5. Oppfølging av anmodnings- og utredningsvedtak
I dette punktet behandler komiteen oppfølging av anmodnings- og utredningsvedtakene under rammeområdene 9, 10 og 11.
5.1 Nærings- og fiskeridepartementet
I Prop. 1 S (2023–2024) kapittel 4 har regjeringen gitt en oversikt over anmodnings- og utredningsvedtak under Nærings- og fiskeridepartementet.
Oversikt over anmodnings- og utredningsvedtak, ordnet etter sesjon og nummer
Sesjon |
Vedtak nr. |
Stikkord |
Rapportering avsluttes (Ja/Nei) |
2022–2023 |
53 |
Deltagelse i Den europeiske romorganisasjonens frivillige programmer |
Ja |
2022–2023 |
55 |
Strategi for vekst i kreativ industri |
Nei |
2022–2023 |
56 |
Gjennomgang av virkemiddelapparatet for kulturnæringer |
Nei |
2022–2023 |
68 |
Opphevelse av boligstiftelser opprettet av kommune og boligbyggelag |
Nei |
2022–2023 |
85 |
Høring om endringer i regelverk for fiske etter torsk med fartøy av visse størrelser |
Ja |
2022–2023 |
97 |
Innkjøps- og anskaffelsesstrategi for å sikre at miljøhensyn, kutt i klimagassutslipp og seriøsitet vektlegges i offentlige innkjøp |
Ja |
2022–2023 |
99 |
Krav om tilbakefylling og ressursutnyttelse for gruvedrift i Norge |
Ja |
2022–2023 |
122 |
Samlokalisering av Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet |
Ja |
2022–2023 |
381 |
Strategi for fôrråvarer |
Ja |
2022–2023 |
382 |
Utvikling og profilering av Finnmark som destinasjon innen reiseliv |
Ja |
2022–2023 |
504 |
Bredere geografisk spredning og mangfold blant eiervalgte styrerepresentanter i selskaper hvor staten har eierandeler |
Ja |
2022–2023 |
694 |
Tilstrekkelige verktøy for Konkurransetilsynet |
Nei |
2022–2023 |
695 |
Markedsdata for dagligvarehandelen |
Nei |
2022–2023 |
696 |
Åpenhet og transparens i verdikjeden for dagligvarer |
Ja |
2022–2023 |
698 |
Tiltak for å øke produksjon av nye, bærekraftige fôrråvarer til fiskeoppdrett |
Ja |
2022–2023 |
920 |
Tiltak for etablering av grønn industri i Norge |
Ja |
2022–2023 |
921 |
Utvidelse av andelen garanti ved byggelån til skip, fartøy og innretninger til havs |
Ja |
2022–2023 |
932 |
Redegjørelse av regjeringen om handelspolitikk og næringsutvikling |
Ja |
2022–2023 |
933 |
Krav om nullutslipp for alle nye servicefartøy i havbruksnæringen fra 1. juli 2024 |
Nei |
2021–2022 |
35, punkt 12 |
Nullutslippsløsninger for servicefartøy i havbruksnæringen |
Ja |
2021–2022 |
481 |
Nullvisjon for næringer til havs |
Ja |
2021–2022 |
562 |
Grensekryssende fiske i Skagerrak |
Ja |
2021–2022 |
601 |
Dagligvare – hvordan aktører uten stor kapitaltilgang kan få innpass |
Nei |
2021–2022 |
602 |
Dagligvare – rettferdig andel av verdiskapinga i verdikjeden for mat |
Nei |
2021–2022 |
606 |
Dagligvare – felles merkeordning for kjedenes egne merkevarer (EMV) |
Nei |
2021–2022 |
607 |
Dagligvare – utrede virkningene av egne merkevarer på konkurransen |
Nei |
2021–2022 |
608 |
Dagligvare – vertikal integrasjon og egne merkevarer i dagligvarebransjen |
Nei |
2021–2022 |
609 |
Dagligvare – hindre bruk av negative servitutter |
Ja |
2021–2022 |
610 |
Dagligvare – konkurranse og mer åpenhet innenfor grossist- og distribusjonsleddet |
Nei |
2021–2022 |
611 |
Dagligvare – definisjon av kjedenes egne merkevarer (EMV) |
Ja |
2021–2022 |
612 |
Dagligvare – midlertidig forskrift om usaklig prisdiskriminering |
Ja |
2021–2022 |
719 |
Tilrettelegging for testsentre for flytende havvind |
Ja |
2021–2022 |
725 |
Offentlige innkjøp – krav til bærekraftig produksjon av batterier ved offentlige innkjøp |
Ja |
2021–2022 |
732 |
Batteritoll – handels- og samarbeidsavtalen mellom EU og Storbritannia |
Ja |
2021–2022 |
733 |
Produksjon og resirkulering av batterier |
Ja |
2021–2022 |
734 |
Satsing på utvikling og produksjon av batterier og andre nye grønne næringer |
Ja |
2021–2022 |
735 |
