Hovedpunkter i rapporten
Representantskapet fører tilsyn
med Norges Banks drift og med at bestemmelsene for virksomheten
blir fulgt. Oppgaver og ansvar er regulert i lov om Norges Bank
og pengevesenet mv. (sentralbankloven). Tilsynet omfatter også forvaltningen
av Statens pensjonsfond utland (SPU), som er en betydelig oppgave
for Norges Bank og skal gjennomføres i samsvar med mandat fastsatt
av Finansdepartementet.
Hovedstyret er ansvarlig
for styringen og driften av virksomheten i Norges Bank og skal sørge
for en forsvarlig og effektiv organisering.
Representantskapet
legger gjennom denne rapporten fram sin vurdering av hovedstyrets
styring av og kontroll med Norges Bank i 2021. Prioriteringer for
tilsynet i 2021 ble omtalt i eget kapittel i Dokument 9 (2020–2021).
Alle protokoller
fra hovedstyret og Norges Banks komité for pengepolitikk og finansiell
stabilitet er lagt fram for representantskapet i samsvar med sentralbankloven.
Representantskapet har ikke hatt merknader til hovedstyrets protokoller.
Hovedstyret har for
2021 behandlet åtte periodiske rapporter om operasjonell risikostyring,
internkontroll og etterlevelse fra virksomhetsområdene.
Hovedstyrets oppsummerende
vurdering er at:
-
Internkontrollen
i Norges Bank er gjennomført på en tilfredsstillende måte.
-
Den beregnede operasjonelle
risikoeksponeringen i kapitalforvaltningen har gjennom året vært innenfor
hovedstyrets definerte risikotoleranse.
-
Den operasjonelle
risikoeksponeringen i sentralbanksjefens ansvarsområde har gjennom
året vært akseptabel.
-
Styrets sammensetning
og kompetanse gir grunnlag for å ivareta kravene i forskriften på
en god måte.
Representantskapet
har tatt samlet vurdering av risikosituasjonen og internkontrollen
i Norges Bank for 2021 til etterretning og mener at det er etablert
prosesser og rapportering som oppfyller kravene i sentralbankloven,
forskrift om risikostyring og internkontroll i Norges Bank og mandat
for forvaltningen av Statens pensjonsfond utland.
Norges Banks varslingsordning
skal tilfredsstille kravene etter arbeidsmiljøloven § 2 A-6 og legge
til rette for varsling om kritikkverdige forhold. Ingen av varslingssakene
som er behandlet i 2021, er oppfattet å ha en alvorlighetsgrad som
medfører rapportering til hovedstyret eller representantskapet.
Representantskapet er orientert om ordningen og hovedstyrets rolle
i notat fra hovedstyret.
Representantskapet
er opptatt av at Norges Bank har et godt omdømme, og har tidligere
gitt en anbefaling til hovedstyret om å klargjøre i kommunikasjonsprinsippene
hvem som er Norges Banks målgrupper. I representantskapsmøte er
det gitt en presentasjon av en omdømmeundersøkelse fra høsten 2021,
hvor det går fram at Norges Bank har høy tillit og et godt omdømme
i befolkningen, er oppfattet som mer åpen og transparent enn ved
tidligere undersøkelser, og at kunnskap om bankens rolle og funksjon
har økt.
Norges Bank arbeider
systematisk for å oppnå kjønnsbalanse og har som mål å oppnå minimum
40 pst. av hvert kjønn for banken som helhet. Ved utgangen av 2021
hadde Norges Bank en kvinneandel på 34 pst. Det er en økning fra
33 pst. i 2020 og 32 pst. i 2019. Kvinneandelen blant de ansatte
ved bankens internasjonale kontorer er lavere enn i Oslo. Kun i
enheten Norges Bank Administrasjon (NBA) rapporteres det om nærmere
60 pst. kvinner. Representantskapet er opptatt av at Norges Bank
setter mål for bedre kjønnsbalanse, og følger hovedstyrets arbeid
for å nå målene.
Representantskapet
engasjerte Mercer Sentinel til å foreta en vurdering av Norges Banks
styring av operasjonell risiko i virksomheten basert på deres erfaring
av hva som anses som god markedspraksis. Hovedkonklusjonen i rapporten
er at Norges Bank har implementert operasjonelle prosesser som reflekterer
bankens størrelse og kompleksitet. Det er identifisert enkelte områder
hvor det anbefales tiltak for å redusere den operasjonelle risikoen.
Rapporten er sendt til hovedstyret. Hovedstyrets vurderinger av
anbefalingene og videre oppfølging vil bli fulgt opp av representantskapet.
