Kommunal- og distriktsdepartementet
legger i proposisjonen frem forslag til en ny lov om kommunenes
ansvar på det boligsosiale feltet.
Det pekes i proposisjonen
på at bolig er et grunnleggende velferdsgode, og at boligpolitikken
er en sentral del av statens velferdspolitikk. Trygge og gode boforhold
er viktig blant annet for å bekjempe fattigdom og sikre gode oppvekstsvilkår
for barn og unge. Det boligsosiale feltet favner bredt og er tverrsektorielt,
men lovforankringen av kommunens oppgaver er svak. Regjeringen mener
at dagens regelverk ikke er egnet til å realisere det nasjonale
målet om at alle skal bo trygt og godt, og at en ny lov vil bidra
til et nødvendig løft på det boligsosiale feltet.
Forslaget til ny
lov i proposisjonen viderefører plikter kommunen har i dag gjennom
medvirkningsansvaret i sosialtjenesteloven § 15 og helse- og omsorgstjenesteloven
§ 3-7, men presiserer og til dels skjerper ansvaret. De skjerpede
kravene gjelder plikten til å ta boligsosiale hensyn i planleggingen,
samt innføring av noe strengere krav til saksbehandlingen.
Det vises i proposisjonen
til at formålet med lovforslaget er å få et klarere og mer samlet
regelverk på det boligsosiale feltet, som igjen kan gi en høyere
måloppnåelse i det boligsosiale arbeidet. Et klarere regelverk på det
boligsosiale feltet vil kunne bidra til at flere vanskeligstilte
får nødvendig hjelp, og at nivået på den boligsosiale bistanden
blir mer likeverdig mellom kommuner. Formålsbestemmelsen konkretiserer
dette ved å fremheve at loven skal forebygge boligsosiale utfordringer, og
at de som ikke selv klarer å skaffe seg og beholde en egnet bolig,
skal få hjelp.
For å forebygge boligsosiale
utfordringer foreslår departementet i proposisjonen å presisere
kommunens ansvar for organisering og samordning og å pålegge kommunen
å ta boligsosiale hensyn i planlegging. Departementet foreslår også
å presisere at kommunen skal samarbeide med andre offentlige aktører
som kan bidra i arbeidet for vanskeligstilte på boligmarkedet. Departementet
foreslår en plikt for kommunen til å ha en oversikt over behovet
for ordinære og tilpassede boliger for vanskeligstilte på boligmarkedet,
og at denne oversikten skal inngå som grunnlag for arbeid med kommunens
planstrategi. Departementet foreslår også å lovfeste at kommunen
skal fastsette overordnede mål og strategier for det boligsosiale
arbeidet i kommuneplanen.
For å hjelpe dem
som ikke selv klarer å skaffe seg eller beholde en egnet bolig,
foreslår departementet en bestemmelse som presiserer at kommunen
skal gi individuelt tilpasset bistand til de som er vanskeligstilte
på boligmarkedet. Dette er i dag en del av de individuelle bistandsoppgavene
som følger av medvirkningsansvaret i helse- og omsorgstjenesteloven
§ 3-7 og sosialtjenesteloven § 15. Regjeringen er opptatt av å sikre
kommunene handlefrihet til å bestemme innretningen på bistanden
i det enkelte tilfelle. Det er derfor presisert i forslaget at kommunen
etter eget skjønn vurderer hvilken bistand som gis. Samtidig er
det viktig at den som er vanskeligstilt på boligmarkedet, kan ha
innflytelse på det tilbudet han eller hun har behov for. Prinsippet
om brukermedvirkning, som i dag er lovfestet både i sosialtjenesteloven
og i helse- og omsorgstjenesteloven, foreslås videreført. Kommunen
skal etter forslaget fatte enkeltvedtak når den avgjør om personer
som ber om bistand, oppfyller vilkårene for å få individuelt tilpasset bistand.
For å sikre at brukeren får god informasjon om hvilken hjelp han
eller hun kan få, foreslås det at hovedinnholdet i bistanden skal
fremgå av vedtaket. Departementet foreslår at statsforvalteren skal
være klageinstans, slik statsforvalteren allerede er på tilgrensende velferdsområder.
For å utføre sine
oppgaver etter lovforslaget som fremmes i denne proposisjonen, må
kommunen behandle personopplysninger. For å sikre at kravene i personvernforordningen
er oppfylt, foreslår departementet en uttrykkelig hjemmel for kommunens
behandling av personopplysninger. Hjemmelen gir kommunen rett til
å behandle personopplysninger når det er nødvendig for å utføre
oppgaver etter loven, og adgang for statsforvalteren til å behandle
personopplysninger i forbindelse med behandling av eventuelle klager
over kommunens vedtak.
Kommunene har behov
for å bruke personopplysninger til utarbeidelse av statistikk og
analyser for å støtte opp under sitt boligsosiale arbeid. Departementet foreslår
derfor å presisere at de personopplysningene kommunene behandler
når de utfører oppgaver etter loven, kan brukes til statistiske
og analytiske formål.
