Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk
Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad,
viser til representantforslaget i Dokument 8:11 S (2022–2023) fra
stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø og Mona Fagerås om å stoppe
oppsplitting av jernbanen og slå sammen Vy og Flytoget.
Komiteen er opptatt av at jernbanen
skal være et godt, trygt og forutsigbart transportalternativ for
både personer og gods. I det grønne skiftet er jernbanen en viktig
faktor for å kunne nå målene om kutt i klimagassutslipp. Jernbanen
er utviklet med fellesskapets midler. Det setter store krav til
hvordan man forvalter midlene. Komiteen er opptatt av at jernbanen
organiseres på en måte som møter kravene til de reisende, og blir
et bedre alternativ for godstransport. Jernbanen skal også være
en trygg og god arbeidsplass, der de ansatte høres og tas med i
endringsprosessene. Jernbanen har de siste årene vært gjennom flere
omfattende endringer når det gjelder organisering og styring. Komiteen er
opptatt av at fremtidige endringer bygger på kunnskap og erfaring
fra tidligere prosesser.
Komiteen viser videre til statsrådens
svarbrev i saken, datert 24. oktober 2022, som følger som vedlegg til
denne innstillingen. I brevet vises det til at departementet er
i gang med å vurdere eierskap til persontogvirksomheten og konkret
vil utrede om det finnes bedre alternativer til dagens organisering
av de to statlige eide persontogselskapene Vy og Flytoget.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til statsrådens
svar av 24. oktober 2022, der det fremkommer at direktetildeling
og ikke konkurranseutsetting skal være med på å sikre nasjonal kontroll
over persontogtilbudet.
Disse medlemmer støtter denne
vurderingen og vil understreke at det er statlig eide selskaper
som skal underlegges direktetildeling, slik at reisende ikke får
enda flere togselskap å forholde seg til.
Disse medlemmer peker på nødvendigheten av
å ta et samlet grep om jernbanesektoren og rydde opp i en rotete
organisasjonsstruktur som siden 2015 i tiltagende grad har blitt
preget av ansvarspulverisering og utydelig ledelse.
Disse medlemmer er fornøyd
med de grep som så langt er gjort fra regjeringens side med å stanse
konkurranseutsetting av persontogtilbudet og drift og vedlikehold
av jernbanens infrastruktur.
Disse medlemmer viser til at
den unødvendige konkurranseutsettingen som den forrige regjeringen startet
på rent ideologisk grunnlag, har blitt stanset etter at Stortinget
fikk et nytt flertall etter valget i 2021, og at de resterende banestrekningene
etter planen skal tildeles direkte.
Disse medlemmer har en forventning
om at utredningen om sammenslåing av Flytoget og Vy gir det nødvendige
beslutningsgrunnlaget for å samle statlige persontogselskap i Norge
i ett selskap.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre spør seg hva slags
faglig grunnlag man har for å forvente at utredningen omtalt i statsrådens
svarbrev, skal gi grunnlag for å slå sammen Vy og Flytoget. Disse medlemmer finner
det oppsiktsvekkende at regjeringspartiene konkluderer med hva som
skal bli svaret i en pågående utredning.
Disse medlemmer viser videre
til at arbeidet med jernbanereformen startet i 2016. Før reformen
var veldig mange enige i at det var en uklar ansvarsfordeling i
sektoren og altfor lite kundefokus. Både Jernbaneverket, Flytoget
og NSB pekte på løsninger som lå tett opp- til reformen som ble
vedtatt av regjeringen Solberg. Reformen har tydelig plassert ansvaret,
og kunden skal stå i sentrum i alle ledd. Disse medlemmer merker seg at
det har bidratt til et bedre togtilbud. Siden SJ Norge, Go-Ahead
og Vy Bergensbanen tok over driften av de konkurranseutsatte jernbanestrekningene,
har det kommet rundt 200 nye avganger per uke. Tilbudsforbedringene
er en direkte følge av konkurransene. At frekvensen øker, er et
viktig element for å gjøre tilbudet mer attraktivt for de reisende. Disse medlemmer viser
til at jernbanereformen bidro både til et bedre togtilbud for passasjerene
og at staten fikk mer jernbane for hver krone som ble brukt på sektoren.
Disse medlemmer ønsker at flere
jernbanestrekninger skal åpnes for konkurranse. En mer åpen jernbanesektor
med mer konkurranse er et gode for brukerne av jernbanen, som får
et billigere og bedre tilbud. Samtidig sparer staten penger som
igjen kan investeres i sårt tiltrengt fornyelse og opprustning av
jernbanen.