I tråd med tilsynsplanen
for 2021 er det gjennomført en undersøkelse av Norges Banks håndtering
av covid-19-pandemien. Representantskapet har vært del av en dynamisk
prosess med skriftlig dialog mellom representantskapet og hovedstyret
og har fått oppdatert informasjon og vurderinger direkte fra hovedstyret
i flere omganger. Formålet med gjennomgangen har ikke vært å kontrollere
at rammeverket for krisehåndtering er etablert, men å se på om hovedstyrets
etablerte rammeverk har fungert i praksis. Det generelle inntrykket
er at hovedstyret er bevisst på sin rolle i krisehåndteringen, og
at banken har hatt god styring av og kontroll med håndteringen av
pandemien. Representantskapet har oversendt rapporten fra tilsynet
til hovedstyret og fått deres tilbakemeldinger. Disse er tatt til
etterretning.
Representantskapet
har mottatt og behandlet to årlige attestasjonsuttalelser fra ekstern
revisor, om Statens konti i Norges Bank og Regnskapsføring og betalinger
i statsgjeldforvaltningen. Disse er tatt til etterretning og videresendt
til Finansdepartementet.
Revisjonsselskapet
Deloitte AS har også gjennomført et uavhengig attestasjonsoppdrag
for Norges Bank om Norges Banks rammeverk for risikostyring og kontroll,
knyttet til grundig gjennomgang («due diligence») i forkant av den
enkelte investering i unoterte eiendeler for Statens pensjonsfond
utland. Det ble pekt på enkelte forhold som kan være av betydning
for arbeidet med å videreutvikle risikostyringen. Utdrag fra hovedstyrets kommentarer
til dette er gjengitt i kapittel 1. Representantskapet har tatt
rapporten, og hovedstyrets kommentarer til den, til etterretning.
Rapporten er oversendt til Finansdepartementet og offentliggjort
i sin helhet.
Representantskapet
har fulgt opp arbeidsavtalen med daglig leder av Norges Bank Investment
Management (CEO NBIM), Nicolai Tangen, i tråd med finanskomiteens
ønsker slik de kommer til uttrykk i Innst. 590 S (2020–2021). Det
innebærer løpende tilsyn med hovedstyrets oppfølging av at avtalen
overholdes i tråd med forutsetningene, som endelig og ugjenkallelig,
og uten tidsbegrensning.
Representantskapet
viser til at punktet i erklæringen fra Nicolai Tangen som gjelder
forbudet mot tilbakekjøp av eierandelen i AKO Capital, nå er likelydende med
formuleringen i erklæringen fra AKO Foundation. Erklæringen fra
Nicolai Tangen tas til orientering.
Representantskapet
har tatt hovedstyrets oppfølging av arbeidsavtalen for CEO NBIM
til etterretning og imøteser tilsvarende årlig orientering om gjennomførte kontrolltiltak
fra hovedstyret så lenge arbeidsavtalen løper. Representantskapet
ba tilsynssekretariatet følge opp med banken for å få klargjort
enkelte forhold. Disse forholdene er nå oppklart og tatt til etterretning.
Representantskapet
er opptatt av kostnadseffektivitet og har fulgt opp budsjettbehandlingen
og rapporteringer av kostnadsutvikling gjennom året. Representantskapet
har vedtatt Norges Banks budsjett for 2022 etter forslag fra hovedstyret.
Representantskapet
har behandlet hovedstyrets årsberetning for Norges Bank og godkjent
årsregnskapet for 2021 som er utarbeidet av hovedstyret. Ekstern revisors
beretning er tatt til etterretning. Norges Banks egenkapital var
på 289 mrd. kroner per 31. desember 2021, mot 277 mrd. kroner per
31. desember 2020. I tråd med retningslinjer for avsetning og disponering
av Norges Banks overskudd blir det overført 11,1 mrd. kroner til
statskassen.
Norges Banks årsrapport
om forvaltningen av Statens pensjonsfond utland i 2021, inkludert
hovedstyrets vurdering av resultatene og revisors beretning, er
tatt til etterretning av representantskapet.
Representantskapet
jobber etter en årlig tilsynsplan, som omfatter gjennomføring av
løpende tilsyn, tilsynsgjennomganger og undersøkelser av aktuelle
problemstillinger. I tilsynsplanen for 2022 tillegges områdene operasjonell
risikostyring, oppfølging av leverandøravtaler, etterlevelse av
regulatoriske krav samt budsjett og måloppnåelse særlig oppmerksomhet
og inngår i det løpende tilsynet.
Det er i tillegg
besluttet å gjennomføre tilsynsprosjekter med avsluttende rapport
på følgende områder:
-
Operasjonell risikostyring
-
Kostnadseffektivitet
-
Forsyningsplikt kontanter
-
Bruk av ekstern forvaltning
i SPU
Videre
har representantskapet lagt en plan for egen kompetanseutvikling
i det kommende året. For å kunne utøve et kompetent tilsyn søkes
det å utvikle solid samlet kompetanse innen sikkerhet, virksomhets-
og økonomistyring samt tilstrekkelig forståelse av Norges Banks
fagområder til å se aktuell risiko i bankens prosesser.