Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kari Henriksen, Lubna Boby Jaffery og Bente Irene Aaland, fra Høyre, lederen
Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke,
fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar, og fra Venstre, Sofie Høgestøl,
viser til Riksrevisjonens rapport. Kontrollen for 2021 har omfattet
forvaltningen av statens interesser under 12 departementer og gjelder
46 heleide aksjeselskaper, 24 deleide aksjeselskaper, 1 selskap
med delt ansvar, 6 allmennaksjeselskaper (ASA), 8 statsforetak,
4 regionale helseforetak, 15 studentsamskipnader og ytterligere
6 selskaper som er organisert ved særskilt lov.
Komiteen registrerer at generalforsamlingene
og foretaksmøtene i selskapene som er omfattet av Riksrevisjonens
kontroll i regnskapsåret 2021, i all hovedsak har blitt avholdt
i samsvar med formalkravene til innkalling, gjennomføring og dokumentasjon
i selskapslovgivningen.
Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
vurderte å gjennomføre en undersøkelse av Argentum Fondsinvesteringer
AS. Det har imidlertid skjedd vesentlige endringer i selskapets
ledelse og styre i 2022. Medinvesteringsordningen gjennom selskapet
Bradbenken skal avvikles, og Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité
er informert om hvilke juridiske vurderinger som er gjort rundt
dette. Komiteen merker
seg Riksrevisjonens vurdering om at det ikke har vært hensiktsmessig å
starte en undersøkelse av Argentum på nåværende tidspunkt, men komiteen ber
Riksrevisjonen følge lønnsutviklingen i selskapet videre og vurdere
om det er grunnlag for en undersøkelse på et senere tidspunkt.
Komiteen viser til Riksrevisjonens
oppfølging av tidligere rapporterte undersøkelser og vil understreke at
disse oppfølgingene er svært viktige. Komiteenregistrerer, og er
tilfreds med, at Riksrevisjonen ved sin oppfølging av tidligere
rapporterte undersøkelser nå kan avslutte fire av dem. Dette er:
-
Helse Sør-Østs gjennomføring
av det regionale radiologiprogrammet RIS/PACS – Dokument 3:2 (2018–2019)
-
Helseforetakenes
bruk av legeressurser – Dokument 3:2 (2018–2019)
-
Styrenes arbeid
med kvalitet og pasientsikkerhet i spesialisthelsetjenesten – Dokument
3:2 (2018–2019)
-
Internkontroll og
rutiner ved håndtering av innsideinformasjon – Dokument 3:2 (2018–2019)
Komiteen viser
til at Riksrevisjonens vurdering er at departementene har fulgt
opp, og innført, ulike anbefalinger og tiltak, og at oppfølgingen
derfor kan avsluttes. Komiteen viser
til at oppfølgingen av tidligere undersøkelser normalt skjer etter
tre år. Komiteen vil oppfordre
Riksrevisjonen til å vurdere om de i enkelte saker bør rapportere
mer hyppig, for eksempel i saker av stor betydning, der det bør
ventes at tiltak er satt i verk raskt.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
som del av kontrollen for 2021 har gjennomført to undersøkelser, hvorav
den ene er en oppfølgingsundersøkelse som er gjennomført som en
ny undersøkelse.
Riksrevisjonens undersøkelse av
Investinors investeringspraksis og Nærings- og fiskeridepartementets
eierskapsutøvelse
Komiteen viser til at målet
med undersøkelsen har vært å vurdere måloppnåelsen av Investinors
direkteinvesteringer og hvorvidt Nærings- og fiskeridepartementet
har ivaretatt statens interesser i selskapet og lagt til rette for
at selskapet når statens mål med og begrunnelse for eierskapet.
Undersøkelsen omfatter perioden 2008–2021.
Komiteen viser til Riksrevisjonens
oppsummerende konklusjoner:
-
Investinors avkastning
har bedret seg over tid, men direkteinvesteringene har i sum ikke
gitt netto positiv avkastning i perioden 2008–2021.
-
Investinor klarer
ikke å selge porteføljebedriftene sine i tråd med selskapets målsettinger
om salgstidspunkt.
-
Investinor bidrar
til økt kapitaltilgang for bedrifter i en tidlig fase, men få selskaper
har blitt lønnsomme.
-
Nærings- og fiskeridepartementet
har en god eierforvaltning av Investinor, men styringsinformasjonen
fra selskapet burde vært bedre.»
Riksrevisjonen anbefaler
på denne bakgrunn at Nærings- og fiskeridepartementet har dialog
med Investinor om
-
hva som kan forklare
at selskapet eier bedrifter lengre enn planlagt, herunder om det
er bedriftenes milepeler som nås for sent, om prisforventningene er
for høye, eller om fokus på avhending er for lavt.
-
hvorfor oppfølgingsinvesteringer
i selskapene Investinor eier, har vært høyere enn planlagt, og at mye
av merinvesteringen skjer i bedrifter som ikke har hatt en ønsket
utvikling.
-
evaluerer prosessene
med valg av investeringsmuligheter ut fra etterfølgende utvikling,
der også prosjekter det ble sagt nei til, kan være en relevant benchmark
om hvorvidt selskapet traff i sine investeringsbeslutninger.
