Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen
Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, merker seg at Prop. 4 LS (2022–2023) ble
trukket tilbake ved Meld. St. 12 (2022–2023), godkjent i statsråd
17. mars 2023. Bakgrunnen for tilbaketrekking av Prop. 4 LS er uenighet
om forståelsen av hvem som i dag er omfattet av tilbyderbegrepet
i postloven. På grunn av denne ulike forståelsen besluttet Kongen
i statsråd å trekke tilbake Prop. 4 LS (2022–2023). De øvrige endringene
(pakkepostforordningen, brukerklagenemnd, offentlig postnummersystem
og politiattest) fremmes på nytt i denne proposisjonen.
Komiteen merker
seg at regjeringen i denne saken foreslår å gjøre flere endringer
i lov 4. september 2015 nr. 91 om posttjenester (postloven). Det
foreslås å legge til rette for å ta pakkepostforordningen (Europaparlaments-
og rådsforordning (EU) 2018/644 av 18. april 2018 om pakkeleveringstjenester
over landegrensene) inn i EØS-avtalen og i norsk rett. Som del av implementeringen
av pakkepostforordningen foreslås det å endre vektgrensen for lettgods
i § 4 nr. 3 fra inntil 20 kg til inntil 31,5 kg.
Videre merker komiteen seg
at det foreslås å oppheve bestemmelsen i § 40 om at det skal opprettes
en brukerklagenemnd for postsaker. Bestemmelsen har ikke trådt i
kraft. Det foreslås å videreføre noen av elementene i gjeldende
§ 40 ved å flytte dem over til § 41, som omhandler klage til myndigheten.
Endringen innebærer at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) etter
§ 41 også vil behandle postklager fra forbrukere der tjenesten ikke
har grunnlag i kjøpsavtale, samt alle postklager fra juridiske personer
(bedrifter). I tillegg skal Nkom behandle postklager fra gårdeiere
og postkasseeiere om misbruk av sonenøkler etter § 39 annet ledd. Nkom
skal fremdeles behandle tvister mellom tilbydere av posttjeneste
og tvister mellom eier av postboksanlegg etter § 33 a og tilbyder
av posttjeneste. I § 41 foreslås det også satt inn en bestemmelse
om at klageadgangen etter § 41 første ledd nr. 1 og 5 er subsidiær.
Komiteen merker
seg at det i proposisjonen foreslås å overføre deler av ansvaret
for forvaltning av det offentlige postnummersystemet fra Posten
Norge AS (Posten) til Nkom. Departementet foreslår en ansvarsfordeling
av forvaltningen mellom Nkom og tilbyder med leveringsplikt, som
per i dag er Posten. Nkom skal avgjøre og behandle anmodninger om
tildeling av eget postnummer til registrerte tilbydere av posttjenester
for å sikre at postnummersystemet forvaltes på en måte som ikke
svekker konkurransen i postmarkedet.
Det foreslås å endre bestemmelsen om krav til
politiattest i § 31, slik at det ikke lenger gjelder et krav om
at tilbyder må innhente ordinær politiattest ved tilbud om stilling
som medfører behandling av postsendinger. I stedet foreslås det
at tilbyderen kan innhente ordinær politiattest, dersom tilbyderen
selv vurderer dette som hensiktsmessig.
Komiteen viser
til innspillene som kom i forbindelse med Prop. 4 LS (2022–2023),
og understreker at vedtakelsen av hjemmelsbestemmelsen, og den etterfølgende
implementeringen av pakkepostforordningen, i alle tilfelle ikke
kan tas til inntekt for en utvidelse av postlovens virkeområde for
øvrig.