarte jeg det. Jeg forklarte, slik
som jeg har sagt her tidligere i dag, at vi betraktet det som sikrere
og ha et vel planlagt statisk arrangement enn muligheten for pop-ups,
uroligheter, ting vi ikke hadde like god kontroll på.»
Komiteen støtter
derfor utvalgets anbefaling:
«Politidirektøren bør ikke overprøve
politidistriktenes operative arbeid uten detaljert kunnskap om politidistriktets
situasjonsforståelse, ressurssituasjon og politifaglige vurderinger.»
Komiteen vil presisere
at dette ikke betyr at komiteen mener
at adgangen til å kunne gjøre dette skal fjernes, men at det må
brukes svært unntaksvis og på et bedre grunnlag enn i dette tilfellet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
slår fast at det er uenighet om avlysning av støttemarkeringen etter
terrorangrepet 25. juni er et brudd på menneskerettighetene eller
ikke. Flertallet forstår det dithen
at utvalgets medlemmer mener NIM har lagt feil faktum til grunn
når det gjelder risikovurdering, mens NIMs direktør Adele Matheson Mestad
svarte følgende på spørsmål om uenighet om avlysningen var et menneskerettighetsbrudd
i komitehøringen den 16. november 2023:
«Vi opplever at inngangen til utvalget
hele tiden er: Hva var forskjellen på hva som skjedde i RSU, og
hva politiet visste? Mens vi mener at spørsmålet må være: Er det
forholdsmessig ut fra alle de samlede risikofaktorene som foreligger,
å gi denne typen anbefaling? Det er to ganske ulike tilnærminger
til det spørsmålet.
Spørsmålet er: Er det tilstrekkelig risiko til
at man menneskerettslig forholdsmessig kan gi den anbefalingen?
Det mener vi det er, basert på det faktumgrunnlaget de har lagt
til grunn.»
Videre sa hun:
«Det er sånn vi leser hele faktumet.
Situasjonen er uavklart, og risikoen er høy.»
Flertallet er enig
med NIM i at i en situasjon hvor det faktisk har funnet sted et
terrorangrep to dager tidligere, og hvor det kommer frem at terroren
ble utført av en person som var del av et samband av ekstreme islamister
som hadde skeive som mål, må det kunne sies å være en uavklart situasjon.
Slik flertallet ser det, var myndighetene
i en situasjon der det var et reelt behov for å advare en befolkning
som var klare til å markere sin solidaritet med den skeive befolkningen
og stå opp for de norske verdiene. Samtidig vil flertallet understreke
sin sympati med den skeive befolkningen som i all sin sorg og fortvilelse
trengte en slik solidaritetsmarkering, og som følte det som et svik
at den ikke kunne gjennomføres.
Flertallet viser
til NIMs uttalelse i høringen:
«Etter vår vurdering utløste antakelig
dette samlede trusselbildet en menneskerettslig plikt for myndighetene
til å treffe tiltak for å verne liv. Hvilke tiltak dette burde være,
har vi ikke tatt stilling til. Det vil bero på politifaglige vurderinger,
hvor myndighetene har et stort menneskerettslig handlingsrom.»
Videre uttalte NIM:
«Så er det også det med at man må gjøre
den motsatte tankeoperasjonen: Hvis faren hadde materialisert seg,
at myndighetene hadde sittet på denne informasjonen og ikke formidlet
den, da mener jeg at man hadde hatt en større menneskerettighetsutfordring
når det gjelder dette spørsmålet om hvorvidt man ivaretok sikringsplikten
eller ikke.»
Flertallet mener
at forsamlingsfriheten er en bærebjelke i demokratiet, og at man
skal være på vakt for at myndighetene bruker fare for sikkerheten
som et påskudd til å hindre arrangementer eller meninger man ikke
liker. NIM slår imidlertid fast at dette ikke er tilfelle i denne
saken. Og NIM fortsetter:
«For skal vi passe på dette vernet forsamlingsfriheten
gir nettopp utsatte minoriteter som skeive, må vi passe på at vi
ikke bruker det i andre tilfeller enn akkurat der hvor det faktisk
har skjedd menneskerettighetsbrudd.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til at det i etterkant av terrorangrepet 25. juni
har vært flere tilfeller hvor arrangementer for skeive har blitt
avlyst av sikkerhetsårsaker, som for eksempel Skeiv Ungdom sin sommerleir
i 2022 og Redd Barna sin Pridefestival for barn i Bergen i mai 2023. Disse medlemmer påpeker at det sannsynligvis
er ytterligere flere arrangementer som ikke har blitt arrangert
fordi det ikke har opplevdes som trygt. Disse
medlemmer mener at det er grunn til å stille spørsmål ved
hvorvidt skeive og andre utsatte gruppers forsamlingsfrihet blir
tilstrekkelig nok ivaretatt, når det ofte vil være disse gruppene
som må vike for den menneskerettslige sikringsplikten. Disse medlemmer mener myndighetene har
et klart ansvar for å stille opp med tilstrekkelige sikkerhetstiltak,
slik at utsatte grupper kan samles også når sikkerhetssituasjonen
er uklar. Alternativet er at de som ønsker å true disse gruppene
til taushet, vinner.