Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til representantforslaget i Dokument 8:199 S (2022–2023) om å øke trafikksikkerheten for skolebusser, lastebiler og øvrig tungtransport og svarbrev fra statsråden 25. april 2023. Statsrådens brev følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteen viser til at forslagsstillerne mener regelverket må endres slik at «sikkerhetskurs på bane» må være gjennomført før man kan ta førerprøve for førerkortklassene C og D, begrunnet i hensynet til trafikksikkerhet.

Komiteen viser til at gjeldende regel er at «sikkerhetskurs på bane» er obligatorisk og må tas innen et år etter at man har bestått den praktiske førerprøven. Det er ca. 1 700 personer som har ervervet førerett etter at sikkerhetskurset ble obligatorisk, og som enda ikke har gjennomført kurset.

Komiteen viser til statsrådens svarbrev, der det fremkommer at dagens ordning er basert på en helhetsvurdering av sikkerhet, læringseffekt, distriktshensyn og kostnader. Adgangen til å kunne avlegge førerprøven før sikkerhetskurset har tidligere vært vurdert. I en undersøkelse gjennomført i 2013 mente flertallet av elevene på sikkerhetskurset at opplevd nytteverdi var bedre enn om man måtte ha gjennomført kurset på et tidligere tidspunkt. Det fremheves også at andre deler av opplæringen som må gjennomføres før praktisk førerprøve, har minst like stor betydning for kjøreferdighet som sikkerhetskurset isolert sett. Komiteen mener på denne bakgrunn det ikke er noen grunn til å endre dagens ordning.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, er opptatt av at vi har en føreropplæring som gir best mulig utbytte for sjåførene og god effekt for trafikksikkerheten og samtidig er organisert på en måte som gir muligheten for at tilbudet kan gis i hele landet.

Flertallet viser til statsrådens brev av 25. april 2023, der det understrekes at det er andre deler av både den obligatoriske og den ikke-obligatoriske opplæringen som har minst like stor betydning for om en er i stand til å kjøre med lav risiko, som sikkerhetskurset på bane isolert sett.

Flertallet ser ikke noen grunn til å endre dagens ordning. De vurderingene og avklaringene som er gjort, sikrer en god vekting av ulike hensyn.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til statsrådens svarbrev, der det kommer frem at en endring slik representantforslaget legger opp til, kan få dramatiske konsekvenser for den totale banedekningen i Norge. Inntekstgrunnlaget for banen på Finnsnes kan bli så svakt at Nord-Norge kan miste tilbudet på permanent basis. Samtidig vil inntektene flytte til banene ved Kristiansand samt Vålerbanen, der NAF er majoritetseier.