Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anniken Huitfeldt, Sverre Myrli, Runar Sjåstad og Solveig Vitanza, fra Høyre, Olve Grotle, Linda Hofstad Helleland og Lene Westgaard-Halle, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, lederen Willfred Nordlund og Per Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred Jens Bjørlo, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Prop. 129 L (2022–2023) Endringer i sjøloven og skipssikkerhetsloven (elektronisk tinglysing av skip og rettigheter i skip).

Komiteen vil understreke viktigheten av å gjøre saksbehandlingsprosedyrer enklere for næringsliv og forvaltning og behovet for å ta høyde for fullautomatisk registrering av dokumenter. Komiteen mener dette vil kunne føre til reduserte kostnader og en mer effektiv skipsregistreringsprosess.

Komiteen viser til at endringene i sjøloven vil gi effektive og tilgjengelige tjenester som korter ned saksbehandlingstiden for både skipsfartsnæringen og Sjøfartsdirektoratet. Komiteen viser til at forslagene i proposisjonen antas å kunne føre til at dokumentinnlevering i større grad enn i dag skjer elektronisk, og at tinglysingsmyndighetens kontroll av dokumentene blir automatisert. Komiteen merker seg at overgangen til en digital løsning ikke utelukker muligheten for å levere papirdokumenter og å få disse behandlet manuelt.

Komiteen bemerker at det i proposisjonen også foreslås å legge nye hjemler for overtredelsesgebyr til skipssikkerhetsloven. Skipssikkerhetsloven § 55 fastsetter at tilsynsmyndigheten (Sjøfartsdirektoratet) kan ilegge overtredelsesgebyr ved overtredelse av nærmere angitte bestemmelser i loven. Komiteen viser til at direktoratet ikke er forpliktet til å ilegge dette gebyret, men kan utøve en skjønnsmessig vurdering. Komiteen viser til at det er behov for å gi tilsynsmyndigheten adgang til å reagere med overtredelsesgebyr for brudd på skipssikkerhetsloven § 45 eller forskrifter gitt i medhold av bestemmelsen, for å sikre overenstemmelse med direktiv 2009/16/EF om havnestatskontroll.

Komiteen viser til at proposisjonens foreslåtte endringer vil gi Sjøfartsdirektoratet hjemmel til å ilegge overtredelsesgebyr for brudd på bestemmelser gitt i eller i medhold av §§ 39 og 45 i skipssikkerhetsloven. Komiteen bemerker at tilsynsmyndigheten anser overtredelsesgebyr som et virkningsfullt virkemiddel for å håndheve brudd på mange av skipssikkerhetslovens bestemmelser, som har vist seg å være effektive å håndheve, samtidig som de har en god allmenn- og individualpreventiv virkning.