2.3.2 Komiteens merknader
Komiteen merker
seg at SPU og SPN bruker sine eierposisjoner aktivt i sitt arbeid
med ansvarlig forvaltning.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til Meld. St.
24 (2020–2021) og Innst. 556 S (2020–2021) og tilhørende omtale av
og finanskomiteens tilslutning til en reduksjon av antall selskaper
i referanseindeksen for aksjer i SPU med om lag 25–30 pst. og at
det ikke bør inkluderes ytterligere markeder i referanseindeksen
for aksjer nå. Disse medlemmer viser
videre til at komiteen henviste til blant annet Etikkrådets vurdering
av at færre selskaper vil gi en bedre oversikt over porteføljen
fra et etisk ståsted, siden det er lite tilgjengelig informasjon om
mange av selskapene det nå investeres i. Disse medlemmer imøteser
gjennomføringen av reduksjonen av antall selskaper fra om lag 9 000
til 6 000.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne mener
det er positivt at Norges Bank rapporterer at forhåndsfiltreringen
av selskaper på vei inn i fondets referanseindeks samt risikobaserte
nedsalg av selskaper inne i indeksen har ført til at banken har
unngått å være investert i selskaper som har for eksempel særlig
høy bærekraftsrisiko. Banken vektlegger selv betydningen av aktiv
eierskapsutøvelse. Disse medlemmer mener
bankens risikostyring og arbeid med ansvarlig forvaltning har styrket
seg de siste årene, i tråd med forventingene og signalene fra Stortinget. Disse medlemmer etterlyser imidlertid
mer åpenhet om bankens arbeid med risikoanalyser.
Disse medlemmer viser
til Innst. 556 S (2020–2021), der et flertall ser det som «ønskelig
med en årlig rapportering på hvordan fondet har vurdert bærekraft
i sine forhåndsvurderinger, eksempelvis fordelt på sektor og tematikk,
slik at en sikrer tilstrekkelig transparens overfor Stortinget».
Disse medlemmer viser
til at det er en målsetting at fondet skal bli verdensledende i
ansvarlig forvaltning og håndtering av klima- og naturrisiko. For
å sikre transparens overfor Stortinget rundt bankens arbeid med
dette ser disse medlemmer det som ønskelig at
den årlige rapporteringen gir en oversikt over hvilke kriterier
banken benytter for å vurdere risiko både før investering og i overvåkningen
av porteføljen, og vektingen av de ulike kriteriene som benyttes.
Videre bør det rapporteres på hvilke sektorer og ut fra hvilken
tematikk selskaper filtreres ut av porteføljen.
Disse medlemmer peker
videre på at i motsetning til selskapene som er under observasjon
eller utelukket basert på anbefalinger fra Etikkrådet, er det ingen offentlig
tilgang til informasjon om hvilke selskaper Norges Bank selv velger
å gjøre risikobaserte nedsalg i, dette til tross for at selskapene
som blir omfattet av et risikobasert nedsalg, kan være gjenstand
for vurderinger av utelukkelse fra Etikkrådet, og at grunnlaget
og begrunnelsen for utelukkelse og risikobasert nedsalg kan være
overlappende.
Disse medlemmer vil
problematisere at disse grunnlagene ikke offentliggjøres, da det
forhindrer andre investorers mulighet til å observere hvor Norges Bank
setter grensen for akseptabel risiko og praksis på flere ulike områder.
For eksempel ville SPU kunne hatt en mer betydningsfull rolle som
standardsettende når det gjelder akseptabel skatteadferd, dersom
man hadde operert med åpenhet knyttet til risikobaserte nedsalg basert
på svak etterlevelse på områder hvor banken har forventningsdokumenter. Disse medlemmer mener det bør etterstrebes
større åpenhet rundt risikobasert nedsalg og forhåndsfiltrering,
særlig knyttet til selskaper som har svak etterlevelse av bankens
forventningsdokumenter.
Disse medlemmer viser
til at Norges Bank over flere år har utviklet en rekke forventningsdokumenter
til selskapene de investerer i, innenfor områdene klimaendringer,
vannforvaltning, menneskerettigheter, barns rettigheter, skatt og
åpenhet og antikorrupsjonsarbeid. Dette er en viktig del av bankens
arbeid med ansvarlig forvaltning. Disse medlemmer viser
til at det har blitt mer åpenhet og rapportering rundt NBIMs aktive
eierskap, og mener dette er positivt.
Disse medlemmer viser
at Etikkutvalget (NOU 2020:7 Verdier og ansvar) foreslo at de etiske
retningslinjene ble endret gjennom en utvidelse av korrupsjonskriteriet
til å omfatte «annen grov økonomisk kriminalitet». Utvalget var
tydelig på at grov skatteunndragelse og hvitvasking faller inn under
dette kriteriet. De etiske retningslinjene ble så oppdatert i henhold
til utvalgets forslag i forbindelse med Stortingets behandling.
Disse medlemmer viser
videre til at da Norges Bank i 2017 publiserte sitt forventningsdokument
om skatt og åpenhet, inntok banken en internasjonal lederrolle blant
investorer knyttet til standardsetting for åpenhet og skattepraksis.
