Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, lederen Eigil Knutsen, Tellef
Inge Mørland, Nils Kristen Sandtrøen, Bjørnar Skjæran og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Tina Bru, Mahmoud Farahmand, Heidi Nordby Lunde og Vetle Wang
Soleim, fra Senterpartiet, Kjerstin Wøyen Funderud, Ole André Myhrvold
og Per Martin Sandtrøen, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi
og Roy Steffensen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth
Kaski, fra Rødt, Marie Sneve Martinussen, fra Venstre, Sveinung
Rotevatn, fra Miljøpartiet De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg, og
fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til
Dokument 8:68 S (2023–2024) om fritak for skatt på egenprodusert
strøm til eget forbruk.
Komiteen viser til
at finansministeren har uttalt seg om forslaget i brev av 25. januar
2024, som følger vedlagt innstillingen. Komiteen viser
videre til at det har vært avholdt skriftlig høring i saken.
Komiteen viser til
at Skatteetaten har varslet en praksis der de legger til grunn at
salg av overskuddsstrøm er skattepliktig uansett om man selger direkte
til et kraftselskap eller om man benytter seg av såkalt bank- eller
solkonto, og at det skal skattlegges etter gjeldende regler som
enten kapital- eller virksomhetsinntekt. Komiteen viser
også til at Skatteetaten i pressemelding av 12. desember 2023 har
presisert at strøm som produseres og brukes fortløpende av eieren,
ikke er å anse som skattepliktig inntekt, og at det kun er et eventuelt
netto overskudd på salg av strøm fra eget anlegg som vil være skattepliktig.
Komiteen viser til
at Stortinget har vedtatt et mål om å øke produksjonen av ny solenergi
med 8 TWh innen 2030.
Komiteen viser til
at det i høringen har fremkommet støtte til intensjonen i forslaget
om å fremme særlige skatteregler for salg av overskuddsstrøm, og
at det også har fremkommet betraktninger på innretning og avgrensninger.
Høringsinstansene peker blant annet på faktorer som hvilket forbruk
som bør unntas beskatning, hvilke type kunder som bør omfattes,
administrative forhold og at spørsmålet bør sees i sammenheng med
gjennomgangen som gjøres i forbindelse med stortingsvedtaket om
målet for produksjon av ny solenergi.
Komiteen viser til
at finansministeren i sitt brev til komiteen uttrykker forståelse
for at private husholdninger som ønsker å investere i solcelleanlegg,
har et ønske om forutsigbare rammebetingelser, og at han signaliserer
at han tar sikte på å vurdere en særregel for beskatning av salg
av overskuddsstrøm for private boligeiere i forbindelse med statsbudsjettet
for 2025.
Komiteen viser til
at det er bred enighet om retningslinjene for et godt skattesystem,
jf. Prop. 1 LS (2023–2024) s. 44. Et godt skattesystem med lave
skattesatser er avhengig av å ha brede skattegrunnlag. Unntak må
være velbegrunnet og avgrenses på en klok måte. Komiteen legger
vekt på at et riktig utformet skattefritak kan fungere som en flat
og ubyråkratisk støtte for å nå målene om økt kraftproduksjon. Komiteen slutter seg til finansministerens
vurderinger i brevet av 25. januar 2024, og fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag til vedtak:
«Stortinget ber regjeringen utrede
og legge frem forslag om særregler som gir et skattefritak for salg
av overskuddsstrøm fra private boliger.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at forslaget
tar opp et viktig tema om behovet for tilstrekkelig rammevilkår
for å nå målet om å øke produksjonen av solkraft tilsvarende Stortingets
mål om 8 TWh ny solkraft innen 2030.
Disse medlemmer støtter
intensjonen i forslaget, men viser til at det i høringsinnspillene
ble pekt på flere forhold som bør vurderes før man gjør endringer
i skattereglene, blant annet knyttet til hvilken produksjon og forbruk
samt hvilke type boliger og eiendommer som bør omfattes, samt praktiske
og administrative utfordringer til spørsmålet. Dette reflekteres
også i finansministerens brev til komiteen. Disse
medlemmer viser videre til at finansministeren flere ganger,
senest i sitt brev til komiteen i forbindelse med behandling av
denne saken, har signalisert at han tar sikte på å vurdere en særregel
for salg av overskudsstrøm til private boligeiere i forbindelse
med statsbudsjettet for 2025.
Disse medlemmer mener
det er behov for en bredere gjennomgang av skattereglene knyttet
til egenprodusert strøm, og at forslag til endringer legges frem for
Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2025. Disse medlemmer mener det også er viktig
å se arbeidet med endrede skatteregler i sammenheng med det arbeidet
som gjøres med handlingsplanen for å nå målet om 8 TWh ny solkraft
i 2030, noe også flere av høringsinstansene peker på.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet støtter forslaget om at salg av egenprodusert strøm
tilsvarende forbruk i egen husholdning ikke skal være skattepliktig. Disse medlemmer ser at den tekniske og
praktiske gjennomføringen av et slikt fritak reiser problemstillinger
som må løses, og viser i den forbindelse til at høringsinnspillene
synliggjør flere måter å løse disse på. Videre merker disse medlemmer seg at en skatteplikt
på inntekter fra anlegget ikke gir skattemessig symmetri, ettersom
investeringer og drift av anlegget ikke er fradragsberettiget.
Disse medlemmer imøteser
finansministerens forslag til særregler om dette senest i forslaget
til statsbudsjett for 2025. Det må legges til grunn at uansett beregningsmåte
og avgrensning må intensjonen fra forslagsstillerne oppfylles fullt
ut. Disse medlemmer mener finansministeren
i sin uttalelse til forslaget kunnet vært tydeligere på at et fritak
for skatteplikt faktisk skal gjennomføres og at skattefritaket skal
gjelde også ligningen for 2023 og 2024.