Det vises i proposisjonen
til at det uten opplysninger om den som ber om bistand, ikke vil
være mulig for kommunene å utføre de lovpålagte pliktene som foreslås
i proposisjonen. Proposisjonen inneholder derfor en generell hjemmel
for kommunen til å innhente opplysninger når det er nødvendig for
å utføre oppgaver etter loven. Taushetsplikt hos det organet som
blir bedt om å gi opplysninger, går imidlertid foran den generelle opplysningsplikten
som foreslås i denne proposisjonen. Noen taushetsbelagte opplysninger
står imidlertid i en særstilling. Departementet mener at det å gi
kommunene tilgang til taushetsbelagte opplysninger i Folkeregisteret
og hos skattemyndighetene er helt nødvendig, og dessuten forholdsmessig,
sammenlignet med de ulempene en slik tilgang eventuelt kan tenkes
å medføre for enkeltpersoner. I proposisjonen foreslås det derfor
spesifikke hjemler for kommunen til å innhente taushetsbelagte opplysninger
fra Folkeregisteret og skattemyndighetene. Dette vil gi kommunen
rett til å kreve opplysninger om blant annet inntekt, formue og foreldreansvar.
Medvirkningsansvaret
som er fastsatt for kommunen i arbeids- og velferdsforvaltningen
i sosialtjenesteloven, skal gjelde som i dag. Departementet foreslår
en endring i ordlyden i sosialtjenesteloven § 15, slik at dette
kommer tydelig frem. Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-7 foreslås
opphevet, da den nye loven vil erstatte medvirkningsansvaret etter
denne bestemmelsen.
I proposisjonens
pkt. 2 gis en omtale av bakgrunnen for lovforslaget. Det vises til
behovet for styrket lovforankring på det boligsosiale feltet, det
pekes på oppfølgingen av bærekraftsmålene, og det pekes på tiltak
som kan hindre diskriminering. I det samme punktet omtales to anmodningsvedtak
fra 2020–2021 om botilbud og boforhold. Det vises videre til at
forslaget om en ny lov om kommunenes ansvar på det boligsosiale
feltet har vært sendt på høring, med en tilleggshøring om hjemler for
behandling av personopplysninger.
I proposisjonens
pkt. 3 gis en omtale av det boligsosiale feltet, om utviklingen
av den boligsosiale politikken, om boligsosialt arbeid og om offentlige
aktørers roller og ansvar.
I proposisjonens
punkt 4 gis en omtale av menneskerettslige forpliktelser som knytter
seg til retten til bolig. Det gis en omtale av FNs konvensjon om
økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter, om FN-konvensjonen
om rettigheter til mennesker med nedsatt funksjonsevne, FNs barnekonvensjon
og Den reviderte europeiske sosialpakt.
I proposisjonens
pkt. 5 gis en omtale av gjeldende rett. Sosialtjenesteloven og midlertidig
botilbud og varige botilbud omtales, og helse- og omsorgstjenesteloven og
bolig tilrettelagt for heldøgns tjenester og varige tilbud omtales.
I proposisjonens
pkt. 6 gis en omtale av forslaget om en egen lov på det boligsosiale
området, og departementet konstaterer at det er bred støtte til
å innføre en lov om kommunenes ansvar på det boligsosiale området.
I proposisjonens
pkt. 7 omtales lovens formål.
I proposisjonens
pkt. 8 gis en omtale av virkeområde og ansvarlig kommune.
I proposisjonens
pkt. 9 gis en omtale av definisjonen av «vanskeligstilt på boligmarkedet».
I proposisjonens
pkt. 10 gis en omtale av kommunens ansvar knyttet til organisering
og planlegging. I punktet omtales kommunens samordnings- og samarbeidsplikt,
kommunens oversikt over boligbehovet og boligsosiale hensyn i planarbeidet.
I proposisjonens
pkt. 11 gis en omtale av kommunens plikt til å gi bistand til vanskeligstilte
på boligmarkedet. I punktet omtales rekkevidden av bestemmelsen, nærmere
om kommunens bistandsplikt, eksempler på bistand, tilpasset bolig,
brukermedvirkning og krav til forsvarlighet.
I proposisjonens
pkt. 12, 13 og 14 gis en omtale av saksbehandling, klage og tilsyn.
I proposisjonens
pkt. 15 omtales behandling av personopplysninger.
I proposisjonens
pkt. 16 gis en omtale av innhenting av opplysninger.
I proposisjonens
pkt. 17 gis en omtale av taushetsbelagte opplysninger i Folkeregisteret
og hos skattemyndighetene.
I proposisjonens
pkt. 18 gis en omtale av endringer i andre lover, herunder sosialtjenesteloven,
helse- og omsorgstjenesteloven og krisesenterloven.
I proposisjonens
pkt. 19 gis en omtale av økonomiske og administrative konsekvenser.
Det gis en omtale av konsekvenser for ulike aktører, av kostnader
og gevinster og av gjennomføring og oppfølging.
I proposisjonens
pkt. 20 finnes merknader til de enkelte bestemmelsene.
Når det gjelder ikrafttredelse,
fremgår det av proposisjonen at kommunene må få en viss tid til
å forberede seg på de oppgavene loven pålegger dem å utføre.