Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen
og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
Guro Holm Skillingstad, viser til Representantforslag 88 S
(2023–2024) fra stortingsrepresentantene Trond Helleland, Liv Kari
Eskeland og Erlend Larsen om revisjon av Norges dronestrategi. Videre
viser komiteen til statsråden sitt svarbrev, datert
27. februar 2024. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen merker
seg at det er kommet fem høringsinnspill. Høringsinnspillene viser
et stort engasjement og har i seg mange nyttige synspunkter, vurderinger
og konkrete forslag for å sikre en samfunnstjenlig og bærekraftig
utvikling av dronevirksomheten.
Komiteen merker
seg at statsråden i sitt svarbrev understreker at i arbeidet med
Meld. St. 10 (2022–2023) Bærekraftig og sikker luftfart – Nasjonal
luftfartsstrategi («Luftfartsmeldingen») ble det hentet inn innspill
fra luftfartsnæringen og dronebransjen som spesielt var knyttet
til hvilke dronerelaterte tema som var viktig å behandle i meldingen.
Komiteen merker
seg også at Luftfartstilsynet i tildelingsbrev for 2024 er bedt
om å opprette et sikkerhetsforum for droner i løpet av 2024, samt
prioritere arbeidet med sikker integrering av droner i luftrommet for
å kunne videreutvikle dronevirksomheten.
Komiteen registrerer
at Samferdselsdepartementet den 31. januar 2024 annonserte en styrket
innsats mot ulovlig droneflyging, noe som blant annet betyr at Samferdselsdepartementet
og Justis- og beredskapsdepartementet i fellesskap vil se på arbeidsfordeling
mellom Luftfartstilsynet og politiet når det gjelder forebygging
av ulovlig droneflyging.
Komiteen vil understreke
at det er et stort potensial i norsk dronenæring og markedet for
dronetjenester.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er opptatte av sikker
og god integrering av bemannet og ubemannet luftfart, og i statsråden
sitt svarbrev, datert 27. februar 2024, vises det til flere måter
dette følges opp på.
Den 29. mars 2024 var det høringsfrist for et
forslag til ny forskrift rettet mot bemannet og ubemannet luftfart.
Dette forslaget til forskrift tar opp i seg flere av de problemstillingene
representantene begrunner sitt forslag med.
Disse medlemmer viser
også til at det i statsrådens svarbrev opplyses om at Avinor allerede
er i gang med å utvikle neste generasjon dronetrafikkstyringssystemer,
som er tenkt designet for å imøtekomme behovene for både bemannet
og ubemannet luftfart. Dette systemet skal gjelde både i kontrollerte
og ikke-kontrollerte luftrom. Det vil også i løpet av 2024 bli innført regler
knyttet til plikten salgssteder har til å informere om hvilke krav
som stilles for å fly droner i Norge.
Disse medlemmer vil
understreke at en rekke tiltak er iverksatt og at det i løpet av
2024 vil komme flere initiativ knyttet til bedre sikkerhet og kontroll
og oppdatert regelverk knyttet til droneaktivitet. Statsråden har
også understreket at han vil vurdere behovet for en oppdatert fremstilling
av alt arbeidet som pågår og hvordan Stortinget kan bli orientert
på egnet måte.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen revidere
dronestrategien slik at den tar hensyn til den teknologiske utviklingen
som har foregått, og den forventede utviklingen fremover. Revideringen
bør være tverrdepartemental og tverrsektoriell slik at en oppdatert
strategi omhandler hvordan droner utfordrer flysikkerheten og samfunnssikkerheten,
samtidig som den legger til rette for utvikling av ubemannet luftfart
i Norge. En slik utvikling av ubemannet luftfart bør inkludere hele
næringskjeden fra forskning og produksjon av droner, hensiktsmessig
regelverksutvikling og etablering av en sikker luftfart på tvers
av militær og sivil sektor.»
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en revidert dronestrategi i løpet av
2024.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser videre til at når det
gjelder rekreasjonsflyvning må det ryddes opp i den gjeldende regelverksmengden,
samt søknads- og registreringsplikter som kan fremstå som formålsløse. Disse medlemmer mener at regelverksforvaltning
her svekker respekten for slike reguleringer, noe som gjør at folk
heller unnlater å registrere flyvninger.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen umiddelbart
igangsette et arbeid med å forenkle regelverket rundt rekreasjonsflyvning
med droner, med den hensikt å avgrense regelverket til hva som er
formålstjenlig, samt å styrke forståelsen for gjenværende reguleringer.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre merker seg alle de positive enkeltelementene regjeringen
har intensjoner om å gjøre for dronebransjen. Også høringen om å
innføre et felleseuropeisk regelverk om U-space i norsk rett er
et godt tiltak. Problemet er at tiltakene er isolerte elementer
som mangler en samlet og helhetlig overbygning. Dronebransjen etterlyser
en helhetlig og tverrdepartemental strategi, slik strategien fra
2018 ble utformet.
Disse medlemmer merker
seg at samtlige av høringsinnspillene støtter en revisjon av den
nasjonale dronestrategien. Flere av høringsinstansene sier at strategien
fra 2018 var god, men at den for lengst er utdatert. De mener at
en oppdatering vil kunne ta inn den utviklingen som har skjedd de
siste seks årene, og spisse de problemstillingene man står overfor
nå i 2024. Bærum kommune skriver at de
«ser potensiale for innsparinger i milliardklassen
i offentlig forvaltning. En slik innsparing og effektivisering av
offentlig sektor betinger at det legges til rette fra statsforvaltningen
for nettopp dette.»
