Forslag fra
Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen stanse planene om
E39 Ådland–Svegatjørn (Hordfast).
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen stanse planene om
ny E18 på strekningen Ramstadsletta–Nesbru–Drengsrud.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
om ny E6 Nedgård–Ulsberg–Berkåk–Vindåsliene til 2/3 felt og 90 km/t,
kombinert med utbedring av dagens vei.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
om ny E134 Saggrenda–Elgsjø til 2/3 felt for 90 km/t.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
om ny E39 Mandal–Lyngdal øst til en trefeltsvei, kombinert med å
bygge en lengre tunnel ved Skreheia, flere viltoverganger og justering
av tunnelløsning og veitrasé på Vrå for å verne om naturverdier.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen stanse planene om
ny E39 Lyngdal vest–Ålgård og heller utbedre dagens vei med midtrekkverk
og forbikjøringsfelt.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen stanse planene om
ny E39 Ålgård–Hove med 90 km/t og tunnel med to felt og bruk av
eksisterende vei til lokaltrafikken, og sette i gang en planprosess
for gjenåpning av Ålgårdbanen.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
om ny E16 mellom Kløfta og Kongsvinger og heller utbedre dagens
vei i kombinasjon med noen nybygde delstrekninger.
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
om ny rv. 4 Hunndalen (Gjøvik)–Mjøsbrua til fordel for utbedring
og sikring av dagens vei, kombinert med for eksempel en tunnel forbi
Dalsjordet og en tunnel gjennom Gjøvik.
Forslag 13
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
om ny E18 Grimstad–Arendal og sikre økt gjenbruk av dagens trasé.
Forslag 14
Stortinget ber regjeringen stanse planene om
ny E18/E39 Ytre ringvei i Kristiansand.
Forslag 15
Stortinget ber regjeringen stanse planene om
utvidelsen av E39 Smiene–Harestad og heller sikre avbøtende tiltak
langs dagens vei, som lang kulvert på Tasta.
Forslag 16
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
om ny E16/E39 Fjøsanger–Arna–Vågsbotn–Klauvaneset til en tofeltsvei
med fysisk midtdeler og fartsgrense på 80 km/t. Regjeringen bes
sørge for at dagens vei mellom Nesttun og Arna oppgraderes og sikres,
og at det bygges tunnel forbi Grimesvingene.
Forslag 17
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
om ny E6 Korporalsbrua–Gyllan–Kvål og heller utbedre dagens vei,
eventuelt med 2/3 felt og tunnel i ny trasé nord for Røskaft.
Forslag 18
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
om ny E6 Åsen–Steinkjer og heller utbedre dagens vei.
Forslag 19
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
for rv. 4 Oslo–Gjøvik og utbedre de gjenværende strekningene som
ikke er utbygd eller er under utbygging.
Forslag 20
Stortinget ber regjeringen kraftig nedskalere
planene om ny rv. 25 mellom Hamar og Løten og heller utbedre dagens
vei.
Forslag 21
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
om ny E18 Tvedestrand–Bamble til 2/3-feltsvei.
Forslag 22
Stortinget ber regjeringen sørge for at 2/3-feltsvei med
midtrekkverk og fartsgrense 90 km/t blir standarden i veinormalene
for veier med årsdøgntrafikk mellom 6 000 og 15 000, og at firefeltsvei
kun brukes for veier med større trafikkmengde.
Forslag 23
Stortinget ber regjeringen fjerne åpningen i
veinormalene for å bygge ny firefeltsvei ved årsdøgntrafikk under
15 000.
Forslag 24
Stortinget ber regjeringen sørge for at Statens
vegvesen oppdaterer sin håndbok for konsekvensanalyser slik at den
er i tråd med nullvekstmålet og godsoverføringsmålet, og slik at
befolkningsvekst i byene ikke skal utløse kapasitetsøkende motorveiprosjekt.