Proposisjonens hovedinnhold
Nærings- og fiskeridepartementet fremmer i denne proposisjonen
forslag til endringer i lov 24. juni 1994 nr. 39 om sjøfarten (sjøloven)
for å legge til rette for elektronisk tinglysing av skip og rettigheter
i skip. Endringene vil åpne for fullelektronisk registrering i norsk
ordinært skipsregister (NOR), skipsbyggingsregisteret (BYGG) og Norsk
Internasjonalt Skipsregister (NIS). Dette vil gi effektive og tilgjengelige
tjenester som korter ned saksbehandlingstiden for både skipsfartsnæringen
og Sjøfartsdirektoratet.
Departementet har i proposisjonen orientert
om at forskrift 30. juli 1992 nr. 592 om registrering av skip i Norsk
Internasjonalt Skipsregister (NIS) og forskrift 30. juli 1992 nr.
593 om registrering av skip i norsk ordinært skipsregister (NOR)
(heretter «NIS-forskriften» og «NOR-forskriften» eller «registreringsforskriftene»)
ble endret i teknologinøytral retning i 2020. Endringene innebar
at det ble åpnet for mottak av elektroniske skipsskjøter og pantedokumenter.
Forslaget i denne proposisjonen åpner for elektronisk mottak av
alle dokumenttyper som inngår i skipsregistrering. Dokumentene vil
kunne bli fullautomatisk kontrollert og registrert.
Departementet fremmer i tillegg forslag til
endringer i reglene om overtredelsesgebyr i lov 16. februar 2007 nr.
9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven). Endringsforslaget i
proposisjonen går ut på å tilføye skipssikkerhetsloven § 39 om forebyggende
tiltak mot angrep mv. på skip i listen over hjemler i skipssikkerhetsloven
§ 55 første ledd, og skipssikkerhetsloven § 45 om plikt til å medvirke
til tilsynet i listen over hjemler i § 55 første og andre ledd.
Departementet opplyser at endringene vil gi myndighetene effektive
og virkningsfulle sanksjonsmidler ved brudd på skipssikkerhetsloven §§ 39
og 45.
Kapittel 2 i proposisjonen omtaler høringen
i saken, og høringsinstansenes syn er omtalt både i kapittel 3 Elektronisk
tinglysing av skip og rettigheter i skip, i kapittel 4 Hjemmel for
overtredelsesgebyr ved brudd på skipssikkerhetsloven §§ 39 og 45
og i kapittel 5 Økonomiske og administrative konsekvenser.