Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innhold

5. Oppfølging av anmodnings- og utredningsvedtak

I dette punktet behandler komiteen oppfølging av anmodnings- og utredningsvedtakene under rammeområdene 9, 10 og 11.

5.1 Nærings- og fiskeridepartementet

I Prop. 1 S (2023–2024) kapittel 4 har regjeringen gitt en oversikt over anmodnings- og utredningsvedtak under Nærings- og fiskeridepartementet.

Oversikt over anmodnings- og utredningsvedtak, ordnet etter sesjon og nummer

Sesjon

Vedtak nr.

Stikkord

Rapportering avsluttes (Ja/Nei)

2022–2023

53

Deltagelse i Den europeiske romorganisasjonens frivillige programmer

Ja

2022–2023

55

Strategi for vekst i kreativ industri

Nei

2022–2023

56

Gjennomgang av virkemiddelapparatet for kulturnæringer

Nei

2022–2023

68

Opphevelse av boligstiftelser opprettet av kommune og boligbyggelag

Nei

2022–2023

85

Høring om endringer i regelverk for fiske etter torsk med fartøy av visse størrelser

Ja

2022–2023

97

Innkjøps- og anskaffelsesstrategi for å sikre at miljøhensyn, kutt i klimagassutslipp og seriøsitet vektlegges i offentlige innkjøp

Ja

2022–2023

99

Krav om tilbakefylling og ressursutnyttelse for gruvedrift i Norge

Ja

2022–2023

122

Samlokalisering av Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet

Ja

2022–2023

381

Strategi for fôrråvarer

Ja

2022–2023

382

Utvikling og profilering av Finnmark som destinasjon innen reiseliv

Ja

2022–2023

504

Bredere geografisk spredning og mangfold blant eiervalgte styrerepresentanter i selskaper hvor staten har eierandeler

Ja

2022–2023

694

Tilstrekkelige verktøy for Konkurransetilsynet

Nei

2022–2023

695

Markedsdata for dagligvarehandelen

Nei

2022–2023

696

Åpenhet og transparens i verdikjeden for dagligvarer

Ja

2022–2023

698

Tiltak for å øke produksjon av nye, bærekraftige fôrråvarer til fiskeoppdrett

Ja

2022–2023

920

Tiltak for etablering av grønn industri i Norge

Ja

2022–2023

921

Utvidelse av andelen garanti ved byggelån til skip, fartøy og innretninger til havs

Ja

2022–2023

932

Redegjørelse av regjeringen om handelspolitikk og næringsutvikling

Ja

2022–2023

933

Krav om nullutslipp for alle nye servicefartøy i havbruksnæringen fra 1. juli 2024

Nei

2021–2022

35, punkt 12

Nullutslippsløsninger for servicefartøy i havbruksnæringen

Ja

2021–2022

481

Nullvisjon for næringer til havs

Ja

2021–2022

562

Grensekryssende fiske i Skagerrak

Ja

2021–2022

601

Dagligvare – hvordan aktører uten stor kapitaltilgang kan få innpass

Nei

2021–2022

602

Dagligvare – rettferdig andel av verdiskapinga i verdikjeden for mat

Nei

2021–2022

606

Dagligvare – felles merkeordning for kjedenes egne merkevarer (EMV)

Nei

2021–2022

607

Dagligvare – utrede virkningene av egne merkevarer på konkurransen

Nei

2021–2022

608

Dagligvare – vertikal integrasjon og egne merkevarer i dagligvarebransjen

Nei

2021–2022

609

Dagligvare – hindre bruk av negative servitutter

Ja

2021–2022

610

Dagligvare – konkurranse og mer åpenhet innenfor grossist- og distribusjonsleddet

Nei

2021–2022

611

Dagligvare – definisjon av kjedenes egne merkevarer (EMV)

Ja

2021–2022

612

Dagligvare – midlertidig forskrift om usaklig prisdiskriminering

Ja

2021–2022

719

Tilrettelegging for testsentre for flytende havvind

Ja

2021–2022

725

Offentlige innkjøp – krav til bærekraftig produksjon av batterier ved offentlige innkjøp

