Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk
Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad,
viser til representantforslag om å oppheve kravet om førerkort i
klasse B96 og BE for kjøring av tilhenger opp til 3 500 kg på klasse
B-førerkort. Komiteen merker
seg at intensjonen bak forslaget er å forenkle regelverket som omhandler
førerkort klasse B og hva slags henger man kan benytte. I tillegg
foreslås det et lastsikringskurs i førerkortopplæringen for klasse
B.
Komiteen viser til at dagens
regelverk tilsier at man med førerkort klasse B kan trekke henger
etter en personbil når tilhengerens tillatte totalvekt er maks 750 kg.
Samtidig kan du trekke en tyngre tilhenger hvis den tillatte totalvekten
for bilen og tilhengeren til sammen er maks 3 500 kg.
Komiteen påpeker at førerkortreglene
i stor grad er harmonisert innenfor EU og EØS, gjennom direktiv 2006/126/EF
(tredje førerkortdirektiv). Direktivet stiller minimumskrav til
når førerkort i klassene B, B96 og BE kan utstedes, og hvilke kjøretøy
de omfatter.
Komiteen merker seg statsrådens
svarbrev av 5. desember 2022, som konkluderer med at det ikke er trafikksikkerhetsmessig
forsvarlig å gjennomføre forslag 1, og at det heller ikke er mulig
innenfor Norges forpliktelser etter EØS-avtalen. Brevet følger som
vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen merker seg videre
høringssvaret fra Trygg Trafikk. De støtter ikke forslaget og begrunner dette
med følgende:
«Kjøring med tilhenger
påvirker og endrer stabilitet, veggrep, akselerasjon og bremsing,
og stiller derfor økte krav til føreren. Formålet med å regulere
kjøring med tilhenger i førerkortforskriften er at dette skal være så
sikkert som mulig og helst like sikkert som kjøring uten tilhenger.
Trygg Trafikk vurderer derfor dagens krav som både viktig og nødvendig
for trafikksikkerheten.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at førerkortkrav rundt bruk av
tilhenger i dag er vanskelig å forstå. For bilistene fremstår regelverket
som kronglete, og det er også ressurskrevende å håndheve. Disse medlemmer mener
at regelverket med fordel kan forenkles, noe som vil spare betydelige
ressurser for både husholdninger og offentlig forvaltning. Ifølge
statsrådens svarbrev er det hensynet til trafikksikkerhet som begrunner
dagens tungrodde regelverk for bruk av tilhenger. Dette er en påstand
som fremstår som udokumentert. Det er ingen holdepunkter for at
et byråkratisk regelverk gir bedre sikkerhet på veiene. Disse medlemmer mener
at særreglene i førerkortforskriften om førerkort i klasse BE eller
fellesskapskode 96 for kjøring med tilhenger med tillatt totalvekt
opp til 3 500 kg må oppheves. Et enklere regelverk kommer landets
bilister til gode, samtidig som det sparer offentlige ressurser.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen oppheve kravet i førerkortforskriften om førerkort
i klasse BE eller fellesskapskode 96 for kjøring med tilhenger med
tillatt totalvekt opp til 3 500 kg, dette gitt at tillatt ‘vogntogvekt’,
det vil si bilens og hengerens tillatte samlede vekt, ikke blir overskredet.»
«Stortinget
ber regjeringen innføre obligatorisk lastsikringskurs i føreropplæringen
for førerkortklasse B.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Venstre viser til dagens regelverk
for kjøring med henger, der man med førerkort klasse B har en tillatt
totalvekt på 3 500 kg for både bil og henger. Med førerkortklasse
B96 kan man på bil og henger ha en tillatt totalvekt på 4 250 kg.
Førerkortklasse BE gir tillatelse til å kjøre med totalvekt mellom
4 250 kg og 7 000 kg. Disse
medlemmer bemerker at opplæringen i klasse B96 og BE er tilnærmet
identisk. Førerkortet klasse B kan påføres kode 96 etter at du har
gjennomført 7 timers obligatorisk opplæring. Alternativet er klasse
BE etter den samme opplæringen, men med en praktisk førerprøve i
tillegg. Disse
medlemmer er enig med forslagsstillerne i at gjeldende regelverk
kan oppfattes litt komplisert og rigid, og fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere om det er hensiktsmessig å forenkle regelverket
for førerkort klasse B96 og BE, og om omfanget av opplæringen bør
være det samme for disse førerkortklassene. Regjeringen bes komme
tilbake til Stortinget med vurderingen av dette i forbindelse med
statsbudsjettet for 2024.»
«Stortinget
ber regjeringen vurdere om det, i et trafikksikkerhetsperspektiv,
er tilstrekkelig med et enkelt lastsikringskurs for å bli klassifisert
for førerkort klasse B96 og BE, og komme tilbake til Stortinget
med vurderingen i forbindelse med statsbudsjettet for 2024.»