Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kamzy Gunaratnam, Odd Harald Hovland og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre,
Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet, Ivar B. Prestbakmo
og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen Per-Willy Amundsen
og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg
Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik, viser
til at representantforslag om å umiddelbart innføre midlertidig
grensekontroll behandles i denne innstillingen. Komiteen viser også til brev
fra Justis- og beredskapsdepartementet av 27. april 2022 med statsrådens
vurdering av forslaget. Brevet er vedlagt innstillingen.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
mener flyktningsituasjonen som konsekvens av krigen i Ukraina er uoversiktlig
og i stadig endring. Komiteen viser
også til at forslagsstillerne peker på viktigheten av å ha kontroll
med hvem som passerer landets grenser.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
mener erfaringene knyttet til flyktningkrisen i 2015 viste at andre enn
reelle flykninger utnyttet situasjonen og skjulte seg i menneskestrømmen.
Komiteen registrerer at forslagsstillerne
viser til at regjeringen vurderer hvorvidt grensekontroll skal innføres,
og at situasjonen nå er så uoversiktlig at en ikke kan vente lenger
med å innføre midlertidig grensekontroll.
Komiteen viser til at statsråden
i sitt svarbrev peker på at man har gjort flere grep for å sikre
at man har en god og forsvarlig kontroll med hvem som kommer til Norge
som følge av krigen i Ukraina.
Komiteen registrerer at statsråden
i sitt svarbrev mener at tiltakene som er iverksatt samlet sett,
på nåværende tidspunkt ivaretar kontrollen med hvem som kommer til
Norge, samtidig som de bidrar til å utnytte politiets ressurser
mer effektivt enn om man innfører midlertidig grensekontroll.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til statsrådens svarbrev hvor det fremgår at regjeringen har
gjort flere grep for å sikre at vi har en god og forsvarlig kontroll
med hvem som kommer til Norge som følge av krigen i Ukraina.
Flertallet vil minne om at
politiets kapasitet ikke er utømmelig. Selv om Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti bidro til at Stortinget
bevilget 220 mill. kroner mer til politiet for 2022 enn det som
var forslaget i Solberg-regjeringens budsjettforslag, er ikke politiets
kapasitet ubegrenset. Det er viktig at ressursene prioriteres etter
hva som gir best effekt.
Flertallet viser til statsrådens
svarbrev hvor det fremgår at en eventuell innføring av midlertidig
grensekontroll vil medføre at politiet må legge vekk annet viktig
arbeid. Politiets faglige tilråding er da også at det ikke vil være
formålstjenlig med midlertidig grensekontroll i nåværende situasjon.
Regjeringen iverksatte allerede 1. april 2022 styrket territorialkontroll,
et tiltak som etter politiets syn gir bedre effekt enn midlertidig
grensekontroll.
Flertallet vil bemerke at statsråden
i sitt svarbrev har gjort det klart at innføringen av en slik kontroll
også på flyplasser og veioverganger vil bety at man må bruke en
betydelig andel av politiets ressurser til å stå på grensen. Det
store flertallet av de kontrollerte vil være vanlige reisende. En
slik disponering av ressursene vil medføre at man ikke får registrert
flyktninger i ønsket tempo, i tillegg til at det også vil gå ut
over andre viktige politioppgaver.
Flertallet ser positivt på
at regjeringen har prioritert arbeidet med å registrere personene
som kommer til Norge. Dette er viktig både for å ha kontroll over hvem
som kommer til landet, men også for å gi de tilgang på ulike tjenester
og rettigheter som for eksempel arbeidstillatelse.
Videre registrerer flertallet at
politiet og PST har forsterket sin etterretning og overvåkning i
Norge og på grensene. I Prop. 78 S (2021–2022) har også regjeringen foreslått
å bevilge 57 mill. kroner som skal gå til å styrke PST og politiet
med personell og utstyr. Denne satsingen vil medføre økt operativ
evne og tilstedeværelse, særlig i våre nordligste fylker. Flertallet mener
med bakgrunn i dette at regjeringen har iverksatt tilstrekkelige
tiltak for å holde oversikt over hvem som kommer til Norge i den
nåværende situasjonen.
Flertallet støtter derfor ikke
representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre forventer at regjeringen foretar løpende
vurderinger av behovet for grensekontroll, og at regjeringen iverksetter
tiltak dersom situasjonen krever det. Det innebærer at arbeidet
med informasjonsinnhenting og etterretning bør intensiveres, slik
at politiets evne til å avdekke og stanse personer som forsøker
å komme til Norge på falske premisser, styrkes. Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn ikke støtte forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
dagens situasjonsbilde i Europa nødvendiggjør nasjonal grensekontroll,
for å sikre kontroll med hvem som passerer over våre landegrenser. Disse medlemmer viser
til den strømmen av mennesker på flukt som konflikten i Ukraina
har forårsaket. Ifølge UNHCR er 6,5 millioner ukrainere fordrevet
i eget land, i tillegg har 3,3 millioner ukrainere flyktet fra landet. Det
er følgelig tale om en betydelig strøm av mennesker gjennom Europa.
Antallet asylsøknader i Norge fra ukrainske borgere nærmer seg 15 000.
Disse medlemmer vil videre
vise til situasjonen under flyktningkrisen i 2015, hvor en stor
strøm av migranter fra Asia og Afrika tok seg til Europa. Erfaringen fra
den gang var at det i strømmen av flyktninger befant seg mange mennesker
som ikke hadde tilknytning til de krigsherjede områdene i Midtøsten.
Dette var dels økonomiske migranter som så situasjonen som en mulighet
for et bedre liv i Europa. Men det var også terrorister som gjemte
seg i menneskestrømmen, og flere av disse begikk senere terroranslag
på europeisk jord. Disse medlemmer mener
det på bakgrunn av disse tidligere erfaringene vil være naivt og
risikofylt om vi ikke innfører nasjonal grensekontroll i dagens
situasjon. Det er videre, slik disse medlemmer ser det, en
rimelig forsikring å innføre en nasjonal grensekontroll frem til
situasjonen igjen er oversiktlig.
Disse medlemmer vil videre
vise til bekymringen norsk politi har om at strømmen av sårbare
mennesker gjennom Europa vil bli utnyttet av mennesker med onde
intensjoner. Det har særlig vært pekt på bekymring rundt at tidligere
overgrepsdømte norske borgere har engasjert seg i arbeidet med ukrainske
barn. Disse medlemmer mener
på denne bakgrunn at et annet vektig argument for innføring av nasjonal
grensekontroll er at det gir et kontrollapparat for å fange opp kriminelles
utnyttelse og misbruk av de sårbare menneskene som nå er på flukt
fra et krigsherjet hjemland.
Disse medlemmer merker seg
at komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti – under henvisning til departementets svarbrev – argumenterer
med politiets kapasitet, og at dette brukes som et argument for
ikke å støtte det foreliggende representantforslaget. Til denne
argumentasjonen vil disse
medlemmer vise til at grensekontroll under pandemien i stor
utstrekning ble utført av mannskaper fra Heimevernet. Det er, slik disse medlemmer ser
det, ingen grunn til at det samme ikke kan gjøres i den ekstraordinære
situasjonen vi nå opplever, og henvisningen til politiets kapasitet
er etter disse medlemmers oppfatning
dermed ikke et vektig argument mot å innføre grensekontroll.
Disse medlemmer viser til begrunnelsen
i representantforslaget og fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen umiddelbart innføre midlertidig grensekontroll.»