Justis- og beredskapsdepartementet
foreslår i proposisjonen endringer i lov 15. mai 2008 nr. 35 (utlendingsloven).
Det vises i proposisjonen
til at det i dag foregår visitasjon av asylsøkere og undersøkelse
av medbrakte gjenstander mv. med grunnlag i samtykke, politiloven § 10,
utlendingsloven § 103 og ulike andre hjemler for medvirkningsplikt
mv. i utlendingsloven og utlendingsforskriften.
I proposisjonen foreslås
det en særskilt bestemmelse i utlendingsloven § 103 b om visitasjon
av asylsøkere og om undersøkelse av medbrakte gjenstander, i forbindelse
med asylregistreringen.
Mens det lovfestede
formålet med visitasjon i dag er å klarlegge søkernes identitet,
foreslås det i proposisjonen å fastsette at visitasjon og undersøkelse
også skal kunne iverksettes med det formål å avdekke opplysninger
om reiserute og andre opplysninger av vesentlig betydning for søknaden,
samt å ivareta sikkerheten på registreringsstedet. Det vises i proposisjonen
til at det siste har blitt enda viktigere nå som alle asylsøkere
i en normalsituasjon skal registreres og innlosjeres i telthallen på
Nasjonalt ankomstsenter.
På samme måte foreslås
det å utvide det lovlige formålet for å vurdere beslag overfor asylsøkere,
se forslaget til en ny § 104 a.
Det foreslås i proposisjonen
en tydelig hjemmel for at både visitasjon av asylsøkeren og undersøkelse
av medbrakte gjenstander i utgangspunktet skal kunne skje rutinemessig
i forbindelse med asylregistreringen. Det foreslås likevel unntak
for tilfeller hvor visitasjon åpenbart ikke vil være nødvendig.
Det pekes i proposisjonen
på at undersøkelse av elektroniske enheter reiser særskilte personvernmessige
utfordringer fordi de blant annet kan inneholde mye personsensitivt
materiale som verken er nødvendig eller relevant for behandlingen
av asylsøknaden. I lovforslaget er det derfor fastsatt ytterligere
vilkår for adgangen til undersøkelse av elektroniske enheter. Slik
undersøkelse skal ikke kunne foretas dersom:
-
undersøkelsen vil
være åpenbart unødvendig,
-
utlendingen motsetter
seg undersøkelse, og det finnes at undersøkelsen vil være uforholdsmessig,
eller
-
utlendingen har oppholdstillatelse
fra før.
Det er
videre lagt til grunn at det normalt vil være åpenbart unødvendig
eller uforholdsmessig med undersøkelse av elektroniske enheter dersom
utlendingen har klarlagt ID og omfattes av en ordning med kollektiv beskyttelse,
da en slik ordning innebærer at asylsøknader ikke skal behandles
på individuelt grunnlag.
Det vises i proposisjonen
til at det for øvrig vil bli fastsatt en rekke utfyllende rettssikkerhetsgarantier
i forskrift, se særlig proposisjonens avsnitt 5.3.4.6.
Dersom det er konkrete
holdepunkter for å anta at utlendingen skjuler eller tilbakeholder
opplysninger, kan det etter dagens regler (utlendingsloven § 103)
besluttes en undersøkelse som er mer inngripende enn visitasjon,
ved at den kan omfatte både full avkledning og kroppsbesiktigelse.
I praksis skjer dette svært sjelden, men i de tilfeller hvor det
eventuelt måtte være aktuelt, må en beslutning etter dagens regel
treffes av retten, med mindre utlendingen selv gir skriftlig samtykke
eller det foreligger fare for opphold. I sistnevnte tilfelle (fare ved
opphold) kan beslutning om undersøkelse i dag treffes av jurist
i politiet. I henhold til det forslaget som nå fremmes i proposisjonen,
skal personundersøkelse i tilfeller hvor det foreligger mistankegrunnlag
i forbindelse med asylregistreringen (som i en normalsituasjon vil
foregå på Nasjonalt ankomstsenter), kunne besluttes av polititjenestemann
uten krav til samtykke fra søkeren eller beslutning fra jurist i
politiet.
Det foreslås i proposisjonen
en særskilt regulering av politiets adgang til å bruke opplysninger
fra undersøkelse av elektroniske enheter i forbindelse med politiets arbeid
med å forebygge og etterforske lovbrudd mv. Det fremgår av lovforslaget
at det som utgangspunkt må være tale om lovbrudd som kan straffes
med fengsel i to år eller mer. Det vises for øvrig til at tilsvarende
retningslinjer som er fastsatt av Riksadvokaten for å hindre at taushetsbelagte
opplysninger som er underlagt beslagsforbud i etterforskningssammenheng
skal tilflyte etterforskningen, bør gjøres gjeldende i tilfeller
hvor det blir spørsmål om å bruke opplysninger fra oppholdssaken
i forbindelse med strafferettslig etterforskning.
Forslagene over er
omtalt i proposisjonens kapittel 5.
Videre foreslås det
enkelte endringer i den generelle bestemmelsen om beslag i § 104
(se omtale i proposisjonens kapittel 6), samt noen presiserende
endringer i § 93 om at utlendingsmyndighetene kan beholde dokumenter
som leveres ved fremsettelse av asylsøknaden, frem til det er fattet
et endelig vedtak om oppholdstillatelse eller utlendingen forlater
Norge. Det foreslås at reglene om innlevering av pass og reisedokumenter
skal utvides til også å omfatte innlevering av nasjonale identitetskort
(se omtale i proposisjonens kapittel 7).
I kapittel 8 i proposisjonen
har departementet besvart anmodningsvedtak nr. 539 og 541 (2017–2018)
om alternative tvangsmidler til internering etter utlendingsloven.
Det vises i proposisjonen til at vedtakene utkvitteres.
I kapittel 2 i proposisjonen
gis en omtale av bakgrunnen for lovforslaget. Lovforslaget var på
høring i 2017. Høringsinstansenes synspunkter fra høringen er det
gjort rede for i proposisjonen i tilknytning til omtalen av endringsforslagene.
Høringsuttalelsene varierer.
I proposisjonens
kapittel 3 gis en omtale av gjeldende rett og i kapittel 4 av menneskerettslige
forpliktelser.
I proposisjonens
kapittel 9 gis en omtale av økonomiske og administrative konsekvenser,
hvor det fremgår at forslagene ikke har vesentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser.
I proposisjonens
kapittel 10 gis merknader til de enkelte bestemmelsene i lovforslaget.
Det vises til proposisjonen
for nærmere omtale av forslagene.