Søk

Sammendrag

Proposisjonens hovedinnhold

Nærings- og fiskeridepartementet fremmer i denne proposisjonen forslag til endringer i lov 24. juni 1994 nr. 39 om sjøfarten (sjøloven) for å legge til rette for elektronisk tinglysing av skip og rettigheter i skip. Endringene vil åpne for fullelektronisk registrering i norsk ordinært skipsregister (NOR), skipsbyggingsregisteret (BYGG) og Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS). Dette vil gi effektive og tilgjengelige tjenester som korter ned saksbehandlingstiden for både skipsfartsnæringen og Sjøfartsdirektoratet.

Departementet har i proposisjonen orientert om at forskrift 30. juli 1992 nr. 592 om registrering av skip i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) og forskrift 30. juli 1992 nr. 593 om registrering av skip i norsk ordinært skipsregister (NOR) (heretter «NIS-forskriften» og «NOR-forskriften» eller «registreringsforskriftene») ble endret i teknologinøytral retning i 2020. Endringene innebar at det ble åpnet for mottak av elektroniske skipsskjøter og pantedokumenter. Forslaget i denne proposisjonen åpner for elektronisk mottak av alle dokumenttyper som inngår i skipsregistrering. Dokumentene vil kunne bli fullautomatisk kontrollert og registrert.

Departementet fremmer i tillegg forslag til endringer i reglene om overtredelsesgebyr i lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven). Endringsforslaget i proposisjonen går ut på å tilføye skipssikkerhetsloven § 39 om forebyggende tiltak mot angrep mv. på skip i listen over hjemler i skipssikkerhetsloven § 55 første ledd, og skipssikkerhetsloven § 45 om plikt til å medvirke til tilsynet i listen over hjemler i § 55 første og andre ledd. Departementet opplyser at endringene vil gi myndighetene effektive og virkningsfulle sanksjonsmidler ved brudd på skipssikkerhetsloven §§ 39 og 45.

Kapittel 2 i proposisjonen omtaler høringen i saken, og høringsinstansenes syn er omtalt både i kapittel 3 Elektronisk tinglysing av skip og rettigheter i skip, i kapittel 4 Hjemmel for overtredelsesgebyr ved brudd på skipssikkerhetsloven §§ 39 og 45 og i kapittel 5 Økonomiske og administrative konsekvenser.