Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til representantforslaget om prioritering av E39 Veibust–Blindheim–Breivika.

Komiteen viser videre til statsrådens svarbrev 2. mars 2023, som følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteen merker seg at intensjonen bak forslaget er å sikre en prioritering av denne strekningen på E39, slik at arbeidet med planlegging og prosjektering startes umiddelbart. Komiteen merker seg at finansieringsplan skal legges frem når planlegging og prosjektering er klart.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at økt fremkommelighet og bedre trafikksikkerhet ligger til grunn for regjeringens samferdselspolitikk. Utbedring av ulykkesutsatte flaskehalser er en viktig del av å sikre god samferdsel i landet.

Disse medlemmer viser til statsrådens svarbrev, der det fremkommer at de nødvendige planarbeidene er igangsatt for den aktuelle strekningen, og at E39 Veibustkrysset ligger inne som prioritert tiltak i Statens vegvesens gjennomføringsplan for 2022–2027. Videre viser disse medlemmer til at regjeringen vil legge frem ny nasjonal transportplan i 2024, og at de fylkeskommunale prioriteringene av veiprosjektene vil bli lyttet til.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til at regjeringen har varslet at den vil legge frem ny nasjonal transportplan for Stortinget våren 2024, og prioriteringer mellom større vegprosjekt utenfor porteføljen til Statens vegvesen vil det være naturlig å drøfte under behandlingen av dette dokumentet.

Disse medlemmer er likevel glad for at det i forbindelse med statsbudsjettet for 2021, jf. Innst. 13 S (2020–2021), ble bevilget planleggingsmidler til å få utarbeidet en reguleringsplan for E39 Veibustkrysset, som nå er under arbeid i regi av Sula kommune. Dette er et prosjekt som kan bygges ut innenfor rammen av mindre investeringstiltak og er prioritert i Statens vegvesen sin gjennomføringsplan 2022–2027.

Komiteens medlemmer fra Høyre støtter videre forslagsstillerne i at det på generelt grunnlag er behov for en rekke oppgraderinger på vegnettet vårt. Dette gjelder både utbedringer av eksisterende veginfrastruktur og nye og mer effektive transportårer. Vegutbygging må ha et spesielt fokus der det ikke finnes alternative transportformer.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at strekningen E39 Veibust–Blindheim–Breivika er en av fylkets mest trafikkerte veistrekninger og har en standard som på ingen måte reflekterer trafikkgrunnlaget. Det er store fremkommelighetsproblemer på strekningen, og den er ulykkesutsatt. Disse medlemmer viser til statsrådens svarbrev, der det fremkommer at utbygging av E39 Veibustkrysset er prioritert i Statens vegvesen sin gjennomføringsplan for 2022–2027 innenfor rammen av mindre investeringstiltak. Disse medlemmer forutsetter at dette følges opp raskt. Disse medlemmer mener at dagens situasjon er uholdbar, og at det må settes fortgang i arbeidet med å få en ny helhetlig veiløsning på plass. Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en egen plan for snarlig realisering av E39 Veibust–Blindheim–Moa i Sula kommune og Ålesund kommune. Det skal også legges frem en egen finansieringsplan for utbyggingen når planlegging og prosjektering er klart.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er enig med forslagsstillerne i at veiprosjektet Møreaksen er feil prioritering av veipenger. Møreaksen er i altfor stor grad ny vei som vil gå gjennom ny trasé, med betydelige nye inngrep i kulturlandskap, nedbygging av myr og store klimagassutslipp. Møreaksen vil skape ny biltrafikk og større klimagassutslipp, og denne typen flaskehalser som representantforslaget omhandler, bør prioriteres før Møreaksen. Dette medlem mener også det er riktig som forslagsstillerne påpeker: Dette er den store flaskehalsen i Ålesund, og Veibustkrysset er en stor utfordring. Dette er en strekning som lå inne i bypakken for Ålesund opprinnelig, men da regjeringen Solberg skulle «slanke» bypakke Ålesund, ble denne strekningen prioritert bort, av Fremskrittspartiets samferdselsminister. Dette medlem mener nå at det mest naturlige for denne strekningen er å få på plass planarbeidet, og at prioriteringer mellom større veiprosjekt vil være naturlig å drøfte under behandlingen av ny NTP, som regjeringen skal legge frem for Stortinget våren 2024.