Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Rune Støstad, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje Sørvik og lederen Lene Vågslid,
fra Høyre, Mudassar Kapur, Anne Kristine Linnestad og Mari Holm
Lønseth, fra Senterpartiet, Heidi Greni, Kathrine Kleveland og Kari
Mette Prestrud, fra Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad og Erlend
Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, og fra Rødt,
Tobias Drevland Lund, viser til Representantforslag 2 S (2022–2023)
om å justere grensa mellom Sandnes og Strand kommuner, slik at Forsand-delen
av Sandnes kommune blir en del av Strand kommune.
Komiteen viser til svarbrev
fra Kommunal- og distriktsdepartementet om at departementet den 22. juni
2022 vedtok å ikke gjennomføre en grensejustering slik forslaget
i Dokument 8:2 S (2022–2023) innebærer.
Komiteen viser til at flertallet
i både Forsand og Sandnes kommune gjorde vedtak om sammenslåing. På
bakgrunn av det vedtok Stortinget 8. juni 2017 med 141 mot 28 stemmer
sammenslåing av Forsand og Sandnes i tråd med framlegg i Prop. 96
S (2016–2017) Endringer i kommunestrukturen. Flertallet i Forsand snudde
senere, og det ble fattet en nytt vedtak i kommunestyret der flertallet
heller ønsket sammenslåing med Strand kommune. Stortinget behandlet
saken på nytt 7. desember 2017, der det ble vedtatt med 74 mot 24 stemmer
om å opprettholde vedtaket fra juni. Sammenslåingen av Sandnes og
Forsand til nye Sandnes ble iverksatt 1. januar 2020.
Komiteen viser til Representantforslag
2 S (2022–2023) for bakgrunnen for forslaget. Komiteen har invitert
til og mottatt skriftlige innspill i saken.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, viser til
at Kommunal- og distriktsdepartementet har gjort en grundig vurdering
av om den delen av gamle Forsand kommune som hører til Sandnes kommune,
bør bli en del av Strand kommune. Departementet vedtok i juni 2022
at en grensejustering ikke skal gjennomføres. Flertallet viser til at departementet
la vekt på at en justering av grensene ikke vil innebære å føre
grensene tilbake til en tidligere situasjon, men at det nok en gang vil
innebære nye grenser som ikke har eksistert tidligere.
Flertallet understreker at
slike grensejusteringer er en oppgave for Kommunal- og distriktsdepartementet. Flertallet støtter
ikke forslaget om at Stortinget skal be departementet om å endre
på sitt vedtak om å justere grensa mellom Sandnes og Strand kommuner, slik
at Forsand-delen av Sandnes kommune blir en del av Strand kommune.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at dette er sak med lang historikk. Stortinget
har ved flere anledninger votert over ulike forslag i denne saken.
Disse medlemmer viser innledningsvis
også til Statsforvalterens utredning av 23. februar 2022, regjeringens
vedtak i sak om grensejustering mellom kommunene Sandnes og Strand
av 22. juni 2022 og statsrådens svarbrev av 31. oktober 2022.
Disse medlemmer viser til at
Statsforvalteren etter sin utredning tilrår en grensejustering i
tråd med forslaget som behandles i denne saken. Statsforvalteren legger
vekt på de geografiske og regionale omstendighetene og at en grensejustering
er en fremtidsrettet løsning. Disse medlemmer viser til at
Statsforvalteren legger vekt på at denne grensejusteringen også
ville være bedre tilpasset dagens bo- og arbeidsmarked. Disse medlemmer viser
til at Statsforvalteren også peker på at åpningen av Ryfast-forbindelsen
i 2020 har endret reisemønsteret til innbyggerne, og at trafikken med
ferjesambandet over Høgsfjorden har gått vesentlig ned.
Disse medlemmer viser til at
Statsforvalteren viser til innspill fra innbyggere om at Forsand
allerede har fått et løft i kompetanseutvikling og tjenestetilbud siden
de ble en del av Sandnes. Noen bedrifter har også uttrykt bekymring
knyttet til usikkerheten rundt dagens situasjon og at de trenger
langsiktige avtaler med kommunene.
Disse medlemmer viser til at
Sandnes kommune ikke støtter den foreslåtte grensejusteringen, mens Strand
kommune støtter den.
Disse medlemmer viser til at
det kan skje endringer og regional utvikling som medfører at det
kan være naturlig å vurdere grensejusteringer i tråd med naturlige
bo- og arbeidsregioner. I dette tilfellet er det presentert flere
slike argumenter i Statsforvalterens tilråding.
