Justis- og beredskapsdepartementet
fremmer i denne proposisjonen forslag om enkelte endringer i arveloven.
Forslagene knytter seg særlig til arvelovens regler om at minst
én av arvingene må påta seg ansvaret for arvelaterens forpliktelser
for at boet skal kunne skiftes privat, og at ektefellen eller samboeren
ved å overta boet uskiftet blir ansvarlig for arvelaterens forpliktelser.
I proposisjonen vurderes endringer i arveloven som kan bidra til
at en arving eller gjenlevende ektefelle eller samboer ikke blir
sittende med et ansvar for forpliktelser som langt overstiger verdiene
i boet.
I proposisjonen vurderes mulige tiltak for å
sikre et best mulig beslutningsgrunnlag før arvingen eller ektefellen
eller samboeren bestemmer seg for privat skifte eller uskifte med
påfølgende fullt ansvar for arvelaterens gjeld. Beslutningen om
å overta boet til privat skifte eller i uskifte bør tas på rett
grunnlag, og arvingene og den gjenlevende ektefellen eller samboeren
bør ha mest mulig korrekt informasjon om arvelaterens økonomiske
stilling. På denne bakgrunn foreslås det en endring av arveloven
§ 92 som gir den gjenlevende ektefellen rett til innsyn i arvelaterens
økonomiske forhold uten at det først må fremsettes krav om at retten
oppretter en formuesfullmakt. Det samme foreslås for samboere som har,
har hatt eller venter barn med arvelateren. Opplysningene skal etter
forslaget kunne kreves i de første 60 dagene fra dødsfallet, som
er fristen for når skifteform må være valgt. Etter at skifteform
er valgt, vil innsynsretten tilkomme den eller de som har fått skifteattest
utstedt til seg.
Departementet foreslår en ny bestemmelse i arveloven
§ 116 der det slås fast at en arving som etter testament bare skal
motta et bestemt, avgrenset gode av liten verdi, ikke kan påta seg
ansvaret for arvelaterens forpliktelser. Slike arvinger vil ha en
særlig risiko for å påta seg ansvar for større forpliktelser enn
det vedkommende ligger an til å motta som arv. Muligheten til å
påta seg et ubegrenset ansvar for den avdødes forpliktelser mot en
forventning om en beskjeden arv kan dermed innebære en felle for
disse arvingene.
Departementet foreslår også en ny regel i arveloven § 116
som innebærer at dersom eiendelene i boet ikke er tilstrekkelige
til å oppfylle alle forpliktelsene etter arvelateren, kan arvingens
gjeldsansvar i ekstraordinære tilfeller lempes overfor enkeltstående
kreditorer. Lemping kan finne sted hvis retten under hensyn til
kravets størrelse, arvingens økonomiske bæreevne og forholdene ellers
finner at ansvaret for dette kravet virker urimelig tyngende for
arvingen. Tilsvarende lempingsregler er foreslått for gjenlevende
ektefeller og samboere som har påtatt seg gjeldsansvar i forbindelse
med uskifte. De nevnte bestemmelsene er ment som snevre unntaksregler
for tilfeller der gjeldsansvaret vil ramme arvingen eller den gjenlevende
ektefellen eller samboeren meget hardt.
Det foreslås et unntak fra plikten til å oppnevne
verge etter arveloven § 139 annet ledd tredje punktum om representasjon
ved offentlig skifte i tilfeller der arvingen har en fremtidsfullmektig
med mandat til å representere arvingen i forbindelse med skiftet.
Departementet foreslår også enkelte endringer
i finansavtaleloven. Disse endringene er av mer korrekturmessig
og teknisk art.