Mange mindre investorer med langt mindre ressurser enn NBIM ser
hen til SPUs praksis når det gjelder forventningene de stiller på
området skatt og åpenhet. I lys av dette oppfordrer disse medlemmer til at Norges Bank oppdaterer
sitt forventningsdokument om skatt og åpenhet, slik at dette gir
en spesifikk henvisning til endringen i de etiske retningslinjene,
og at NBIM kommuniserer i forventningsdokumentet at selskaper nå
kan bli utelukket basert på uetisk skatteadferd.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til at referanseindeksen som fondet bruker, er
bestemmende for fondets investeringsprofil. En referanseindeks basert
på mer miljø- og klimarelaterte kriterier vil i større grad sikre
at fondet faktisk investerer i mer bærekraftige virksomheter. Disse medlemmer viser til at NBIM er
av den oppfatning at det ikke er utviklet tilstrekkelig gode klimarisikojusterte
referanseindekser. Disse medlemmer er
av den oppfatning at det er viktig at dette arbeidet gjennomføres.
Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen igangsette
et arbeid med utvikling av en klimarisikojustert referanseindeks.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til FNs sikkerhetsråds resolusjon 2334, og at den slår fast at israelske
bosettinger på palestinsk land er brudd på folkeretten.
Disse medlemmer viser
til rapporten «Don’t Buy into Occupation Report», som en koalisjon
av 24 organisasjoner står bak, blant andre LO og Norsk Folkehjelp
i Norge. Rapporten viser at europeiske finansinstitusjoner har relasjoner
til 50 selskaper som er aktivt involvert i ulovlige bosettinger.
Selskapene står på FNs svarteliste over bedrifter med aktivitet
som reiser menneskerettighetsbekymringer på okkupert palestinsk land.
Disse medlemmer viser
til at rapporten beskriver at SPU har investert 13,9 mrd. dollar
i selskaper som er omtalt. Blant annet eier fondet aksjer i fem
israelske banker som er med på å finansiere bygging av israelske bosettinger
på den okkuperte Vestbredden. Av finansinstitusjonene som er undersøkt,
er SPU den største investoren i selskaper som er involvert i ulovlige
bosettinger.
Disse medlemmer viser
til at Norges vedtatte politikk er å støtte folkeretten, og mener
at SPU bør trekke seg ut av selskaper som er knyttet til den folkerettsstridige
okkupasjonen av Palestina.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre
atferdskriteriet for observasjon og utelukkelse av selskaper for
å sikre at Statens pensjonsfond utland trekker sine investeringer ut
av selskaper knyttet til folkerettsstridig okkupasjon og andre folkerettsbrudd.»
Disse medlemmer viser
til rapporten «Risky Returns: Nuclear weapon producers and their
financiers», utgitt av The international campaign to abolish nuclear
weapons (ICAN) og den nederlandske fredsorganisasjonen PAX. Rapporten
viser at SPU har investert i flere selskaper som er involvert i
produksjon av atomvåpen.
Disse medlemmer viser
til at SPU ifølge dagens retningslinjer ikke skal være investert
i selskaper som produserer kjernevåpen. Disse
medlemmer mener rapporten viser at retningslinjene eller praktiseringen av
retningslinjene bør skjerpes for å hindre at SPU investerer i kjernevåpen.
Disse medlemmer viser
til høringsinnspillet fra ICAN Norge, Norske leger mot atomvåpen
og Nei til Atomvåpen og at organisasjonene skriver at ingen selskaper
som produserer leveringsplattformer som skip, fly og raketter med
eneste formål å avfyre kjernevåpen, har blitt utelukket fra SPU. Disse medlemmer mener at SPU ikke bør
investere i selskaper som produserer leveringsplattformer for kjernevåpen,
og at praksis og regelverk om nødvendig må skjerpes for å hindre
at dette skjer.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere
om dagens regelverk og praksis må skjerpes for å sikre at Statens
pensjonsfond utland ikke investerer i kjernevåpen. Resultatet av
gjennomgangen skal presenteres for Stortinget senest i den neste
stortingsmeldingen om Statens pensjonsfond.»
Disse medlemmer viser
til at SPU har satt et netto nullmål for selskapene i sin portefølje
innen 2050. Det er positivt at dette nå har kommet på plass. Disse medlemmer viser til at i og med
at målet er satt for selskaper i porteføljen og ikke for porteføljen
i sin helhet, så kvalifiserer ikke fondet til deltakelse i Net-Zero Asset
Owner Alliance (NZAOA). For å kunne kvalifisere for medlemskap vil
NBIM også måtte forplikte seg til et delmål på 22–32 pst. utslippsreduksjon
innen 2025 og 40–60 pst. innen 2030. Medlemskap i NZAOA vil bidra til
at fondet i større grad vil kunne samarbeide med andre store investorer
om reduksjon i utslippet fra fondets totale investeringer, og det
ville kunne bidra til en mer treffsikker oppnåelse av reduksjonsmålet
om netto nullutslipp i 2050. Disse medlemmer fremmer
derfor forslag om at fondet utvider målsettingen om netto nullutslipp
innen 2050 til å gjelde fondets portefølje.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen pålegge
NBIM å innføre et konkret mål om netto nullutslipp i hele fondets
portefølje.»
«Stortinget ber regjeringen pålegge
NBIM å innføre følgende delmål for fondets portefølje: