Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Henning Wold, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til Prop. 115 L (2022–2023) Endringer i lov om infrastruktur for alternativt drivstoff (betalingsløsning for lading av elbil).

Komiteen merker seg at lovforslaget vil etablere en forskriftshjemmel for å kunne regulere betalingsløsning ved betaling for lading av elbil.

Komiteen merker seg videre at det legges opp til en generell formulering som gir rom for teknologisk utvikling av betalingsløsninger over tid.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, mener at universelle betalingsløsninger sammen med tilgjengelig ladeinfrastruktur er nøkkelfaktorer for å nå målet om at 100 pst. av nybilsalget av personbiler i 2025 skal være nullutslippskjøretøy. Flertallet merker seg videre at forslagene har vært på en bred høringsrunde, og at ingen av de forespurte høringsinstansene hadde innvendinger som går imot lovforslaget.

Flertallet støtter derfor proposisjonen slik den foreligger.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Venstre, viser til behandlingen av Innst. 151 S (2022–2023), jf. Dokument 8:19 S (2022–2023), der det ble gjort følgende vedtak:

«Stortinget ber regjeringen stille krav om ettermontering av kontaktløs kortbetaling på eksisterende ladeinfrastruktur innen utgangen av 2025».

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter proposisjonens intensjon om å få på plass en løsning som gjør at folk som skal ha drivstoff til elbil, kan benytte vanlige betalingskort på lik linje med folk med konvensjonelle biler. Dagens situasjon med mange ulike mobilapplikasjoner er uryddig for forbrukerne og uheldig for konkurransesituasjonen.

Proposisjonen har et forslag om fullmakt til regjeringen til å kunne fastsette regler om betalingsløsning. Disse medlemmer mener imidlertid at fullmaktslovgivning skal brukes i begrenset utstrekning og ikke bør benyttes i dette tilfellet. Disse medlemmer vil i denne sammenheng vise til høringsrunden, der mange aktører skal ha kommentarer til utforming av bestemmelser om betalingsløsning, men der disse ikke fremkommer da regjeringen skal fastsette regelverket selv, og ikke Stortinget. Disse medlemmer mener at regler om betalingsløsning er av stor betydning for både bilistene og markedsaktørene, og derfor bør hovedreglene fastsettes av Stortinget etter en fullverdig prosess med høring.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Prop. 115 L (2022–2023) sendes tilbake til regjeringen. Stortinget ber regjeringen fremme et nytt forslag der regelverket for betalingsløsninger for lading av elbil lovfestes.»

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til Sosialistisk Venstrepartis representantforslag om å sikre forbrukervennlig lading via kontaktløs kortbetaling («tæpping») direkte på alle offentlig tilgjengelige hurtig- og lynladere (Innst. 151 S (2022–2023), jf. Dokument 8:19 S (2022–2023)), der forslaget om å stille krav om ettermontering av kontaktløs kortbetaling på eksisterende ladeinfrastruktur fikk flertall. Det at regjeringen nå kommer med et forslag om kortbetaling på alle nye ladestasjoner, blir dermed ikke helt i tråd med dette vedtaket. Disse medlemmer forventer derfor at regjeringen også vil komme tilbake til Stortinget med et forslag om å stille krav om ettermontering.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener at skal vi nå målet om at flere skal velge elbil, må forbrukerne være sikre på at de får ladet når de kommer på ladestasjonen, uansett om stasjonen er et par år gammel eller helt ny. Skal en gjøre elbiler universelt og tilgjengelig for alle, må ladingen bli enklere. Både Norsk elbilforening og Forbrukerrådet støttet Sosialistisk Venstreparti den gangen forslaget om ettermontering ble vedtatt. I tillegg mener dette medlem at forbrukeren må slippe å bli kastet ut i app-jungelen, der man må opprette en haug med kundeforhold. Dette medlem mener regjeringen kunne, når de først skulle lovfeste bankkort som betalingsmiddel på alle nye stasjoner, likegodt foreslå det på alle, slik Stortinget har vedtatt. Dette medlem er ikke i tvil om at «tæpping» vil gjøre det mer attraktivt for flere å skifte til en bil uten utslipp.