Batterispesifikke utdanningsløp, herunder etablere flere treparts bransjeprogram |
Ja |
2021–2022 |
754 |
Bransjeavtaler – råstoff til biogassproduksjon |
Nei |
2021–2022 |
755 |
Sirkulær økonomi i virkemiddelapparatet |
Ja |
2021–2022 |
841 |
Kystfiske – rapportering av posisjon og fangstmeldinger over mobilnettet |
Ja |
2020–2021 |
71 |
Sikre egenproduksjon – ordning med utleie av akvakulturtillatelser |
Nei |
2020–2021 |
98 |
Oppfølging av kvotesystemet i kyst- og havfiske |
Nei |
2020–2021 |
172 |
Mineralloven – forbedringer og forenklinger |
Nei |
2020–2021 |
572 |
Innkjøpspriser i dagligvaremarkedet |
Ja |
2020–2021 |
573 |
Dagligvaremarkedet – regnskaps- og funksjonsmessig skille mellom leddene |
Nei |
2020–2021 |
574 |
Dagligvare – rabatter skal i større grad følge varen |
Nei |
2020–2021 |
829 |
Fiskeflåten – strategi for fornyelse |
Nei |
2020–2021 |
839 |
Styrke og lovfeste tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk |
Nei |
2020–2021 |
841 |
Utrede handlingsrommet innenfor EØS-avtalen for å plassere offentlig oppdrag hos norske verft |
Ja |
2020–2021 |
980 |
Representantforslag om å sikre en mer helhetlig havbruksforvaltning |
Nei |
2020–2021 |
1137 |
Mineralstrategi |
Ja |
2020–2021 |
1231 |
Løse utfordringene Svinesundtersklene har for innseilingen til Halden |
Nei |
2019–2020 |
549 |
Kvotemeldingen – fordeling mellom flåtegruppene |
Ja |
2019–2020 |
551 |
Kvotemeldingen – fordeling av strukturgevinst |
Nei |
2019–2020 |
553 |
Kvotemeldingen – kvotefleksibilitet i fisket etter torsk, hyse og sei nord for 62° N |
Nei |
2019–2020 |
555 |
Kvotemeldingen – om faktisk lengde og hjemmelslengde |
Nei |
2019–2020 |
556 |
Kvotemeldingen – avvikling av «samfiske med seg selv» |
Nei |
2019–2020 |
558 |
Kvotemeldingen – om konsekvensutredninger |
Nei |
2016–2017 |
108, punkt 35 |
Registrering av firmaer og selskap i Norge uten fysisk tilstedeværelse |
Nei |
2013–2014 |
496 |
Informasjon om eiere av aksjeselskap |
Nei |
5.1.1 Komiteens merknader
Komiteen viser til at det flere steder i Prop. 1 S (2023–2024) er referert til Stortingets anmodningsvedtak. Komiteen vil understreke at komiteens merknader til disse vedtakene ikke er å anse som Stortingets formelle kontroll av regjeringens oppfølging av vedtakene, og kan således ikke erstatte kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av den årlige stortingsmeldingen om oppfølging av anmodnings- og utredningsvedtak. Komiteen viser til omtalene av de ulike anmodnings- og utredningsvedtakene i proposisjonen.
Komiteen tar i denne innstillingen ikke stilling til realiteten i de enkelte forslagene eller regjeringen Støres konklusjon om videre rapportering eller ikke, med mindre annet er spesielt omtalt. Det vil bli gjort ved behandlingen av Meld. St. 4 (2023–2024).
Vedtak under Nærings- og fiskeridepartementet i stortingssesjonen 2022–2023
Vedtak nr. 99, 1. desember 2022
Krav om tilbakefylling og ressursutnyttelse for gruvedrift i Norge
«Stortinget ber regjeringen i løpet av 2023 stille strengere krav til gruvevirksomhet om tilbakefylling og økt ressursutnyttelse.»
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at regjeringa har varsla at vedtaket vil bli fylgt opp gjennom implementering av tiltaka i regjeringa sin mineralstrategi, og ein vil vurdere nærare kva tiltak som krev endring i lov og forskrift, i samband med oppfølginga av NOU 2022:8 Ny minerallov. Fleirtalet viser særleg til mineralstrategiens tiltak om opprettelse av ei ekspertgruppe som skal vurdere krava om deponering, slik at dei vert fagleg gode og heilskapelege. Fleirtalet meiner anmodningsvedtaket ikkje kan fullt ut utkvitterast før det er stilt strengare krav til gruveverksemd om tilbakefylling og auka ressursutnytting. Fleirtalet er einige om at slike krav skal bli stilt innan utløpet av 2025.
