Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, May Britt Lagesen, Stein Erik Lauvås,
Linda Monsen Merkesdal og lederen Marianne Sivertsen Næss, fra Høyre,
Michael Tetzschner, Bård Ludvig Thorheim, Ove Trellevik og Mathilde
Tybring-Gjedde, fra Senterpartiet, Aleksander Øren Heen, Gro-Anita Mykjåland
og Hans Inge Myrvold, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland og Marius
Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken, fra
Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet
De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad,
viser til Representantforslag 58 S (2023–2024) fra stortingsrepresentant
Une Bastholm, Lan Marie Nguyen Berg og Rasmus Hansson om å stenge ned
oljefeltene Brage, Statfjord, Ula og Draugen og statsrådens svarbrev
til komiteen, datert 9. januar 2024.
Komiteen viser til
at alle sektorer i Norge skal kutte utslipp for å nå klimamålene
fastsatt for 2030 og lavutslippsmålet i 2050. Gjennom Parisavtalen
er Norge forpliktet til å fastsette klimamål som til enhver tid
representerer det mest ambisiøse klimamålet Norge kan nå. Det betyr
at svært mange bransjer skal effektivisere bort aktiviteter som
fører til utslipp.
Komiteen viser til
at statsråden i sitt brev påpeker at hovedvirkemidlene for å få
ned utslippene av klimagasser fra petroleumssektoren er kvoteplikt
og CO2-avgift. Selskapene står overfor svært høye utslippskostnader
med en samlet utslippskostnad pr d.d. på om lag 1 700 kroner per
tonn CO2. Det er varslet at den gradvis skal øke. Høye
utslippskostnader gir selskapene sterk egeninteresse av å redusere
utslippene fra produksjonen. Selskapene er forventet å gjennomføre
alle utslippsreduserende tiltak som er lønnsomme i forhold til den
forventede fremtidige utslippskostnaden/karbonprisen.
Komiteen viser til
at tilgang på kraft og nettkapasitet er blitt en større knapphetsfaktor
i samfunnet enn før. Komiteen mener
at elektrifiseringen av sokkelen i størst mulig grad skal skje med
havvind, andre utslippsfrie alternativer eller CCS. Det vil være
viktig å vurdere eventuelle nye prosjekter fra sak til sak. Komiteen viser til at Energidepartementet
forventer at det generelt vil være vanskeligere for rettighetshaverne
å beslutte, og å få myndighetsgodkjent ombyggingsprosjekter til
drift med kraft fra land fremover – blant annet fordi de kan ha
uønskede følger for kraftsystemet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at verden allerede har funnet mer fossile ressurser enn vi tåler
å hente ut om vi skal unngå ødeleggende klimaendringer, og at vi
i dag ser en rask omstilling til fornybare energiformer på verdensbasis.
Disse medlemmer understreker
at dagens høye lete- og investeringstempo innen olje og gass gjør
det vanskelig å få nok folk, kompetanse og kapital til annen industri.
Risikoen ved å være avhengig av én industri som må omstilles til
andre oppgaver, øker stadig. For at overgangen til en utslippsfri
og miljøvennlig økonomi samtidig skal sikre trygge arbeidsplasser,
må den skje på en planmessig måte.
Disse medlemmer viser
til at Norge i femti år har eksportert olje og gass, og dermed bidratt
til enorme globale klimagassutslipp. Norge har et historisk ansvar for
både å kutte utslipp i Norge, og bidra til utslippskutt internasjonalt.
Disse medlemmer mener
at å bruke kraft fra vindkraftanleggene på Fosen til å forlenge
levetiden til Draugen-feltet er sterkt problematisk. Lønnsomheten til
prosjektet er avhengig av billig kraft fra land, som kan brukes
til mer samfunnsnyttige formål. Oljenæringa må gis pålegg om å bygge
ut like mye offshore havvind som de trenger til elektrifiseringen,
og betale for disse investeringene.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å
ikke fornye utvinningstillatelsene for oljefeltene Draugen, Brage,
Ula og Statfjord.»
Komiteens medlem
fra Rødt mener at operatørene på norsk sokkel må pålegges
å redusere sine utslipp med 70 pst. innen 2030 uten elektrifisering.
Disse kravene må stilles i utvinnings- og produksjonstillatelsene.
