2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Rune Støstad, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje Sørvik og lederen Lene Vågslid,
fra Høyre, Mudassar Kapur, Anne Kristine Linnestad og Mari Holm
Lønseth, fra Senterpartiet, Heidi Greni, Kathrine Kleveland og Kari
Mette Prestrud, fra Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad og Erlend
Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt, Tobias
Drevland Lund, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til
at proposisjonen som behandles i innstillingen her, er en tilleggsproposisjon
til Prop. 113 LS (2021–2022) om deling av fylker og Ålesund kommune og
endringer i inndelingslova, som regjeringen varslet ved fremleggelsen
av Prop. 113 LS (2021–2022). Komiteen merker seg at regjeringen
i proposisjonen som behandles i innstillingen her, fremmer et fullstendig forslag
om deling av Viken fylke, der også avklaring om fylkestilhørighet
for Jevnaker og Hole kommuner er tatt med.
Komiteen viser videre til at
Jevnaker kommune foreslås å høre til Akershus fylke, og at dette
er i samsvar med vedtak i kommunestyret, men ikke i samsvar med Viken
fylkeskommunes søknad om deling. Videre viser komiteen til at Hole kommune
foreslås å høre til Buskerud fylke, og at dette er i samsvar med
Viken fylkeskommunes søknad men ikke i samsvar med vedtak i kommunestyret
i Hole. Komiteen viser
til begrunnelsen i proposisjonen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at det i tilleggsproposisjonen Prop. 127
S (2021–2022) fremmes et nytt og fullstendig forslag om deling av
Viken fylke som erstatter forslag A til vedtak om deling av fylker
og Ålesund kommune, romertall I om Viken fylke i Prop. 113 LS (2021–2022).
Disse medlemmer viser til komiteens
avgivelse den 3. juni 2022 av Innst. 452 S (2021–2022) om Prop. 113
LS (2021–2022). Disse
medlemmer viser til Høyres merknader i innstillingen og at
Høyre ikke står bak tilrådingen, herunder forslag A til vedtak om
deling av fylker og Ålesund kommune romertall I, og støtter følgelig
heller ikke erstatningen i tilleggsproposisjonen Prop. 127 S (2021–2022).
Disse medlemmer mener at samfunnets
ressurser må prioriteres til de viktigste oppgavene. Norge må fortsette
omstillingen gjennom et grønt skifte, sørge for at flere fullfører
skolen, bygge infrastruktur, skape flere jobber og inkludere flere. Disse medlemmer mener
at innholdet og kvaliteten i tjenestene er det viktigste for innbyggerne.
Regjeringen velger å heller bruke menneskelige ressurser, tid og
penger på reverseringer av viktige reformer. Disse medlemmer mener at en oppløsning
av Viken, Troms og Finnmark og Vestfold og Telemark vil koste fellesskapet
og skattebetalerne store summer og resultere i svakere kompetansemiljøer,
dårligere tjenester og sette utviklingen på pause. Disse medlemmer støtter ikke
disse reverseringene.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen har lagt frem en sak for Stortinget (Prop. 113 LS (2021–2022))
uten å godt nok synliggjøre de reelle kostnadene, uten å peke på
hvordan man skal finansiere reverseringen og hvor mye fylkene får
dekket av sine reverseringskostnader. Disse medlemmer viser til at
regjeringen etter alle praktiske formål ikke presenterer sine egne
grundige analyser av de økonomiske og administrative konsekvensene
av reverseringene, men legger først og fremst de lokale utredningene
til grunn. Disse medlemmer viser
i den forbindelse til at Vikens egen utredning slår fast at resultatet
av en reversering er svakere kompetansemiljøer, dårligere tjenester
til innbyggerne og at viktig utvikling blir satt på vent.
Disse medlemmer er bekymret
for at regjeringen gjennom sin reversering av regionreformen nå
har satt i gang dyre og årelange prosjekter med å lage flere fylker
og fylkesadministrasjoner, noe som vil bety mange tapte år for innbyggerne.
