2.2 Forslag om etablering av lobbyregister for Stortinget og regjeringen
Presidentskapet viser
til Dokument 8:2 S (2023–2024) punkt 2 og 3 og Dokument 8:11 S (2023-2024)
punkt 1 og 2 som gjelder etablering av lobbyregister for Stortinget
og regjeringen. Forslagsstillerne ber presidentskapet utrede mulige
modeller for en registreringsordning for dem som oppsøker Stortinget
og Stortingets representanter, på vegne av seg selv eller andre, for
å påvirke Stortinget i saker som er til behandling. Det bes videre
om en tilsvarende utredning knyttet til en registreringsordning
for lobbyvirksomhet rettet mot den politiske ledelse i departementene
og på Statsministerens kontor.
Lignende forslag om innføring av lobbyregister
for Stortinget og regjeringen er fremmet flere ganger tidligere
uten at disse har fått flertall i Stortinget, senest i Dokument
8:223 S (2022–2023), jf. Innst. 501 S (2022–2023).
Presidentskapet ser
det som positivt at det i den siste tiden har vært økt oppmerksomhet
om blant annet lobbyvirksomhet og potensielle interessekonflikter,
både knyttet til regjering og Stortinget. Dette kan bidra til å
bevisstgjøre regjeringen og representantene på de ulike etiske dilemmaer
som kontakten med ulike interessegrupper kan medføre. Et godt samspill
mellom beslutningstakerne og dem beslutningene angår, er viktig
i et levende demokrati, og møter mellom politikere og personer som
ønsker å påvirke politiske beslutninger, såkalte lobbyister, er
helt legitimt. Det er samtidig viktig at slik påvirkning gjøres
på en måte som sikrer tilliten til systemet og beslutningsprosessene.
Presidentskapet viser
til at kommunal- og distriktsministeren i sin uttalelse til forslaget
som gjelder lobbyregister for regjeringen, blant annet har vist
til at OECD nå er i ferd med å revidere sine tilrådinger når det gjelder
åpenhet og integritet ved lobbyvirksomhet og påvirkning, herunder
også hvordan lobbyvirksomhet skal defineres. Kommunal- og distriktsministeren
mener derfor det kan være grunn til å avvente utfallet av dette
arbeidet. I tillegg anses det som nyttig å kunne lære av erfaringer
fra Finland, som har vedtatt regler om åpenhet om lobbyvirksomhet
som trer i kraft 1. januar 2024.
Presidentskapets
flertall, alle unntatt femte visepresident Ingrid Fiskaa,
mener det på denne bakgrunn ikke bør vedtas et anmodningsforslag
til regjeringen om å utrede mulige modeller for en registreringsordning
på det nåværende tidspunkt.
Når det gjelder forslagene knyttet til utredning
av lobbyregister for dem som oppsøker Stortinget og Stortingets
representanter, kan flertallet ikke
se at saken stiller seg i et vesentlig annet lys enn forrige gang
Stortinget tok stilling til forslaget. Flertalletmener
derfor at Dokument 8:2 S (2023–2024) punkt 2 og 3 og Dokument 8:11
S (2023-2024) punkt 1 og 2 ikke bør vedtas.
Flertallet fremhever
i den forbindelse, som tidligere påpekt, at det skjer omfattende
påvirkningsvirksomhet overfor stortingsrepresentantene gjennom høringer
i forbindelse med komiteenes saksbehandling. Høringene er åpne,
og det er fullt innsyn i hvilke organisasjoner og bedrifter som
deltar. Mange av disse har også gitt innspill og synspunkter under
den forutgående høringsprosessen i forbindelse med regjeringens
utarbeidelse av lovforslag, stortingsmeldinger osv. Flertallet mener det samlet sett er betydelig
åpenhet omkring det påvirkningsarbeidet som skjer i tilknytning
til både regjeringens og Stortingets arbeid.
Flertallet viser
videre til endringene i adgangsreglementet som trådte i kraft 1. oktober
2023. Endringene innebærer at tidligere stortingsrepresentanter
nå må undertegne en erklæring for å få utstedt adgangskort til Stortinget,
hvor det framgår at adgangskortet ikke skal benyttes til politisk
påvirkningsarbeid. Dersom formålet med besøket er politisk påvirkningsarbeid,
skal den tidligere stortingsrepresentanten registrere seg i Stortingets
besøkssystem i resepsjonen. Flertallet understreker
samtidig at det ikke er en nødvendig eller naturlig konsekvens av
disse endringene i adgangsreglementet at det opprettes et lobbyregister.
Flertallet viser
også til presidentskapet innstilling om endringer i Reglement om
register for stortingsrepresentantenes verv og økonomiske interesser,
jf. Innst. 140 S (2023–2024). De endringene som foreslås har som
formål å øke åpenheten om representantenes verv og økonomiske interesser,
og på denne måten sørge for mer oppdatert og tilgjengelig informasjon.
Etter flertallets syn vil de foreslåtte
endringene bidra til å bevisstgjøre representantene ytterligere
på hvilke forhold som har betydning når vedkommende tar stilling
i saker som er til behandling i Stortinget. Endringene vil også
bidra til større grad av åpenhet om alle forhold ved stortingsrepresentantenes
særskilte eierinteresser og verv som kan ha offentlig interesse.
Femte visepresident,
Ingrid Fiskaa, mener at endringene i adgangsreglementet, der
tidligere representanter nå må undertegne en erklæring om å ikke
bruke adgangskortet til politisk påvirkningsarbeid, er et steg i
retning mer åpenhet om lobbyvirksomheten. Samtidig mener dette medlem at det er behov for mer
åpenhet. At det er innsyn i hvilke organisasjoner og bedrifter som
deltar på høringer, dekker bare en del av det politiske påvirkningsarbeidet
overfor Stortinget. En registreringsordning for dem som oppsøker
Stortinget og representantene for å påvirke saker til behandling, vil
være et naturlig neste steg for å sikre en større grad av innsyn
og åpenhet. Dette medlem viser til det
eksisterende besøksregisteret for alle som besøker Stortinget, og
mener åpenhet rundt dette besøksregisteret når det gjelder lobbyvirksomheten
vil være en praktisk løsning for å få ordningen på plass.
Dette medlem understreker
at ressursene til å drive påvirkningsarbeid er skeivt fordelt, og
at utstrakt lobbyisme derfor gir mer makt til økonomisk sterke og velorganiserte
aktører på bekostning av andre. Mer innsyn vil kunne øke tilliten
og dermed styrke demokratiet.
Dette medlem fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber Stortingets presidentskap
om utrede en registreringsordning for dem som oppsøker Stortinget
og Stortingets representanter, på vegne av seg selv eller andre,
for å påvirke Stortinget i saker som er til behandling. Ordningen
må ivareta personvernet til de besøkende og sørge for at privatpersoner
kan unntas fra registrering.»
«Stortinget ber regjeringen utarbeide
mulige modeller for en registreringsordning for dem som oppsøker
den politiske ledelsen i departementene eller på Statsministerens
kontor, på vegne av seg selv eller andre, for å påvirke regjeringen
i saker som er til behandling. Modellene må ivareta personvernet
til de besøkende og sørge at privatpersoner kan unntas fra registrering.»