Vedtak under Nærings- og fiskeridepartementet i stortingssesjonen 2019–2020
Vedtak nr. 555, 7. mai 2020
Kvotemeldingen – om faktisk lengde og hjemmelslengde
«Det gis en overgangsperiode der fartøy med annen faktisk lengde enn hjemmelslengde kan velge å bringe fartøyets faktiske lengde i tråd med hjemmelslengde. Den faktiske utformingen må være gjennomført innen 31. desember 2023. Regjeringen bes komme tilbake til Stortinget på egnet måte med en konkret utforming av et slikt alternativ.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen har varslet at dette vedtaket følges opp gjennom kvotemeldingen som vil bli fremmet for Stortinget i løpet av kort tid.
Vedtak under Nærings- og fiskeridepartementet i stortingssesjonen 2013–2014
Vedtak nr. 496, 16. juni 2014
Informasjon om eiere av aksjeselskaper
«Stortinget ber regjeringen etablere en offentlig løsning med informasjon om eiere av aksjeselskaper som sikrer større åpenhet, med etablering i løpet av 2015.»
Vedtaket ble truffet ved behandling av Prop. 94 LS (2013–2014) Endringar i skatte-, avgifts- og tollovgivinga, jf. Innst. 261 L (2013–2014).
Komiteens medlemmer fra Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til at det ennå ikke er opprettet et offentlig aksjonærregister, noe både Norsk Journalistlag og Norges Presseforbund påpekte i sine høringsinnspill til næringskomiteen. Disse medlemmer etterlyser fremdrift i saken, og mener det haster med å opprette et offentlig sanntid aksjonærregister. Disse medlemmer mener arbeidet må igangsettes i 2024, og at midler til å etablere et slikt register må prioriteres innenfor eksisterende bevilging på kap. 904.
5.2 Landbruks- og matdepartementet
I Prop. 1 S (2023–2024) kapittel 3 har regjeringen gitt en oversikt over anmodnings- og utredningsvedtak under Landbruks- og matdepartementet.
Oversikt over anmodnings- og utredningsvedtak, ordnet etter sesjon og nummer
Sesjon |
Vedtak nr. |
Stikkord |
Rapportering blir avslutta (Ja/Nei) |
2022–2023 |
928 |
Oppheve lov om endring av jordlova |
Nei |
2022–2023 |
868 |
Overgang frå kronetoll til prosenttoll |
Ja |
2022–2023 |
867 |
Bruk av kart i tilskottsystemet |
Nei |
2022–2023 |
866 |
Strategi for auka sjølvforsyning og trygg matproduksjon |
Nei |
2022–2023 |
702 |
Strengare straff for alvorleg dyrekriminalitet |
Nei |
2022–2023 |
701 |
Strengare straff for alvorleg dyrekriminalitet |
Nei |
2022–2023 |
700 |
Strengare straff for alvorleg dyrekriminalitet |
Nei |
2022–2023 |
545 |
Donasjon av overskottsmat til velgjerande formål frå cruiseskip og skipshandlarar |
Nei |
2022–2023 |
519 |
Innsamling, registrering og kontroll av viktige naturverdiar i norsk skog |
Nei |
2022–2023 |
348 |
Maksimalgrensa for rett til straumstøtte |
Ja |
2021–2022 |
836 |
Overgang frå kronetoll til prosenttoll |
Ja |
2021–2022 |
799 |
Oppdatering av jordvernstrategien |
Ja |
2021–2022 |
754 |
Bransjeavtalar for biogassproduksjon |
Nei |
2021–2022 |
381 |
Melding til Stortinget om dyrevelferd som byggjer på oppdatert kunnskap |
Nei |
2021–2022 |
382 |
Dyrevelferda i svinenæringa |
Nei |
2021–2022 |
383 |
Konkrete tiltak i melding til Stortinget om dyrevelferd |
Nei |
2021–2022 |
384 |
Alternativ til CO2-bedøving av dyr |
Nei |
2021–2022 |
35 – nr. 29 |
Inntektsgap |
Nei |
2020–2021 |
1134 |
Viltlova – utgreiing av omgrepet «kunstig lys» |
Nei |
2016–2017 |
878 |
Konsekvensar av liberalisering av konsesjonsplikta |
Ja |
5.2.1 Komiteens merknader
Komiteen viser til at det flere steder i Prop. 1 S (2023–2024) er referert til Stortingets anmodningsvedtak. Komiteen vil understreke at komiteens merknader til disse vedtakene ikke er å anse som Stortingets formelle kontroll av regjeringens oppfølging av vedtakene, og kan således ikke erstatte kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av den årlige stortingsmeldingen om oppfølging av anmodnings- og utredningsvedtak. Komiteen viser til omtalene av de ulike anmodnings- og utredningsvedtakene i proposisjonen.
Komiteen tar i denne innstillingen ikke stilling til realiteten i de enkelte forslagene eller regjeringen Støres konklusjon om videre rapportering eller ikke, med mindre annet er spesielt omtalt. Det vil bli gjort ved behandlingen av Meld. St. 4 (2023–2024).