Disse medlemmer mener på et
prinsipielt grunnlag at fylkeskommunen må legges ned, og at det holder
med to forvaltningsnivåer i Norge: stat og kommune. Disse medlemmer vil
samtidig trekke frem at en viktig faktor for å kunne fordele oppgavene
mellom stat og kommune, og dermed legge ned fylkeskommunene, er
å fortsette arbeidet for større og mer robuste kommuner med tilgang
på god fagkompetanse. Regjeringen Solberg gjennomførte en viktig
kommunereform som disse
medlemmer mener bør fortsette. For at innbyggere over hele
landet skal få tilgang på gode tjenester, må kommunene være i stand
til å levere disse tjenestene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til merknader i Innst.
452 S (2021–2022) om samme tema, hvor disse medlemmer blant annet
pekte på at flere av vedtakene i kommune- og regionreformen er ulogiske
og gjennomført med tvang uten å lytte til de regionalt og lokalt folkevalgte
nivåene. Disse
medlemmer viser til at regjeringens delingsforslag i denne
saken kommer av et behov for å rydde etter den feilslåtte kommune-
og regionreformen den forrige regjeringen igangsatte. Ansvaret for
de ekstra kostnadene knyttet til etableringen og delingen av tvangsfylkene
ligger derfor hos disse fire partiene. Disse medlemmer vil trekke
frem at Jevnaker er i en særstilling. Jevnaker var opprinnelig en
del av Oppland fylke, før de ble en del av Viken etter regionreformen.
Fra 2024 skal Jevnaker plasseres i et helt nytt fylke, og disse medlemmer mener
det er naturlig å lytte til et enstemmig kommunestyre som ønsker
seg til Akershus.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen har opprettet en søknadsbasert kompensasjonsordning
for tvangssammenslåtte fylkeskommuner og kommuner for kostnader
direkte knyttet til delingsprosessen. Disse medlemmer viser til at
tidligere kommunal- og distriktsminister Bjørn Arild Gram har uttalt
at disse kostnadene ikke skal gå ut over tjenestene til innbyggerne,
men være en opprydding etter Solberg-regjeringens tvangsbruk.
Tvangssammenslåtte
fylker og kommuner kan søke om å få dekket kostnader som er direkte
knyttet til delingen, og som ikke kan unngås. Departementet har
videre uttrykt en forventning om at fylkeskommuner og kommuner er
nøkterne i sine søknader, og pekt på konkrete kostnadstyper som
kompenseres, som:
-
Prosjektledelse
og prosjektorganisering, herunder nødvendige utvalg, nye fylkesdirektører/kommunedirektører,
frikjøp av ansatte og tillitsvalgte, organisasjonsutvikling og kjøp
av tjenester for deling av eierskap/selskap.
-
Nødvendige tilpasninger
til IKT-systemer, herunder endringer i eller anskaffelser av systemer,
lovpålagte endringer i arkiv og opplæringsaktiviteter knyttet til
dette.
-
Intern og ekstern
informasjon om delingen, herunder informasjonstiltak til innbyggere
og ansatte, grafisk omprofilering og skilting.
Disse medlemmer mener
dette er en tydelig innramming av kostnader, og forventer som departementet
at søknadene fra fylker og kommuner skal basere seg på en svært
nøktern tilnærming til hva som er absolutt nødvendig for å gjennomføre
delingsprosessen. Utgifter som kan unngås, blir ikke kompensert.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet har vurdert spørsmålene om fylkestilhørighet for
Jevnaker og Hole kommuner og ser dette har medført diskusjoner lokalt
i begge kommuner med argumenter for ulike løsninger. Disse medlemmer har etter
en helhetlig vurdering landet på at Hole kommune bør tilhøre Akershus
fylke, og at Jevnaker kommune bør tilhøre Buskerud fylke. Disse medlemmer legger
vekt på Hole kommunes sterke lokale ønske og deres nære beliggenhet
til Bærum/Akershus. Jevnaker har tradisjonelt tett kontakt med Ringerike,
som ikke ønsker endring, noe som har vært avgjørende for disse medlemmer.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Viken
fylke blir delt i tre nye fylker fra 1. januar 2024. De tre nye
fylkene er Østfold fylke, Akershus fylke og Buskerud fylke.