-
hvorfor det over
flere år generelt er rapportert mer optimistiske prognoser om verdiutvikling
i investeringer enn det som faktisk ble tilfelle.»
Komiteen er tilfreds med at
Nærings- og fiskeridepartementet styrer godt som eier og over tid
har fulgt opp, og lagt til rette for, Investinors måloppnåelse. Komiteen mener
det er bekymringsfullt at Investinor selv uten åpenbare svakheter
i eierstyringen over tid har hatt en svak måloppnåelse. Komiteen viser
til at Riksrevisjonen mener dette er på kritikknivå ikke tilfredsstillende.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
kritikk og anbefalinger.
Riksrevisjonens oppfølging av undersøkelsen
«Godtgjørelse til styret og daglig leder i statlige heleide selskaper»
(i Dokument 3:2 (2018–2019))
Komiteen viser til at målet
i oppfølgingsundersøkelsen har vært å vurdere utviklingen i lønn
og godtgjørelse til daglig leder, til styreleder og til hele styret
i de 40 heleide statlige selskapene, og om departementene har fulgt
opp anbefalingene fra den opprinnelige undersøkelsen innenfor rammene
av gjeldende eierpolitikk. Kontroll- og konstitusjonskomiteen sluttet
seg i Innst. 153 S (2018–2019) til Riksrevisjonens anbefalinger
om at:
-
departementene i
sin oppfølging av styrene har oppmerksomhet på veksten i godtgjørelsen
til styret.
-
departementene i
større grad påser at styrene tar hensyn til moderasjon ved fastsettelsen
av fastlønn og eventuell bonus til daglig leder.
-
departementene påser
at regnskapslovens krav til den regnskapspliktige om å gi korrekt
og dekkende informasjon i årsregnskapet, følges av selskapene.
-
Nærings- og fiskeridepartementet
i forbindelse med utformingen av den statlige eierskapspolitikken
vurderer om styreansvarsforsikringer skal ses på som en del av styrets
godtgjørelse.»
Oppfølgingsundersøkelsen
omfatter perioden 2018–2021. I tillegg er det gjort enkelte sammenligninger
av utviklingstrekk i denne perioden mot den opprinnelige undersøkelsen
som omhandlet årene 2014–2017.
Komiteen viser til Riksrevisjonens
oppsummerende konklusjoner, som er følgende:
-
Det er fremdeles
stor variasjon i lønnsutviklingen til daglige ledere. Om lag halvparten
har hatt en lønnsutvikling over alminnelig lønnsvekst i perioden 2018–2021,
men andelen som ligger over alminnelig lønnsvekst, er lavere enn
i perioden 2014–2017.
-
Godtgjørelse til
flertallet av styrelederne og styrene har fortsatt å øke ut over
alminnelig lønnsvekst i perioden 2018–2021.
-
Det er fortsatt
forskjeller mellom departementene i vurderingsgrunnlaget for fastsettelse
av godtgjørelsesnivået til styrene og i departementenes oppfølging
av styrene.
-
Riksrevisjonen tar
til etterretning Nærings- og fiskeridepartementets vurdering om
at kostnadene til styreansvarsforsikring ikke skal anses som del
av styrets godtgjørelse.
-
Selskapene har gjort
forbedringer i rapporteringen om lønn og godtgjørelser til daglig
leder og styret i perioden 2018–2021.»
Komiteen registrerer at for
perioden 2018–2021 har om lag halvparten av daglige ledere, styreledere
og styrene samlet hatt en økning i lønn og godtgjørelse over alminnelig
lønnsvekst, og at godtgjørelse til flertallet av styrelederne og
styrene har fortsatt å øke ut over alminnelig lønnsvekst i perioden
2018–2021. Komiteen mener
lederlønningene i statlige selskaper må innrettes på et vis som
bidrar til tillit til offentlig forvaltning. Til tross for at Riksrevisjonen
viser til at det er noe mer moderasjon i lønnsveksten til flertallet
av daglige ledere fra 2018–2021, og at bruk av bonusordninger har blitt
mindre vanlig, mener komiteen at
lønnsveksten Riksrevisjonen dokumenterer, viser at det fortsatt
blir lagt for lite vekt på moderasjon. Komiteen viser til at departementene
de siste årene har hatt større oppmerksomhet om lederlønn og styregodtgjørelse,
og at dette er fulgt opp grundigere og mer regelmessig enn tidligere. Komiteen mener
det likevel er bekymringsfullt at det fortsatt er forskjeller mellom
departementene i vurderingsgrunnlaget for fastsettelse av godtgjørelsesnivået
til styrene og i departementenes oppfølging av styrene.
Komiteen er positiv til at
regjeringen i eierskapsmeldingen skrur til forventningene til lederlønn
og godtgjørelse, da staten skal være en pådriver for å dempe lønnsforskjellene
i samfunnet. Komiteen mener staten
må bruke sin posisjon som majoritetseier til å sørge for at statens
retningslinjer for lederlønn overholdes.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
konklusjoner og vurderinger.