Ja

2021–2022

732

Batteritoll – handels- og samarbeidsavtalen mellom EU og Storbritannia

Ja

2021–2022

733

Produksjon og resirkulering av batterier

Ja

2021–2022

734

Satsing på utvikling og produksjon av batterier og andre nye grønne næringer

Ja

2021–2022

735

Batterispesifikke utdanningsløp, herunder etablere flere treparts bransjeprogram

Ja

2021–2022

754

Bransjeavtaler – råstoff til biogassproduksjon

Nei

2021–2022

755

Sirkulær økonomi i virkemiddelapparatet

Ja

2021–2022

841

Kystfiske – rapportering av posisjon og fangstmeldinger over mobilnettet

Ja

2020–2021

71

Sikre egenproduksjon – ordning med utleie av akvakulturtillatelser

Nei

2020–2021

98

Oppfølging av kvotesystemet i kyst- og havfiske

Nei

2020–2021

172

Mineralloven – forbedringer og forenklinger

Nei

2020–2021

572

Innkjøpspriser i dagligvaremarkedet

Ja

2020–2021

573

Dagligvaremarkedet – regnskaps- og funksjonsmessig skille mellom leddene

Nei

2020–2021

574

Dagligvare – rabatter skal i større grad følge varen

Nei

2020–2021

829

Fiskeflåten – strategi for fornyelse

Nei

2020–2021

839

Styrke og lovfeste tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk

Nei

2020–2021

841

Utrede handlingsrommet innenfor EØS-avtalen for å plassere offentlig oppdrag hos norske verft

Ja

2020–2021

980

Representantforslag om å sikre en mer helhetlig havbruksforvaltning

Nei

2020–2021

1137

Mineralstrategi

Ja

2020–2021

1231

Løse utfordringene Svinesundtersklene har for innseilingen til Halden

Nei

2019–2020

549

Kvotemeldingen – fordeling mellom flåtegruppene

Ja

2019–2020

551

Kvotemeldingen – fordeling av strukturgevinst

Nei

2019–2020

553

Kvotemeldingen – kvotefleksibilitet i fisket etter torsk, hyse og sei nord for 62° N

Nei

2019–2020

555

Kvotemeldingen – om faktisk lengde og hjemmelslengde

Nei

2019–2020

556

Kvotemeldingen – avvikling av «samfiske med seg selv»

Nei

2019–2020

558

Kvotemeldingen – om konsekvensutredninger

Nei

2016–2017

108, punkt 35

Registrering av firmaer og selskap i Norge uten fysisk tilstedeværelse

Nei

2013–2014

496

Informasjon om eiere av aksjeselskap

Nei

5.1.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til at det flere steder i Prop. 1 S (2023–2024) er referert til Stortingets anmodningsvedtak. Komiteen vil understreke at komiteens merknader til disse vedtakene ikke er å anse som Stortingets formelle kontroll av regjeringens oppfølging av vedtakene, og kan således ikke erstatte kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av den årlige stortingsmeldingen om oppfølging av anmodnings- og utredningsvedtak. Komiteen viser til omtalene av de ulike anmodnings- og utredningsvedtakene i proposisjonen.

Komiteen tar i denne innstillingen ikke stilling til realiteten i de enkelte forslagene eller regjeringen Støres konklusjon om videre rapportering eller ikke, med mindre annet er spesielt omtalt. Det vil bli gjort ved behandlingen av Meld. St. 4 (2023–2024).

Vedtak under Nærings- og fiskeridepartementet i stortingssesjonen 2022–2023

Vedtak nr. 99, 1. desember 2022

Krav om tilbakefylling og ressursutnyttelse for gruvedrift i Norge

«Stortinget ber regjeringen i løpet av 2023 stille strengere krav til gruvevirksomhet om tilbakefylling og økt ressursutnyttelse.»

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at regjeringa har varsla at vedtaket vil bli fylgt opp gjennom implementering av tiltaka i regjeringa sin mineralstrategi, og ein vil vurdere nærare kva tiltak som krev endring i lov og forskrift, i samband med oppfølginga av NOU 2022:8 Ny minerallov. Fleirtalet viser særleg til mineralstrategiens tiltak om opprettelse av ei ekspertgruppe som skal vurdere krava om deponering, slik at dei vert fagleg gode og heilskapelege. Fleirtalet meiner anmodningsvedtaket ikkje kan fullt ut utkvitterast før det er stilt strengare krav til gruveverksemd om tilbakefylling og auka ressursutnytting. Fleirtalet er einige om at slike krav skal bli stilt innan utløpet av 2025.

