Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Odd Harald Hovland og Maria Aasen-Svensrud,
fra Høyre, Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet,
Ivar B. Prestbakmo og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen
Per-Willy Amundsen og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas
Sjalg Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik,
viser til at et representantforslag om å styrke rettshjelpstilbudet
for innsatte gjennom en advokatordning for fengslene behandles i denne
innstillingen. Komiteen viser videre
til statsrådens vurdering i brev av 26. april 2023. Brevet følger vedlagt
denne innstillingen.
Komiteen viser til
at forslaget går ut på å be regjeringen starte et prøveprosjekt
med en advokatordning for innsatte med utgangspunkt i forslaget
i NOU 2020:5. Komiteen viser videre
til at Rettshjelpsutvalget i NOU 2020:5 har foreslått en reform
av Rettshjelpsordningen og en ny lov om rettshjelp.
Komiteen merker
seg at statsråden i sitt svarbrev opplyser om at det frem mot våren
2023 arbeides med en lovproposisjon med utgangspunkt i Rettshjelpsutvalgets
forslag i NOU 2020:5. Komiteen merker
seg videre at det i svarbrevet også fremgår at departementet har
nedsatt en arbeidsgruppe på to personer som skal utrede en førstelinjetjeneste
for rettshjelp. Denne arbeidsgruppen skal levere sin rapport i juni
2023.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til statsrådens
svarbrev til komiteen. Departementet jobber allerede med å styrke
rettshjelpsordningen for befolkningen, herunder ved å følge opp
høringen av forslag i Rettshjelpsutvalgets utredning. Det arbeides
med en lovproposisjon frem mot våren 2023. Utfordringene som forslagsstillerne
fremhever, vil dermed være naturlige å ta opp når denne proposisjonen
kommer til Stortinget.
Disse medlemmer viser
til at departementet i tillegg har nedsatt en arbeidsgruppe som
skal utrede en førstelinjetjeneste for rettshjelp. Disse
medlemmer fremhever derfor at intensjonen i forslaget til
forslagsstillerne allerede blir tatt tak i av regjeringen. Arbeidsgruppen
skal levere sin rapport i juni 2023.
Disse medlemmer trekker
frem at innsatte i likhet med øvrige borgere etter forvaltningsloven
har krav på veiledning fra forvaltningsorganer. Reglene om dekning
av sakskostnader etter forvaltningsloven § 36 får også anvendelse. Disse medlemmer fremhever videre at regjeringen
har tatt flere grep for å styrke rettssikkerheten for domfelte og
innsatte. Det er allerede lagt fram en lovproposisjon om endringer
i regelverket for tilsyn med kriminalomsorgen. Forslagene går ut
på å sikre et regelmessig, effektivt tilsyn med at innsatte behandles
i tråd med gjeldende rett, og at deres velferd ivaretas, samt at
øvrige straffedømte under kriminalomsorgens ansvar behandles i tråd
med gjeldende rett. I tillegg foreslås en omorganisering til et
landsomfattende råd med en fast ledelse. Statsråden fremhever at
det gis regler for å tydeliggjøre tilsynsrådets uavhengighet og styrke
rådets tilgang til steder og opplysninger som er nødvendige for
gjennomføring av tilsyn. Sekretariatets oppgave er blant annet å
være et kontaktpunkt, slik at domfelte og innsatte kan kommunisere
med tilsynsrådet når de ønsker, uavhengig av hvor de befinner seg. Formålet
med lovendringene er blant annet å styrke innsattes rettssikkerhet.
Disse medlemmer viser
også til at departementet har sendt på høring forslag til nye regler
om fellesskap og utelukkelse fra fellesskapet. Forslagene inneholder
blant annet presiseringer og begrensninger i vilkår for utelukkelse
og lovfesting av krav til tilsyn med innsatte som er utelukket eller
underlagt tvangsmidler. I tillegg til å redusere bruken av isolasjon
er endringsforslagene ment å tydeliggjøre saksbehandlingen og øke
notoriteten for å styrke innsattes rettsstilling. Det er åpenbart
at domfelte og innsatte ofte kan være i en sårbar situasjon. Selve
frihetsberøvelsen kan i seg selv gi økt behov for juridisk bistand,
og rettslige forhold utenfor kriminalomsorgen blir vanskeligere
å håndtere. Rettshjelpsutvalget har i NOU 2020:5 Likhet for loven
– Lov om støtte til rettshjelp foreslått en reform av rettshjelpsordningen
og en ny lov om rettshjelp. Rettshjelpsutvalgets forslag er omfattende.