Østfold fylke skal
dekke følgende geografiske område: Hvaler, Fredrikstad, Halden,
Aremark, Rakkestad, Sarpsborg, Råde, Skiptvet, Marker, Indre Østfold,
Våler og Moss kommuner.
Akershus fylke skal
dekke følgende geografiske område: Asker, Bærum, Nesodden, Frogn,
Vestby, Nordre Follo, Ås, Enebakk, Aurskog-Høland, Lillestrøm, Rælingen,
Lørenskog, Nes, Ullensaker, Eidsvoll, Hurdal, Nannestad, Nittedal,
Gjerdrum, Lunner og Hole kommuner.
Buskerud fylke skal
dekke følgende geografiske område: Hol, Ål, Hemsedal, Gol, Nesbyen,
Flå, Nore og Uvdal, Sigdal, Rollag, Krødsherad, Flesberg, Kongsberg, Øvre
Eiker, Drammen, Lier, Modum, Jevnaker og Ringerike kommuner.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti legger til grunn at kommunereformen,
som flere steder ble gjennomført med tvang, ikke har vært vellykket.
Konsekvensene vises nå, når dyre og tidkrevende prosesser må prioriteres
for å få nye fylker i gang. I tillegg skaper diskusjoner om fylkestilhørighet
vansker flere steder, og hva man ønsker lokalt, er ikke alltid enstemmig.
Dette medlem mener det er
viktig å lytte til lokalt folkevalgte, og det er naturlig at Sosialistisk
Venstreparti lytter til sine tillitsvalgte og deres vurdering av
situasjonen. I denne saken er tilbakemeldingene at man støtter proposisjonen,
slik at Hole blir værende i Buskerud, mens Jevnaker går over til
Akershus i samsvar med enstemmig vedtak i kommunestyret.
Dette medlem understreker
behovet for at kommuner og fylkeskommuner får dekket de merkostnader som
påløper i delingsprosessene, og forventer at regjeringen tar høyde
for disse utgiftene videre.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, merker seg at regjeringen i denne proposisjonen fremmer
forslag om at Jevnaker kommune skal tilhøre Akershus fylke, mens
Hole kommune skal tilhøre Buskerud fylke. Flertallet støtter det fremlagte
forslaget fra regjeringen.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til sine merknader og forslag i Innst. 452
S (2021–2022), som i korthet går ut på at Venstre ikke støtter delingen av
fylkene Viken, Vestfold og Telemark og Troms og Finnmark, samt at
Venstre legger Ålesund kommunestyres vedtak til grunn for sitt syn
på delingen av Ålesund kommune. Dette medlem viser for ordens skyld
til at Venstre i Innst. 451 L (2021–2022) ikke står bak tilrådingen,
men stemmer for dersom tilrådningen i Innst. 452 S går gjennom først,
da det er viktig at inndelingslova reflekterer flertallets beslutning
og de faktiske forholdene.
Dette medlem mener det bør
legges avgjørende vekt på kommunestyrets egen vurdering, da det
er kommunestyret som kjenner forholdene i sin kommune best. Dette medlem er
uenig i regjeringens syn om at Hole kommune bør legges til Buskerud.
Kommunestyret i Hole var delt i spørsmålet om fylkestilhørighet
på sitt møte den 4. april, men et flertall gikk inn for å tilhøre
Akershus. Det kan ikke kreves noe kvalifisert flertall i kommunestyret
i slike spørsmål for at ikke regjeringen skal overprøve et lokalt
fattet vedtak. Dette
medlem legger til grunn at dersom flertallet i Hole kommunestyre
har konkludert med at de ønsker å tilhøre Akershus, så er det gjort
med grunnlag i kjennskap til de lokale forholdene og en vurdering
av hva som tjener innbyggerne i Hole best. Slike vurderinger bør
regjeringen være varsom med å overprøve når det ikke foreligger
helt spesielle forhold som gjør det uforholdsmessig vanskelig å godta
det lokale vedtaket.
Fordi dette medlem er
imot å dele opp fylket Viken, er det dette medlems syn at både
Hole og Jevnaker bør være en del av Viken fylke som i dag.