Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen
Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, viser til Representantforslag 228 S (2022–2023)
fra stortingsrepresentantene Frank Edvard Sve, Morten Stordalen,
Hans Andreas Limi og Marius Arion Nilsen om å avvikle nullvekstmålet
i veitrafikken.
Komiteen viser også
til Representantforslag 218 S (2022–2023), jf. Innst. 428 S (2022–2023),
som komiteen har til behandling, og som også omhandler nullvekstmålet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til svaret fra samferdselsministeren
datert 4. mai 2023, hvor han skriver at nullvekstmålet er et overordnet
mål for transportpolitikken i byområdene om at veksten i persontransporten
skal tas med kollektivtransport, sykling og gange. Svarbrevet følger
som vedlegg til denne innstillingen.
Flertallet viser
til at det viktigste virkemiddelet for å nå nullvekstmålet er byvekstavtalene.
Flertallet mener
nullvekstmålet og byvekstavtalene er et viktig virkemiddel for å
nå klimamålene. Flertallet viser også
til at OECD i 2021 valgte ut nullvekstmålet og byvekstavtalene som
et av ti eksempler på gode klimatiltak.
Flertallet viser
til transportvirksomhetenes forslag til prioriteringer innenfor
byområdene. Flertallet viser til at
utredningsoppdraget slår fast at det er behov for ytterligere tiltak
innen kollektivtransport, gange og sykkel, ut over inngåtte avtaler,
for å nå målet om nullvekst i byområdene. Utredningsoppdraget viser også
at det er nødvendig å føre en sterkere satsing på fortetting og
konsentrert arealutvikling og restriktive tiltak for biltrafikk
for å nå nullvekstmålet.
Et annet flertall,
komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet,
viser til at nullvekstmålet har vært etablert politikk i de største
byområdene siden 2012. Det er godt innarbeidet og har tilslutning
lokalt i byene. Byområdene skal få bedre framkommelighet, reduserte
klimagassutslipp, mindre lokal luftforurensning og mindre støy.
Nullvekst i persontransporten med bil og mer effektiv arealbruk
er de viktigste virkemidlene. Dette flertallet understreker
at nullvekstmålet forutsetter at kollektivtilbudet dimensjoneres
for den ønskede økningen i personreiser.
Dette flertallet mener
at inneværende Nasjonal transportplan balanserer godt ut representantenes intensjon
for forslaget om at det legges til rette for bilen som transportalternativ
i hele landet. Bilen er et sentralt fremkomstmiddel, noe som krever
satsing på vei og infrastruktur, både vedlikehold og investeringer
i oppgraderte og nye trafikksikre veier.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at utviklingen i kjøretøyparken
viser at målsettingen om at færre trafikanter skal få anledning til
å velge bil, har utspilt sin rolle. Utslipp fra biltrafikken er
på vei ned, og dette vil fortsette. I statsrådens svarbrev fremkommer
det at nullvekstmålet er videreutviklet siden innføringen i 2012. Disse medlemmer mener at målsettingen
nå fremstår som et angrep på folks rett til selv å velge transportmiddel.
Veiinvesteringene skal begrenses, og folk som kjører bil, skal påleggs
å betale for andre trafikanters transporthverdag. Disse
medlemmer mener at utviklingen regjeringen legger til grunn,
er uholdbar. Bilen er vårt mest fleksible transportmiddel og står
for mer enn 80 pst. av persontransporten. Folk må selv få velge
transportmiddel, og retten til å velge transportmiddel skal gjelde
både i by og i bygd. Disse medlemmer mener
at politikere og byråkraters oppgave er å legge til rette for effektiv
og sikker hverdagstransport, ikke å skulle regulere bort bilen som
et mulig alternativ for store deler av befolkningen.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å avvikle nullvekstmålet i veitrafikken.»
«Stortinget ber regjeringen legge
til rette for bilen som transportalternativ i hele landet.»
Komiteens medlem
fra Venstre viser til Dokument 8:218 S (2022–2023), Representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ola Elvestuen, Guri Melby, Grunde Almeland,
Abid Raja, Ane Breivik, Ingvild Wetrhus Thorsvik og André N. Skjelstad
om å utvide nullvekstmålet. Dette medlem viser
til Venstres merknader i behandlingen av dette. Dette
medlem støtter ikke forslagene om å avvikle nullvekstmålet
og om å tilrettelegge for bilen som transportalternativ i hele landet.