Det vises videre til at rettshjelpsbehovet varierer mye på tvers
av ulike typer vedtak og alvorlighetsgrad. Disse
medlemmer poengterer at en eventuell innføring av en særskilt
advokatvakt i fengslene, uavhengig av om det er et prøveprosjekt
eller permanent, må utredes nærmere. En slik ordning må som anbefalt
i NOU 2020:5 koordineres med virksomheten til tilsynsrådet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at regjeringen har
varslet at de vil legge frem forslag til en ny lov om rettshjelp i
mai 2023. Disse medlemmer mener det
er naturlig å vurdere eventuell etablering av en advokatordning
for innsatte i fengslene i forbindelse med behandlingen av ny rettshjelpslov. Disse medlemmer stemmer derfor imot forslaget.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til at de siste
årene har vært preget av en rekke saker som omhandler brudd på innsattes
rettigheter. I juni 2019 overleverte Sivilombudet en særskilt melding
til Stortinget om isolasjon og mangel på menneskelig kontakt i norske
fengsler. Meldingen bygde på funn fra forebyggingsenhetens besøk til
19 norske fengsler gjennom fire år. Funnene var av en så alvorlig
karakter at Sivilombudet valgte å samle dem i en særskilt melding
til Stortinget, Sivilombudets sterkeste virkemiddel.
Disse
medlemmer understreker at rapporten kom etter at norske myndigheter
så sent som i 2018 fikk internasjonal kritikk for bruken av isolasjon
av FNs torturkomité. Komiteen uttrykte sterk bekymring over omfanget
av langvarig isolasjon og over at vilkårene for bruk av isolasjon
ikke var tilstrekkelig klare. Den europeiske torturforebyggingskomiteen
(CPT) besøkte Norge samme år og anbefalte i sin rapport at isolerte
innsatte i Norge burde ha et strukturert aktivitetstilbud og daglig
meningsfull menneskelig kontakt. Komiteen var spesielt bekymret
over isolasjon av innsatte med psykiske helseutfordringer.
Disse medlemmer viser
til at Høyesterett i mai 2021 slo fast at rutinemessig nakenvisitasjon
av innsatte krenker Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK).
I 2022 kom Sivilombudet, etter å ha undersøkt kriminalomsorgens
kontroll av telefonsamtaler til og fra innsatte i norske fengsler,
til at dagens lov og praksis ikke er i samsvar med de krav som Den
europeiske menneskerettskonvensjon og Den europeiske menneskerettsdomstol
stiller.
Disse
medlemmer understreker at det er et udekket behov når det
gjelder rettshjelp for innsatte. Per dags dato finnes det ikke noe
statlig organisert rettshjelpstilbud i fengslene. De som driver
med oppsøkende virksomhet, er i hovedsak frivillige rettshjelptsiltak bestående
av studenter, som Jussbuss, Jussformidlingen i Bergen, Jusshjelpa
i Nord-Norge og Juridisk rådgivning for kvinner.
Disse medlemmer viser
til at Jussbuss’ undersøkelse av rettshjelpsbehovet i Ullersmo fengsel
i 2018 beskrev at det finnes et stort udekket rettshjelpsbehov i norske
fengsler. Denne undersøkelsen er vist til i NOU 2020:5 Likhet for
loven – Lov om støtte til rettshjelp (rettshjelpsloven) på side
223. Erfaringer i dag tilsier at tilstanden siden 2018 er uendret,
og at rettshjelpsbehovet fremdeles er stort, se blant annet Jussbuss
sin årsrapport fra 2021.
Disse medlemmer viser
til at rettshjelpsutvalget i NOU 2020:5 foreslo å sette av fem årsverk
til advokater som «for eksempel kan få betalt for å jobbe en viss andel
av tiden med rettshjelp i saker knyttet til straffegjennomføring
i fengslene i sin region».
De skal prioritere saker som gjelder mange,
og ellers de sakene som har størst velferdsmessig betydning for de
innsatte. Ellers mener utvalget at ordningen skal ha særlig fokus
på å ivareta rettssikkerheten til barn som utsettes for tvang. Årsverkene
skal være «fordelt på noen advokater i hver region». Utvalget tar
til orde for at advokatordningen bør koordineres med aktiviteten
til tilsynsrådene i kriminalomsorgen. Ordningen bør evalueres fortløpende.
