Samferdselsdepartementet
foreslår i proposisjonen å innta en bestemmelse om betalingsløsning
for lading av elektrisk drevet kjøretøy på offentlig tilgjengelige ladepunkter
i lov 19. juni 2020 nr. 95 om infrastruktur for alternativt drivstoff
§ 3.
Det overordnede formålet
med forslaget er å etablere en forskriftshjemmel slik at departementet
kan gi nærmere regler om betalingsløsninger for lading av elektrisk
drevet kjøretøy. Det foreslås derfor tatt inn en forskriftshjemmel
som gir departementet myndighet til å fastsette nærmere regler om
betalingsløsning.
I tillegg foreslås
en mindre språklig endring i lovens §§ 1 og 6.
Flere aktører tilbyr
i dag og bygger ut ladepunkter for lading av elbil mot betaling
i Norge. Betalingsløsningene varierer imidlertid mellom aktørene.
De fleste ladeoperatørene benytter mobilapplikasjoner, QR-kode med
lenke til app/nettside, Vipps, SMS-betaling eller RFID-brikker koblet
mot bruker i ladetjeneste/app eller direkte tilkobling med elbilen.
Det er kun et fåtall av ladestasjonene som benytter kortbetaling.
Ifølge Transportøkonomisk institutt må elbilbrukerne forholde seg til
omkring 20 ulike aktører, 20–30 apper og 13 betalingssystemer for
å få tilgang til all ladeinfrastruktur i Norge.
Muligheten for enkel
betaling ved lading av elektriske kjøretøy er en viktig faktor for
at brukerne av elbiler skal oppnå samme mobilitet som dagens brukere
av biler med konvensjonell motor. For disse er tilgang til drivstoff
sjelden en barriere for bruken, ettersom markedet er preget av konkurranse,
med et omfattende nett av energistasjoner over hele landet.
Gjennom tilgang til
betaling med vanlige betalingskort på offentlig tilgjengelige ladepunkter
vil brukere av elektriske kjøretøy bli gitt en reell økt tilgang
til flere ladepunkter, siden brukerne ikke i samme grad vil være bundet
til å bruke bestemte operatører av ladepunkter, slik tilfelle er
for enkelte apper. Elbiler får dermed en høyere verdi for brukerne
fordi betaling med bankkort vil gi tilgang til et omfattende nettverk
av offentlig tilgjengelige ladepunkter og vil også kunne bidra til
at flere bilister i fremtiden anskaffer et elektrisk kjøretøy.
Ved at det innføres
krav om at det skal være mulig å betale med bankkort på en betalingsterminal,
vil brukere av elektriske kjøretøy enkelt kunne betale ved alle
offentlig tilgjengelige ladepunkter, uten at det er nødvendig å
inngå en forhåndsavtale med operatøren av ladepunktet, eller med
en leverandør av ladetjenester.
Alle offentlig tilgjengelige
ladepunkter skal godta betalingsinstrumenter som brukes i stor grad,
og spesielt elektroniske betalinger via terminaler og enheter som
brukes til betalingstjenester. Muligheten for å betale med bankkort
uten å inngå forhåndsavtale skal alltid være tilgjengelig for forbrukere,
selv når kontraktsbasert betalinger tilbys på ladepunktet.
Lovforslaget avgrenses
til kun å gjelde den tekniske løsningen for betaling for lading
av elektrisk drevet kjøretøy. Dette innebærer at betaling med kontanter
for lading av elbil ikke tas opp i proposisjonen, da dette omtales
generelt i et høringsnotat fra Justis- og beredskapsdepartementet,
«Styrking av forbrukeres rett til å betale med kontanter – endringer
i finansavtalelovens regler om betalingsoppgjør».
I løpet av 2021 økte
antall offentlig tilgjengelige ladepunkter fra vel 4 000 til vel
5 000. I kunnskapsgrunnlaget som Statens vegvesen presenterte våren
2022, ble behovet anslått til om lag 9 000 ladepunkter i 2025 og 10–14 000
hurtigladere i 2030.
Statens vegvesen
har grovt anslått de ekstra kostnadene ved å legge til rette for
en betalingsterminal på nye ladepunkter til å være 50–60 000 kroner
per ladestolpe for anslagsvis 2 000–4 000 nye ladestolper, dvs.
100–240 mill. kroner. I tillegg kommer noe økte driftsutgifter per ladestolpe.
Det vises i proposisjonen
til at det er vanskelig å estimere de økonomiske konsekvensene frem
til 2030 fordi dette vil være avhengig av flere forhold, bl.a. Stortingets
anmodningsvedtak (Vedtak 464 (2022–2023)) om ettermontering av betalingsterminal
på eksisterende ladepunkter og gjennomføringen av EUs lovgivning innen
alternative drivstoff i norsk rett. EU-kommisjonen har foreslått
at det skal være betalingsterminal på ladepunkter i 2027.