Operatørene bør ilegges krav om å redusere sine utslipp på tvers
av felt, med eventuelt redusert eller endret aktivitet og bruk av
karbonfangst- og lagring. Slike krav vil tvinge selskapene til å
lage en nedtrappingsplan som tar hensyn til lønnsomhet og energibehov.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen stille
krav gjennom utvinnings- og produksjonstillatelsene til operatørene
på sokkelen om å redusere utslippene med 70 pst. innen 2030 ved
endret aktivitetsnivå eller bruk av karbonfangst og -lagring.»
Komiteens medlemmer
fra Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til Norges klimamål
og målet om at petroleumssektoren skal kutte utslippene sine med
minst 50 pst. innen 2030, sammenlignet med 2005-nivå.
Disse medlemmer påpeker
at det er bred enighet om at verden allerede har funnet mer olje
og gass enn vi kan utvinne dersom vi skal unngå katastrofale klimaendringer. Disse medlemmer viser til rapporter fra
FNs miljøprogram (UNEP) og Det Internasjonale Energibyrået (IEA),
som understreker nødvendigheten av å stoppe letingen etter nye fossile
ressurser for å ha mulighet til å nå 1,5-gradersmålet i Parisavtalen.
Disse medlemmer påpeker
videre at produksjon av påviste olje- og gassressurser innenfor
allerede tildelte lisenser vil sørge for et høyt produksjonsnivå
på norsk sokkel i tiår fremover. Globalt er det allerede funnet
mer enn dobbelt så mye fossil energi enn det som kan utvinnes innenfor
Parisavtalens målsettinger.
Disse medlemmer viser
til Klimautvalget 2050s anbefaling om å utarbeide en strategi for
sluttfasen i norsk petroleumssektor og at det ikke gis ytterligere
tillatelser til leting, utvinning (PUD) eller anlegg og drift (PAD)
inntil en slik strategi er ferdigstilt. Disse
medlemmer mener at en slik strategi må utarbeides og legges
frem for Stortinget så raskt som mulig, for å sikre en bærekraftig
og rettferdig omstilling for samfunnet og næringslivet.
Komiteens medlem
fra Venstre påpeker at kraft fra land til elektrifisering
av petroleumssektoren er én av flere løsninger for å kutte utslipp
fra petroleumssektoren og nå målet om minst 50 pst. utslippskutt fra
næringen innen 2030. Samtidig påpeker dette medlem at
elektrifiseringen av petroleumssektoren i stor grad bør gjennomføres
ved etablering av havvind tilknyttet petroleumssektoren og ved gasskraftverk med
karbonfangst og -lagring. Dette medlem viser ellers
til Venstres forslag og merknader i Dokument 8:115 S (2022–2023),
Innst. 276 S (2022–2023) om at kraft til Hammerfest LNG og Snøhvit
må baseres på gasskraftverk med CO2-fangst og -lagring
(CCS), og Dokument 8:95 S (2021–2022), Innst. 257 S (2021–2022) om
lokal CO2-fangst og -lagring m.m. for å nå klimamål på
sokkelen.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til Parisavtalen og at Norge
har forpliktet seg til å jobbe for at globale klimagassutslipp skal
nå en topp så snart som mulig, holde global oppvarming til under
1,5 grader og melde inn et klimamål som er det høyeste ambisjonsnivået
som er mulig og som reflekterer en rettferdig fordeling av ansvar.
Videre definerer klimaloven at Norge skal være et lavutslippssamfunn, definert
som 90–95 pst. utslippskutt sammenlignet med 1990, i 2050. Til tross
for dette har Norge kun kuttet sine utslipp med 4,7 pst. siden 1990.
Det gjenstår dermed enorme kutt i tiden framover, om Norge skal
levere på sine mål og forpliktelser.
Petroleumsvirksomheten er Norges største kilde
til klimagassutslipp. I tillegg eksporterer Norge hvert år olje
og gass med en utslippseffekt som er i størrelsesorden ti ganger
så stor som Norges samlede innenlands klimagassutslipp, det vil
si rundt 500 mill. tonn CO2-ekvivalenter (Menon Economics,
2022). Dette medlem mener alle sektorer
i Norge må kutte utslipp for å nå klimamålene fastsatt for 2030
og lavutslippsmålet i 2050, også petroleumssektoren.