I NOU 2020:5 skriver utvalget på side 224:
«Utvalget mener at innsatte i fengsler
er i en særlig sårbar situasjon som må tas på alvor. De utgjør dessuten en
gruppe som har et stort dokumentert rettshjelpsbehov.»
Disse medlemmer mener
at for å styrke rettssikkerheten til innsatte er det naturlig å
gå videre med forslaget om en advokatordning for innsatte, som det pekes
på i NOU 2020:5.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
starte et prøveprosjekt med en advokatordning for innsatte med utgangspunkt i
forslaget i NOU 2020:5.»
Disse medlemmer ønsker
å understreke at et prøveprosjekt med en advokatordning for innsatte
ikke utelukker at det i tillegg innføres en rettshjelpsordning for
innsatte i kriminalomsorgen som gir reelle rettigheter til advokathjelp
til den enkelte innsatte, når ny lov om rettshjelp behandles.
Disse medlemmer viser
i den forbindelse til høringsinnspill til NOU 2020:5 fra Jussbuss. Disse medlemmer er enige med høringsinstansen
i at det burde innvilges fri rettshjelp uten behovsprøving i saker om
tvangsvedtak overfor innsatte. I likhet med Jussbuss mener disse medlemmer at dette behovet er særlig stort
ved bruk av sikkerhetscelle og sikkerhetsseng etter straffegjennomføringsloven
§ 38 og i saker om hel utelukkelse etter straffegjennomføringsloven
§ 37 når utelukkelsen overstiger tre dager.
Disse medlemmer viser
til at Rettshjelpsutvalget i NOU 2020:5 på side 224 skriver at «[d]en
varierende alvorligheten av sakene gjør at saker knyttet til straffegjennomføring
ikke er godt egnet for rettighetsfesting. En rett til rettshjelp
må knyttes til bestemte vedtak eller hendelser». Disse
medlemmer mener i likhet med Jussbuss at denne formuleringen
fremstår som uklar, da beslutninger etter straffegjennomføringsloven
§§ 37 og 38 nettopp vil fattes i form av vedtak. Disse
medlemmer kan ikke se hvordan overprøving av vedtak etter
disse lovbestemmelsene ikke vil kunne innebære effektiv rettshjelp
til innsatte.
Videre ønsker disse medlemmer å
understreke at avgjørelser fattet etter disse lovbestemmelsene alltid vil
være saker av alvorlig art, ettersom det er tale om svært inngripende
tiltak som vil kunne ha store skadevirkninger. Disse
medlemmer viser til at adgangen til overprøving av forvaltningens
tvangsinngrep overfor enkeltindivider ligger innenfor kjernen av
legalitetsprinsippet. Gjennom fri rettshjelp vil innsatte kunne
få klarlagt hvorvidt inngrepet etter straffegjennomføringsloven
§§ 37 eller 38 var lovmessig. Dersom inngrepet ved en klageomgang
kjennes ugyldig, vil det både ha stor betydning for den enkelte
og kunne virke korrigerende for etterfølgende praksis.
Disse medlemmer viser
til høringsinnspill til NOU 2020:5 fra Jussbuss, hvor høringsinstansen
gir uttrykk for at de i sitt arbeid med saker om utelukkelse etter
straffegjennomføringsloven § 37 erfarer at Kriminalomsorgen til
tider har mangelfull protokoll- og vedtaksføring i utelukkelsessaker.
Dette innebærer blant annet at det ikke fremgår hvorfor utelukkelse
fortsatt er nødvendig, og hvorfor mindre inngripende tiltak ikke
er tilstrekkelig etter straffegjennomføringsloven § 37 andre ledd.
Jussbuss viser videre til at flere klienter forteller om at de fortsatt
er isolert etter at det er vedtatt at utelukkelsen skal opphøre.
Disse medlemmer viser
videre til at manglende protokoll- og vedtaksføring også pekes på
som en utfordring i høringsinnspillet fra Juristforbundet. Disse medlemmer er enige med Jussbuss
og Juristforbundet i at dette indikerer at rettighetsbasert rettshjelp
i saker om tvangsvedtak synes nødvendig. Det vil både kunne bidra
til å skjerpe fengslenes rutiner og til hyppigere og utfyllende
protokoll- og vedtaksføring, noe som igjen vil bidra til nødvendig
rettssikkerhet.