Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk
Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad,
viser til representantforslaget om prioritering av E39 Veibust–Blindheim–Breivika.
Komiteen viser videre til statsrådens
svarbrev 2. mars 2023, som følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen merker seg at intensjonen
bak forslaget er å sikre en prioritering av denne strekningen på
E39, slik at arbeidet med planlegging og prosjektering startes umiddelbart. Komiteen merker
seg at finansieringsplan skal legges frem når planlegging og prosjektering er
klart.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at økt fremkommelighet
og bedre trafikksikkerhet ligger til grunn for regjeringens samferdselspolitikk.
Utbedring av ulykkesutsatte flaskehalser er en viktig del av å sikre
god samferdsel i landet.
Disse medlemmer viser til statsrådens
svarbrev, der det fremkommer at de nødvendige planarbeidene er igangsatt
for den aktuelle strekningen, og at E39 Veibustkrysset ligger inne
som prioritert tiltak i Statens vegvesens gjennomføringsplan for
2022–2027. Videre viser disse
medlemmer til at regjeringen vil legge frem ny nasjonal transportplan
i 2024, og at de fylkeskommunale prioriteringene av veiprosjektene
vil bli lyttet til.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at regjeringen har varslet
at den vil legge frem ny nasjonal transportplan for Stortinget våren
2024, og prioriteringer mellom større vegprosjekt utenfor porteføljen
til Statens vegvesen vil det være naturlig å drøfte under behandlingen
av dette dokumentet.
Disse medlemmer er likevel
glad for at det i forbindelse med statsbudsjettet for 2021, jf.
Innst. 13 S (2020–2021), ble bevilget planleggingsmidler til å få
utarbeidet en reguleringsplan for E39 Veibustkrysset, som nå er
under arbeid i regi av Sula kommune. Dette er et prosjekt som kan
bygges ut innenfor rammen av mindre investeringstiltak og er prioritert
i Statens vegvesen sin gjennomføringsplan 2022–2027.
Komiteens medlemmer
fra Høyre støtter videre forslagsstillerne i at det på generelt
grunnlag er behov for en rekke oppgraderinger på vegnettet vårt. Dette
gjelder både utbedringer av eksisterende veginfrastruktur og nye
og mer effektive transportårer. Vegutbygging må ha et spesielt fokus
der det ikke finnes alternative transportformer.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at strekningen E39 Veibust–Blindheim–Breivika
er en av fylkets mest trafikkerte veistrekninger og har en standard
som på ingen måte reflekterer trafikkgrunnlaget. Det er store fremkommelighetsproblemer
på strekningen, og den er ulykkesutsatt. Disse medlemmer viser til statsrådens svarbrev,
der det fremkommer at utbygging av E39 Veibustkrysset er prioritert
i Statens vegvesen sin gjennomføringsplan for 2022–2027 innenfor
rammen av mindre investeringstiltak. Disse medlemmer forutsetter
at dette følges opp raskt. Disse medlemmer mener at dagens
situasjon er uholdbar, og at det må settes fortgang i arbeidet med
å få en ny helhetlig veiløsning på plass. Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en egen plan for
snarlig realisering av E39 Veibust–Blindheim–Moa i Sula kommune
og Ålesund kommune. Det skal også legges frem en egen finansieringsplan
for utbyggingen når planlegging og prosjektering er klart.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er enig med forslagsstillerne
i at veiprosjektet Møreaksen er feil prioritering av veipenger. Møreaksen
er i altfor stor grad ny vei som vil gå gjennom ny trasé, med betydelige
nye inngrep i kulturlandskap, nedbygging av myr og store klimagassutslipp. Møreaksen
vil skape ny biltrafikk og større klimagassutslipp, og denne typen
flaskehalser som representantforslaget omhandler, bør prioriteres
før Møreaksen. Dette
medlem mener også det er riktig som forslagsstillerne påpeker:
Dette er den store flaskehalsen i Ålesund, og Veibustkrysset er
en stor utfordring. Dette er en strekning som lå inne i bypakken
for Ålesund opprinnelig, men da regjeringen Solberg skulle «slanke»
bypakke Ålesund, ble denne strekningen prioritert bort, av Fremskrittspartiets
samferdselsminister. Dette
medlem mener nå at det mest naturlige for denne strekningen
er å få på plass planarbeidet, og at prioriteringer mellom større
veiprosjekt vil være naturlig å drøfte under behandlingen av ny
NTP, som regjeringen skal legge frem for Stortinget våren 2024.