Tiepoint AS etterlyser på sin side et nasjonalt
miljø for testing og sertifisering av droner, noe som vil skape grunnlag
for industrien til å fortsette den raske utviklingen. Forskningsinstituttet
NORCE skriver at:
«Vi kan derfor på grunnlag av vår erfaring
og kunnskap støtte vi [sic] forslagsstillernes vurdering av at Norges
dronestrategi (2018) skiller seg fra luftfartsmeldingen (2023) gjennom
at Norges dronestrategi var tverrdepartemental. Luftfartsmeldingen
er ikke verken tverrdepartementalt forankret eller innrettet med
hensyn til verken mulighetsrommet eller trusselbildet som droner
representerte i 2023.»
Disse medlemmer merker
seg at salgsstedene ikke er pålagt å informere kjøpere om hvilke
krav det er til å fly droner i Norge. For en vanlig forbruker er
en drone et leketøy eller et kamera beregnet til å ta bilder fra nye
vinkler og posisjoner. For denne store gruppen kjøpere er det ikke
intuitivt naturlig å ta sertifikat for å kunne fly drone. Det er
ekstra vanskelig å nå denne gruppen gjennom Luftfartstilsynets kampanjer. Disse medlemmer oppfordrer regjeringen
til å gjøre kravene om sertifikat kjent på en enda bedre måte enn
tidligere.
Disse medlemmer merker
seg at det mangler nasjonale retningslinjer og bøtesatser for ulovlig
bruk av droner. Dette bør regjeringen rydde opp i.
Disse medlemmer merker
seg videre hvor viktig droner er som del av det grønne skiftet.
En rekke oppgaver som i dag løses med blant annet helikopter, kan
løses utslippsfritt med droner. Droner kan også brukes til å kontrollere
om bygninger er tilstrekkelig isolert – som noen eksempler på hvilke
muligheter droner har i det grønne skiftet. Man vil være tjent med
en utredning som ser på mulighetene droner kan ha i det grønne skiftet.
Disse medlemmer merker
seg artikkelen i Nordlys den 16. februar 2024, som forteller at
politiet må bruke store ressurser på turister som ikke kjenner til de
norske reglene eller hvor det er flyforbud med droner. I løpet av
årets seks første uker var det meldt inn minst 22 tilfeller av ulovlig
droneflygning. De som blir tatt, får inndratt drone og en bot på
12 000 kroner. I 15 av sakene politiet behandlet i 2023, ble turister
utvist fra Norge i to år for brudd på straffeloven. Samtidig må
politiet avslutte mange straffesaker. NRK meldte den 11. mars 2024
at fire kinesiske turister var under etterforskning for å ha tatt
ulovlige bilder med droner i nærheten av NATO-kaia i Tromsø i forbindelse
med øvelse Nordic Response, men fikk beholde utstyret da politiet avsluttet
saken fordi politiet ikke fant noe som indikerer at de kinesiske
turistene hadde gjort noe ulovlig. De kinesiske turistene skal ha
forklart i avhør at de savner mer informasjon om hvor det er ulovlig
å fly med drone.
Disse medlemmer merker
seg at Avinor i 2023 avdekket 1 450 uautoriserte flygninger nær
norske flyplasser.
Disse medlemmer merker
seg at det er komplisert å finne oversikter over hvor det er flyforbud,
og at en må inn i flere kilder for å finne ut om det er flyforbud. Det
vil alltid være droneflygerens ansvar å følge norsk regelverk. Samtidig
kan storsamfunnet gjennomføre enkle tiltak som reduserer unødvendige
konflikter. Å samle regelverk og skilte forbudssoner hvor det er
populært å fly, er to av flere enkle tiltak som kan utføres. Det
er for eksempel forbudt å fly drone over Jomfruland i Kragerø. Besøkende
må enten reise dit med egen båt eller med fergen fra Kragerø. Om
bord i fergen er det ikke skiltet eller på annet vis gjort kjent
at det er droneforbud på øya. På fergekaiene er det heller ikke
skilt eller oppslag om forbudet. Det bør derfor utvikles løsninger som
gjør det enklere å fly droner lovlig.
Disse medlemmer merker
seg at regjeringen varslet en styrket innsats mot ulovlig droneflygning
i januar 2024. Dette ble også varslet i stortingsmelding om Bærekraftig
og sikker luftfart – Nasjonal luftfartsstrategi (Meld. St. 10 (2022–2023)),
som ble lagt frem for ett år siden. Disse
medlemmer merker seg også at forslagene til ny lov om elektronisk
kommunikasjon som regjeringen Solberg sendte på høring i 2021, ikke
er oversendt Stortinget til behandling. Politiet har heller ikke fått
nødvendige hjemler eller verktøy til å nøytralisere droner. Disse medlemmer merker seg at regjeringen
bruker for lang tid på å styrke den nasjonale innsatsen mot ulovlig
droneflygning. Dette er viktige tiltak som bør løses i nærmeste
fremtid.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet støtter forslagsstillernes intensjon
om at rammeverk rundt bruk av droner må tilpasses utviklingen. Disse medlemmer mener i særlig grad at
hensyn knyttet til beredskap og sikkerhet har endret seg siden den
gjeldende dronestrategien ble laget. Den sikkerhetspolitiske situasjonen
gjør at rammeverk for bruk av droner rundt kritisk infrastruktur
må strammes inn.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener det er positivt at man
får revidert regjeringens dronestrategi slik at regelverk og utvikling
i større grad samsvarer. Mer bruk av droner kan ha positive samfunnskonsekvenser,
men reguleringer bør også vurderes. Dette
medlem vil påpeke viktigheten av at en revidert strategi må
vurdere begrensninger for bruk av drone i områder der bruken fører
til forstyrrende støy, og om kommuner kan få mulighet til å begrense bruken
av droner innenfor kommunegrensen.