Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk
Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad,
viser til Representantforslag 89 (2022–2023) fra stortingsrepresentantene Mona
Fagerås og Lars Haltbrekken om miljøstøtteordningen for gods på
bane.
Komiteen viser videre til statsrådens
svarbrev 13. februar 2023. Komiteen viser også til tilleggsspørsmål
stilt fra Sosialistisk Venstreparti og statsrådens svar på disse
i brev av 1. mars 2023. Brevene følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen er opptatt av at det
tilrettelegges for mer gods på bane, noe som ble synligjort i inneværende NTP,
og flere ulike tiltak er nødvendige for å oppnå dette. Et av tiltakene
er miljøstøtteordningen som er forlenget ut 2023.
Komiteen registrerer at statsråden
i sitt svarbrev understreker behovet for å vurdere flere tiltak
for å tilrettelegge for mer gods på bane, og videre at Jernbanedirektoratet
er i gang med å se på de ulike rammevilkårene og tiltakene som eksisterer,
for å danne et grunnlag for å gjennomføre eventuelle endringer i
forhold til dagens tiltak og prioriteringer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er opptatt av at det
legges til rette for at jernbanen kan ta større andel av godstrafikken.
Disse medlemmer viser til at
nesten en tredjedel av Norges klimagassutslipp kommer fra transportsektoren.
Her er veitrafikken en stor forurenser, mens kun 0,1 pst. kommer
fra jernbane. Det har derfor en god effekt for klimaet når en større
andel av godstransporten flyttes fra trailere til tog. Gods på bane
har aldri vært mer populært. Fra 2020–2021 var veksten i godstrafikken
på jernbanen tolv pst. Veksten fortsatte i 2022, hvor økningen i
første halvår var på åtte pst. sammenlignet med året før. Samtidig
ønsker stadig flere selskaper å frakte varer på tog. De siste fire
årene har antallet transportører doblet seg. Og tendensen er sterkt
stigende: sommeren 2022 hadde godsselskapene søkt om å få frakte
30 pst. mer gods på bane i 2023, sammenlignet med 2022.
Disse medlemmer viser til statsrådens
svar til komiteen og svar på Sosialistisk Venstreparti sitt oppfølgingsspørsmål,
der det opplyses at Samferdselsdepartementet er i gang med å se
nærmere på rammevilkårene for gods på bane. Dette arbeidet vil ha
fokus på flere tiltak for å fremme mer gods på bane og lønnsomheten
i bransjen. Jernbanedirektoratet er i gang med en evaluering av
selve tilskuddsordningen for mer gods på bane og vil komme med sin
anbefaling 17. april i år.
Disse medlemmer viser også
til at det siste året er gjennomført eller er under realisering
flere større tiltak som har medført og vil medføre økt kapasitet
og fleksibilitet for godstransport på bane. Det er blant annet gjennomført
flere tiltak på terminaler og kryssingsspor.
Disse medlemmer er opptatt
av at de evalueringene og utredningene som er igangsatt, gir gode
svar, slik at man får en oversikt og en helhetlig forståelse av hvilke
tiltak og ordninger som fungerer best for å fremme mer gods på bane.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener det først og
fremst er infrastrukturutbygging med krysningsspor og bedre vedlikehold
som varig vil styrke jernbanens konkurransekraft i godstrafikken,
ikke subsidier. Disse
medlemmer vil i denne sammenheng også vise til statsrådens
svarbrev, som fremhever at tilrettelegging av infrastrukturen for
lengre tog vil bidra til å redusere kostnadene for operatørene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre registrerer at aktørene, blant annet
tilknyttet Jernbanealliansen, er svært fornøyd med effekten av den
treårige miljøstøtteordningen for å få overført gods fra veg til
bane. Ordningen ble etablert under Solberg-regjeringen og skulle
gi en forutsigbarhet for aktørene, og blir betegnet som en stor
suksess fra den ble innført i 2019. Videre merker disse medlemmer seg at status blant
aktørene nå er at usikkerhet og mangel på forutsigbarhet for investeringer
og togtilbud oppleves svært utfordrende. Disse medlemmer merker seg
at statsråden nå har satt i gang et arbeid for å evaluere og vurdere
hva de beste virkemidler vil være for å få gods fra veg til bane,
og at dette arbeidet skal legges fram for vurdering i departementet
i april 2023. Disse
medlemmer mener derfor det vil være naturlig å avvente dette arbeidet,
samt å vurdere slike ordninger som del av kommende NTP.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er opptatt av å få mer gods
over på bane og synes det er positivt at godstransporten på bane
har økt de siste årene i Norge. Gods på bane gir god klimaeffekt, reduserer
energibehovet og reduserer næringslivets transportkostnader. Hver
lastebil med gods borte fra veiene betyr noe både for klima og trafikksikkerhet
på veiene våre.
Likevel mener dette medlem at
vi åpenbart ikke er i mål. Vi trenger ytterligere satsinger for
å gjøre godstrafikk på tog mer forutsigbar for aktørene. Miljøstøtteordningen
for gods på bane har vært svært vellykket og skapt vekst i godstransporten.
Forutsigbare rammebetingelser er et fundament for at aktørene skal
satse, og at investeringer kan gjennomføres. Derfor mener dette medlem at
det er nødvendig å sikre en videreføring av miljøstøtteordningen.
For å sikre effektiv godstransport på jernbanen fremover ligger
det et betydelig investeringsbehov for godsoperatørene. For å sikre
denne forutsigbarheten for næringen mener dette medlem at miljøstøtteordningen
må videreføres ut over 2023 og gjøres flerårig. Dette medlem peker på at ordningen i
dag er avhengig av årlige bevilgninger på statsbudsjettet. Det gjør
at selskapene aldri kan være sikre på om pengene kommer neste år,
noe som gjør det risikabelt å investere i nytt materiell.
Dette medlem viser til høringsinnspillet
fra Godsalliansen, som påpeker følgende:
«I påvente av investeringer
i godstiltak på banenettet, som vil bidra til å styrke togets konkurransekraft overfor
veitransporten, er miljøstøtteordningen svært viktig. Et vedtak
om en femårig støtteordning, slik representantforslaget legger opp
til, vil gi forutsigbarhet og dermed legge til rette for at godsaktørene
investeringer i nytt og mer effektivt togmateriell. Det vil igjen skape
grunnlag for en mer konkurransedyktig godstransport på bane.»
Dette medlem mener det nå haster
å gi forutsigbarhet og trygghet til godsselskapene, slik at de kan
gjøre investeringer i visshet om at pengene vil komme, slik at man
kan opprettholde og utvide godstransporten på bane. Sverige har
allerede en femårig støtteordning. Nå mener vi det er på tide at
Norge får det samme.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å opprettholde miljøstøtteordningen
for gods på bane ut over 2023.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å gjøre miljøstøtteordningen for
gods på bane til en femårig ordning for å sikre forutsigbarhet og
lønnsomhet i bransjen.»
Komiteens medlem
fra Venstre støtter intensjonen til forslagsstillerne og vil
komme tilbake til forslagene så snart statsrådens evaluering av
de beste virkemidlene for mer gods fra vei til bane er klar i april.