Disse medlemmer viser til regjeringens
vedtak i sak om grensejustering mellom kommunene Sandnes og Strand
av 22. juni 2022. Disse
medlemmer viser til at det i denne saken ville vært naturlig
om regjeringen på egnet måte redegjorde for sine utredninger og
faglige begrunnelser for Stortinget før regjeringen fattet vedtaket. Disse medlemmer mener
et slikt argument kan gjøres gjeldende siden denne saken har sin opprinnelse
i vedtak gjort av Stortinget i forbindelse med kommune- og regionreformen.
Disse medlemmer viser likevel
til at det er regjeringen som fatter vedtak om grensejusteringer,
og det er, uavhengig av dette enkeltforslaget, utfordrende dersom
Stortinget i praksis skal drive grensejusteringer basert på representantforslag.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at sammenslåingen mellom
Forsand og Sandnes til nye Sandnes er gjennomført som et resultat
av en frivillig kommunesammenslåing. Disse medlemmer viser til at
denne saken har blitt behandlet i Stortinget to ganger, hvor det
har vært flertall for at kommunen skal bestå. Disse medlemmer viser til at
det har blitt brukt store ressurser administrativt og økonomisk
for å slå disse to kommunene sammen.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til forslaget
og skriftlige innspill fra ordførere i Sauda, Hjelmeland og Suldal, som
ønsker en grensejustering i tråd med forslaget. Det understrekes
også at Statsforvalteren i Rogaland har foretatt en vurdering som
konkluderer med at en grensejustering bør gjøres, slik også Rogaland fylkeskommune
melder i sitt innspill. Det er også påpekt utfordringer med internkommunikasjon
i Sandnes ved at sviktende trafikkgrunnlag gjør at Forsandbygda
ikke er blitt integrert i Sandnes, dette understrekes av aksjonsgruppa
Ja til folkeviljen, nei til tvangssammenslåing.
Disse medlemmer registrerer
at det har vært en lang og vanskelig prosess som flere ønsker å
avslutte for å skape ro. Så er det usikkert om det vil være mulig
å skape ro når man er så langt unna konsensus og mange opplever
at det har vært en dårlig prosess. Sandnes SV stemte allerede i
2014 imot at Forsand skulle inn i Sandnes. Begrunnelsen var at viktige
næringsveier ville være best tjent med at Forsand besto, alternativt
samlet gikk til Strand som geografisk ville være mer hensiktsmessig.
Disse medlemmer bemerker at
reisevei for innbyggerne i Forsand til kommunesenteret i Sandnes
går gjennom Strand kommune og Stavanger kommune når ferjen ikke
går, og det er risiko for at ferjesambandet blir lagt ned.
Disse medlemmer mener det er
gode argument for å be regjeringen legge fram et forslag om å gjøre
en grensejustering mellom Sandnes og Strand kommuner, da prosessen
oppleves som lite inkluderende, uryddig, lite basert på frivillighet
og med stor motstand hos flertallet som berøres.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringa legge fram eit forslag om ei grensejustering mellom
Sandnes og Strand kommunar, slik at Forsand-delen av nye Sandnes
blir ein del av Strand kommune.»
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at Forsand var en liten distriktskommune
med god økonomi. I 1998 passerte folketallet 1 000, og befolkninga økte
til 1246 i 2017. Dette
medlem mener Forsand på ingen måte hadde dårligere forutsetninger
for å bestå som en egen kommune enn noen andre av landets kommuner. Dette medlem viser
til at i den grad Solberg-regjeringas reform skulle føre til sammenslåing
for Forsand, var det Strand med sine da om lag 12 500 innbyggere
og Hjelmeland (2 785 innbyggere i 2015) som i utgangspunktet var
potensielle partnere. Dette
medlem viser til at det i 2015 ble utarbeidet et utkast til
intensjonsavtale mellom de tre kommunene. Dette medlem viser til at kommunestyret
i Forsand deretter i oktober 2017 fattet et nytt vedtak der kommunen
ønsket en sammenslåing med Strand. Dette medlem viser til at Stortinget
7. desember 2017 behandlet et forslag om å vurdere sammenslåinga
med Sandnes på nytt. Dette
medlem registrerer i denne nye situasjonen det sterke engasjementet
blant store deler befolkninga i tidligere Forsand kommune og deres
ønsker om å få en grensejustering med Strand kommune, noe som blant
annet kommer til syne i høringsuttalelsene som komiteen har mottatt
ved behandlingen av dette forslaget. På bakgrunn av dette støtter dette medlem forslaget
som fremmes i representantforslaget.