Vedtak under Nærings- og fiskeridepartementet i stortingssesjonen 2019–2020

Vedtak nr. 555, 7. mai 2020

Kvotemeldingen – om faktisk lengde og hjemmelslengde

«Det gis en overgangsperiode der fartøy med annen faktisk lengde enn hjemmelslengde kan velge å bringe fartøyets faktiske lengde i tråd med hjemmelslengde. Den faktiske utformingen må være gjennomført innen 31. desember 2023. Regjeringen bes komme tilbake til Stortinget på egnet måte med en konkret utforming av et slikt alternativ.»

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen har varslet at dette vedtaket følges opp gjennom kvotemeldingen som vil bli fremmet for Stortinget i løpet av kort tid.

Vedtak under Nærings- og fiskeridepartementet i stortingssesjonen 2013–2014

Vedtak nr. 496, 16. juni 2014

Informasjon om eiere av aksjeselskaper

«Stortinget ber regjeringen etablere en offentlig løsning med informasjon om eiere av aksjeselskaper som sikrer større åpenhet, med etablering i løpet av 2015.»

Vedtaket ble truffet ved behandling av Prop. 94 LS (2013–2014) Endringar i skatte-, avgifts- og tollovgivinga, jf. Innst. 261 L (2013–2014).

Komiteens medlemmer fra Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til at det ennå ikke er opprettet et offentlig aksjonærregister, noe både Norsk Journalistlag og Norges Presseforbund påpekte i sine høringsinnspill til næringskomiteen. Disse medlemmer etterlyser fremdrift i saken, og mener det haster med å opprette et offentlig sanntid aksjonærregister. Disse medlemmer mener arbeidet må igangsettes i 2024, og at midler til å etablere et slikt register må prioriteres innenfor eksisterende bevilging på kap. 904.

5.2 Landbruks- og matdepartementet

I Prop. 1 S (2023–2024) kapittel 3 har regjeringen gitt en oversikt over anmodnings- og utredningsvedtak under Landbruks- og matdepartementet.

Oversikt over anmodnings- og utredningsvedtak, ordnet etter sesjon og nummer

Sesjon

Vedtak nr.

Stikkord

Rapportering blir avslutta (Ja/Nei)

2022–2023

928

Oppheve lov om endring av jordlova

Nei

2022–2023

868

Overgang frå kronetoll til prosenttoll

Ja

2022–2023

867

Bruk av kart i tilskottsystemet

Nei

2022–2023

866

Strategi for auka sjølvforsyning og trygg matproduksjon

Nei

2022–2023

702

Strengare straff for alvorleg dyrekriminalitet

Nei

2022–2023

701

Strengare straff for alvorleg dyrekriminalitet

Nei

2022–2023

700

Strengare straff for alvorleg dyrekriminalitet

Nei

2022–2023

545

Donasjon av overskottsmat til velgjerande formål frå cruiseskip og skipshandlarar

Nei

2022–2023

519

Innsamling, registrering og kontroll av viktige naturverdiar i norsk skog

Nei

2022–2023

348

Maksimalgrensa for rett til straumstøtte

Ja

2021–2022

836

Overgang frå kronetoll til prosenttoll

Ja

2021–2022

799

Oppdatering av jordvernstrategien

Ja

2021–2022

754

Bransjeavtalar for biogassproduksjon

Nei

2021–2022

381

Melding til Stortinget om dyrevelferd som byggjer på oppdatert kunnskap

Nei

2021–2022

382

Dyrevelferda i svinenæringa

Nei

2021–2022

383

Konkrete tiltak i melding til Stortinget om dyrevelferd

Nei

2021–2022

384

Alternativ til CO2-bedøving av dyr

Nei

2021–2022

35 – nr. 29

Inntektsgap

Nei

2020–2021

1134

Viltlova – utgreiing av omgrepet «kunstig lys»

Nei

2016–2017

878

Konsekvensar av liberalisering av konsesjonsplikta

Ja

5.2.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til at det flere steder i Prop. 1 S (2023–2024) er referert til Stortingets anmodningsvedtak. Komiteen vil understreke at komiteens merknader til disse vedtakene ikke er å anse som Stortingets formelle kontroll av regjeringens oppfølging av vedtakene, og kan således ikke erstatte kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av den årlige stortingsmeldingen om oppfølging av anmodnings- og utredningsvedtak. Komiteen viser til omtalene av de ulike anmodnings- og utredningsvedtakene i proposisjonen.

Komiteen tar i denne innstillingen ikke stilling til realiteten i de enkelte forslagene eller regjeringen Støres konklusjon om videre rapportering eller ikke, med mindre annet er spesielt omtalt. Det vil bli gjort ved behandlingen av Meld. St. 4 (2023–2024).