Disse medlemmer viser til at
reformen har gitt innsparinger. Det ble brukt 1 mrd. kroner på å
gjennomføre en ny organisering av sektoren, mens Jernbanedirektoratet
beregnet konkurranseutsettingen alene til å gi staten en gevinst
på 12 mrd. kroner. Disse medlemmer viser
til at statsråden tidligere har uttalt at han ikke stoler på denne
beregningen. I svar på budsjettspørsmål i forbindelse med Stortingets
behandling av Prop. 1 S (2022–2023) kommer det fram at det ikke
er gjort oppdaterte anslag for gevinstrealiseringen for jernbanereformen. Disse medlemmer er
overrasket over at statsråden ikke lenger synes å ønske å vite om man
har spart penger på jernbanereformen. Som komiteen skriver, bør
fremtidige endringer i jernbanens organisering bygges på kunnskap
og erfaring fra tidligere prosesser.
Disse medlemmer viser til at
Flytoget er en liten operatør sammenlignet med Vy, som er Nordens største
transportselskap. Flytoget har vært førende på kundetilfredshet,
har høy tillit hos sine kunder og er et av selskapene i Norge med
best omdømme. Dersom Flytoget blir tvunget inn i Vygruppen, vil
denne unike kulturen risikere å bli slukt. Fremfor å slå sammen
disse to selskapene til et statlig supermonopol mener disse medlemmer man
heller bør videreføre fordelen ved å ha et statlig selskap som har
fokus på kundetilfredshet og utfordrer status quo. Det bidrar til
å gjøre begge selskap bedre. En sammenslåing av Vy og Flytoget vil
derimot resultere i et langt dårligere tilbud for kundene.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at det er en samlet styring
av jernbanen som gir best resultater. Basert på erfaringer fra andre
land fører ikke oppsplitting, konkurranseutsetting og privatisering
til en mer effektiv jernbane. Økonomiske midler over tid er oppskriften
for at jernbanen skal bli framtidens transportvinner. Vedlikehold,
oppgradering og nyinvesteringer i infrastruktur samt en samlet,
overordnet styring er det som er oppskriften på en god jernbane.
Internasjonale erfaringer konkluderer med at jernbanens kompleksitet
medfører at en velfungerende jernbane er avhengig av svært tette
bånd mellom infrastruktur og trafikk. Man må få viktige og nødvendige
løsninger på skinner og bruke kreftene på infrastruktur og en samlet
jernbane, ikke stadig mer oppsplitting og fragmentering.
Når Jernbanedirektoratet
foreslår å splitte opp jernbanen på Østlandet, er det å videreføre
den politikken regjeringen Solberg sto for, hvor oppsplitting, privatisering
og konkurranseutsetting var det førende for norsk jernbanesektor. Dette medlem mener
tildeling av kjøring i og rundt Oslo skal gå til Vy, som har dette
i dag. Dette medlem frykter
at dersom jernbanen på Østlandet splittes opp, vil det gi et dårligere
tilbud til de togreisende og dårligere arbeidsvilkår for de ansatte.
Det er ikke en retning dette medlem ønsker for norsk jernbane.
Jernbanen på Østlandet
er best tjent med en samlet drift som i dag. Dette medlem mener at Flytogets
tilbringertjeneste bør utredes, og at en nå må slå sammen Vy og
Flytoget for å utnytte kapasiteten maksimalt og sikre fleksibilitet
spesielt på materiellbruk og personell. Dette medlem mener det er avgjørende
at trafikken i og rundt Oslo ikke deles opp. Dette medlem peker på at det
allerede har vært altfor mye oppsplitting av jernbanen, og at det
er viktig å føre en politikk som samler og ikke bidrar til videre
oppsplitting. Dette
medlem mener det da er naturlig at denne tildelingen går til Vy,
og at regjeringen slår sammen Vy og Flytoget. For å utnytte kapasiteten
maksimalt bør dette skje så snart som mulig. Dagens flytogtilbud
må snarest inkluderes bedre i det øvrige jernbanetilbudet på Østlandet. Dette medlem er
glad for at regjeringen mener Flytoget og Vy bør slås sammen på
sikt, men det må samtidig bety at det ikke gir mening å splitte
opp jernbanen på Østlandet nå, bare for å slå den sammen igjen på
sikt.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen, i tråd med Hurdalsplattformen, si nei til oppsplitting
av jernbanen gjennom å instruere Jernbanedirektoratet om ikke å
splitte opp togtilbudet på Østlandet.»
«Stortinget
ber regjeringen slå sammen Vy og Flytoget.»