1.2.2.4 Riksrevisjonens vurdering
Riksrevisjonen merker seg at Domstoladministrasjonen
peker på at den nye domstolstrukturen, som har endret rammevilkårene
for virksomheten, har hatt innvirkning på Domstoladministrasjonens
og domstolenes oppfølging av Riksrevisjonens kritikk og anbefalinger.
Riksrevisjonen merker seg også at pandemien har hatt innvirkning
på oppfølgingen.
Riksrevisjonen ser positivt på at gjennomsnittlig saksbehandlingstid
for meddomsrettssaker i tingretter er vesentlig redusert, at flere
domstoler er innenfor Stortingets mål for saksbehandlingstid og
at restanser i meddomsrettssaker og tvistesaker er nede på et historisk
lavt nivå, noe som tyder på at saksbehandlingstidene vil ha en positiv
utvikling fremover. Riksrevisjonen merker seg videre at det var
ti tingretter som ikke nådde ett eller flere mål for saksbehandlingstid
i 2022, men at dette etter Domstoladministrasjonens vurdering ikke skyldes
noen overordnede årsaker som går igjen i alle tingrettene. Riksrevisjonen
konstaterer at det fortsatt er en betydelig andel saker i tingrettene
som ikke er påbegynt innen straffeprosesslovens frister når siktede
er under 18 år eller varetektsfengslet når saken berammes.
Riksrevisjonen ser positivt på at gjennomsnittlig saksbehandlingstid
for anke over dom i sivile saker i lagmannsrettene er redusert siden
2019. Riksrevisjonen konstaterer at saksbehandlingstiden for straffeanker
til realitetsbehandling er lengre enn Stortingets mål på 3 måneder
i alle lagmannsretter. Riksrevisjonen merker seg at det pekes på
at det er mange eksterne faktorer som lagmannsrettene har begrenset
innflytelse på som påvirker saksbehandlingstiden, og at det derfor
har blitt reist spørsmål om målsettingen for disse sakene er realistisk.
Riksrevisjonen merker seg også at departementet mener det kan være
hensiktsmessig å vente med å foreslå et nytt mål for saksbehandlingstid
for Stortinget til Riksrevisjonens gjennomgang av saksbehandlingstid
i domstolene er avsluttet.
Riksrevisjonen deler departementets antagelse
om at endringene i prosessregelverket ikke har hatt full effekt
ennå, og at det derfor kan være vanskelig å vite hva et eventuelt
mål bør være.
Riksrevisjonen konstaterer at Domstoladministrasjonen
mener den nye strukturen for tingrettene har gitt bedre ressursutnyttelse
og styrket fagmiljøene i domstolene, og at det fortsatt er et effektivitets-
og kvalitetspotensial som ikke har blitt realisert fullt ut. Riksrevisjonen
merker seg at Domstoladministrasjonen mener enhver reversering av
reformen vil redusere fleksibiliteten og derved effektiviteten og
kvaliteten i virksomheten. Domstoladministrasjonen peker også på
at den uavklarte situasjonen gjør det mer krevende å oppnå de ønskede
resultatene i noen rettskretser.
Riksrevisjonen merker seg at departementet sendte ut
et høringsnotat om endringer i domstolstrukturen 26. januar 2022.
Departementet viser til at det i høringssvarene kommer frem at det
flere steder i landet er et ønske om å endre på strukturen, mens
det en del steder er et ønske om å bevare strukturen. Innspillene
kommer både fra ansatte, brukere av tingretten og lokalsamfunnene.
Riksrevisjonen merker seg at departementet er opptatt av å sikre
en bærekraftig struktur som kan stå seg over tid og sikre innbyggere
i hele landet god rettssikkerhet og tilgjengelige tjenester, og
at det ikke vil bli foreslått strukturendringer der det lokalt er
enighet om å beholde dagens struktur.
Riksrevisjonen ser positivt på at det er utviklet
flere digitale løsninger som legger til rette for mer effektiv saksbehandling
i domstolene. Riksrevisjonen konstaterer at det fortsatt er sakstyper
i tingrettene som ikke har en hensiktsmessig støtte for digital
samhandling med relevante aktører.
Riksrevisjon ser positivt på at det har vært
en økning i andelen digitaliserte rettssaler. Riksrevisjonen merker
seg at departementet anerkjenner at domstolene, som mange andre
statlige virksomheter, står overfor en omstillingsprosess, og at
det også fremover er behov for vektlegging av budsjettmidler til
digitalisering. Riksrevisjonen slutter seg til departementets vurdering
av at dette er særlig viktig for å sikre et likt tilbud ved alle domstoler
og rettssteder i hele landet. Riksrevisjonen merker seg at departementet
mener det samme også gjelder for leieporteføljen av domstolslokaler.
Riksrevisjonen ser positivt på at det er gjennomført en
rekke kompetansehevingstiltak for de ansatte i domstolene, og at
den nye strukturen har lagt til rette for økt grad av spesialisering.
Riksrevisjon ser videre positivt på at ledere i domstolene er gitt
tilgang til oppdaterte oversikter over saksavviklingen, og at det
er lagt vekt på relevante sammenligninger mellom domstolene, slik
at man kan søke inspirasjon fra andre om beste praksis i saksavviklingen.
Riksrevisjonen merker seg at Domstoladministrasjonen
har tatt i bruk et verktøy for gjennomføring av effektivitets- og
produktivitetsanalyser, men at det ikke er vurdert som hensiktsmessig
å gjennomføre slike målinger før den nye strukturen har fått virke
noe tid. Riksrevisjonen ser positivt på at Domstoladministrasjonen planlegger
å publisere de første, faste produktivitetsanalysene i løpet av
2023.
Det er en vesentlig reduksjon i saksbehandlingstid for
flere sakstyper, men det er fortsatt en betydelig andel saker som
ikke når Stortinget eller straffeprosesslovens frister. Riksrevisjonen
viser til at det er kort tid siden flere av tiltakene med mål om
kortere saksbehandlingstid ble innført. Alle tiltakene har ikke
hatt full effekt ennå, og det er fortsatt et effektiviseringspotensial.
Departementet vurderer også å gjøre endringer i den nylig vedtatte
strukturen.
Riksrevisjonen følger saken videre.