Dette medlem viser
til svarbrev fra Energidepartementet til energi- og miljøkomiteen,
der statsråden skriver:
«Hovedvirkemidlene for å få ned utslippene
av klimagasser fra petroleumssektoren er kvoteplikt og CO2-avgift.»
og videre:
«Utslippene fra produksjonen på norsk
kontinentalsokkel kan reduseres ved at selskapene gjennomfører tiltak
for å kutte utslippene, som energieffektivisering eller omlegging
av kraftforsyningen til drift med kraft fra land, eller ved at innretninger
og produksjon stenges ned når det ikke lenger er lønnsomt å produsere.»
Dette medlem viser
til Miljødirektoratet sin rapport «Et 2035-bidrag som sikrer omstilling
nasjonalt» (M-2625, 2023), som viser til prognoser fra Sokkeldirektoratet
om at petroleumssektoren kan oppnå 55 pst. utslippskutt i 2035 sammenlignet
med 2005, men at disse prognosene bygger på en rekke usikkerheter
og forutsetninger, som blant annet elektrifisering med kraft fra land.
Rapporten poengterer også at dersom klimamålene skulle nås av kvotesystemet
alene, måtte kvoteprisen blitt høy i relativt nær framtid, og at
de mest lønnsomme kraft-fra-land-prosjektene allerede er besluttet.
Dette medlem mener
det ikke er bærekraftig å anta at høye CO2-priser og
elektrifisering med kraft fra land er tilstrekkelige og hensiktsmessige
tiltak for å kutte nok utslipp fra petroleumssektoren. Videre vil dette medlem understreke at selv om petroleumssektoren hadde
halvert sine utslipp, vil det ikke være nok til at Norge når sine
klimamål.
Dette medlem vil
løfte fram problemstillingen som Klimautvalget 2050 tar opp i sin
rapport «Omstilling til lavutslipp – Veivalg for klimapolitikken
mot 2050» (NOU 2023:25), der det skrives at
«når Norge i 2050 skal ha utslipp på
2,5–5 millioner tonn CO2-ekvivalenter, vil politiske
valg knyttet til utviklingen av petroleumsvirksomheten avgjøre hvor stor
del av utslippsbudsjettet virksomheten vil legge beslag på.»
Dette medlem er
enig i at Europa trenger norsk gass nå, men vil understreke at Norges
viktigste marked er i full omstilling vekk fra fossil energi. EU
har vedtatt at fornybarandelen skal økes til minst 42,5 pst. i 2030
og at unionen skal bli karbonnøytral innen 2050. I EUs nye gass-
og hydrogenmarkedspakke legges det opp til at det ikke blir noen
nye langsiktige gasskontrakter etter 2049.
Dette medlem viser
videre til Representantforslag 58 S (2023–2024) og understreker
at av produksjonen fra de fire feltene som foreslås nedstengt, utgjorde olje
83 pst., mens gass utgjorde kun 17 pst. De samlede gjenværende reservene
utgjør omtrent ett år med oljeproduksjon på Johan Sverdrup, og omtrent
tre måneders gassproduksjon på Troll. Feltene har dermed liten betydning
for norsk økonomi og Europas energisikkerhet. De fire feltene, Draugen,
Brage, Statfjord og Ula, er i sluttfasen av sin levetid, og står
for uforholdsmessig høye utslipp. Selv om disse fire feltene til
sammen kun sto for 2,2 pst. av produksjonen på norsk sokkel i 2022, slapp
de til sammen ut 1,28 mill. tonn CO2-ekvivalenter, som
tilsvarer mer enn ti pst. av de samlede utslippene på norsk sokkel
samme år.
For å redusere Norges klimagassutslipp tilstrekkelig,
på en trygg økonomisk måte uten brått fall i arbeidsplasser, mener dette medlem at det er nødvendig med
en politisk strategi for sluttfasen til norsk petroleumsindustri,
slik Klimautvalget 2050 anbefaler.
Dette medlem mener
at en naturlig start er å slutte å gi nye letetillatelser, og begynne
å fase ut de minst effektive og lite lønnsomme feltene på sokkelen.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
fram en plan med mål om nedstengning av Brage-feltet så snart som
mulig, og senest innen utgangen av 2027.»
«Stortinget ber regjeringen legge
fram en plan med mål om nedstengning av Draugen-feltet så snart
som mulig, og senest innen utgangen av 2027.»
«Stortinget ber regjeringen legge
fram en plan med mål om nedstengning av Statfjord-feltet så snart
som mulig, og senest innen utgangen av 2027.»
«Stortinget ber regjeringen legge
fram en plan med mål om nedstengning av Ula-feltet så snart som
mulig, og senest innen utgangen av 2027.»